Problem med forumreglerna

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Finns det saker du vill ändra i forumreglerna?

Ja
10
29%
Nej
24
71%
 
Antal röster : 34

Inläggav Fighterbabe » 2008-10-18 14:49:26

Ja, men ENBART storleken på avatarerna
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 16:18:54, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Charley? » 2008-10-18 14:54:40

Fighterbabe skrev:Ja, men ENBART storleken på avatarerna

Jag förstår inte vad du vill ha sagt med detta inlägg. Svarar du på trådstarten och säger att du vill ha regeländringar för storleken på avatarer, eller svarar du på ett annat inlägg? Var gärna lite tydligare.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:18:54, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Fighterbabe » 2008-10-18 15:15:13

Charley? skrev:
Fighterbabe skrev:Ja, men ENBART storleken på avatarerna

Jag förstår inte vad du vill ha sagt med detta inlägg. Svarar du på trådstarten och säger att du vill ha regeländringar för storleken på avatarer, eller svarar du på ett annat inlägg? Var gärna lite tydligare.


Jag specificerade mitt svar på omröstningsfrågan.

Edit: Jag LÄSTE inte ens något inlägg i tråden...
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 16:18:54, redigerad totalt 2 gånger.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Pontus » 2008-10-18 15:16:41

Kvasir skrev:
Pontus skrev:
Kvasir skrev:[quote="Pontus"]

[quote="Forumregler"]Visa i så stor utsträckning som möjligt hänsyn och respekt gentemot andra medlemmar.

Hur ska man tolka den här regeln egentligen?


Förmodligen som på alla andra seriösa vuxenforum, där det aldrig uppstår några diskussioner om saken ens.

Får man inte ens fråga hur en regel ska tolkas?[/quote]

Får man inte ens svara? :)

Edit: För övrigt så verkar du redan veta svaret på din fråga. Jag kan inte dra mig till minnes att du har betett dig på ett sätt som skulle anses bryta mot regeln på andra forum, och därför inte heller här.[/quote]
Hihi, jag fick bara en känsla av att du blev otroligt irriterad på frågan. :)
Hur menar du med andra forum? Andra delar av det här forumet?

Svaret på frågan är lika luddigt som regeln i mitt huvud, alltså är det lite svårt att få grepp om det. Men har ingen annan problem med formuleringen får jag helt enkelt försöka hålla mig undan vissa personer utanför NFD.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 16:18:54, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav Kvasir » 2008-10-18 15:27:41

Pontus skrev:Hihi, jag fick bara en känsla av att du blev otroligt irriterad på frågan. :)
Hur menar du med andra forum? Andra delar av det här forumet?

Svaret på frågan är lika luddigt som regeln i mitt huvud, alltså är det lite svårt att få grepp om det. Men har ingen annan problem med formuleringen får jag helt enkelt försöka hålla mig undan vissa personer utanför NFD.


Nej då, jag blev inte irriterad på just din fråga. Däremot har jag så förbålt svårt att förstå varför folk inte klarar av att tolka en sådan regel på just Aspergerforum, när man kan ha sådana regler på en massa andra forum runtom i världen och i Sverige, och utan att det blir särskilt mycket tjafs när moderatorerna där tillämpar den, ofta på ett mera luddigt sätt än vad som görs på detta forum. Det handlar bara om att uppträda civiliserat och visa vanligt folkvett, och det verkar både du och de allra flesta här klara utmärkt. Det är några få personer som inte kan elller inte vill göra det, och på de flesta andra forum skulle de tillbringat mera tid som avstängda än som postande, men här är moderatorerna medvetet väldigt släpphänta med den saken och tillåter lite högre i tak.

Kanske är det så att det är omjligt att ha ett forum för aspergare som är både öppet för i stort sett alla aspergare och samtidigt (nästan) lika civiliserat som andra seriösa forum, men jag vill inte gärna tro att det är på det sättet.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 16:18:54, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Charley? » 2008-10-18 15:33:31

Fighterbabe skrev:Jag specificerade mitt svar på omröstningsfrågan.

Edit: Jag LÄSTE inte ens något inlägg i tråden...

Tack för förtydligandet! På vilket sätt vill du att reglerna ska förändras?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:18:54, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Pontus » 2008-10-18 15:34:09

Kvasir skrev:Nej då, jag blev inte irriterad på just din fråga. Däremot har jag så förbålt svårt att förstå varför folk inte klarar av att tolka en sådan regel på just Aspergerforum, när man kan ha sådana regler på en massa andra forum runtom i världen och i Sverige, och utan att det blir särskilt mycket tjafs när moderatorerna där tillämpar den, ofta på ett mera luddigt sätt än vad som görs på detta forum. Det handlar bara om att uppträda civiliserat och visa vanligt folkvett, och det verkar både du och de allra flesta här klara utmärkt. Det är några få personer som inte kan elller inte vill göra det, och på de flesta andra forum skulle de tillbringat mera tid som avstängda än som postande, men här är moderatorerna medvetet väldigt släpphänta med den saken och tillåter lite högre i tak.

Kanske är det så att det är omjligt att ha ett forum för aspergare som är både öppet för i stort sett alla aspergare och samtidigt (nästan) lika civiliserat som andra seriösa forum, men jag vill inte gärna tro att det är på det sättet.

Tack! Nu blev regeln mycket klarare för mig, och jag tycker själv att jag inte brukar ha några problem med den, men ibland gör man väl misstag också.

Jag vet inte varför andra kan ha svårt att tolka den, men i mitt fall tror jag att jag har funderat och filosoferat lite överdrivet mycket på respekt. Så min uppfattning angående det ordet kanske har svävat iväg lite från vanliga uppfattningar.
Kanske.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 16:18:54, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav Lakrits » 2008-10-18 16:03:08

Charley? skrev:Om du tittar under "Allmänna regler" så står det ingenting om att dessa regler endast gäller för postning av inlägg. Man kan bli tillsagd/varnad även för saker man gör via pm.


Nja, nu var det inte de allmänna reglerna i sig (de är bra), men snarare specifikationen nedanför dem gällande inlägg, som skulle kunna utsträckas till att gälla även t.ex. PM.

Har för övrigt aldrig läst en rad av Ranelid.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 16:18:54, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Charley? » 2008-10-18 16:06:06

Lakrits skrev:Nja, nu var det inte de allmänna reglerna i sig (de är bra), men snarare specifikationen nedanför dem gällande inlägg, som skulle kunna utsträckas till att gälla även t.ex. PM.

Har för övrigt aldrig läst en rad av Ranelid.

Det fetmarkerade: Tacka gudarna för det :)

Är det dessa inläggsspecifika reglern du syftar till?
Forumregler skrev:* Posta i rätt forum för att undvika att inlägget flyttas av moderator.

* Välj en informativ rubrik för att undvika missförstånd.

* Avvik inte från ämnet! Skapa istället en ny tråd vid behov.

* Diskutera inte modereringar i tråden utan använd rapportverktyget.


Hur skulle dessa kunna gälla PM? Den enda av reglerna jag kan se appliceras på PM är nummer 2.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:18:54, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Lakrits » 2008-10-18 16:18:44

Charley? skrev:Är det dessa inläggsspecifika reglern du syftar till?
Forumregler skrev:* Posta i rätt forum för att undvika att inlägget flyttas av moderator.

* Välj en informativ rubrik för att undvika missförstånd.

* Avvik inte från ämnet! Skapa istället en ny tråd vid behov.

* Diskutera inte modereringar i tråden utan använd rapportverktyget.


Hur skulle dessa kunna gälla PM? Den enda av reglerna jag kan se appliceras på PM är nummer 2.


Jag skulle vilja ha en anpassning. I andra fora där jag är medlem finns det tydligare angivet vad som skall hållas till PM och vad som kan postas i forumet. Nu är jag medveten om att min AS gör mig böjd att bryta ner allting i detaljer, men den nu pågående debatten i en annan tråd om avatarer är ett exempel där det sker en olycklig sammanblandning av allmän debatt och personliga diskussioner.

Du har rätt i att det inte går att kopiera inläggsreglerna rakt av (med undantag för nr. 2) men det går säkert att hitta en kvasijurist som är beredd att fila på dem :)
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 16:18:54, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Charley? » 2008-10-18 17:00:42

Lakrits skrev:Jag skulle vilja ha en anpassning. I andra fora där jag är medlem finns det tydligare angivet vad som skall hållas till PM och vad som kan postas i forumet. Nu är jag medveten om att min AS gör mig böjd att bryta ner allting i detaljer, men den nu pågående debatten i en annan tråd om avatarer är ett exempel där det sker en olycklig sammanblandning av allmän debatt och personliga diskussioner.

Du har rätt i att det inte går att kopiera inläggsreglerna rakt av (med undantag för nr. 2) men det går säkert att hitta en kvasijurist som är beredd att fila på dem :)

Jag håller på med en regelfinslipning i detta nu (nej, jag är inte mod eller admin, men eftersom jag är en av de som klagat på otydlighet osv så gör jag i ordning ett första utkast till en lite tydligare regelsamling, samt framför några små förslag). Om du, eller någon annan, har förslag på bättre formuleringar, eller annat, så får du/ni gärna pm:a (eller skriva i tråden).
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:18:54, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Fighterbabe » 2008-10-18 18:00:49

Charley? skrev:
Fighterbabe skrev:Jag specificerade mitt svar på omröstningsfrågan.

Edit: Jag LÄSTE inte ens något inlägg i tråden...

Tack för förtydligandet! På vilket sätt vill du att reglerna ska förändras?


På ett sådant sätt att jag får ha den avatar jag hade förut.
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 16:18:54, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Charley? » 2008-10-18 18:35:51

Fighterbabe skrev:På ett sådant sätt att jag får ha den avatar jag hade förut.

Var tydligare. Hur vill du att reglerna ska utformas? Vad ska där stå? Anser du att alla avatarstorlekar borde godkännas, eller bara att storleksbegränsningen ska ökas lite?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:18:54, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Fighterbabe » 2008-10-18 18:37:47

Charley? skrev:
Fighterbabe skrev:På ett sådant sätt att jag får ha den avatar jag hade förut.

Var tydligare. Hur vill du att reglerna ska utformas? Vad ska där stå? Anser du att alla avatarstorlekar borde godkännas, eller bara att storleksbegränsningen ska ökas lite?


Det kvittar, bara min blir godkänd.
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 16:18:54, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Mördarsnigel » 2008-10-18 18:53:01

Okej, då skiter vi i det tycker jag.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 16:18:54, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav Charley? » 2008-10-18 18:59:04

Fighterbabe skrev:Det kvittar, bara min blir godkänd.

Du kan inte mena allvar med den här kommentaren, väl? Inser du hur bisarrt och egocentriskt det låter? Du anser att vad vi har för regler på forumet kvittar, så länge de inte påverkar dig, samtidigt tar du med öppna armar emot regler som hjälper till när det kommer till att slå andra (t ex mig) på fingrarna.

Det är givetvis helt okay att tycka att reglerna kring avatarstorlekar borde vara annorlunda, men att inte ens kunna komma med ett konkret förslag utan bara svara som du gjort tyder inte på någon form av vilja att kompromissa eller över huvud taget nå en lösning. Varför kan du inte bara ha en mindre version av din avatarbild, som alla andra?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:18:54, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Fighterbabe » 2008-10-18 19:14:59

Charley? skrev:
Fighterbabe skrev:Det kvittar, bara min blir godkänd.

Du kan inte mena allvar med den här kommentaren, väl? Inser du hur bisarrt och egocentriskt det låter? Du anser att vad vi har för regler på forumet kvittar, så länge de inte påverkar dig, samtidigt tar du med öppna armar emot regler som hjälper till när det kommer till att slå andra (t ex mig) på fingrarna.

Det är givetvis helt okay att tycka att reglerna kring avatarstorlekar borde vara annorlunda, men att inte ens kunna komma med ett konkret förslag utan bara svara som du gjort tyder inte på någon form av vilja att kompromissa eller över huvud taget nå en lösning. Varför kan du inte bara ha en mindre version av din avatarbild, som alla andra?


Varför kan inte du bara låta bli att ställa motfrågor till mig hela tiden? :?:

På det sättet skulle jag slippa behöva ge oseriösa och ironiska svar :roll:
Du är iaf inte admin/mod.
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 16:18:54, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Kvasir » 2008-10-18 19:16:51

Fighterbabe skrev:
Charley? skrev:
Fighterbabe skrev:På ett sådant sätt att jag får ha den avatar jag hade förut.

Var tydligare. Hur vill du att reglerna ska utformas? Vad ska där stå? Anser du att alla avatarstorlekar borde godkännas, eller bara att storleksbegränsningen ska ökas lite?


Det kvittar, bara min blir godkänd.


Regler skrivs inte för att just en viss person ska bli nöjd. Läs på lite om theory of mind i Aspergerlitteraturen, föreslår jag.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in