Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav Kidzi » 2020-02-10 1:21:20

Tycker det är taskigt att barnbidraget som var menat för alla att vara ett extra bidrag, inte är det för de med försörjningsstöd. I grunden är det lagstadgat att barnbidraget ska vara en slags bonus. Men har man soc räknas det bort och man får mindre pengar för det är en inkomst. Får man hyressänkning pga att man kanske inte har toa på 3 månader så tar soc de pengarna med.

Inte så mycket med mat att göra. Men saker jag retar mig på. Soc är så fantastiskt snåla.

Jag vet inte om jag skulle vilja ens ha kyrkans mat. Det är ofta ren skräpmat. Samma när de serverar frukost på kyrkan. Det är vitt bröd med margarin och falukorv på. Man får ju näringsbrist. Man ska inte klaga på det som är gratis, men då kan de som vill äta skräp hellre ta den maten. Det är synd att jag är så asocial annars hade jag nog försökt ingå något matlagningssällskap med en afrikansk mamma. De kan trolla med billiga råvaror och de lagar från grunden. Iofs finns det de som friterar allt, vilket kanske inte är det nyttigaste.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav RSD555 » 2020-02-10 1:30:56

Fabela skrev:
RSD555 skrev:Mat som blivit bedömd som värdelös och ska kastas är ingen ”värdefull gåva”.

Nä, precis.
Känns lite absurt om det skulle räknas som inkomst.

Men det är sant, att soc kan vara helt överdjävliga. De existerar lite grann som i en egen bubbla, med egna specialregler.
Så bäst att inte vara allt för tvärsäker, tror jag.

EDIT: såg inte det du lagt till i ditt inlägg.

Ja precis: det är i princip att jämföra med att plocka möbler ur sitt grovsoprum.


Ja, om man hämtar en trasig möbel från soprummet som knappt håller ihop så är det INTE samma sak som att man fått möbelns pris som ny kontant i handen. Man kan inte redovisa möbelns nypris som inkomst.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav Kidzi » 2020-02-10 2:06:44

Blir lite full i skratt, tänker mig att man får kanske en gammal nedhyvlad ostkant.

Men tycker det är för jävligt att vi har så mycket felnäring i landet pga att folk har för lite pengar. Förr svalt ingen i Sverige.

Samtidigt som brödfabriken här tjänar på att slänga färdigt bröd direkt till biogasproduktion. De får inte konkurrera med sig själv, så allt som inte är perfekt åker ut. Bakas och slängs. Ibland flera ton om dagen.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav RSD555 » 2020-02-10 2:15:41

Kidzi skrev:Blir lite full i skratt, tänker mig att man får kanske en gammal nedhyvlad ostkant..


Faktiskt, jag kände en som jobbade på ICA och dom rev utgången ost och la i salladsbuffén. Så det som slängs och blir svinn är ostkanterna i bästa fall. Om dom inte hyvlar dom också.

Jag skulle inte redovisa en ostkant som om jag fått pengar i handen för en ny och fräsch ost
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav Fabela » 2020-02-10 2:33:40

RSD555 skrev:Faktiskt, jag kände en som jobbade på ICA och dom rev utgången ost och la i salladsbuffén. Så det som slängs och blir svinn är ostkanterna i bästa fall. Om dom inte hyvlar dom också.

Inte en chans att det skulle hänt i butiken jag själv jobbade i. Där slängdes allt, inte ens vi i personalen fick ta det, ens om vi betalade för grejerna. Kunde hända att grejer slängdes redan dan innan de gick ut också.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav RSD555 » 2020-02-10 2:35:49

Fabela skrev:
RSD555 skrev:Faktiskt, jag kände en som jobbade på ICA och dom rev utgången ost och la i salladsbuffén. Så det som slängs och blir svinn är ostkanterna i bästa fall. Om dom inte hyvlar dom också.

Inte en chans att det skulle hänt i butiken jag själv jobbade i. Där slängdes allt, inte ens vi i personalen fick ta det, ens om vi betalade för grejerna. Kunde hända att grejer slängdes redan dan innan de gick ut också.


Coop?
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav Fabela » 2020-02-10 2:37:01

RSD555 skrev:Coop?

Japp.
Ljög också - har jobbat i tre butiker, för att vara exakt.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav RSD555 » 2020-02-10 2:42:20

Fabela skrev:
RSD555 skrev:Coop?

Japp.
Ljög också - har jobbat i tre butiker, för att vara exakt.


Coop ägs av dom som handlar.

Mina erfarenheter av ICA är att dom gör allt för att maximera inkomst och inte slänger något. Varje öre är som guld.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav Alien » 2020-02-10 2:53:19

Kidzi skrev:Tycker det är taskigt att barnbidraget som var menat för alla att vara ett extra bidrag, inte är det för de med försörjningsstöd. I grunden är det lagstadgat att barnbidraget ska vara en slags bonus. Men har man soc räknas det bort och man får mindre pengar för det är en inkomst. Får man hyressänkning pga att man kanske inte har toa på 3 månader så tar soc de pengarna med.

Inte så mycket med mat att göra. Men saker jag retar mig på. Soc är så fantastiskt snåla.

Ja, jag tycker också de verkar snåla. Åas, det kanske är väldigt många som de måste ge bidrag till och de har en budget att hålla.

Kidzi skrev:Jag vet inte om jag skulle vilja ens ha kyrkans mat. Det är ofta ren skräpmat. Samma när de serverar frukost på kyrkan. Det är vitt bröd med margarin och falukorv på. Man får ju näringsbrist. Man ska inte klaga på det som är gratis, men då kan de som vill äta skräp hellre ta den maten. Det är synd att jag är så asocial annars hade jag nog försökt ingå något matlagningssällskap med en afrikansk mamma. De kan trolla med billiga råvaror och de lagar från grunden. Iofs finns det de som friterar allt, vilket kanske inte är det nyttigaste.

Får de aldrig några grönsaker? Åas, bröd som är lite torrt kan man äta ändå, men ingen vill ha vissna/mögliga grönsaker. Får man mat gratis kan man knappast klaga om det inte är ens favoritmat.

Sen är det ju frågan om vad folk vill ha. De flesta är vana vid både vitt bröd och falukorv. Inte alla som gillar fullkornsbröd.

Men matsvinns-kassar låter som det skulle kunna vara mer omväxlande mat i.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav Kidzi » 2020-02-10 3:05:42

Alien skrev:Ja, jag tycker också de verkar snåla. Åas, det kanske är väldigt många som de måste ge bidrag till och de har en budget att hålla.

Får de aldrig några grönsaker? Åas, bröd som är lite torrt kan man äta ändå, men ingen vill ha vissna/mögliga grönsaker. Får man mat gratis kan man knappast klaga om det inte är ens favoritmat.


Ofta är det burkgrönsaker för att maten ska hålla sig så bra som möjligt. Jag fattar hur de tänker, de vill inte bidra med mer svinn. Och det kan variera vad folk får. Jag är nog rätt bortskämd med att kunna laga billig och god mat och brukar mest ha burkar där det är som värst (krossade tomater, livsfarligt att ha i burk).

Tycker inte rika ska ha barnbidrag. Är på plats att det behovsprövas. Tänk vad man kunde spara! Ska inte de allra fattigaste ha, ska inte de rika ha heller. Hos de rika går det ändå bara till märkeskläder och skit. Tycker inte skatten ska betala sådant.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav Dagobert » 2020-02-14 21:05:40

Det är väl som att skriva "Vi vill förbättra din användarupplevelse"
när man menar "Vi tjänar pengar på att skicka dig cookies".
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav RSD555 » 2020-02-14 21:15:16

Dagobert skrev:Det är väl som att skriva "Vi vill förbättra din användarupplevelse"
när man menar "Vi tjänar pengar på att skicka dig cookies".


Vad syftar du på? Matsvinn eller inlägg ovan?

Kram
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav Dagobert » 2020-02-14 21:18:26

Inlägg ovan.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav RSD555 » 2020-02-14 21:32:38

Tack så mycket för svar! Du kan skriva.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav Abbreviation » 2020-02-23 0:30:26

RapeRegs skrev:WTF? Målgruppen människor som vill minska matsvinnet? Då tycker jag du ska tänka om. Om du istället på något barnsligt sätt vill markera att du inte är identitetspolitisk - flexa det med någon som bryr sig.

Målgruppen är människor som vill minska matsvinnet och har dålig ekonomi. Min taxerade inkomst är högre än gränsen, ergo är jag inte målgruppen. Jag lever till stor del självförsörjande och orsakar inget matsvinn.

RapeRegs skrev:Extra jävla fult att de skriver att människor med behovsprövat försörjningsstöd kan få bli hjältemedlemmar samtidigt som de måste vara medvetna om att försörjningsstödet då minskas med motsvarande summa.

Kanske uppmanar de till lagbrott? Dvs att man inte ska redovisa matkassar man får? Eller hur tänker de?

Vad är det för fel på dig egentligen? Det här är ett bra initiativ som både gynnar miljön och hjälper ekonomiskt utsatta personer. Varför gör det dig så bitter?

Att försörjningsstödet kan minska är någonting de uppger så att ingen ska drabbas av sådant oväntat. Det är knappast fel. Sen torde inte problemet vara sådant egentligen och det finns ingen juridisk anledning till att försörjningsstödet skulle minska, och man är faktiskt inte skyldig att redovisa att man får mat från en förening.

RapeRegs skrev:
ShakeItOut skrev:Att få en kasse mat lär verkligen inte räknas som en tillgång och påverka försörjningsstödet. Man måste inte redovisa om man får en möbel heller. Personerna har dessutom betalat en avgift.


Vad pratar du om? EN KASSE? FÅ?

Det står uttryckligen att medlemmar som betalar avgiften på 500:- kan räkna med en matkasse per vecka till ett snittvärde av 250:-

Det innebär ett ekonomiskt stöd på omkring 13 000 kr per år. Självklart måste man redovisa det när man söker försörjningsstöd.

Nej. Detta stämmer inte.

Vaniljflickan skrev:Läste nu också att studenter inte får söka, det tycker jag är väldigt orättvist.

Tycker det är bättre att prioritera låginkomsttagare som inte är studenter, annars riskerar det att inte bli något över till dem.

RapeRegs skrev:SOL är glasklar, alla gåvor ska räknas som inkomst.

Exempel:

För ett par år sedan gav det kommunala bostadsbolaget (MKB) alla sina hyresgäster en julklapp, ett presentkort på 500kr hos COOP.

500 kr låter inte mycket och det var ju en julklapp. Men trots det drog de berörda stadsdelarna in motsvarande summa för de med försörjningsstöd. 500 kronor in genom presentkort på Coop gav 500 kronor mindre i nästa bidragsutbetalning.

Läs mer om debaclet här: https://www.expressen.se/ledare/malin-s ... akar-illa/

Det har också varit uppe i Förvaltningsrätten.

Självklart är en så stor summa som 13 000 kronor om året, mer än 1000 kronor per månad, något som måste avräknas försörjningsstödet.

Man säkert bidragsfuska genom att låta bli att ta upp det med sin socialsekreterare eller helt sonika utelämna informationen i sin ansökan. Men det är att bryta mot lagen.

Detta gäller ekonomiska gåvor. Presentkort är en värdehandling som jämställs med pengar, pga att du kan betala med den.

Det finns andra situationer där man tjänar ekonomiskt på att vara med i en förening, till exempel om man är med i en inköpsförening. Man är inte skyldig att redovisa de minskade kostnader detta medför som en ekonomisk gåva. “Gåva” betyder faktiskt inte “vad som helst som du fått av någon annan” utan i juridisk bemärkelse handlar det huvudsakligen om ekonomiska gåvor.

Jag har sysslat med juridisk rådgivning i många år, speciellt inriktat på socialtjänstlagen, socialförsäkringsbalken och försäkringsrätt. Du har ingen aning om vad du pratar om.

Kidzi skrev:Tycker det är taskigt att barnbidraget som var menat för alla att vara ett extra bidrag, inte är det för de med försörjningsstöd. I grunden är det lagstadgat att barnbidraget ska vara en slags bonus. Men har man soc räknas det bort och man får mindre pengar för det är en inkomst. Får man hyressänkning pga att man kanske inte har toa på 3 månader så tar soc de pengarna med.

Inte så mycket med mat att göra. Men saker jag retar mig på. Soc är så fantastiskt snåla.

Jag vet inte om jag skulle vilja ens ha kyrkans mat. Det är ofta ren skräpmat. Samma när de serverar frukost på kyrkan. Det är vitt bröd med margarin och falukorv på. Man får ju näringsbrist. Man ska inte klaga på det som är gratis, men då kan de som vill äta skräp hellre ta den maten. Det är synd att jag är så asocial annars hade jag nog försökt ingå något matlagningssällskap med en afrikansk mamma. De kan trolla med billiga råvaror och de lagar från grunden. Iofs finns det de som friterar allt, vilket kanske inte är det nyttigaste.

Soc tar inte pengarna för hyressänkning. Du har rätt till ersättning för den faktiska hyra du betalar. Sänks den hyran, oavsett orsak, så ersätter självklart soc enbart den hyra du nu betalar. Det handlar inte om att soc tar pengar utan om att de enbart ersätter faktiska kostnader.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav RapeRegs » 2020-02-23 1:24:34

Abbreviation skrev:Min taxerade inkomst är högre än gränsen, ergo är jag inte målgruppen. Jag lever till stor del självförsörjande och orsakar inget matsvinn.


Vad har din taxerade inkomst med saken att göra? Varför är det viktigt för dig att poängtera att du inte tillhör målgruppen? Vilken funktion fyller dina personliga förhållanden?

Vad är det för fel på dig egentligen?


Det är många fel på mig, men de har inte med den här diskussionen att göra. Sluta försöka göra det här till något personligt. :(

Varför gör det dig så bitter?


Jag är inte bitter. Sluta försöka göra det här till något personligt. :(

Jag har sysslat med juridisk rådgivning i många år, speciellt inriktat på socialtjänstlagen, socialförsäkringsbalken och försäkringsrätt.


Nu hänvisar du till personliga egenskaper igen. Detta är dessutom ett exempel på argumentum ad verecundiam som utan anställningsbevis och examensintyg saknar värde.

Jag är hemskt ledsen, men med tanke på alla felaktigheter du kastar ur dig är det varken sannolikt att du har en juristexamen eller att du skulle kunna försörja dig på din "rådgivning". I call bullshit on this one.

Att försörjningsstödet kan minska är någonting de uppger så att ingen ska drabbas av sådant oväntat.


Bra! Då överens om att försörjningsstödet kan minska!

och man är faktiskt inte skyldig att redovisa att man får mat.


Jo, det är man visst. Allt som påverkar din förmåga att uppnå skälig levnadsnivå påverkar beräkningen. Man är endast berättigad till ekonomiskt bistånd om behovet inte kan tillgodoses på annat sätt.

Det innebär t.ex. att du får avdrag på matpengar om du bor på ett särskilt boende där man serverar mat. Oavsett om maten där passar dig. Oavsett om maten serveras på udda tider osv.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav Kidzi » 2020-02-23 8:57:31

Abbreviation skrev:Soc tar inte pengarna för hyressänkning. Du har rätt till ersättning för den faktiska hyra du betalar. Sänks den hyran, oavsett orsak, så ersätter självklart soc enbart den hyra du nu betalar. Det handlar inte om att soc tar pengar utan om att de enbart ersätter faktiska kostnader.


Och för en själv kan då kostnader öka för att man t ex inte har tillgång till vissa saker i sin lägenhet. Detta ersätts inte. För det skulle bli för dyrt. :roll:
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav Kidzi » 2020-02-23 9:03:28

Om man tvingar de på soc att ta emot matkassar med gammal påbörjad mat så kan man sänka socbidraget. För 22 år sedan var bidraget som man fick "i handen" 2800, nu 3800. Vi måste hindra att dessa bidragstagare går och blir rika på kuppen. De kan få mina överblivna hotdogs. Har en öppnad chipspåse med.

Beggars can't be choosers!
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav Abbreviation » 2020-02-23 13:08:16

RapeRegs skrev:
Abbreviation skrev:Min taxerade inkomst är högre än gränsen, ergo är jag inte målgruppen. Jag lever till stor del självförsörjande och orsakar inget matsvinn.


Vad har din taxerade inkomst med saken att göra? Varför är det viktigt för dig att poängtera att du inte tillhör målgruppen? Vilken funktion fyller dina personliga förhållanden?

Nu hänvisar du till personliga egenskaper igen. Detta är dessutom ett exempel på argumentum ad verecundiam som utan anställningsbevis och examensintyg saknar värde.

Jag är hemskt ledsen, men med tanke på alla felaktigheter du kastar ur dig är det varken sannolikt att du har en juristexamen eller att du skulle kunna försörja dig på din "rådgivning". I call bullshit on this one.

Jo, det är man visst. Allt som påverkar din förmåga att uppnå skälig levnadsnivå påverkar beräkningen. Man är endast berättigad till ekonomiskt bistånd om behovet inte kan tillgodoses på annat sätt.

Det innebär t.ex. att du får avdrag på matpengar om du bor på ett särskilt boende där man serverar mat. Oavsett om maten där passar dig. Oavsett om maten serveras på udda tider osv.

Du psyk-reagerade på att jag sa att jag inte tillhör målgruppen och jag förtydligade att jag inte tillhör målgruppen för att jag har för hög taxerad inkomst. Det är så klart relevant för tråden. Jag har inte juristexamen. Jag pluggar nu. Du vet inte vad du snackar om, förstår inte konceptet "gåva" och det saknas lagstöd för det du påstår.

Kan du inte starta en egen tråd där du har dina psykotiska utlägg om diverse vanföreställningar? Det här är en tipstråd, inte en diskussionstråd vars syfte är att du ska ha utrymme att häva ur dig nonsens.

Kidzi skrev:Och för en själv kan då kostnader öka för att man t ex inte har tillgång till vissa saker i sin lägenhet. Detta ersätts inte. För det skulle bli för dyrt. :roll:

Det är så klart ett problem.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav Marjatta » 2020-02-23 13:27:33

Jag försöker få det till att ni båda kan ha rätt, och missförstår varandra nånstans. Möjligen menar Abbreviation att det inte är ett brott, inte straffbart, att hemlighålla sånt man fått, som Soc annars skulle minska understöd för?

Om Soc, ifall de upptäcker det man förtigit, kan minska understödet i några månader som kompensation för det man fått "för mycket" tror jag nog att de flesta skulle uppleva det som fullt tillräckligt straff (även om det förstås inte är någon påföljd i juridisk mening). Att man först ska pröjsa 500 för att få vara med ökar onekligen risken för upptäckt.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav Abbreviation » 2020-02-23 22:30:59

Marjatta skrev:Jag försöker få det till att ni båda kan ha rätt, och missförstår varandra nånstans. Möjligen menar Abbreviation att det inte är ett brott, inte straffbart, att hemlighålla sånt man fått, som Soc annars skulle minska understöd för?

Om Soc, ifall de upptäcker det man förtigit, kan minska understödet i några månader som kompensation för det man fått "för mycket" tror jag nog att de flesta skulle uppleva det som fullt tillräckligt straff (även om det förstås inte är någon påföljd i juridisk mening). Att man först ska pröjsa 500 för att få vara med ökar onekligen risken för upptäckt.

Dels är det inte straffbart, och dels är det inte en skyldighet att man redogör för materiella gåvor (nu handlar det inte om gåva över huvud taget i det här fallet, utan om ett medlemskap som ger förmåner, vilket enbart måste uppges om förmånen kommer i form av ett betalningsmedel, typ kontanter eller gåvokort). Får du en matkasse av din mamma är du inte skyldig att informera soc om det. Får du motsvarande summa i pengar så är du skyldig att redogöra för det. Det är enbart sådant som du faktiskt kan betala med eller sälja för en betydande mängd pengar som du är skyldig att uppge som intäkt för soc. Matkassar uppfyller inte kraven för det.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav RapeRegs » 2020-02-24 0:18:10

Abbreviation skrev:Dels är det inte straffbart, och dels är det inte en skyldighet att man redogör för materiella gåvor


Självklart måste man redogöra för allt som påverkar förmågan att uppnå skälig levnadsnivå. Dessutom påstår du att det inte är en gåva, vilket gör det meningslöst för dig att försöka införa specialregler för just gåvor.

Man är bara berättigad till ekonomiskt bistånd om behovet inte kan tillgodoses på annat sätt. När behoven kan tillgodoses på andra sätt drar man bort motsvarande summa. Det kan gälla allt som ingår i normen, t.ex. TV-licens, livsföring i övrigt osv. Se t.ex.

Högsta förvaltningsdomstolen skrev:I 4 kap. 3 § första stycket socialtjänstlagen anges att bistånd i form av försörjningsstöd utgår för ett antal specificerade kostnadsposter. De kostnader som uppräknas i första punkten, dvs. kostnader för livsmedel, kläder och skor, lek och fritid, förbrukningsvaror, hälsa och hygien samt dagstidning, telefon och radio-och TV-avgift, ersätts enligt riksnormen. I de fall enskilda behov tillgodoses på annat föreligger inte rätt till fullt bistånd


När det gäller just matpengar kan du sätta dig in i hur förvaltningsrätten respektive socialtjänsten diskuterar i det här fallet (som har överklagats). Det handlar om Simon som tvingas bo på ett boende med halvpension, men där socialtjänsten påstår att boendet bjuder på mat även på kvällen.

Hemlösa Simons matpeng drogs in av socialtjänsten
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav Fabela » 2020-02-24 1:03:00

RapeRegs skrev:1505:- extra per månad i form av matkassar (nuvarande estimat enligt hemsidan).

Hur kom du fram till det?

https://www.food2change.se/
Det finns inga garantier men vårt mål är att du kan hämta 1 kasse per vecka och att kassens innehåll ska ha ett medelvärde på ca 200kr/kasse. På ett halvår blir det ca 25 veckor eller motsvarande 5 000kr i matvärde. Svinnbra!

​Medlemsavgift 500kr/halvår


Jag får det till i runda slängar 700-800:-/mån.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav RapeRegs » 2020-02-24 1:17:49

Fabela skrev:Hur kom du fram till det?


4.3*350 = 1505.

350 SEK är deras nuvarande snittvärde. Källa: https://www.food2change.se/hjaltemedlem.html

matkasse.jpg


Edit: Nu har de ändrat till 360 :-)Happy
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in