Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Inläggav Kidzi » 2020-02-23 9:03:28

Om man tvingar de på soc att ta emot matkassar med gammal påbörjad mat så kan man sänka socbidraget. För 22 år sedan var bidraget som man fick "i handen" 2800, nu 3800. Vi måste hindra att dessa bidragstagare går och blir rika på kuppen. De kan få mina överblivna hotdogs. Har en öppnad chipspåse med.

Beggars can't be choosers!
Kidzi

Anslöt: 2019-12-31

Inläggav Abbreviation » 2020-02-23 13:08:16

RapeRegs skrev:
Abbreviation skrev:Min taxerade inkomst är högre än gränsen, ergo är jag inte målgruppen. Jag lever till stor del självförsörjande och orsakar inget matsvinn.

Vad har din taxerade inkomst med saken att göra? Varför är det viktigt för dig att poängtera att du inte tillhör målgruppen? Vilken funktion fyller dina personliga förhållanden?

Nu hänvisar du till personliga egenskaper igen. Detta är dessutom ett exempel på argumentum ad verecundiam som utan anställningsbevis och examensintyg saknar värde.

Jag är hemskt ledsen, men med tanke på alla felaktigheter du kastar ur dig är det varken sannolikt att du har en juristexamen eller att du skulle kunna försörja dig på din "rådgivning". I call bullshit on this one.

Jo, det är man visst. Allt som påverkar din förmåga att uppnå skälig levnadsnivå påverkar beräkningen. Man är endast berättigad till ekonomiskt bistånd om behovet inte kan tillgodoses på annat sätt.

Det innebär t.ex. att du får avdrag på matpengar om du bor på ett särskilt boende där man serverar mat. Oavsett om maten där passar dig. Oavsett om maten serveras på udda tider osv.

Du psyk-reagerade på att jag sa att jag inte tillhör målgruppen och jag förtydligade att jag inte tillhör målgruppen för att jag har för hög taxerad inkomst. Det är så klart relevant för tråden. Jag har inte juristexamen. Jag pluggar nu. Du vet inte vad du snackar om, förstår inte konceptet "gåva" och det saknas lagstöd för det du påstår.

Kan du inte starta en egen tråd där du har dina psykotiska utlägg om diverse vanföreställningar? Det här är en tipstråd, inte en diskussionstråd vars syfte är att du ska ha utrymme att häva ur dig nonsens.

Kidzi skrev:Och för en själv kan då kostnader öka för att man t ex inte har tillgång till vissa saker i sin lägenhet. Detta ersätts inte. För det skulle bli för dyrt. :roll:

Det är så klart ett problem.
Abbreviation

Anslöt: 2010-10-15

Inläggav Marjatta » 2020-02-23 13:27:33

Jag försöker få det till att ni båda kan ha rätt, och missförstår varandra nånstans. Möjligen menar Abbreviation att det inte är ett brott, inte straffbart, att hemlighålla sånt man fått, som Soc annars skulle minska understöd för?

Om Soc, ifall de upptäcker det man förtigit, kan minska understödet i några månader som kompensation för det man fått "för mycket" tror jag nog att de flesta skulle uppleva det som fullt tillräckligt straff (även om det förstås inte är någon påföljd i juridisk mening). Att man först ska pröjsa 500 för att få vara med ökar onekligen risken för upptäckt.
Marjatta

Anslöt: 2020-02-15

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in