Varför svarar inte annonsörerna i Kontakttråden? [Avdelat]

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: atoms, Alien

Varför svarar inte annonsörerna i Kontakttråden? [Avdelat]

Inläggav Mountain_lion » 2020-01-07 0:53:46

Jag börjar ju undra. Märkligt, är jag så ointressant eller otrevlig.
Jag har skickat tre st pm, till personer från denna tråden och inte fått några svar.
Nu tillhör jag en av de som anser att man åtminstone har en skyldighet att svara, av ren artighet och respekt.

Moderator: Avdelat från kontakttraden-del-2-t19186-264.html
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Varför svarar inte annonsörerna i Kontakttråden? [Avdelat]

Inläggav Flinta » 2020-01-11 22:47:04

Mountain_lion skrev:Nu tillhör jag en av de som anser att man åtminstone har en skyldighet att svara, av ren artighet och respekt.


Jag instämmer med dig.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Varför svarar inte annonsörerna i Kontakttråden? [Avdelat]

Inläggav RapeRegs » 2020-01-11 23:01:28

Det kan ju hända att du svarat på annonser som är lite äldre. Är medlemmarna ens aktiva längre?

BTW, posta din pitch, kanske kan den finslipas lite :-)Happy

Dr Rapey of lööve is at your service.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Varför svarar inte annonsörerna i Kontakttråden? [Avdelat]

Inläggav Huggorm » 2020-01-11 23:19:26

De kanske egentligen hoppas på att någon snygg brud skall svara, trots att de inte vågar skriva det i annonsen
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Varför svarar inte annonsörerna i Kontakttråden? [Avdelat]

Inläggav Batte » 2020-01-12 0:15:51

En del av annonsene i tråden er flere år gamle. Ganske mange annonser er skrevet av medlemmer som ikke er aktive nå. Det er ikke sikkert de leser annonsene. Det kan hende annonsen ikke er aktuell lenger og at de derfor ikke vil eller kan svare. Det kan være at de har angst eller ikke vet hva de skal skrive. Kanskje har de ikke overskudd til å forklare eller vansker med kommunikasjon.

Jeg forstår hva du mener med høflighet og respekt og jeg synes man bør svare om det ikke medfører ulempe. Jeg forstår at det kan være vanskelig. Samtidig tenker jeg at man ikke har skyldig å svare noen. Jeg føler i alle fall at ingen er skyldig meg det. :-)Happy

Hva med å arrangere et treff i ditt område?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Varför svarar inte annonsörerna i Kontakttråden? [Avdelat]

Inläggav LordNelson » 2020-01-12 1:15:57

Mountain_lion skrev:Jag börjar ju undra. Märkligt, är jag så ointressant eller otrevlig.
Jag har skickat tre st pm, till personer från denna tråden och inte fått några svar.
Nu tillhör jag en av de som anser att man åtminstone har en skyldighet att svara, av ren artighet och respekt.

Det händer ju annonsörer undrar om andra som annonserat fått lika klen respons. Jag kom på jag också gjort det och inte heller fått något svar, och antagit det är ganska meningslöst.

Men så läste jag, nu 2019 eller möjligen året före, igenom gamla PM i inkorgen och såg att någon faktist svarat på min annons, och att jag inte skrivit tillbaks till henne (inte vad jag vet i alla fall). Hur fel känns inte det. Minns inte att jag fått det här meddelandet och hur jag tänkte men antar det betytt något eftersom jag sparat det. Kanske tänkte jag svara sen.

Hon tog sig tid att skriva ett fint svar och responsen från mig var typ noll. Skam på mig.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Varför svarar inte annonsörerna i Kontakttråden? [Avdelat]

Inläggav Micke » 2020-01-12 17:19:53

LordNelson skrev:Hon tog sig tid att skriva ett fint svar och responsen från mig var typ noll. Skam på mig.

Ja värre än att bli behandlad dåligt av någon är att känna att man själv betett sig dåligt. Men det finns nog en mening med det också tror jag.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Varför svarar inte annonsörerna i Kontakttråden? [Avdelat]

Inläggav Flinta » 2020-01-12 18:26:22

Batte skrev: Samtidig tenker jeg at man ikke har skyldig å svare noen.


:-)063
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Varför svarar inte annonsörerna i Kontakttråden? [Avdelat]

Inläggav Mountain_lion » 2020-01-12 18:43:14

Ingen av kontaktannonserna var speciellt gammal och samtliga personer har varit aktiva på andra trådar de två senaste veckorna.
Som sagt man kanske inte klickar eller tycker att den andre verkar intressant, men man bör ändå ha hyfs och svara.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Varför svarar inte annonsörerna i Kontakttråden? [Avdelat]

Inläggav Alien » 2020-01-12 18:50:01

Ja, det tycker jag också. En annan sak är de som inte skriver alls här. De blev medlemmar enbart för att kunna posta sin annons. Efter någon månad loggar de inte in mer, vare sig de fått svar el inte.

Sen kanske folk inte vet hur de ska uttrycka sig.
"Tack, men nej tack."
"Jag har redan fått så många svar så jag hinner inte med fler."
"Jag har hittat den rätte nu."

Iofs, om någon känner att annonsen inte längre är aktuell kunde de ju klicka på utropstecknet och be att få den borttagen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varför svarar inte annonsörerna i Kontakttråden? [Avdelat]

Inläggav Flinta » 2020-01-12 19:02:09

Flinta skrev:
Batte skrev: Samtidig tenker jeg at man ikke har skyldig å svare noen.


:-)063


Att ordna med ett svar kan vara som att duscha för vissa, man kanske inte gillar det, tycker det är svårt, tröttande, ansträngande men man gör det för andras skull. Tar ansvar (och söker andras hjälp om det är omöjligt för en att lösa själv), visar respekt.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Varför svarar inte annonsörerna i Kontakttråden? [Avdelat]

Inläggav ankhh » 2020-01-12 19:38:16

Jo, det kan säkert vara ansträngande att svara. Man kanske skjuter på det för att man inte hittar orden.

Men ändå: jag tycker att man, i och med att man skriver en annons, underförstått har åtagit sig att åtminstone svara "Nej tack", helst med någon snäll kommentar.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Varför svarar inte annonsörerna i Kontakttråden? [Avdelat]

Inläggav Batte » 2020-01-12 23:16:35

Jeg er enig i at det er høflig å svare enten man er interessert eller ikke. Forstår også at det kan oppleves hardt å ikke få svar.

Jeg mener bare at vi er jo aspergere her og mange har flere diagnoser. Det kan sette stopper for å svare selv om man virkelig ønsker kontakt og har alle gode intensjoner.

Jeg innser at jeg nok tenker annerledes om dette og tror ikke jeg har så mye å legge til.

"Let us be kind, one to another, for most of us are fighting a hard battle."
Spoiler: visa
"This man beside us also has a hard fight with an unfavouring world, with strong temptations, with doubts and fears, with wounds of the past which have skinned over, but which smart when they are touched. It is a fact, however surprising. And when this occurs to us we are moved to deal kindly with him, to bid him be of good cheer, to let him understand that we are also fighting a battle; we are bound not to irritate him, nor press hardly upon him nor help his lower self." -John Watson
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Varför svarar inte annonsörerna i Kontakttråden? [Avdelat]

Inläggav Fabela » 2020-01-12 23:49:45

Jag kan nog också tycka att det är sjyst att skicka ett svar, även om man inte önskar vidare kontakt.
Det här t.ex. funkar ju utmärkt, tycker jag:
Alien skrev:"Jag har redan fått så många svar så jag hinner inte med fler."


Jag har svarat alla som kontaktat mig.
Däremot inte träffat alla som gjort det.
Första gången jag sökte promenadsällskap var det ett par personer som bodde lite längre bort, som jag tänkte träffa senare, men så hann jag bli asocial igen innan jag hann så långt.
Har fortfarande lite ågren för det, även fast vi inte hade bestämt nåt. :oops:

Så det kan ju vara så där, att det dyker upp nånting som gör att man inte fullföljer det man egentligen borde och hade tänkt sig.
Och det betyder ju då samtidigt att det kanske inte alls beror på en själv, om man inte får nåt svar.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Varför svarar inte annonsörerna i Kontakttråden? [Avdelat]

Inläggav Flinta » 2020-01-13 0:06:58

Batte skrev:Jeg er enig i at det er høflig å svare enten man er interessert eller ikke. Forstår også at det kan oppleves hardt å ikke få svar.

Jeg mener bare at vi er jo aspergere her og mange har flere diagnoser. Det kan sette stopper for å svare selv om man virkelig ønsker kontakt og har alle gode intensjoner.

Jeg innser at jeg nok tenker annerledes om dette og tror ikke jeg har så mye å legge til.

"Let us be kind, one to another, for most of us are fighting a hard battle."
"This man beside us also has a hard fight with
Batte skrev:Jeg er enig i at det er høflig å svare enten man er interessert eller ikke. Forstår også at det kan oppleves hardt å ikke få svar.

Jeg mener bare at vi er jo aspergere her og mange har flere diagnoser. Det kan sette stopper for å svare selv om man virkelig ønsker kontakt og har alle gode intensjoner.

Jeg innser at jeg nok tenker annerledes om dette og tror ikke jeg har så mye å legge til.

"Let us be kind, one to another, for most of us are fighting a hard battle."
Spoiler: visa
"This man beside us also has a hard fight with an unfavouring world, with strong temptations, with doubts and fears, with wounds of the past which have skinned over, but which smart when they are touched. It is a fact, however surprising. And when this occurs to us we are moved to deal kindly with him, to bid him be of good cheer, to let him understand that we are also fighting a battle; we are bound not to irritate him, nor press hardly upon him nor help his lower self." -John Watson


Konsekvenser av olika diagnoser kan vara en förklaring till att vissa har svårt att pränta ner ett svar, ja. Men knappast en ursäkt mer än i vissa specifika fall. Jag räknar mig själv till att tidigare ha varit ett sånt fall i ett antal år så jag är egenerfaren av att ha goda skäl till att inte svara på diverse kontaktförsök (har aldrig skrivit kontaktannons) pga funktionsnedsättningar, sjukdom och livsomständigheter.

Du får det att låta som att gruppen som inte har någon skyldighet att svara på ett svar efter de annonserat är väldigt stor bland oss med As/AST.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Varför svarar inte annonsörerna i Kontakttråden? [Avdelat]

Inläggav Batte » 2020-01-13 0:30:02

Flinta skrev:
Batte skrev:Jeg er enig i at det er høflig å svare enten man er interessert eller ikke. Forstår også at det kan oppleves hardt å ikke få svar.

Jeg mener bare at vi er jo aspergere her og mange har flere diagnoser. Det kan sette stopper for å svare selv om man virkelig ønsker kontakt og har alle gode intensjoner.

Jeg innser at jeg nok tenker annerledes om dette og tror ikke jeg har så mye å legge til.

"Let us be kind, one to another, for most of us are fighting a hard battle."
Spoiler: visa
"This man beside us also has a hard fight with an unfavouring world, with strong temptations, with doubts and fears, with wounds of the past which have skinned over, but which smart when they are touched. It is a fact, however surprising. And when this occurs to us we are moved to deal kindly with him, to bid him be of good cheer, to let him understand that we are also fighting a battle; we are bound not to irritate him, nor press hardly upon him nor help his lower self." -John Watson


Konsekvenser av olika diagnoser kan vara enförklaring till att vissa har svårt att pränta ner ett svar, ja. Men knappast en ursäkt mer än i vissa specifika fall. Jag räknar mig själv till att tidigare ha varit ett sånt fall i ett antal år så jag är egenerfaren av att ha goda skäl till att inte svara på diverse kontaktförsök (har aldrig skrivit kontaktannons) pga funktionsnedsättningar, sjukdom och livsomständigheter.

Du får det att låta som att gruppen som inte har någon skyldighet att svara på ett svar efter de annonserat är väldigt stor bland oss med As/AST.

Jeg forstod ikke helt den siste setningen, Flinta, men jeg skal forsøke å svare.

TS spør jo om hvorfor han ikke har fått svar. Det vet jeg så klart ikke siden jeg ikke er noen av partene, så jeg listet noen forslag.

Jeg er litt usikker på hva jeg har formulert feil, beklager at jeg har formulert meg uklart. Jeg skrev i begge innlegg at jeg synes det er høflig å svare og jeg synes man bør gjøre det om man kan.

Også la jeg til at jeg ikke forventer svar og forsøkte å formidle at om man ikke får svar kan det være på grunn av utfordringer folk har med sosial interaksjon.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Varför svarar inte annonsörerna i Kontakttråden? [Avdelat]

Inläggav Flinta » 2020-01-13 1:22:39

Oklart? Jag du skriver ju på norska :wink:
Jag har nog svårare än andra att läsa och förstå din norska än många andra här.

Min sista mening var respons på:
Batte wrote:"Jeg mener bare at vi er jo aspergere her og mange har flere diagnoser. Det kan sette stopper for å svare selv om man virkelig ønsker kontakt og har alle gode intensjoner.


Kanske behövs info i trådstarten om förslag på vad som kan vara lämpligt att svara som tråd-annonsör om man inte är intresserad av att fortsätta ha kontakt med den som just svarat på ens annons.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Varför svarar inte annonsörerna i Kontakttråden? [Avdelat]

Inläggav nescio » 2020-01-13 15:05:08

Fabela skrev:Det här t.ex. funkar ju utmärkt, tycker jag:
Alien skrev:"Jag har redan fått så många svar så jag hinner inte med fler."
Det skulle jag uppfatta som en lögn på det här forumet. Det finns väl inte så många aktiva här?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Varför svarar inte annonsörerna i Kontakttråden? [Avdelat]

Inläggav Fabela » 2020-01-13 15:38:17

nescio skrev:
Fabela skrev:Det här t.ex. funkar ju utmärkt, tycker jag:
Alien skrev:"Jag har redan fått så många svar så jag hinner inte med fler."
Det skulle jag uppfatta som en lögn på det här forumet. Det finns väl inte så många aktiva här?

Det har väl inte med antal svar att göra, utan personens tid och ork.
Finns många här som inte orkar med så mycket kontakt, som är utbrända mm. Då kan en eller två nya kontakter vara vad man orkar/hinner med.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Varför svarar inte annonsörerna i Kontakttråden? [Avdelat]

Inläggav Mountain_lion » 2020-01-13 18:48:45

:-)094
Ok, jag har fått ett svar här, som inte jag har tänkt på.
Man kan ha en downperiod som medför att man inte klarar av att svara. Men då tänker jag att man inte klarar skriva i olika trådar heller. Men här kanske jag har fel?
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Varför svarar inte annonsörerna i Kontakttråden? [Avdelat]

Inläggav RapeRegs » 2020-01-13 18:55:08

Alltså, riktigt så viktigt är det inte att älta varför någon inte svarar.

Om vi ska börja hänga ut folk och/eller avkräva svar blir det än färre som vågar ta initiativ i kontakttråden.

Visst kan det vara nyttig att fundera över varför man inte får svar. Men väljer någon att inte svara är det helt upp till honom eller henne.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Varför svarar inte annonsörerna i Kontakttråden? [Avdelat]

Inläggav Mountain_lion » 2020-01-13 19:08:27

RapeRegs skrev:Alltså, riktigt så viktigt är det inte att älta varför någon inte svarar.

Om vi ska börja hänga ut folk och/eller avkräva svar blir det än färre som vågar ta initiativ i kontakttråden.

Visst kan det vara nyttig att fundera över varför man inte får svar. Men väljer någon väljer att inte svara är det helt upp till honom eller henne.


Helt rätt. Till syvene och sist är det upp till var och en att svara om den vill. Och nej, vi ska inte hänga ut folk.
Det kändes bara tråkigt i min ensamhet att jag slänger iväg tre förfrågningar och får inget svar från någon. Men visst. Det får bli ett avslut! :-)102
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Varför svarar inte annonsörerna i Kontakttråden? [Avdelat]

Inläggav Maggi » 2020-01-13 19:20:43

Jag tycker man kan skicka iväg nån mening som någon sa.
Det är inte så jobbigt.

Tack för meddelande, men jag har redan fått många svar!

...om man inte är helt utslagen....
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Varför svarar inte annonsörerna i Kontakttråden? [Avdelat]

Inläggav Fabela » 2020-01-13 20:01:01

Mountain_lion skrev:Man kan ha en downperiod som medför att man inte klarar av att svara. Men då tänker jag att man inte klarar skriva i olika trådar heller. Men här kanske jag har fel?

Iaf för mig personligen kan det vara stor skillnad mellan att skriva i trådar, jämfört med att "prata" bara två pers.
För i trådar hänger det inte bara på en själv, utan det är fler som håller igång snacket. Det är också helt okej att bara sluta svara i en tråd om man inte har nåt mer att säga, just därför att de är allas gemensamma "ansvar", s.a.s.

Men i PM/mejl hänger allt bara på en själv.
Jag kan uppleva det som en fruktansvärd press ibland. Och den pressen i sin tur kan göra det ännu svårare att skriva nånting.

Ingen aning om det finns nån mer som funkar så, men det finns iaf en teoretisk möjlighet eftersom jag ju gör det.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Återgå till Träffar



Logga in