Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav atoms » 2019-06-10 16:09:08

Vildsvin skrev:
atoms skrev:
Dagobert skrev:Forumpersonalen har ett internt forum, vad jag förstår. Hur mycket av det och dess historik får ny personal och skugg-dito tillgång till?


Moderator:

Vi har ingen praxis, så vi återkommer när det har klarnat.


Menar du att olika moderatorer ser olika mycket beroende på hur betrodda de är? I så fall tror jag ni skulle tjäna på att radera gamla moderatordiskussioner, säg efter 5 år (en vanlig preskriptionstid för brott). Då behöver ni inte vara lika oroliga för att något känsligt läcker ut.


Vi har ingen praxis för skuggmoderatorer, vi har inte sett något reellt behov.

När johan88 hjälpte till första gången hade han bara tillgång till den del som han behövde ha tillgång till, men nu när han är tekniker har han tillgång till allt.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Dagobert » 2019-06-10 21:35:55

atoms skrev:Vi har ingen praxis för skuggmoderatorer, vi har inte sett något reellt behov.

Behov av vad? Tillgång eller begränsning?

För den nyfikne bör det finnas mycket intressant att läsa om medlemmarna. Kanske refereras PM från medlemmar i ert forum?
Det räcker väl om ny personal har tillgång till inlägg skrivna fr.o.m. det datum de tillsatts?
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav slackern » 2019-06-10 21:42:28

Internt forum där moderatorerna skriver om olika medlemmar låter lite läskigt om vilka uppgifter som sparas.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav atoms » 2019-06-10 22:50:08

Dagobert skrev:
atoms skrev:Vi har ingen praxis för skuggmoderatorer, vi har inte sett något reellt behov.

Behov av vad? Tillgång eller begränsning?


Att skapa en praxis (förslaget om skuggmoderatorer är relativt nytt).
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Dagobert » 2019-06-11 16:19:53

Dagobert skrev:För den nyfikne bör det finnas mycket intressant att läsa om medlemmarna. Kanske refereras PM från medlemmar i ert interna forum?
Det räcker väl om ny personal har tillgång till inlägg skrivna fr.o.m. det datum de tillsatts?

slackern skrev:Internt forum där moderatorerna skriver om olika medlemmar låter lite läskigt om vilka uppgifter som sparas.

Om jag känner Aspergerforum rätt så sparas allt. Men jag vet alltså inte.
Om ny personal får tillgång till gamla pm till moddar, gamla anmälningar och gamla interna diskussioner är det lite läskigt, som sagt. Kan tänka mig somliga som inte blir glada om deras antagonister blir moddar i så fall.

Om allt gammalt ska sparas så låt det bli åtkomligt endast för t.ex admin (tf), och skapa nya avdelningar/trådar åtkomliga för dagens personal. Det torde inte vara tekniskt svårt.

Men det mesta äldre än några få år borde raderas. Det har ju inget allmänintresse och gissningsvis bara en liten del är av administrativt intresse.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav atoms » 2019-06-11 17:36:29

Dagobert skrev:Om jag känner Aspergerforum rätt så sparas allt. Men jag vet alltså inte.
Om ny personal får tillgång till gamla pm till moddar, gamla anmälningar och gamla interna diskussioner är det lite läskigt, som sagt. Kan tänka mig somliga som inte blir glada om deras antagonister blir moddar i så fall.


Moderator:

De som kommer i fråga som möjliga moderatorer ska naturligtvis inte ha en historik av bråk med en eller annan person, sånt har vi koll på. De bör dessutom ha hög integritet, ingenting får läcka härifrån.

Om allt gammalt ska sparas så låt det bli åtkomligt endast för t.ex admin (tf), och skapa nya avdelningar/trådar åtkomliga för dagens personal. Det torde inte vara tekniskt svårt.


Nu har vi ingen Administratör, i övrigt är ditt förslag orealistiskt - men jag kan förstå att du kan ha svårt att se det orealistiska men jag tänker inte försöka beskriva vad jag menar.

Men det mesta äldre än några få år borde raderas. Det har ju inget allmänintresse och gissningsvis bara en liten del är av administrativt intresse.


Det är möjligt.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav ankhh » 2019-06-11 18:52:26

Ett praktiskt förslag: skapa ett arkiv (ett subforum) som bara admin och kanske några betrodda moddar har tillgång till. (Det går att skapa en ny grupp för de betrodda som utåt ser ut som alla andra moddar.) Då går det att leta fram gammalt om det av någon anledning skulle behövas, men nykomlingar i ledningsgruppen kan inte se allt gammalt.

Eftersom det tycks vara känsligt för i alla fall en del forumister. Då kan man alltså lugna med att gammalt groll är akriverat och inte direkt åtkomligt för hela forumledningen.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Dagobert » 2019-06-11 20:30:15

ankhh, precis vad jag menade.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav ankhh » 2019-06-11 23:22:24

Dagobert skrev:ankhh, precis vad jag menade.

Ah, OK, jag läste dig tvärtom... Du skrev tvärtom: skapa nya trådar för de nya - och det blir komplicerat i och med att rapportsystemet har olika delar som "samarbetar", och det går knappast att ha dubbla system (ett gammalt dolt och ett nytt). Det är alltså inte bara vanliga forumtrådar, och därmed blir det tekniskt komplicerat att dölja allt gammalt.

Däremot borde det alltså gå att dumpa gamla diskussioner i ett arkiv.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav atoms » 2019-06-12 0:10:03

slackern skrev:Internt forum där moderatorerna skriver om olika medlemmar låter lite läskigt om vilka uppgifter som sparas.


Moderator:

Information sparas för att det kan visa på återkommande problematik. Om någon var en rövhatt för tre, fem eller sju år sedan och sedan har skött sig så ser vi annorlunda på det än om det är någon som upprepar samma beteende år ut och år in.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Dagobert » 2019-06-12 0:16:54

ankhh skrev:
Dagobert skrev:ankhh, precis vad jag menade.

Ah, OK, jag läste dig tvärtom... Du skrev tvärtom: skapa nya trådar för de nya - och det blir komplicerat i och med att rapportsystemet har olika delar som "samarbetar", och det går knappast att ha dubbla system (ett gammalt dolt och ett nytt). Det är alltså inte bara vanliga forumtrådar, och därmed blir det tekniskt komplicerat att dölja allt gammalt.

Däremot borde det alltså gå att dumpa gamla diskussioner i ett arkiv.

Hur man praktiskt löser det får väl tekniker e.d lösa - effekten blir ju den jag avsåg. Menade att det verkade enklare att ändra på befogenheten än att flytta allt till ett ställe med annan befogenhet, sas. Strunt i det.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-06-12 23:13:21

Detta är en lång tråd och jag undrar vad som är resultatet.

- Vilka av de som har föreslagits har tackat nej?
- Vilka har inte svarat?
- Vilka har fallit bort av andra av andra anledningar?

- Om det är så att det finns folk som kan hjälpa till med vissa uppgifter men ännu inte allt, kan de skriva lite mer om vilka uppgifter som ingår? Då kanske det är större chans att någon vågar ta på sig något..
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav kullan » 2019-07-26 18:09:11

En undran:
Står forumet utan en Admin?
Och varför har ni inte kommit fram till en Moderator? :-)063
Vem tar man kontakt med om man har ärende som kräver en admin?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav alixha » 2019-07-26 22:20:40

Dom är på semester, återkommer efter sommaren vid nyår ungefär :wink:
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav kullan » 2019-07-27 13:29:31

alixha skrev:Dom är på semester, återkommer efter sommaren vid nyår ungefär :wink:


Det låter som vanligt på detta forum.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav RapeRegs » 2019-10-17 21:05:05

Maggi skrev:Ja varför inte Sugis som moderator,
klokare än de flesta!
kan inte komma på nåt orättvist tänk från hennes sida!

man blir ju glad att folk vill ta på sig såna här uppdrag!
själv blir jag utbränd i huvudet bara av att tänka tanken...

Huggorm skrev:En röst från mig med. Nu blir det allt svårare för dom att ignorera :D


Jag är inte lika säker som ni tycks vara, måste tänka på saken :-)063
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Huggorm » 2019-10-17 21:14:01

RapeRegs skrev:
Maggi skrev:Ja varför inte Sugis som moderator,
klokare än de flesta!
kan inte komma på nåt orättvist tänk från hennes sida!

man blir ju glad att folk vill ta på sig såna här uppdrag!
själv blir jag utbränd i huvudet bara av att tänka tanken...

Huggorm skrev:En röst från mig med. Nu blir det allt svårare för dom att ignorera :D


Jag är inte lika säker som ni tycks vara, måste tänka på saken :-)063
Jag har nog dragit tillbaka min nominering sedan dess. Ny fakta har framkommit i saken.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav slackern » 2019-10-17 22:06:14

alixha skrev:Dom är på semester, återkommer efter sommaren vid nyår ungefär :wink:


alixha for president.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Alien » 2019-10-30 1:26:11

Bjäbbmonstret skrev:Detta är en lång tråd och jag undrar vad som är resultatet.

- Vilka av de som har föreslagits har tackat nej?
- Vilka har inte svarat?
- Vilka har fallit bort av andra av andra anledningar?

- Om det är så att det finns folk som kan hjälpa till med vissa uppgifter men ännu inte allt, kan de skriva lite mer om vilka uppgifter som ingår? Då kanske det är större chans att någon vågar ta på sig något..


Moderator:

De som vi bedömt som lämpligast har tackat nej. En del redan i tråden, andra på personlig förfrågan.

En del föreslagna har vi bedömt som mindre lämpliga el känner att vi inte vet tillräckligt om dem eftersom de är rätt nya.

Det är viktigt att en moderator är någorlunda stabil och omdömesgill och inte låter sig styras av personligt agg mot någon el av personlig sympati för någon utan kan moderera vän och ovän utan att tappa sin objektivitet.

De uppgifter som ingår och som en medhjälpare skulle kunna utföra är:

- Flytta off topic till off topic tråden
- Flytta trådar som handlar om Samhälle, Religion el Politik till denna avdelning
- Godkänna el avslå inlägg från förhandsgranskade
- Rätta felstavningar i rubrikerna
- Ändra alltför generella rubriker till mer tydliga
- Dela och slå ihop trådar
- Framföra sina synpunkter gällande anmälningar
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav slackern » 2019-10-30 21:47:04

Om jag vore er skulle jag säga tack å hej och lämna forumet vind för våg.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Huggorm » 2019-10-30 21:53:25

De där uppgifterna i listan är enkla att utföra, det vore inga problem att ställa upp med. Det jobbiga är att försöka döma när folk träter och skyller på varandra.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav atoms » 2019-10-30 21:57:20

slackern skrev:Om jag vore er skulle jag säga tack å hej och lämna forumet vind för våg.


Du är alltså inte oss.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav kullan » 2019-10-30 22:12:00

slackern skrev:Om jag vore er skulle jag säga tack å hej och lämna forumet vind för våg.


Varför då?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav slackern » 2019-10-30 22:52:40

atoms skrev:
slackern skrev:Om jag vore er skulle jag säga tack å hej och lämna forumet vind för våg.


Du är alltså inte oss.


Det är jag ytters medveten om.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in