Små steg för att äta hälsosammare?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav Leibniz » 2019-09-28 1:53:04

omnicoder skrev:Så jag tror på något sätt att det första steget är att lära sig massor så man vet vilka beslut som gör vad...


De flesta är ju inte mat eller näringsnördar dock. :-)Happy

Fasta är intressant, men eftersom den mesta forskningen är gjord på råttor i dagsläget är det svårt att veta hur mycket som är överförbart till människan. Samma sak med tarmfloran - intressant område, men med få vetenskapliga belägg. Det mesta blir alltså spekulationer och indicier vilket folk är bra på.

Ett exempel kan vara Heat Shock Proteins (HSP) som enligt mätningar ökar tillväxtfaktorer extremt mycket, trots det märker man inte av någon extra hypertrofi av bastu efter träning - det är helt enkelt mer komplext.
Sirtuingenerna kan man aktivera genom att äta vissa livsmedel om man inte vill fasta. Det sägs också öka muskelmassan och minska fettet, men jag är tveksam.

Jag vill inte låta negativt ska tilläggas. Jag är själv intresserad av detta och tillämpar det till viss del.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav omnicoder » 2019-09-29 6:33:42

absurd skrev:
omnicoder skrev:Vad gäller livslängd så kan det vara intressant att förstå hur signalvägar som MTOR, IGF1 och SIRTuiner fungerar. Metabolism, insulinkänslighet. DNA metylering etc.
När man gör det inser man att det kanske inte handlar om vad man äter eller hur mycket utan snarare hur ofta man fastar och huruvida man bygger upp kroppen med biotillgänglig föda eller inte.

Hej smartis!

Har du tid och lust att förklara litegrann vad effekterna av proteinrestriktion och energirestriktion är? Övergripande, kortfattade punkter kanske. Har ägnat mig åt intermittent fasta ett par år och är intresserad av området, men har nog dummat ner mig några steg kring signalvägar och sådant sen jag hoppade av biomedicinutbildningen. Molekylärbiologiska termer är OK. Om du orkar!

Känner till att kalorirestriktion är kopplat till ökad livslängd. Vad vet man något i nuläget om eventuella mekanismer?


De väsentliga signalvägarna är
(1). IGF-1 (Insulin growth factor) där kolhydratrestriktion (och även proteinrestriktion) är relevant.
(2). MTOR (Mammalian target of rapamycin) aktiveras av aminosyror, dvs proteinrestriktion är relevant.

Det finns starka associationer i djurriket och hos människor som visar att när signalväg (1) är kompromissad,
t.ex. vid Larons syndrom (Har bl.a. studerats av Valter Longo i sydamerika) så sjunker prevalensen av åldersrelaterade sjukdomar och livsstilssjukdomar som diabetes typ II, Alzheimer, hjärt-och kärlssjukdomar, cancer etc, radikalt. I det fallet är det allså insulinreceptorerna som inte fungerar normalt, vilket gör att dessa människor blir exceptionellt små, men ändå fullt friska.
Mekanismen är antagligen att både MTOR och IGF-1 är näringssensorer och när det inte kommer in näring av den typ som dessa aktiveras av så aktiveras Sirtuiner. Sirtuiner är master gener vars aktivitet fokuseras kring reparation av kroppen, aktivering av stamceller, reparation av DNA, autofagi, neurologiskt skydd.
NÄr MTOR och IGF-1 är lågt betyder oftast att organismen inte har tillgång till föda.
I fallet människa (och många andra djur) övergår då metabolismen till att använda fettreserver som bränsle. Dvs organismen försätts i ketosis. Ketoner är ett effektivare bränsle som ger mer ATP produktion och har en rad antiinflammatoriska effekter. Organismen klarar sig på mindre syre är mer resistent för oxidativ stress etc.

Vad gäller proteinrestriktion. Dels är protein insulinogent. Allt protein är naturligtvis inte lika gällande effekt.
Olika aminosyror t.ex. leucine har olika effekt. Vissa aminosyror behöver komma i kombination för att aktivera MTOR. Höjt IGF-1 påverkar även MTOR så sänkt IGF-1 brukar vara ett villkor för sänkt MTOR. Dvs även kolhydrater påverkar MTOR efter som kolhydrater påverkar IGF-1.
protein är även insulinogent. Dvs höjer insulin.

Det som höjer insulin minst (dvs så att IGF-1 och MTOR i princip är platt) är fett.
Dvs vill man imitera fasta men ändå äta är det fett som får grönt kort.
Därav den ketogena effekten av fett.

Jag skulle säga att proteinrestriktion i kombination med kolhydratsrestriktion ger bäst effekt.
Däremot bör det nog inte vara kroniskt.
Dels för att man behöver vara pulsativ för att organismen ska regenerera celler, organ.
Dvs kronisk restriktion är negativt för optimal hälsa.
Intermittent restriktion är antagligen effektivast.

Men dock tror jag definitivt att man har underskattat hur mycket människan kan fasta och vilken kraftfull effekt detta har för att optimera hälsa och livslängd.

Kort sammanfattat och förenklat verkar mycket av effekterna av protein och kolhydratsrestriktion vara att näringskännande signalvägar dämpas och dessa aktiverar program inklusive sirtuiner och ketosis som i princip reparerar, skyddar och aktiverar potentiell regenerering (immunförsvar regenereras och stamceller aktiveras i standby i väntan på nästa näringstillfälle).

Sen har jag inte gått in på NAD+ och den epigenetiska klockan. DNA metylering etc.
Men jag tror man kan få en förståelse genom att förstå SIRTuinerna och FOXO3 när dessa aktiveras och vad de gör.

Vill också nämna att kronisk kalorirestriktion visat sig ha negativa sidoeffekter ur ett överlevnadsperspektiv även om det också har effekt på livslängd.
Men just intermittent fasta innebär ju inte en kronisk kalorirestriktion på samma sätt. Det påverkar dessutom inte metabolism på samma sätt över tid.

Intermittent fasta är således att föredra. Sedan i vilken form, hur ofta, hur länge, när, etc är öppna frågor.
Bara att definiera vad detta är dvs är en intermittent fasta 20 timmar eller 72 timmar etc är inte självklar.
När man tittar på studier på möss som fastar 24 timmar måste man förstå att de har en mycket snabbare metabolism än en människa. Dvs translationen till människa är ej 1-till-1.
Samtidigt är människan inte så unik att vi är de enda organismerna på jorden som inte förstör vår metabolism genom att ständigt ha tillgång till föda.
omnicoder
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2019-09-25

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav Leibniz » 2019-09-29 15:09:21

Tillämpar du fasta och ketogen diet själv Omnicoder?

För egen del så kör jag rätt mycket styrketräning och då blir det inte riktigt optimalt med fasta och många timmar utan mat. Däremot så försöker jag köra så mycket bastu som möjligt för eventuella hälsofördelar som nya synapser i hjärnan. Rhondas kanal har en del om detta som du säkert sett.

https://youtu.be/YUnDkqjncSM


Angående sirtuiner så läste jag den här boken för ett tag sedan. Men som med alla hälsotrender så är jag skeptisk till faktiska resultat i verkligheten.

https://www.bokus.com/bok/9789113074788 ... ev-langre/
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav omnicoder » 2019-09-29 16:47:12

Leibniz skrev:Tillämpar du fasta och ketogen diet själv Omnicoder?

För egen del så kör jag rätt mycket styrketräning och då blir det inte riktigt optimalt med fasta och många timmar utan mat. Däremot så försöker jag köra så mycket bastu som möjligt för eventuella hälsofördelar som nya synapser i hjärnan. Rhondas kanal har en del om detta som du säkert sett.

https://youtu.be/YUnDkqjncSM


Angående sirtuiner så läste jag den här boken för ett tag sedan. Men som med alla hälsotrender så är jag skeptisk till faktiska resultat i verkligheten.

https://www.bokus.com/bok/9789113074788 ... ev-langre/

Ja. Jag kör en genomtänkt variant av ketogen kost, näringstidsfönster runt 2-6 timmar och även intermittent fasta (24 timmar - 168 timmar).

Jag kör HIIT och strategisk styrketräning. Jag säger strategisk för jag är ute efter optimering av androgen effekt och insulinkänslighet genom att träna större muskelgrupper och maximera återhämtning.
Jag är också ute efter att öka BDNF m.m.
Är inte så bekymrad över muskler eftersom jag alltid varit rätt muskulöst byggd och har som syfte att enbart optimera min hälsa och i synnerhet min kognitiva funktion.

Sirtmat ger mig stora "tramsvarningar". Har sett det förut och har genast kastat den i sopkorgen efter att ha läst 3 meningar och fått rött på pseudovetenskapslampan.
Folk vill alltid hitta enkla genvägar som att äta saker för att öka sirtuiner.
Jag är också lite skeptisk till att det är så enkelt att använda curcumin och annat utan att skapa sidoeffekter.
Jag tror vårt eget metabola system är som utvecklats i flera miljoner år är överlägset molekylära och medicinska ansatser som dykt upp de senaste tusen åren. :)
Ironiskt nog är det säkert effektivare att fasta (dvs inte äta någonting) för att aktivera den typen av signalvägar. Men folk har inte förmågan att göra detta frivilligt i vårt moderna överflöd av bekvämlighet och överflöd av konstgjord mat. Det finns hyfsat mycket forskning som gör sirtuiner intressant även om det är svårt att göra uttömmande sådana på människor av praktiska skäl och fundamentalt att sätta sig in i av andra skäl kring livslängd och hälsa. Jag har plöjt igenom en del pubmed artiklar och diverse föreläsningar och tycker fortfarande är relevant och mycket tänkande får mig att extrapolera fram en magkänsla att det definitivt finns något där att hämta.


Jag är bekant med Rhondas grejer och har själv ägnat ett år av nästan 30 min i bastu 5 dagar i veckan.
Jag köper värmestress som en effektiv strategi och ett bra exempel på hormesis.
Tror även på kallstress som en effektiv hormetisk strategi att ägna sig åt.

Jag gör för mycket grejer för att kunna isolera mina interventioners verkan men kan mycket väl tänka mig att det har haft effekt över tid eftersom mitt hälsonetto är positivt både kvantitativt och kvalitativt.
omnicoder
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2019-09-25

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav Gudmund Grå » 2019-09-29 18:56:31

omnicoder skrev:Jag kör en genomtänkt variant av ketogen kost


Skulle inte du kunna ge exempel på hur din kost ser ut under en dag eller två? Kör du med sk OMAD (one meal a day) eftersom du skrev 2(-6) h i inlägget?

Jag fastar periodiskt de flesta vardagar mellan 17-09/10 och pausar på helgen. Däremot ingen ketogen kost, mer åt stenålderkosthållet, dock ej strikt.
Träningen är mest styrketräning med knäböj, marklyft och lite annat (med bastu och kalldusch efter) ca 45 min tre gånger i veckan och, som bäst, ett eller två löppass på 10 km.

Känner att just styrketräningen överträffar det mesta i medicinsk väg jag provat hittills för att må lite bättre. Började styrketräna i juli, så det är ett relativt nytt inslag i mitt liv, men så himla glad att jag började. Än så länge syns det inte överdrivet mycket, men däremot så känner jag mig starkare i kroppen och märker hur annorlunda det är att springa i backar tex.
Gudmund Grå
Inaktiv
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2017-09-30
Ort: Södermanland

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav omnicoder » 2019-09-29 19:26:19

Gudmund Grå skrev:
omnicoder skrev:Jag kör en genomtänkt variant av ketogen kost


Skulle inte du kunna ge exempel på hur din kost ser ut under en dag eller två? Kör du med sk OMAD (one meal a day) eftersom du skrev 2(-6) h i inlägget?

Jag fastar periodiskt de flesta vardagar mellan 17-09/10 och pausar på helgen. Däremot ingen ketogen kost, mer åt stenålderkosthållet, dock ej strikt.
Träningen är mest styrketräning med knäböj, marklyft och lite annat (med bastu och kalldusch efter) ca 45 min tre gånger i veckan och, som bäst, ett eller två löppass på 10 km.

Känner att just styrketräningen överträffar det mesta i medicinsk väg jag provat hittills för att må lite bättre. Började styrketräna i juli, så det är ett relativt nytt inslag i mitt liv, men så himla glad att jag började. Än så länge syns det inte överdrivet mycket, men däremot så känner jag mig starkare i kroppen och märker hur annorlunda det är att springa i backar tex.


Kör inte OMAD nu. Kör mer TRF (Time restricted feeding). Dvs kanske skulle kallas Warrior. Blir ofta ett 4 timmars fönster då jag äter 2 måltider mellan kl 10 och 14.
När jag upplever att jag behöver uppdatera mitt protokoll brukar jag lägga in en längre fasta och sedan starta med ett nytt igenomtänkt protokoll. Men i regel kör jag nästan alltid TRF och två måltider. Ibland en.
Mäter ofta blodsocker och ketoner för att lära känna och optimera och låter detta samt andra faktorer påverka hur jag lägger in mina längre fastor.

Första måltiden kan ske runt kl 10 kan bestå av märgbensnbuljong, 2 råa äggulor, 3 löskokta ägg (äter bara gulorna), en avokado, några matskedar egengjord leverpastej.
SIsta måltiden kan ske runt kl 14 och kan bestå av en stor gryta av t.ex. lamm eller organkött (lammhjärta eller något helt annat) ofta med talg, kanske kokosgrädde i. rikligt med annat fett. Ankfett, kokosolja med kimchi eller surkål bredvidoch kanske en avokado.

Kan bli en handfulblåbär och några tillskott också.

Mina träningspass är korta och sprids ut över förtsa halvan av dagen där sista träningspasset oftast är innan sista måltiden.
omnicoder
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2019-09-25

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav Gudmund Grå » 2019-09-30 7:27:50

Tack för svar Omni!

Det var minsann en rätt speciell kost. Hur länge har du ätit den och kan du avgöra hur den påverkat dig?
Gudmund Grå
Inaktiv
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2017-09-30
Ort: Södermanland

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav omnicoder » 2019-09-30 10:43:08

Gudmund Grå skrev:Tack för svar Omni!

Det var minsann en rätt speciell kost. Hur länge har du ätit den och kan du avgöra hur den påverkat dig?


Över 3 år nu.
Ja. Inte det livsmedelsverket rekommenderar (tack o lov).
Ja. Jag har tagit blodvärden på ett flertal biomarkörer för att få något kvantitativt att följa.
I princip alla markörer går åt det håll jag vill.
Jag behöver inte lika mycket sömn för att känna mig utvilad.
Jag upplever kognitiva fördelar som också speglas när jag testat mig i olika sammanhang.
Men framför allt är jag lugnare och mer harmonisk än tidigare.
Mer stresstålig.
Mer vältränad.
Mindre kroppsfett.
Mindre träningsverk.
Sällan förkyld och när jag blir det är det mycket mildare.
omnicoder
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2019-09-25

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav Gudmund Grå » 2019-10-01 10:51:19

omnicoder skrev:
Gudmund Grå skrev:Tack för svar Omni!

Det var minsann en rätt speciell kost. Hur länge har du ätit den och kan du avgöra hur den påverkat dig?


Över 3 år nu.
Ja. Inte det livsmedelsverket rekommenderar (tack o lov).
Ja. Jag har tagit blodvärden på ett flertal biomarkörer för att få något kvantitativt att följa.
I princip alla markörer går åt det håll jag vill.
Jag behöver inte lika mycket sömn för att känna mig utvilad.
Jag upplever kognitiva fördelar som också speglas när jag testat mig i olika sammanhang.
Men framför allt är jag lugnare och mer harmonisk än tidigare.
Mer stresstålig.
Mer vältränad.
Mindre kroppsfett.
Mindre träningsverk.
Sällan förkyld och när jag blir det är det mycket mildare.


Låter väldigt inspirerande!
Gudmund Grå
Inaktiv
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2017-09-30
Ort: Södermanland

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav Leibniz » 2019-10-01 12:19:54

omnicoder skrev:Jag är också ute efter att öka BDNF m.m.


Har du några tips på saker för att öka den kognitiva förmågan? Det är ett intressant område som jag läser lite om. Sedan måste jag fråga om du har snubblat över något som påverkar hårväxten - försöker nämligen minska håravfall. Dessvärre är det ju till stor del genetiskt, men det kanske går att motverka på något sätt. För tillfället intar jag aminosyrorna cittrulin, karnitin och cystein som i studier visat på ökad hårväxt.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav omnicoder » 2019-10-01 15:08:11

Leibniz skrev:
omnicoder skrev:Jag är också ute efter att öka BDNF m.m.


Har du några tips på saker för att öka den kognitiva förmågan? Det är ett intressant område som jag läser lite om. Sedan måste jag fråga om du har snubblat över något som påverkar hårväxten - försöker nämligen minska håravfall. Dessvärre är det ju till stor del genetiskt, men det kanske går att motverka på något sätt. För tillfället intar jag aminosyrorna cittrulin, karnitin och cystein som i studier visat på ökad hårväxt.


Tips vet jag inte. Jag kan bara säga vad som funkat för mig. I mitt fall har den största förändringen varit att switcha bränsle från kolhydrater till fett. Det har fått positiva effekter för hur jag presterar kognitivt.
Hjärnan funkar minst lika bra om inte bättre på ketoner och även i ketosis drivs hjärnan både på ketoner och glukos, vilket enligt ett flertal studier har visat sig fördelaktigt. Jag kan inte annat än hålla med där av egen erfarenhet. Kan sammanfatta det jag tror har påverkat min kognition positivt.

1. Fasta (Ketosis, Autofagi, aktivering av stamceller och neurogenises i hippocampus och andra delar, m.m)
2. Ketogen kost (ketosis, Effektivare hjärnmetabolism, neuroprotektion)
3. Styrketräning med fokus på stora muskelgrupper (mer BDNF, bättre insulinkänslighet, högre testosteron) och sprintträning. (Korta träningspass högst 20 min)
4. Meditation (stärker koppling mellan frontallob och regulering av amygdala och andra delar av hjärnan, förbättrar impuskontroll)
5. Sömn. Är mycket noga med detta och har specifika metoder för att optimera min sömn.

Jag tänker att det är viktigt att förbättra "hårdvaran" såväl som mjukvaran.
Mjukvaran har aldrig varit ett problem för mig så jag har de senaste 3 åren fokuserat på hårdvaran (kroppen, kopplingen till hjärnan och hjärnan).

5. Sedan har jag en hel del andra specifika metoder som jag tror förbättrar min kognition, inkl specifika tillskott och specifik mat.

Hårväxt har jag inget intresse av tyvärr. Tycker inte det är så viktigt. :)
omnicoder
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2019-09-25

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav elle » 2019-10-02 7:29:23

Folk skriver här om fasta. Fasta är bra men inte alla kan fasta (gravida, tonåringar, folk med anorexi, Addison sjukdom, diabetes typ 1, cancer, depressioner). Och helst ska man diskutera det med sin läkare om man vill fasta och är osäker.
Senast redigerad av elle 2019-10-02 7:42:52, redigerad totalt 1 gång.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav elle » 2019-10-02 7:40:33

omnicoder skrev:Autofagi


Jag har fastat i 10 dagar enbart på energifattiga grönsaker och vatten. Det var för några år sedan. De första dagarna var tuffa. Men sen hände det något. Jag fick plötsligt så mycket energi att det går inte att beskriva. Mina tänder blev renare, mina blick skarpare, huden fick en vacker lyster. Min mentala hälsa fick otroligt energi. Jag kunde tänka skarpare än innan fasta. Folk som aldrig har fastat kommer kanske inte förstå eller i värsta fall inte tro på mina ord. Men de som har fastat på rätt sätt kommer säkert att förstå.
Jag rekommenderar inte att fasta. Det är inget man ska göra om man saknar en kunskap om fasta och hur kroppen kommer att reagera på fasta. Men att fasta är en urgammal sak. Jesus fastade i 40 dagar utan mat. Fasta är ingen diet. Det är en andlig och fysisk process. Inte alla kan fasta av hälsoskäl som jag redan skrivit.

Förresten, autofagi är intressant. Autofagi startar på riktigt under fasta först efter några dagar.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Re: Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav Julianus » 2019-10-02 13:36:16

Vi muslimer fastar en gång om året och det är Ramadan :)

Och jag håller fullständigt med, de som inte fastar förstår ju inte och tror oftast att man svälter sig men så är det ju inte.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav Karamell » 2019-10-02 15:18:29

Känns som allt är onyttigt. Förutom ägg, fisk, kött och grönsaker. :-)004
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav elle » 2019-10-02 17:40:25

Karamell skrev:Känns som allt är onyttigt.


Har läst i en bok skriven av en specialist inom vården att kroppen delar inte våra värderingar om vad som är nyttigt och onyttigt. För kroppen handlar det enbart om kemi och överlevnad.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav omnicoder » 2019-10-03 10:57:50

elle skrev:Folk skriver här om fasta. Fasta är bra men inte alla kan fasta (gravida, tonåringar, folk med anorexi, Addison sjukdom, diabetes typ 1, cancer, depressioner). Och helst ska man diskutera det med sin läkare om man vill fasta och är osäker.


Få läkare förutom sådana som Jason Fung, vet någonting om fasta, men för all del man brukar behöva säga så ibland :)
Läkare är oftast specialiserade på att behandla symptom av sjukdomar med läkemedel inte att optimera hälsa.

Anorexi är ett undantagsfall ja. Eftersom ofta rör sig om undernäring och psykologisk distortion till kroppsuppfattning och relation till mat. Då kan det vara vettigt att jobba med dessa problem först, ja.

Man kan även fasta om man är deprimerad, har cancer.

Addisons sjukdom vet jag inget om, men utbilda mig gärna :)

Diabetes typ 1 är speciellt eftersom man inte kan producera insulin själv om det har gått långt.
Dvs när man fastar tillför man ingen exogen glukos och man måste vara nogrann med att sänka insulindosen när man fastar, men kroppen kan faktiskt själv producera glukos via glukoneogenises efter kroppens behov oavsett om man har diabetes typ 1 eller inte.
Så problemet är då att om man medicinerar med insulin och redan har lägre blodsocker (vilket inte är negativt om man har ketoner i blodet) så kan blodsockret sjunka för lågt. Man behöver vara ketoadapterad, smart och försiktigt, men annars finns det ingen biokemisk anledning till varför man inte kan eller ska fasta i detta fall heller. Det finns faktiskt rapporter och anekdoter om människor som i ett tidigt stadium reverserat sin diabetes typ 1 genom "fasting mimicking diet" och PKD (en viss ketogen kost) om man är tidig i sin sjukdom.
Jag kan försöka förklara mekanismerna för den som är nyfiken.
Det som kan vara problematiskt för typ 1 är ketoacidosis. Men som jag förstår är detta något som sker när en typ 1:a har mycket högt blodsocker och extremt höga ketoner vilket antagligen inte sker om man är ketoadapterad, utan snarare för en glukosberoende typ 1:a.

Cancer har faktiskt framgångsrikt behandlats med fasta i konjunktion med kemoterapi.
Anledningen till att det funkar är bland annat att de flesta cancer celler använder glukos som bränsle och blir mer sårbara när det inte finns exogen glukos att tillgå och låga glukosnivåer.
Kroppen är dessutom skyddad för olika typer av stress vid ketosis vilket också hjälper.
Det finns studier även på människor för detta åtminstone på ketogenkost och cancer och "fasting mimicking diet" och cancer. Det finns även anekdotiska evidens. Studier på djur visar samma mönster.
Enbart fasta kanske inte hjälper mer än i förebyggande syfte dock men som en adjunkt är det effektivt.
Det finns sällsyntare cancerformer där fasta kanske inte hjälper när cancern redan är långt gången, har jag fått veta men inte dubbelkollat vidare. Men de flesta cancerformer är glukosdrivna och fasta minskar glukosmetabolism.

Depressioner har också en metabol koppling. Fasta optimerar metabolism. Om kopplingen är "bidirectional" så kan man ana att man kan mitigera en depression med fasta.
Jag har inte studerat just depression och fasta. Men vågar slå vad om att fasta har positiv effekt även där.
Även träning har mitigerande effekt på depression på liknande sätt.

Jag ger naturligtvis inga tips för vad var och en ska göra utan var och en får göra research och fatta egna beslut.

Självklart ska man vara tänka på att medicinering och annat kan påverka situationen. Så självklart ska man skaffa sig rätt förståelse först.
omnicoder
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2019-09-25

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav omnicoder » 2019-10-03 11:19:03

elle skrev:
omnicoder skrev:Autofagi


Jag har fastat i 10 dagar enbart på energifattiga grönsaker och vatten. Det var för några år sedan. De första dagarna var tuffa. Men sen hände det något. Jag fick plötsligt så mycket energi att det går inte att beskriva. Mina tänder blev renare, mina blick skarpare, huden fick en vacker lyster. Min mentala hälsa fick otroligt energi. Jag kunde tänka skarpare än innan fasta. Folk som aldrig har fastat kommer kanske inte förstå eller i värsta fall inte tro på mina ord. Men de som har fastat på rätt sätt kommer säkert att förstå.
Jag rekommenderar inte att fasta. Det är inget man ska göra om man saknar en kunskap om fasta och hur kroppen kommer att reagera på fasta. Men att fasta är en urgammal sak. Jesus fastade i 40 dagar utan mat. Fasta är ingen diet. Det är en andlig och fysisk process. Inte alla kan fasta av hälsoskäl som jag redan skrivit.

Förresten, autofagi är intressant. Autofagi startar på riktigt under fasta först efter några dagar.


Låter precis som det ska.
Det tar ofta ett tag att tömma glykogenreserver i levern. När detta skett så switchar kroppen från ett tag glukoneogenises gradvis över till ketosis. Du får mer energi från dina fettreserver för att bilda ketoner och 10 dagar ger dessutom en bra dos autofagi.

När autofagi funkar är nog individuellt.
Jag har hört lite olika siffror. Allt ifån 24 H till 48 H.
Sedan är det ju inte en binär grej. Vad jag förstått sker autofagi lite hela tiden i olika grad i olika organ.
Det kan t.ex. induceras av träning etc, eller när vi sover.
Det talas om basal autofagi. Det finns olika kategorier/sorters av "Chaperone mediated", "Macroautofagi" etc etc. Men en sak är klart signalvägarna hos människan är MTOR och IGF-1, och vi är inte så unika jämfört med andra organismer som har analoga signalvägar. Frånvaro av näring/energi eller/och olika former av stress (kyla, värme etc) inducerar autofagi. Kroppens celler "städar sig själv", det hela är en del i ett större program där stamceller också aktiveras i väntan på nästa inkommande närings/energi tillfälle så att kroppen kan byggas upp med nya celler.
För den som bygger muskler kan det var intressant att känna till att tillväxthormon ökar vid 48H.
Immunförsvaret regenereras efter 72 H fasta är också siffror jag hört slängas av forskare i ämnet.
Efter 4 dagar ska stamceller börja aktiveras.

Jag tycker det är lite ironiskt hur vi idag sitter o tycker att det är konstigt att inte äta varje dag,
när man antagligen för tusentals år sedan hade tyckt vår situation med överflöd av mat minst 3 ggr av dagen är helt absurd och antagligen mindre naturligt än att fasta regelbundet som alla andra organismer gör när de lever i synk med sin evolution.
Det är intressant att se hur de "moderna" sjukdomarna exploderat i samverkan med jordbruket för c.a. 10 000 år sedan och industrialiseringen för c.a. 150 år sedan och nu med den nya högteknologiska raffineringen och effektiviseringen av matindustrin på bekostnad av vår naturliga hälsa.

Jag skulle inte rekommendera någon att äta 3 måltider om dagen :)
Inte heller att fasta.
Men jag tror definitivt att det är bland det smartaste man kan göra.

Det är en förlorad kunskap som man gör gott i att bekanta sig med.
omnicoder
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2019-09-25

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav elle » 2019-10-03 16:00:26

@omnicoder,

Tack för intressanta inlägg. Det var en del nya och intressanta fakta. Jag berättar inte för folk om jag fastar för jag vet nu att det blir negativa reaktioner. De första 3-4-5 dagarna är verkligen en utmaning. Men sen är man igång och känner inte ens för att äta. Hungerkänslor försvinner. Man blir euforisk. Sinnen blir skarpare. Fasta har hjälpt mig att bli av med en besvärlig och återkommande infektion som antibiotika inte hjälpte mot.


För alla som är intresserade av fasta har jag hittat en artikel om fasta :

"De människor som fanns för 30.000 år sedan var anpassade till den tuffa förhistoriska tiden. Deras kroppar var maximalt vässade för att hantera minskad tillgång på mat. När det inträffade använde de kroppens reservlager och om de inte lyckades skaffa mat på 3-4 dagar skärpte fastan deras sinnen. Hjärnan började generera nya idéer och energin ökade för att de skulle få tag i mat.

När människan lämnade savannen och började bruka jord och bygga städer tog vi med oss fastan. Alla religioner har inslag av den, kanske som ett sätt att öka andlighet och reflektion, men troligen också för att den gör att vi mår bättre och får bättre hälsa.

Vi ser fortfarande ut som våra förfäder på insidan och våra kroppar fungerar på samma sätt. Några dagars fasta skärper även våra sinnen. Den stora skillnaden idag är att vi ständigt har mat inom räckhåll, välfyllda kylskåp och frestande reklam. Det liv som våra kroppar är anpassade till lever vi inte idag och därför har många problem med vikten."

https://femdagar.se/ga-ner-i-vikt-3/

Obs! Jag vill inte övertyga någon om att börja fasta och bäst om man kollar med sin läkare om man vill fasta.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav elle » 2019-10-03 16:09:51

omnicoder skrev:Addisons sjukdom vet jag inget om, men utbilda mig gärna


Addisons sjukdom har med binjurarna att göra. De tillverkar inte tillräckligt med kortison. Man blir onaturligt trött, går ner i vikt och för att behålla vikten äter man ofta stora mängder med mat. Jag minns jag läste en bok om Addison av Linda Skugge som har Addison. Hon tryckte i sig mängder med mat och näringsdrycker för att inte tappa i vikt. Hon var ovanligt trött dygnet runt. När hon berättade detta för en sjuksköterska fick hon rådet att äta... en morot som mellanmål. Naturligtvis fungerade det inte. Har man Addison måste man behandlas med kortison. Man orkar inte sköta vardagen pga. tröttheten och folk kan förväxla det med utbrändhet. Inom vården finns det fortfarande för lite kunskap och ibland även förståelse för patienter med Addison. Det kan ta en lång tid att få rätt diagnos. Vid Addison har man också ont i magen. Tidigare var det en dödlig sjukdom.

Mer fakta om Addison kan du läsa här om du vill:

https://www.socialstyrelsen.se/stod-i-a ... s-sjukdom/
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav omnicoder » 2019-10-04 10:45:28

elle skrev:
omnicoder skrev:Addisons sjukdom vet jag inget om, men utbilda mig gärna


Addisons sjukdom har med binjurarna att göra. De tillverkar inte tillräckligt med kortison. Man blir onaturligt trött, går ner i vikt och för att behålla vikten äter man ofta stora mängder med mat. Jag minns jag läste en bok om Addison av Linda Skugge som har Addison. Hon tryckte i sig mängder med mat och näringsdrycker för att inte tappa i vikt. Hon var ovanligt trött dygnet runt. När hon berättade detta för en sjuksköterska fick hon rådet att äta... en morot som mellanmål. Naturligtvis fungerade det inte. Har man Addison måste man behandlas med kortison. Man orkar inte sköta vardagen pga. tröttheten och folk kan förväxla det med utbrändhet. Inom vården finns det fortfarande för lite kunskap och ibland även förståelse för patienter med Addison. Det kan ta en lång tid att få rätt diagnos. Vid Addison har man också ont i magen. Tidigare var det en dödlig sjukdom.

Mer fakta om Addison kan du läsa här om du vill:

https://www.socialstyrelsen.se/stod-i-a ... s-sjukdom/


Låter som metabolt syndrom lätt kan bli en följdsjukdom av att man tenderar att behandla denna med att "överäta", särskilt med tanke på vad folk äter nu för tiden.
Skulle vara intressant att se hur Addisonare svarar på en ketogen kosthållning och att uppa kalorier.
Borde göra susen. Kanske en cyklisk variant där man lägger till mer kolhydrater efter en kort fasta på kanske 48H för att hamna i ett mer anabolt tillstånd och sedan äter mer strikt keto för att behålla kroppsvikt.

Folk förstår inte riktigt att man inte kan äta 6 måltider om dagen med massa kolisar och ändå hamna i ett katabolt tillstånd (just för att glukosmetabolism inte är optimalt för att bevara muskelmassa) och få metabola problem.

Jag är fortfarande skeptisk till att man inte kan fasta när man har Addison, så vida man inte gör det på fel sätt.
omnicoder
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2019-09-25

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav nomemorytoday » 2019-10-04 23:19:41

omnicoder skrev:Jag tycker det är lite ironiskt hur vi idag sitter o tycker att det är konstigt att inte äta varje dag,
när man antagligen för tusentals år sedan hade tyckt vår situation med överflöd av mat minst 3 ggr av dagen är helt absurd och antagligen mindre naturligt än att fasta regelbundet som alla andra organismer gör när de lever i synk med sin evolution.

Kanske de skulle tyckt det varit konstigt i 34 år.
https://www.svd.se/hur-lange-levde-man-pa-medeltiden
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav omnicoder » 2019-10-08 11:00:37

nomemorytoday skrev:
omnicoder skrev:Jag tycker det är lite ironiskt hur vi idag sitter o tycker att det är konstigt att inte äta varje dag,
när man antagligen för tusentals år sedan hade tyckt vår situation med överflöd av mat minst 3 ggr av dagen är helt absurd och antagligen mindre naturligt än att fasta regelbundet som alla andra organismer gör när de lever i synk med sin evolution.

Kanske de skulle tyckt det varit konstigt i 34 år.
https://www.svd.se/hur-lange-levde-man-pa-medeltiden

Finns naturliga förklaringar till dödsorsaker och medelålder som blir lite banalt att gå in på. Medeltiden är dessutom ett dåligt exempel eftersom jordbruket kom för 10 000 år sedan. Dvs långt efter att inträtt i vår evolutionära mismatch gällande kost och livsstil.
omnicoder
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2019-09-25

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav omnicoder » 2019-10-08 11:01:09

omnicoder skrev:
nomemorytoday skrev:
omnicoder skrev:Jag tycker det är lite ironiskt hur vi idag sitter o tycker att det är konstigt att inte äta varje dag,
när man antagligen för tusentals år sedan hade tyckt vår situation med överflöd av mat minst 3 ggr av dagen är helt absurd och antagligen mindre naturligt än att fasta regelbundet som alla andra organismer gör när de lever i synk med sin evolution.

Kanske de skulle tyckt det varit konstigt i 34 år.
https://www.svd.se/hur-lange-levde-man-pa-medeltiden

Finns naturliga förklaringar till dödsorsaker och medelålder som blir lite banalt att gå in på. Medeltiden är dessutom ett dåligt exempel eftersom jordbruket kom för 10 000 år sedan (medeltiden var slutet 400 - 1400 e.kr. Dvs långt efter att inträtt i vår evolutionära mismatch gällande kost och livsstil.
omnicoder
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2019-09-25

Återgå till Intressanta intressen



Logga in