Små steg för att äta hälsosammare?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav Flinta » 2019-04-30 19:04:40

Vänja smaklökarna vid nyttig mat du tycker är "tråkig mat" så att du tillslut längtar efter den när du är hungrig? Är smaklökarna och belöningscentrum "kidnappade" av allt det onyttiga så kan man må bra av att vänja sig av vid kickarna man får av sötningsmedel, fett och diverse smakförstärkare som finns i en hel del av fabrikernas färdigrätter, snabbmat, halvfabrikat, goda såser osv.
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav notwoodstock » 2019-04-30 19:22:51

Jag har varit vegan men är numera lakto-ovo-vegetarian, och söker jämt lite omväxling. Men superenkla recept, helst!
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Inläggav Flinta » 2019-04-30 19:29:51

Maggi skrev:Lite olika vad som är hälsosamt för vem!

Jag är intresserad av Carnivoredieten, Kött innehåller ju tydligen väldigt mkt näring och grönsaker kan man helt utesluta. Kanske lite tråkigt dock men intressant att folk kan må mycket bra på den.

Carnivore ja. Behövs det inte väldigt mycket kött då för att ge tarmarna det arbete dom behöver? Fortfarande vill man att ens tarmar får jobba och mindre fart på /mängd avföring vill man inte ha :-)063
Flinta

Inläggav Maggi » 2019-04-30 19:49:51

Flinta skrev:

Jag är intresserad av Carnivoredieten, Kött innehåller ju tydligen väldigt mkt näring och grönsaker kan man helt utesluta. Kanske lite tråkigt dock men intressant att folk kan må mycket bra på den.

Carnivore ja. Behövs det inte väldigt mycket kött då för att ge tarmarna det arbete dom behöver? Fortfarande vill man att ens tarmar får jobba och mindre fart på /mängd avföring vill man inte ha :-)063

Jag vet inte hur mycket kött som behövs, men man slipper ju köpa nån annan mat i alla fall. blir kanske inte så mycket slaggprodukter kan jag tro? vilket väl är positivt, tarmens rörelser är väl bara till för att bryta ner och flytta avföringen i tarmen?
(toapapperskonsumtionen går ner också :D )
Maggi

Anslöt: 2013-09-04

Inläggav Flinta » 2019-04-30 20:01:10

Maggi skrev:
Flinta skrev:

Jag vet inte hur mycket kött som behövs, men man slipper ju köpa nån annan mat i alla fall. blir kanske inte så mycket slaggprodukter kan jag tro? vilket väl är positivt, tarmens rörelser är väl bara till för att bryta ner och flytta avföringen i tarmen?
(toapapperskonsumtionen går ner också :D )

Är kött en tillräckligt bra fiberkälla :-)063
Flinta

Inläggav Ericus » 2019-04-30 20:25:18

Flinta skrev:Är kött en tillräckligt bra fiberkälla

lol Bra fråga. Kött innehåller 0 % fibrer. Men är man inne i sådana tankebanor så anser man förmodligen att fibrer inte behövs.

Visst är det sant att vi själva inte kan bryta ner fibrer. De har dock stor betydelse för tarmfloran, vilken i sin tur har betydelse för såväl fysisk som psykisk hälsa.
Ericus

Anslöt: 2015-11-25

Inläggav Maggi » 2019-04-30 21:44:11

Ericus skrev:
Flinta skrev:Är kött en tillräckligt bra fiberkälla

lol Bra fråga. Kött innehåller 0 % fibrer. Men är man inne i sådana tankebanor så anser man förmodligen att fibrer inte behövs.

Visst är det sant att vi själva inte kan bryta ner fibrer. De har dock stor betydelse för tarmfloran, vilken i sin tur har betydelse för såväl fysisk som psykisk hälsa.

Frågan är väl OM dieten fungerar och vad jag förstått så gör den det. Bl a den omtalade Psykologprofessorn Jordan Peterson äter på detta viset, även hans dotter. De båda har haft flera sjukdomar, däribland återkommande depressioner och autoimmun sjukdom mm. De har blivit besvärsfria och blodprover visar att de mår bra.
Flera födoämnen även grönsaker kan göra oss sjuka om man är känslig. Ganska fantastiskt om detta faktiskt fungerar! Så det är inte så enkelt som att grönsaker är bra och Kött är dåligt.
Maggi

Inläggav Ericus » 2019-05-01 9:34:48

Maggi skrev:Så det är inte så enkelt som att grönsaker är bra och Kött är dåligt.

Det är ju en del av min poäng. Är man inne på olika dieter så finns en tendens till onyanserat tänkande. Jag hade uttryckt mig likadant om fruktarianism, veganism, lchf osv.

Sedan finns födoämnesintolerans och allergi. Där delar jag din uppfattning. Om man utesluter flera födoämnen samtidigt går det dock inte att veta vilket av dom som skapat problem. Bättre då att utesluta ett i taget och se vad som händer.

För övrigt ska man inte underskatta placeboeffekten.
Ericus

Inläggav Maggi » 2019-05-02 8:23:15

Ericus skrev:
Maggi skrev:Så det är inte så enkelt som att grönsaker är bra och Kött är dåligt.

Det är ju en del av min poäng. Är man inne på olika dieter så finns en tendens till onyanserat tänkande. Jag hade uttryckt mig likadant om fruktarianism, veganism, lchf osv.

Sedan finns födoämnesintolerans och allergi. Där delar jag din uppfattning. Om man utesluter flera födoämnen samtidigt går det dock inte att veta vilket av dom som skapat problem. Bättre då att utesluta ett i taget och se vad som händer.

För övrigt ska man inte underskatta placeboeffekten.

placeboeffekten när det gäller mat? Tror du det fungerar verkligen? Kroppen skulle ju säga ifrån om den inte fick den näring den behöver?
Maggi

Inläggav Ericus » 2019-05-02 17:57:39

Maggi skrev:placeboeffekten när det gäller mat? Tror du det fungerar verkligen? Kroppen skulle ju säga ifrån om den inte fick den näring den behöver?

Undernäring tar tid att utveckla, och placeboeffekten kan hålla i sig veckor-månader... kanske ännu längre om man bara umgås med folk som delar ens egen övertygelse och blundar för kroppens signaler.
Ericus

Inläggav Maggi » 2019-05-02 18:18:19

Ja vi får väl se. Nu hade ju Jordans dotter hållit på i ett år och hon visade fina blodprovsresultat. Fast Kanske är kött såpass näringsrikt så att det egentligen räcker? Fantasktiskt om man kan ersätta en massa mediciner och lidande med denna diet för folk som provat allt.
Maggi

Inläggav Ericus » 2019-05-02 18:36:40

Maggi skrev:Ja vi får väl se. Nu hade ju Jordans dotter hållit på i ett år och hon visade fina blodprovsresultat. Fast Kanske är kött såpass näringsrikt så att det egentligen räcker? Fantasktiskt om man kan ersätta en massa mediciner och lidande med denna diet för folk som provat allt.

Ja, kött är ju väldigt näringsrikt, så kanske. Det enda som saknas är fibrer.
Att utveckla undernäring går förmodligen betydligt snabbare på raw food eller vegankost. Risk finns för C-vitaminbrist, men äter man t ex lever så är det lugnt. Lever innehåller nämligen C-vitamin.

Personligen tycker jag det skulle vara tråkigt att äta så ensidig mat.
Ericus

Inläggav Maggi » 2019-05-02 19:33:54

Ericus skrev:
Maggi skrev:Ja vi får väl se. Nu hade ju Jordans dotter hållit på i ett år och hon visade fina blodprovsresultat. Fast Kanske är kött såpass näringsrikt så att det egentligen räcker? Fantasktiskt om man kan ersätta en massa mediciner och lidande med denna diet för folk som provat allt.

Ja, kött är ju väldigt näringsrikt, så kanske. Det enda som saknas är fibrer.
Att utveckla undernäring går förmodligen betydligt snabbare på raw food eller vegankost. Risk finns för C-vitaminbrist, men äter man t ex lever så är det lugnt. Lever innehåller nämligen C-vitamin.

Personligen tycker jag det skulle vara tråkigt att äta så ensidig mat.

Ja väldigt tråkigt!
Maggi

Återgå till Intressanta intressen

Logga in