Att leva på ca 300 kr i veckan?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Flinta » 2019-05-25 20:40:44

Ericus skrev:
Trefjorton skrev:Kan du skriva vad du handlar? Då blir det väl inte mycket kött, kyckling, och fisk?


Jag äter balanserat. Jag sätter en budget och håller mig till den. I princip ser det ut så här:

1. Pasta/ris/potatis/rotfrukter/bröd/gryn
2. Torkade baljväxter
3. Grönsaker/frukt
4. Fisk/kött/ägg/kyckling

Har inga exakta mängder. Passar på när det är erbjudanden. Köper storpack och fryser in eller gör storkok. Jag håller koll på kilopriset när jag handlar mat. Bär och svamp plockar jag själv. Köper sällan halvfabrikat och äter sällan ute.

Ang. frågan om kött, fisk och kyckling: Jo, jag äter sånt varje dag och i de mängder jag känner för. Ett tips är att äta de mer udda slaktdetaljerna, t ex hjärta och lever. De är dessutom mer näringsrika än andra delar.


Smör, lite kryddor, buljongtärningar, mjölk, rapsolja, ost, senap, konserver (t ex krossade tomater, kokosmjölk, majs, makrillfiléer) kostar pengar. Ibland vill jag göra en enkel sås till på t ex fet yoghurt eller creme fraiche.
Det behöver jag (numera) när jag försöker hotta upp en annars ganska trist rätt.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2019-05-31 20:00:17

Har kokat kikärter o fryst in nu samt handlat sojabönor och kidneybönor.
Kommer nog variera grytorna med biffar (av bönor) då jag inte kan äta hur mycket vegetarisk gryta som helst.

Känns som man kan klara att hålla 300 kr i veckan budget några månader alla fall.

Nu jobbar jag delvis extra så kommer få in lite mer, men ekonomiskt bistånd räknar ju med all lön man får.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2019-05-31 20:01:46

Rapsolja och buljongtärningar är hyfsat billiga där jag bor och räcker ett tag.
Men det borde gå med i budgeten då de räcker ett tag och för att torkade baljväxter är så billigt.
Ska äta lite mer potatis och ris oftare.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2019-06-18 23:34:38

Trefjorton skrev:Har någon här lyckats med 300kr veckan.
Inte jag!!!!

Om du gillar hjärta, så prova med tunga också. Den måste "skalas som en kokt potatis" innan den äts, men smak och koktid är inte långt ifrån hjärta. Lite salt i vattnet (blir fin buljong) och låt kallna i spadet. Tag upp, låt rinna av, skiva som smörgåspålägg.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2019-06-23 17:58:55

Har nån något tips på goda bönrätter man kan äta?

Kan knappt äta den gamla vanliga bönor i tomatsås.
Vet inte varför men hela min kropp protesterar typ.

Kommer behöva äta mycket bönor nu då det är bra och nyttig mat för en klen kassa.

400 kr i veckan kommer jag behöva börja att leva på nu. 300 var för lite.

Ska kämpa mot mitt sötsaks beroende nu med. Och försöka hitta andra sätt som ger mig glädje.

Har några: löpning, styrketräning och spela schack.

Läser ibland men inte så ofta.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav RapeRegs » 2019-06-23 20:18:11

Fretshi skrev:Har nån något tips på goda bönrätter man kan äta?

Kan knappt äta den gamla vanliga bönor i tomatsås.
Vet inte varför men hela min kropp protesterar typ.

Kommer behöva äta mycket bönor nu då det är bra och nyttig mat för en klen kassa.

400 kr i veckan kommer jag behöva börja att leva på nu. 300 var för lite.


Istället för att snåla så med matpengarna kan det vara värt att fundera över om du inte kan öka dina inkomster istället.

Och försöka hitta andra sätt som ger mig glädje.

Har några: löpning, styrketräning och spela schack.

Läser ibland men inte så ofta.


Vad tror du om att samla tomburkar 4-5h om dagen? Man lär kunna samla ihop 5-10 burkar / h ganska enkelt. Det skulle dubbla din kassa för mat och dessutom ge dig något meningsfullt att göra.

Annat tips just nu; jordgubbsplockning / bärplockning / försäljning. Odlare vill nästan alltid ha hjälp under högsäsong, särskilt om du är beredd att jobba nästan gratis.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav V3SP3RTINU5 » 2019-06-23 22:20:13

"Vad tror du om att samla tomburkar 4-5h om dagen? Man lär kunna samla ihop 5-10 burkar / h ganska enkelt. Det skulle dubbla din kassa för mat och dessutom ge dig något meningsfullt att göra."
Samla burkar tror jag inte mycket på. Stark konkurrens från andra burksamlare från hela europa.

"Istället för att snåla så med matpengarna kan det vara värt att fundera över om du inte kan öka dina inkomster istället."
Ett vanligt tips från privatekonomer som intervjuas i press är att det är svårare att öka inkomsterna än att skära ner på utgifterna. sen beror det ju naturligtvis på vart ifrån man startar. startar man från en extremt låg nivå är det ju svårt att spara naturligtvis.

det jag skrev nu är inte menat som personlig kritik. jag tror bara det är svårt att öka inkomsterna. specielt genomm att samla burkar. i den branschen verkar konkurrensen mördande.
V3SP3RTINU5
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2019-05-15
Ort: The hills of the chankly bore

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2019-06-23 22:37:52

Tack för råden!

Men jag är ju sjukskriven och kan tyvärr inte jobba.
Men borde kunna samla tomburkar en del alla fall då behöver man ju inte skina som en sol hela tiden man gör det.

Tomburkar låter som en lösning. Men folk i min närhet säger att man lätt ska kunna leva på 300 kr i veckan om man slutar snusa och slutar med allt godis.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav V3SP3RTINU5 » 2019-06-23 22:40:46

Denna tråd har så många svar att jag inte klarar att läsa igenom allt. möjligen har någon redan tipsat om detta jag skriver nu.
I kyrkan kan man få gratis bröd. det gäller bara att ta reda på i vilken kyrka och vid vilken tid.
I johanneskyrkan i göteborg kan man få gratis bröd och ibland även bakverk som bullar. jag har inte koll på tiden de delar ut bröd.
vissa kyrkor har något som kallas soppmässa. om du orkar med en kort predikan så kan du få gratis soppa, bröd och ibland även kaffe och bulle. Matteuskyrkan i göteborg brukar ha det vid 18.00 på tisdagar. men nu har de nog sommaruppehåll.

Andra kyrkor har lunchmässa vid tolv där de bjuder på soppa och bröd. vissa kyrkor bjuder på det, andra kyrkor skall ha en liten peng såvida man inte har dålig ekonomi. då är det gratis. Jag har tyvärr inte koll på vilka kyrkor som bjuder på det. men om man frågar folk som går på soppmässan i matteuskyrkan så tipsar de gärna om vilka ställen som bjuder på gratis mat och bröd. du får fråga runt lite.
för en del människor är det jobbigt att vara social och fråga runt. jag förstår det. men om du orkar med det så brukar de som går på soppmässor gärna dela med sig av tips om var det finns gratismat i kyrkor.

om du står ut med en predikan så brukar kyrkor ha kyrkfika efter högmässan som börjar vid elva på söndag. det kostar en peng. men har du inga pengar brukar det vara gratis.

jag vet att det kan vara jobbigt att vara med en massa andra människor. att vara social är inte alltid lätt det heller. men ingen kräver att du skall tro på gud. står du bara ut med predikan så finns det gratis mat i vissa kyrkor
V3SP3RTINU5
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2019-05-15
Ort: The hills of the chankly bore

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2019-06-23 23:51:45

Fretshi skrev:Tack för råden!


Kolla fonder. Vissa kan man få mat från. Ring kyrkan. Fråga om de har organiserad hjälp med att ge bort mat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2019-06-24 14:50:06

Går ibland till kyrkan.
Dvn jag går på serverar också billig mat till lunch.
Så där äter jag rätt ofta.

Vet inte om man kan söka fonder med försörjningstöd då de drar av alla inkomster man får in på kontot (haft en del problem med det).

Men att samla burkar och flaskor ska jag nog testa. Får ibland lite pengar från en snäll vän.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-06-24 14:58:38

Angående köttfärs. Får man tag i billig köttfärs i större förpackningar kan man dela upp och frysa in i portioner. Ska man göra sås går det att steka direkt från frysen om man står och vänder och skrapar av hela tiden. Köttfärssås går att dryga ut på en mängd olika sätt, bland annat med bönor och rivna rotfrukter.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2019-06-24 15:56:03

Bjäbbmonstret skrev:Angående köttfärs. Får man tag i billig köttfärs i större förpackningar kan man dela upp och frysa in i portioner. Ska man göra sås går det att steka direkt från frysen om man står och vänder och skrapar av hela tiden. Köttfärssås går att dryga ut på en mängd olika sätt, bland annat med bönor och rivna rotfrukter.


Skönt med frys. Har ingen. Sätter de in går min hyra upp till 6800 i månaden. :( Bostadstillägget täcker upp till ca 5000.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav slackern » 2019-06-24 16:11:26

kiddie skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Angående köttfärs. Får man tag i billig köttfärs i större förpackningar kan man dela upp och frysa in i portioner. Ska man göra sås går det att steka direkt från frysen om man står och vänder och skrapar av hela tiden. Köttfärssås går att dryga ut på en mängd olika sätt, bland annat med bönor och rivna rotfrukter.


Skönt med frys. Har ingen. Sätter de in går min hyra upp till 6800 i månaden. :( Bostadstillägget täcker upp till ca 5000.


Tipps kolla på Blocket om någon säljer frysar.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-06-24 16:51:07

kiddie skrev:
Bjäbbmonstret skrev:
Skönt med frys. Har ingen. Sätter de in går min hyra upp till 6800 i månaden. :( Bostadstillägget täcker upp till ca 5000.


Får du hyresrabatt för att du inte har någon? Jag trodde det tillhörde normal standard för alla utom möjligtvis smålägenheter i dagens läge.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2019-06-24 17:19:38

Bjäbbmonstret skrev:
kiddie skrev:
Bjäbbmonstret skrev:
Skönt med frys. Har ingen. Sätter de in går min hyra upp till 6800 i månaden. :( Bostadstillägget täcker upp till ca 5000.


Får du hyresrabatt för att du inte har någon? Jag trodde det tillhörde normal standard för alla utom möjligtvis smålägenheter i dagens läge.


I min lägenhet kunde jag till och med få en frys utan att de höjde hyran. Men hyran täcker biståndet.

Jag äter inte kött så ofta men ska tänka på alla era råd nu.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2019-06-24 17:51:53

För att sammanfatta kloka råd har jag kommit fram till följande:

* Ät aldrig ute! (bara vid speciella tillfällen)
* Laga baljväxter från grunden
* På sommaren samla det du kan från naturen (kirskål, nässlor, maskrosblad) ev. Gör vin av maskrosor :D
* Minska på mängden godis och snus (kan lätt dra iväg om man handlar varje dag)
* använd torkade varor då de håller längre
* Baka eget bröd om du orkar (kan bli ett intresse också)

Finns säkert fler tips men dessa ska jag nog försöka hålla mig en del till o se hur det går.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav ShakeItOut » 2019-06-24 18:11:42

Kom ihåg att plocka en massa bär vid säsong också. Jättebra att få i sig och lätt att mixa ihop en smoothie eller ha på fil.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2019-06-24 22:11:47

Fretshi skrev:Har nån något tips på goda bönrätter man kan äta?
Du kunde prova att grodda, det har du visst inte gjort ännu?
Fretshi skrev:Kan knappt äta den gamla vanliga bönor i tomatsås.
Vet inte varför men hela min kropp protesterar typ.
Jag gissar att det kan vara att du fått för mycket. Bönor innehåller faktiskt små mängde gift, som inte gör något när vi äter varierat. Prova något annat en tid!
kiddie skrev:Kolla fonder. Vissa kan man få mat från. Ring kyrkan. Fråga om de har organiserad hjälp med att ge bort mat.
I vissa städer finns Stadsmissionen, de ger bort mat. I vissa affärer kan man "köpa åt andra" och lägga mat m m i en container utanför kassorna. Där kan du ansöka!
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2019-06-24 22:38:56

Jag har frys men är lat. Jag delar frys med en annan som inte heller har frys. Hon har plats naturligt i lägenheten för frysen. Har jag frys måste den stå i vardagsrummet. Det tar 10 minuter att gå till frysen. Jag borde bara skärpa mig!

Frys är inte normal standard. Vill de ha mer hyra för den kan man inte bestrida det. Men det är bra att Fretshi har frys.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2019-06-24 22:43:12

Äter man en sak ofta så får man något som kallas food fatigue. Vet inte vad det heter på svenska. Specifik matleda? Kroppen gör så för den är rädd för att varierar man sig inte kan man få bristsjukdomar. Därför slår den på känslor av att mat är motbjudande om man ätit det för ofta. Då är det bra att sluta helt med den maten ett tag, annars kan matledan bli kvar i många år.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2019-06-24 22:47:48

Om man gör mycket grytor är det viktigt att ha en bra uppsättning kryddor. De är inte billiga i inköp men brukar räcka länge.

Dessa kryddor är viktiga för just mig:

Svartpeppar
Louisiana hot sauce (billigaste och godaste chilin)
Färsk vitlök
Färsk ingefära (man kan bryta lagom bit på affären, kostar 2 kr då kanske)
Spiskummin (Ett absolut måste!)
Curry
Någon asiatisk blandkrydda
Salt

Har man inte råd med kokosmjölk kan kokosflingor vara ett substitut. Man tar några matskedar flingor och låter dem dra i ett glas mjölk eller vatten under natten.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Flinta » 2019-06-24 22:53:10

Att bli eller vara fatique brukar den hjärntrötthet kallas som drabbar många efter t ex förvärvad hjärnskada.

Food fatigue låter som en sund reaktion. Hjärnan signalerar att den och resten av kroppen behöver mer variation.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Flinta » 2019-06-24 22:57:38

Jag köper (ff a malda) kryddor i livsmedelsbutiker som importerar de flesta varor från framförallt Asien.
Det blir lite billigare än att handla dom på t ex Ica.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in