Att leva på ca 300 kr i veckan?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-04-14 17:18:35

Jag lever på försörjningsstöd och har då inte så god ekonomi. Pengarna brukar ta slut innan jag får in nya. Så nu önskar jag att få tips på hur man kan leva billigt på ca 300 kr i veckan och ändå ha råd att äta 3 mål mat om dagen och kanske 1 eller 2 mellanmål. Kosten är viktig eftersom jag tränar en del.

Jag behöver hjälp med att planera mina inköp så att jag inte spontanhandlar så mycket för det för att det går åt massor med pengar. Någon som har något tips på det?

Ska jag handla typ en gång i veckan och planera maten för hela veckan? Jag måste också bli bättre på att inte äta ute så mycket för det tar också på min ekonomi.

Jag har boendestöd som till viss del hjälper med detta men det brukar inte funka så bra ändå rätt var det är får jag fnatt och börjar handla massa onödigt och kanske äter ute för att jag inte orkar laga mat själv.

Vad är era råd ni som är fattiga?
Hur gör ni?

Har sjuk ångest över att knappt ha några pengar kvar nu och det är 2 veckor till nästa insättning.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Karamell » 2018-04-14 18:21:27

Sitt i fängelse och hyr ut bostaden så länge. :lol:
Karamell
 
Inlägg: 3120
Anslöt: 2016-03-28

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Ericus » 2018-04-14 18:24:09

Några tips:

- Laga mat från grunden
- Planera (om du har svårt att planera själv - be om hjälp!)
- Undvik spontanköp
- Gör storkok och frys in portioner
- Köp mat som är i säsong
- Använd erbjudanden/extrapris
- Lämna kortet/plånboken hemma (minskar risken för spontanköp)
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Huggorm » 2018-04-14 18:29:09

Fiskesäsongen är här, fånga allt protein som du behöver till träningen istället för att köpa det.
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav nescio » 2018-04-14 18:40:19

Müsli (billigaste sorten så klart) och mjölk.
nescio
 
Inlägg: 3800
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-04-14 18:57:30

I perioder lever vi på så lite och vi är 3 pers. Rekordet då vi var 2 var 500:-/mån men det var på sommaren.

Tips jag kan ge är

Om du inte är en sån som impulshandlar och du har tid, ta en sväng i butiken varje dag. Ofta finns kött, fisk, grönsaker m.m. på 30-50% för att dom går ut snart. Men tänk på att inte köpa mer än vad du använder. Jag har nästan aldrig mindre än 20% rea på den totala summan för att jag håller utkik efter specialpriser. Även färdigrätter brukar vara rabatterade.

Skaffa Icas app "Ica hälsorabatt" då kan du få 25% rabatt på vissa varor efter att du gått/tränat nog mycket.

Kolla alltid på jämförspriser och kolla efter specialpriser. Men specialpriser är inte alltid det billigaste kom ihåg det. Därför ska du alltid kolla jämförelsepriser.

Laga vegetarisk mat från grunden istället för att leva på massa kött (om inte det är tex kyckling som går ut snart och är på 50%). Med från grunden menar jag bönor, ärter och linser som du kokar själv. (koka en stor sats och frys in för att spara tid).

Laga även annan mat från grunden och använd aldrig filé eller andra dyra styckbitar, ska du äta kyckling, köp hel (på 50% rabatt)och koka soppa el liknande

Samla mat i naturen, det är så jag kommit ner på 500:-/mån för två pers. Nässlor, kirskål och maskrosor har kommit upp redan på vissa ställen. Annat gott är svinmålla, daggkåpa, mjölkört, röllika, groblad, bär och svamp men det kommer senare. Har du möjlighet att odla mat också? Gör det då.

Finns det folk som har äppelträd, bärbuskar el liknande i närheten? Kolla med dom om du får plocka där.

Gör matschema med "luft i" för om du får över rester, hittar något på superbra pris eller liknande. Dvs, finns det möjlighet att spara pengar på att inte hålla matschemat så håll inte matschemat.

Använd få färskvaror, skafferivaror kan ofta användas år efter att dom gått ut så det kan du köpa om det är specialpris, färskvaror är svårare om inte du kan frysa eller torka det.

Skaffa ett kort på butiken du handlar eller ta ut pengar/för över till kortet bara så mycket som du får göra av med på en vecka. Lägg din "veckobudget" under din månadsbudget/4 dvs om du bara får handla för 300, för över 275 bara och spara upp till en buffert för bra erbjudanden som är dyra för tillfället.

Handla efter säsong, då är maten billigare, köp tex hem rotsaker främst på hösten och om du har matkällare (eller får låna plats i nån som har det) ha det där. Det är där dom där extra 25:-/ vecka kommer in. Om du kan köpa 30 kg extra rotsaker på hösten och du vet det kommer att hålla så kommer det behövas.

Använd miniräknare i butiken för att inte få en chock i kassan. Det är enklare att välja bort det där du inte absolut behöver om du hinner tänka i förväg.

Ät och fika aldrig ute, alternativt, spara ihop till det så att det blir extra speciellt.

Dessa regler lever jag efter och både jag och min man tränar och äter 5-6 mål mat om dagen :-)Happy
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav sugrövmanövern » 2018-04-14 19:05:01

Äta ute är aldrig ett alternativ på så lite pengar. När jag inte orkar laga mat blir det kalla saker såsom fil, keso, avokado. Något där man bara öppnar en burk eller skär en frukt typ. Handla en gång i veckan är lagom, jag önskar jag orkade handla så ofta.

Många färdiga frysrätter kan man få för en tjuga och de blir helt okej om man äter en sallad till som utfyllnad. (När man inte orkar laga mat det med).

Äter man bröd är det smart att baka själv, det finns enkla bröd som inte kräver en massa knådande.

Ägg är billigt, det äter jag till frukostlunch dagligen för närvarande. Det är bra både enskilt och som ingrediens. Mättande i matpajer, man kan baka bröd med ägg i, göra pannkaka med mera. En perfekt stapelvara att köpa i storpack.

Köp bara det som står på listan, avvik bara från den om du kommer på något du glömt att skriva på den.

Planera heller inte för långt in i framtiden. Om du inte är van vid att planera tex veckovis, så börja med en vecka inför nästa inhandling, och kör på en matsedel.

På youtube finns en del meal prep videos både för träning, banting och vanligt ätande som jag kan tycka är inspirerande (folk som gör matlådor för hela veckan, ibland både frukost, lunch, middag i förväg).

Bara att se bilder kan ge en idéer: https://greatist.com/eat/easy-meal-prep ... es-or-less

Man kan ofta köra samma en vecka tex kyckling eller fisk med ris, potatis, pasta, och så olika grönsaker olika dagar, olika såser.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav RSD555 » 2018-04-14 19:12:19

Fretshi skrev:Jag lever på försörjningsstöd och har då inte så god ekonomi. Pengarna brukar ta slut innan jag får in nya. Så nu önskar jag att få tips på hur man kan leva billigt på ca 300 kr i veckan och ändå ha råd att äta 3 mål mat om dagen och kanske 1 eller 2 mellanmål. Kosten är viktig eftersom jag tränar en del.

Jag behöver hjälp med att planera mina inköp så att jag inte spontanhandlar så mycket för det för att det går åt massor med pengar. Någon som har något tips på det?

Ska jag handla typ en gång i veckan och planera maten för hela veckan? Jag måste också bli bättre på att inte äta ute så mycket för det tar också på min ekonomi.

Jag har boendestöd som till viss del hjälper med detta men det brukar inte funka så bra ändå rätt var det är får jag fnatt och börjar handla massa onödigt och kanske äter ute för att jag inte orkar laga mat själv.

Vad är era råd ni som är fattiga?
Hur gör ni?

Har sjuk ångest över att knappt ha några pengar kvar nu och det är 2 veckor till nästa insättning.


Jag brukar leva fattigt ibland som hobby.

Det enklaste är pasta. För 100 kr per månad kan man få energibehovet uppfyllt. Perfekt för träning också. Kolhydrater och protein.

Om man vill lyxa till det kan man köpa ketchup för ca 10 kr per kilo. Ger c-vitamin. Brukar finnas folk med äppelträd som ger bort äpplen gratis om man hämtar.

Mjölk brukar finnas för 5 kr ibland, ägg för 1 kr styck och falukorv för 20 kr.

Jag har aldrig lyckats få näringsbrist trots att jag försökt några månader. Svårt få näringsbrist utan att banta tror jag.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1599
Anslöt: 2017-12-02

Re: Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav tahlia » 2018-04-14 19:22:45

RSD555 skrev:
Jag brukar leva fattigt ibland som hobby.

Det enklaste är pasta. För 100 kr per månad kan man få energibehovet uppfyllt. Perfekt för träning också. Kolhydrater och protein.


Alltså, folk kan tycka att trollande är lite sött och underhållande i opersonliga trådar. Trollande i sådana här trådar får en att framstå som ett praktarsel.

Pasta täcker inte ens i närheten av näringsbehovet (bara för att klargöra http://matkalkyl.se/se-pasta.php).


Alien
Det är inte acceptabelt att offentligt anklaga en annan medlem för att vara ett troll och framstå som "ett praktarsel". Det räknas som personangrepp och bryter mot dessa forumregler:

• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.


Det gäller även dessa inlägg:
post1506274.html#p1506274
post1507794.html#p1507794

Du får en tillsägelse för detta.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-04-14 19:26:25

RSD555 skrev:
Fretshi skrev:Jag lever på försörjningsstöd och har då inte så god ekonomi. Pengarna brukar ta slut innan jag får in nya. Så nu önskar jag att få tips på hur man kan leva billigt på ca 300 kr i veckan och ändå ha råd att äta 3 mål mat om dagen och kanske 1 eller 2 mellanmål. Kosten är viktig eftersom jag tränar en del.

Jag behöver hjälp med att planera mina inköp så att jag inte spontanhandlar så mycket för det för att det går åt massor med pengar. Någon som har något tips på det?

Ska jag handla typ en gång i veckan och planera maten för hela veckan? Jag måste också bli bättre på att inte äta ute så mycket för det tar också på min ekonomi.

Jag har boendestöd som till viss del hjälper med detta men det brukar inte funka så bra ändå rätt var det är får jag fnatt och börjar handla massa onödigt och kanske äter ute för att jag inte orkar laga mat själv.

Vad är era råd ni som är fattiga?
Hur gör ni?

Har sjuk ångest över att knappt ha några pengar kvar nu och det är 2 veckor till nästa insättning.


Jag brukar leva fattigt ibland som hobby.

Det enklaste är pasta. För 100 kr per månad kan man få energibehovet uppfyllt. Perfekt för träning också. Kolhydrater och protein.

Om man vill lyxa till det kan man köpa ketchup för ca 10 kr per kilo. Ger c-vitamin. Brukar finnas folk med äppelträd som ger bort äpplen gratis om man hämtar.

Mjölk brukar finnas för 5 kr ibland, ägg för 1 kr styck och falukorv för 20 kr.

Jag har aldrig lyckats få näringsbrist trots att jag försökt några månader. Svårt få näringsbrist utan att banta tror jag.

Man kan äta ensidigt ganska länge utan att få akut brist men de är ju inte bra, särskilt om man tränar.
Min man märkte tex inte av näringsbrist under det år från han flyttade hemifrån tills att vi flyttade ihop men det betyder ju inte att det är bra
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav nomemorytoday » 2018-04-14 19:29:29

Handla mätt.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav RSD555 » 2018-04-14 19:35:42

tahlia skrev:
RSD555 skrev:
Jag brukar leva fattigt ibland som hobby.

Det enklaste är pasta. För 100 kr per månad kan man få energibehovet uppfyllt. Perfekt för träning också. Kolhydrater och protein.


Alltså, folk Ian tycka att trollande är lite sött och underhållande i opersonliga trådar. Trollande i sådana här trådar får en att framstå som ett praktarsel.

Pasta täcker inte ens i närheten av närings- eller energibehovet (bara för att klargöra http://matkalkyl.se/se-pasta.php )


Med energibehov menar jag kalorier.

1 kg pasta innehåller 3600 kalorier och 1500 kalorier pasta per dag är lagom för att behålla sin vikt. Blir 12,5 kg per månad.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1599
Anslöt: 2017-12-02

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Huggorm » 2018-04-14 19:41:44

RSD555 skrev:Med energibehov menar jag kalorier.

1 kg pasta innehåller 3600 kalorier och 1500 kalorier pasta per dag är lagom för att behålla sin vikt. Blir 12,5 kg per månad.
Det kommer gå åt betydligt mindre eftersom man aldrig kommer äta någon pasta mer i hela sitt liv efter att ha ätit enbart pasta i 2-3 veckor
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Savanten Svante » 2018-04-14 19:42:48

Om man gillar sånt så kan man dyka i containrarna utanför butikerna. Finns förvånansvärt mycket där

https://dumpstringslyx.com
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Sisyfos » 2018-04-14 19:43:40

Jag rekommenderar att utgå från kost i fattigare länder där befolkning har tvingats överleva på magra tillgångar. Linser är allmänt förekommande och mycket gott näringsinnehåll. Dessutom kan du undersöka vad folk i norden levde på under arma tider. Potatis, fisk, spannmål.

Ät linser, fisk och gröt.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav RSD555 » 2018-04-14 20:01:33

Huggorm skrev:
RSD555 skrev:Med energibehov menar jag kalorier.

1 kg pasta innehåller 3600 kalorier och 1500 kalorier pasta per dag är lagom för att behålla sin vikt. Blir 12,5 kg per månad.
Det kommer gå åt betydligt mindre eftersom man aldrig kommer äta någon pasta mer i hela sitt liv efter att ha ätit enbart pasta i 2-3 veckor


Vem är "man"? Vem kommer aldrig äta pasta mer efter att ha ätit enbart det i 2-3 veckor? Är det du som är mannen?
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1599
Anslöt: 2017-12-02

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-04-14 20:03:41

Tack för alla bra svar!

Rapchic, jag ska kolla igenom det du skrev igen och börja fundera på det.

Jag har en kompis som tycker om att gå på kinarestaurang där de har bra mat men det kostar. Det kanske ska få att göra en gång i månaden brukar ofta inte bli oftare då han inte häller är rik (dock lite mer pengar än mig).

Det borde vi kunna unna oss en gång i månaden och det blir säkert roligare att gå ut om man inte gör det för ofta.

Jag tror att försöka handla en gång i veckan är bra för mig. Alternativt komplettera med billiga saker som tar slut.men genom att planera sin matsedel tror jag man kan komma långt.

Jag får hjälp av boendestöd att handla, men det kan ju vara bra att veta lite själv vad man vill ha.

Vegetarian är jag nästan så det blir inte ofta kött dock kan det vara gott med en korvgryta någon gång ibland samt att äta fisk då och då annars måste man väl ta tillskott av omega 3?

En fördel är ju att jag tycker det kan vara avkopplande och roligt att laga mat.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav RSD555 » 2018-04-14 20:07:27

RSD555 skrev:
tahlia skrev:
RSD555 skrev:
Jag brukar leva fattigt ibland som hobby.

Det enklaste är pasta. För 100 kr per månad kan man få energibehovet uppfyllt. Perfekt för träning också. Kolhydrater och protein.


Alltså, folk Ian tycka att trollande är lite sött och underhållande i opersonliga trådar. Trollande i sådana här trådar får en att framstå som ett praktarsel.

Pasta täcker inte ens i närheten av närings- eller energibehovet (bara för att klargöra http://matkalkyl.se/se-pasta.php )


Med energibehov menar jag kalorier.

1 kg pasta innehåller 3600 kalorier och 1500 kalorier pasta per dag är lagom för att behålla sin vikt. Blir 12,5 kg per månad.


En ursäkt vore på sin plats också tycker jag. Jag har både teoretiskt och praktiskt provat det jag påstår. Att det stämmer. Förtjänar därför inte okvädningsord som troll eller liknande.

Moderatorerna verkar blunda för din mobbning och dina nedsättande uttryck men du borde ändå be om ursäkt om du har någon empati.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1599
Anslöt: 2017-12-02

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-04-14 20:45:35

Fretshi skrev:Tack för alla bra svar!

Rapchic, jag ska kolla igenom det du skrev igen och börja fundera på det.

Jag har en kompis som tycker om att gå på kinarestaurang där de har bra mat men det kostar. Det kanske ska få att göra en gång i månaden brukar ofta inte bli oftare då han inte häller är rik (dock lite mer pengar än mig).

Det borde vi kunna unna oss en gång i månaden och det blir säkert roligare att gå ut om man inte gör det för ofta.

Jag tror att försöka handla en gång i veckan är bra för mig. Alternativt komplettera med billiga saker som tar slut.men genom att planera sin matsedel tror jag man kan komma långt.

Jag får hjälp av boendestöd att handla, men det kan ju vara bra att veta lite själv vad man vill ha.

Vegetarian är jag nästan så det blir inte ofta kött dock kan det vara gott med en korvgryta någon gång ibland samt att äta fisk då och då annars måste man väl ta tillskott av omega 3?

En fördel är ju att jag tycker det kan vara avkopplande och roligt att laga mat.


Teknisk sett måste du inte komplettera med omega 3 men visst, omega 3 är nyttigt.

Men för att minska behovet kan du vara noga med andra fetter och minska omega 6 då det främst är balansen mellan dessa som är viktig. Tex använd rapsolja istället för majsolja.

Men färsk fisk är en av sakerna som det ofta finns 25% rabatt på i ica appen så om du tränar så ladda ner den.
Men billigast i fiskväg som är rik på omega 3 brukar vara hel fryst lax och fryst sill. (Förutom egenfiskat. Beroende på vad fiskekortet kostar såklart och om det finns max antal fiskar man får fiska)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-04-14 21:43:46

Köp en hel massa ris. Sedan lök. Och de grönsaker som är billigast...så kokar du riset, fräser löken och tillsätter ev. grönsaker. Sedan då och då äter du kött i små mängder och nötter. Drick vatten. Ibland kan du äta linser och krydda lite till. Du kommer överleva.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fabela » 2018-04-14 22:37:46

Ett tips är också att när det är extrapris på nåt man använder mycket, så köper man sig ett litet lager.

Man kan också höra med vänner och bekanta som har lämpliga företag, ifall man kan få handla via dem till grossistpriser.
Fabela
 
Inlägg: 6502
Anslöt: 2013-12-08

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-04-14 22:39:35

Ris. Det är vad som gäller, ris.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Huggorm » 2018-04-14 22:43:15

blitzen skrev:Ris. Det är vad som gäller, ris.
Funkar för en miljard fattiga kineser och andra asiater i alla fall. Men man skall ju helst ha något till, annars blir det tråkigt.
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-04-14 22:48:27

Huggorm skrev:
blitzen skrev:Ris. Det är vad som gäller, ris.
Funkar för en miljard fattiga kineser och andra asiater i alla fall. Men man skall ju helst ha något till, annars blir det tråkigt.


Här följer några recept:

Ris + fräst lök, olja och örtsalt + broccoli

Ris + fräst lök, olja, örtsalt + nötter + morot

Ris + fräst lök + köttbullar + ketchup

Ja jag kan hålla på i evighet...
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in