Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav slackern » 2019-06-06 0:11:21

atoms skrev:
sugrövmanövern skrev:Själv har jag inte hört någonting från ledningen ännu trots de mångna rösterna :-)Happy .


Moderator:

Vi har inga planer på att fråga dig.


Det var ett rakt och ärligt svar.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav sugrövmanövern » 2019-06-06 1:30:26

Ok, ja men då vet vi det, det var väl inte så svårt!
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Pinghis Khan » 2019-06-06 9:51:47

Liebert skrev:Nej, allt hänger faktiskt inte på honom. När Titti kom tillbaka meddelade jag att jag tog min hand från detta forum, ur alla aspekter bortsett från det ekonomiska (server & domän) och det juridiska. Tillsättning av Admin och moderatorer är inte mitt bord längre. Om det visar sig att forumet förfaller i tillräckligt hög grad under de premisserna kommer jag avveckla till sist.

Med detta sagt vill jag ju ändå såklart att forumet kan få en fortsättning. Jag har nyligen blivit kontaktat av en person som ev kan axla rollen som tekniker vilket är positivt, men det är för tidigt att säga vad det kan resultera i.

Vad gäller Admin-rollen är naturligtvis nuvarande situation knappast tillfredsställande men där har jag för närvarande inga besked att ge.


Grow a pair och avveckla de kvarvarande modsens privilegier och tillsätt någon som är vaken som kan rädda forumet.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav alixha » 2019-06-06 13:20:17

Trevligt med demokrati men det är nog bättre att ni väljer någon/några själva som ni tycker passar. Ni ser hur folk brukar skriva på forumet, hur folk beter sig i diskussioner.
Var objektiva.

Ett tips är att ni kan välja några på en provperiod om ni känner er osäkra, fungerar det inte så är det bara att ta bort personerna som moderatorer och så är det inte mer med det.
Smidigt och bra = )
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Pinghis Khan » 2019-06-06 13:51:36

Det har var it alldeles för mycket fokus på ordning och reda, till priset av att det inte finns några diskussioner som intresserar någon och inga sociala fungerande kontext som fanns förr.
Det finns inga intressanta skribenter eller personligheter som skriver regelbundet längre.

Vad som behövs är någon som förstår social interaktion.

Det kommer naturligtvis inte att hända, det visste vi alla hela tiden.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Maggi » 2019-06-06 14:18:39

Pinghis Khan skrev:Det finns inga intressanta skribenter eller personligheter som skriver regelbundet längre.

sant, och att gömma samhälls och politikavdelningen har gjort det ännu tristare. Bara ett fåtal personer som skriver..
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav LordNelson » 2019-06-06 15:56:08

Pinghis Khan skrev:...inga sociala fungerande kontext som fanns förr.

Är inte säker på vad du menar, men vi är på Aspergerforum. Är du nostalgisk?

Jag tycker det är lika stimulerande att läsa när någon ny forumist typ klaga över sin stortå som när nån som varit här i evigheter spottar ur sig oändligt med inlägg med samma tema.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav nescio » 2019-06-06 16:14:57

Maggi skrev:Bara ett fåtal personer som skriver..
Ju mindre poster desto mindre jobb för moderatorena.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav ankhh » 2019-06-06 17:09:44

Det är knepigt det där vad det beror på att det fanns fler som skrev relativt långa och genomtänkta inlägg förr. Det kan helt enkelt bero på att forum allmänt gått ner; många använder väl FB och/eller bloggar istället.

Sen vet man inte om de som lämnade av otrivsel gjorde det pga upplevt lågt i tak, eller tvärtom för mycket fokus på politik och invandring och allmänt hårdhänt postande.

Man skulle ju behöva leta upp "gamlingarna" och fråga...
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav sugrövmanövern » 2019-06-06 17:25:07

Snarare konstigt tak än lågt i tak, svårt att riktigt beskriva men toxisk miljö och typ en admin som hatade människor, hämnades på communityt pga oklar anledning och hade någon slags meltdown som gick ut över chatten och forumet under någon galen period i sitt liv. Det vansinneskastades ut folk och sattes upp märkliga pekpinnar hej vilt. Sen försvann denna admin helt och lämnade moderatorerna utan makt.

Då en sån grej får ligga och puttra i en par år blir det otrevligt och folk vill inte komma tillbaka.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Alien » 2019-06-06 20:04:43

alixha skrev:Trevligt med demokrati men det är nog bättre att ni väljer någon/några själva som ni tycker passar. Ni ser hur folk brukar skriva på forumet, hur folk beter sig i diskussioner.
Var objektiva.

Ett tips är att ni kan välja några på en provperiod om ni känner er osäkra, fungerar det inte så är det bara att ta bort personerna som moderatorer och så är det inte mer med det.
Smidigt och bra = )


Moderator:
Tanken med tråden var inte att det skulle vara någon popularitetstävling. Snarare att man skulle få tips på sådana som inte är så aktiva och synliga men skulle vara lämpliga.

Att någon är populär, smart och rolig behöver inte betyda att den passar som moderator. Även om det kan behövas nya idéer blir det svårt för moderatorerna att samarbeta om den nya moderatorn helt dissar nuvarande regler och praxis.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Pinghis Khan » 2019-06-06 20:07:49

Vad forumet precis och exakt behöver är att man dissar nuvarande praxis.
Eran praxis har genererat forumets nuvarande status.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Micke » 2019-06-06 20:27:23

Pinghis Khan skrev:Vad forumet precis och exakt behöver är att man dissar nuvarande praxis.
Eran praxis har genererat forumets nuvarande status.

Jag tycker att aspergerforum har klarat sig bra jämfört med många andra nätforum nu i "forumdödens" tidsålder.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Pinghis Khan » 2019-06-06 20:45:58

Micke skrev:
Pinghis Khan skrev:Vad forumet precis och exakt behöver är att man dissar nuvarande praxis.
Eran praxis har genererat forumets nuvarande status.

Jag tycker att aspergerforum har klarat sig bra jämfört med många andra nätforum nu i "forumdödens" tidsålder.

Det borde ha klarat sig betydligt bättre.
Af är inte familjeliv.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav alixha » 2019-06-06 21:06:45

Alien skrev:
alixha skrev:Trevligt med demokrati men det är nog bättre att ni väljer någon/några själva som ni tycker passar. Ni ser hur folk brukar skriva på forumet, hur folk beter sig i diskussioner.
Var objektiva.

Ett tips är att ni kan välja några på en provperiod om ni känner er osäkra, fungerar det inte så är det bara att ta bort personerna som moderatorer och så är det inte mer med det.
Smidigt och bra = )


Moderator:
Tanken med tråden var inte att det skulle vara någon popularitetstävling. Snarare att man skulle få tips på sådana som inte är så aktiva och synliga men skulle vara lämpliga.

Att någon är populär, smart och rolig behöver inte betyda att den passar som moderator. Även om det kan behövas nya idéer blir det svårt för moderatorerna att samarbeta om den nya moderatorn helt dissar nuvarande regler och praxis.


Nej jag håller med, den som skriker högst är sällan lämplig som moderator och det är också därför frågan är överflödig. Det är bättre att ni som är moderatorer hittar någon som passar er. Då nya idéer och framåttänk inte brukar gå hem hos ledningen är det bättre att ni väljer någon istället för att låta medlemmarna rösta fram någon.

I slutändan kommer ni ändå inte att välja någon ni inte vill ha även om medlemmarna röstar för den personen, eller hur? Onödigt krångel bara = )
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Fabela » 2019-06-06 21:23:49

alixha skrev:Nej jag håller med, den som skriker högst är sällan lämplig som moderator och det är också därför frågan är överflödig. Det är bättre att ni som är moderatorer hittar någon som passar er. Då nya idéer och framåttänk inte brukar gå hem hos ledningen är det bättre att ni väljer någon istället för att låta medlemmarna rösta fram någon.

I slutändan kommer ni ändå inte att välja någon ni inte vill ha även om medlemmarna röstar för den personen, eller hur? Onödigt krångel bara = )

Fast det har ju inte funnits nån omröstning.

Det var ett gäng som oombett började ge "röster" åt en medlem.
Hur den personen skulle stå sig i en verklig omröstning vet vi inget om.

Hur som helst har moddarna ingen del alls i den biten, utan tråden handlade om att ge förslag på medlemmar man tyckte verkade lämpliga.


Rätta mig om jag har fel, nån, för isf har jag missat nåt.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Micke » 2019-06-06 21:28:04

Nej du har rätt Fabela. Att föreslå kandidater har ju ingenting med röstning att göra.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Fabela » 2019-06-06 21:30:55

Micke skrev:
Pinghis Khan skrev:Vad forumet precis och exakt behöver är att man dissar nuvarande praxis.
Eran praxis har genererat forumets nuvarande status.

Jag tycker att aspergerforum har klarat sig bra jämfört med många andra nätforum nu i "forumdödens" tidsålder.

Jag måste hålla med här.

Inget av de forumen jag varit aktiv på finns kvar idag, de har dött för flera år sen.
Ändå var de populära och nischade, precis som AF.
(Jag sörjer all värdefull info som gått förlorad när de forumen dött, och fasar för att samma ska hända AF.)

Så jag tycker faktiskt att det är rätt orättvist att bara skylla på moddarna m.fl.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav alixha » 2019-06-06 21:41:01

Okej jag omformulerar mig.

I slutändan kommer ni ändå inte att välja någon ni inte vill ha även om medlemmarna röstar för den personen, eller hur? Onödigt krångel bara = )


till:

I slutändan kommer ni ändå inte att välja någon ni inte vill ha även om medlemmarna föreslår en speciell person, eller hur? Onödigt krångel bara = )

Poängen med mitt inlägg var att det finns ingen poäng med att ge förslag, egentligen.
Jag är säker på att moderatorerna är fullt kapabla till att hitta någon som är lämplig och som passar dom utan medlemmarnas ovärderliga hjälp. That's all = )
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Dagobert » 2019-06-06 22:14:48

Dagobert skrev:Vad är det för fel att föreslå sig själv? En lämplig doldis blir kanske inte föreslagen.
Alien skrev:Den som vill föreslå sig själv skickar lämpligen ett pm till någon moderator.
Dagobert skrev:Varför inte i tråden?
Alien skrev:Därför att i just denna tråd vill vi se vilka andra medlemmar tycker passar som moderatorer. Kanske andra är mer objektiva betr en medlem än medlemmen är själv.

Men vill man föreslå sig själv i en tråd finns det en annan tråd som passar. Där kan man föreslå både sig själv och andra: fler-moderatorer-t8582.html

Ingen har hittills föreslagit någon där de senaste 10 åren.
Alien skrev:Dock riskerar man att andra medlemmar dissar förslagen, vare sig det är förslag på andra el sig själv. Så jag tycker nog det är bättre att skriva pm till en moderator om man vill föreslå sig själv.

Risken är mao densamma oavsett vem som föreslår.
Alien skrev:Moderator:
Tanken med tråden var inte att det skulle vara någon popularitetstävling. Snarare att man skulle få tips på sådana som inte är så aktiva och synliga men skulle vara lämpliga.
[...]

Men de mindre synliga blir kanske inte föreslagna, av lätt insedda skäl.

Har ni fått några PM från hugade aspiranter? Antar att dessa kommer till vår kännedom först när ni godkänt dem. De kan mao inte bli påhejade om de känner sig osäkra.

Jag tycker att man ska få föreslå sig själv i tråden.

Jag vill inte bli mod.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Dagobert » 2019-06-07 14:42:00

Forumpersonalen har ett internt forum, vad jag förstår. Hur mycket av det och dess historik får ny personal och skugg-dito tillgång till?
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-06-10 0:10:18

Min uppfattning är att ni bör plocka med dem som ställer upp så länge det inte finns något starkt som talar emot det. Och jag anser att det är synd om det är så att gamla personmotsättningar eller ställningstaganden i konflikter som inte är aktuella längre ska hindra att ni tar med en bra person. Vad det här forumet behöver för att fortsätta är dynamik. Innehåller behöver uppfattas som mer angeläget igen. Annars tycker jag det är storartat att det har överlevt forumdöden såhär långt.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav atoms » 2019-06-10 0:27:48

Dagobert skrev:Forumpersonalen har ett internt forum, vad jag förstår. Hur mycket av det och dess historik får ny personal och skugg-dito tillgång till?


Moderator:

Vi har ingen praxis, så vi återkommer när det har klarnat.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Vildsvin » 2019-06-10 15:49:48

atoms skrev:
Dagobert skrev:Forumpersonalen har ett internt forum, vad jag förstår. Hur mycket av det och dess historik får ny personal och skugg-dito tillgång till?


Moderator:

Vi har ingen praxis, så vi återkommer när det har klarnat.


Menar du att olika moderatorer ser olika mycket beroende på hur betrodda de är? I så fall tror jag ni skulle tjäna på att radera gamla moderatordiskussioner, säg efter 5 år (en vanlig preskriptionstid för brott). Då behöver ni inte vara lika oroliga för att något känsligt läcker ut.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in