Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav Alien » 2019-05-26 12:23:28

antonius skrev:
Bounce skrev:Läse något att man håller på att forska hur autistiska barns pupiller skiftar i storlek annorlunda än NT. Dvs mer ljuskänsliga. Och att man med avancerad teknik kan identifiera Autism redan i mycket ung ålder.


Låter lite som "skallmätning" på -20 talet... :-)063

Skallmätning var ingen riktig vetenskap. Men det här är pågående forskning. Man vill kunna avgöra om barnet har autism så tidigt som möjligt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav Bounce » 2019-05-26 12:32:59

De är inte alltid lätt att vara intelligent. Många gånger enklare att bara härma efter flocken och inte förstå lika mycket, hur tokigt väldigt mycket är.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav Alien » 2019-05-26 12:35:10

quadcore skrev:
Alien skrev:Hur kan de på psykiatrin säga att det är omöjligt för dig att få sjukersättning på deltid? Menar de att ingen läkare där skulle skriva ut ett sådant intyg? Det borde de inte kunna säga förrän en utredning är klar. Eller menar de att FK numera är så hårda att de aldrig ger sjukersättning på deltid om man har AS?

Säsongsarbete finns fortfarande men det beror väl på vilket yrke det gäller.

Om du blir så utmattad av arbetet att du i princip inte orkar med något annat (inte orkar städa, inte orka umgås med familjen, inte orkar skaffa vänner) och dessutom blir sjukskriven av stress, då är det orsak nog att vilja ha en diagnos.


Jag vet inte öht vilka chanser jag har till att få sjukersättning på deltid så nyttan med diagnos vet jag således väldigt lite om.
Denna text hittade då jag sökte runt lite och den var slående lik det bemötande i sakfrågan som jag fått;

Ibland under eller inför NPF-utredningar ombeds personen, oftast en vuxen, att förklara vilken nytta de skulle ha av en diagnos. Och det är en bra fråga, om den ställs i rätt sammanhang och av rätt orsak.

Tyvärr går det inte alltid till på ett bra sätt. Jag känner människor som fått veta att de visserligen uppfyller kriterierna för någon av NPF-diagnoserna, men där utredande team inte vill fastställa diagnosen, för att personen inte tillfredsställande kan besvara frågan ”Vilken nytta kommer du att ha av det?”.


Vad de menar eller vill påskina är att FK är så hårda att jag inte kommer bli beviljad sjukersättning på deltid. De måste ju vara bombsäkra för man kan ju inte veta förrän man sökt om det ju!? Därför har jag lite svårt att få ihop ekvationen med att människor med Asperger, enligt engelska? studier så arbetar bara ca 20% heltid, vad de andra gör vet jag inte :-)063

En komplicerande faktor är att jag tror inte de 3 som jag träffat kan SE på mig att jag är Aspergare och att det är mig till last. De har inte sagt det men jag får känslan av att det kan vara så.


Vi är ju flera här som fått permenant sjukersättning 100%. Är det månne svårare att få sjukersättning på deltid än på heltid? Resonerar FK som så "kan du jobba 50% så kan du jobba 75% och kan du jobba 75% så kan du jobba 100%"?

Du får trycka på hur dåligt du mår nu och att du riskerar utbrändhet och inte kunna jobba alls. Du behöver alltså en diagnos för din försörjning. Likaså behöver du en diagnos om du behöver arbeta med anpassning och få lönebidrag.

Om man lider av sin AS (el något annat) så är det orsak nog att bli utredd och få en diagnos. Det är ju inte som att du klarar dig jättebra och bara är lite excentrisk och vill ha en diagnos för skojs skull.

F ö så kan man inte se på någon att den har AS. Kanske på vissa men då beror det på mimiken/kroppsspråket/beteendet, inte utseendet i sig. Många märks det inte alls på om man inte umgås mycket med dem. Dvs familjen och arbetskamraterna kan märka att det är något "off", men inte någon man möter för första gången. Det där vet de som utreder om också, de intervjuar och genomför tester innan de avgör om man har autism/AS el inte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav sussi83 » 2019-05-26 13:09:24

Alien ja det är svårare att få på deltid, läs beslutsstödet på Försäkringskassans hemsida.
Jobbar man oregelbundet kan det också vara svårt för dem att förstå hur tolkningen ska göras, klarar du exempelvis 6 timmar på en dag men inte får lika långa pass varje gång så kan det vara så att du kanske får jobb ena veckan a 6 timmar styck, nästa vecka kanske det bara finns 8 timmars pass men då kan du kanske inte ta någon av dem för då bedöms man kunna jobba 8 timmar dvs full tid även om det inte ser ut så varje gång.
Detta gäller då om du skulle ha sjukersättning på 25% tex, vilket förövrigt betyder att 1/8 del förmåga man har på på 100% sjukersättning utgår, dvs du blir begränsad i vad du kan göra förutom arbete.
Klarar man sig ekonomiskt på sina 75% och kan disponera detta som man vill så är det bättre än om man får ersättningen.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav Bounce » 2019-05-26 15:13:05

Det där stämmer inte. Det snarare så att deltidssjukskrivning medför pengar in till staten. Heltidssjukskrivning kostar bara staten mer. Förutsatt att Fk bara tycker att man ska sjukskriva dom som är så dåliga att dom inte kan jobba över huvud taget, resten nekas. Då skulle de kanske bli billigare för staten. Men jag vet flera som är deltidssjukskrivna.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav Bounce » 2019-05-26 15:32:17

Hur FK beslutar påverkas starkt av vår politik och förändras med politiken. Sverige har ju blivit ett litet USA så att det är svårt att bli sjukskriven i den höger tunga regeringen är ju inget konstigt. Deras politik bygger grovt sett på att du ska tjäna mycket pengar så du har råd själv med allt, skola, vård etc och inte betala pengar till dom som är i behov av den offentliga sektorn och stöd.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav Bounce » 2019-05-26 15:40:30

Men jag kan ha fel i att det kanske är så illa som ni säger, begär att få ut statistik, det är de enda sättet att veta hur det ligger till.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav sussi83 » 2019-05-26 16:18:35

Bounce skrev:Men jag kan ha fel i att det kanske är så illa som ni säger, begär att få ut statistik, det är de enda sättet att veta hur det ligger till.

Läs beslutsstödet, det är vad som gäller.
De står uttryckligen att deltidssjukskrivningar ff 25% ges mycket restriktivt.
Allt du vill veta står där.

Staten tjänar väl mest på att folk klarar sig på 75% utan ersättning?

Det beror också på hur svårt sjukdomstillståndet är.
Senast redigerad av sussi83 2019-05-26 16:22:02, redigerad totalt 1 gång.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav Bounce » 2019-05-26 16:20:10

Vad betyder ff 25 procent?

Det kan ju vara en text för att färre då ska söka lika väl.
Senast redigerad av Bounce 2019-05-26 16:23:34, redigerad totalt 1 gång.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav sussi83 » 2019-05-26 16:22:20

Bounce skrev:Vad betyder ff 25 procent?

Framförallt 25%
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav Bounce » 2019-05-26 16:25:30

Ja men det bör ju finnas många som är halvtids sjukskrivna, med tanke på att man som autistisk blir helt slut av alla intryck.

Jag tror dom använder texter för att få färre att söka. Allt är bara koruppt manipulativ skit, näst intill.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav sussi83 » 2019-05-26 16:32:35

Bounce skrev:Det där stämmer inte. Det snarare så att deltidssjukskrivning medför pengar in till staten. Heltidssjukskrivning kostar bara staten mer. Förutsatt att Fk bara tycker att man ska sjukskriva dom som är så dåliga att dom inte kan jobba över huvud taget, resten nekas. Då skulle de kanske bli billigare för staten. Men jag vet flera som är deltidssjukskrivna.

Kan gå plus minus noll då skatten man betalar in kommer tillbaka i form av ersättning, beror på lönen såklart. Har man hel sjukersättning behöver kostnaden inte vara så hög eftersom den är så låg och skattepliktig. Deltid utgår från lönen.
Men jag skrev fel på föregående inlägg, jag syftade på sjukersättningen.
Att däremot vara sjukskriven 25 % med sjukpenning en period har inte varit problem när jag blev det för flera år sedan.
Senast redigerad av sussi83 2019-05-26 16:44:12, redigerad totalt 1 gång.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav sussi83 » 2019-05-26 16:37:17

Bounce skrev:Ja men det bör ju finnas många som är halvtids sjukskrivna, med tanke på att man som autistisk blir helt slut av alla intryck.

Jag tror dom använder texter för att få färre att söka. Allt är bara koruppt manipulativ skit, näst intill.

Nej det är inget manipulativt skit.
Det ska finnas viss transparens på beslut för rättssäkerhet.

Det kan man säga är ett politiskt dokument.

Som jag sa så beror det på hur mycket sjukdomen påverkar en också och vilka underlag som finns.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav Bounce » 2019-05-26 16:41:53

Men det vet ju inte du, hur många av oss autistiska som får avslag på deltids sjukskrivning/pension, trotts att de överklagar så långt de kan. De är bara en text som kan ha en bra effekt i att få människor att inte söka. Man ska inte va så god trogen. Alien och sussi.
Senast redigerad av Bounce 2019-05-26 16:50:37, redigerad totalt 1 gång.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav sussi83 » 2019-05-26 16:49:55

Bounce skrev:Men det vet ju inte du, hur många av oss autistiska som får avslag på deltids sjukskrivning/pension, trotts att de överklagar så långt de kan. De är bara en text som kan ha en bra effekt i att få människor att inte söka. Man ska inte va så god trogen.
Bounce skrev:Men det vet ju inte du, hur många av oss autistiska som får avslag på deltids sjukskrivning/pension, trotts att de överklagar så långt de kan. De är bara en text som kan ha en bra effekt i att få människor att inte söka. Man ska inte va så god trogen.

Jag har frågat om detta och fått ungefär samma svar.

Det finns dokument om försörjningsstödet på Socialstyrelsens hemsida, är det också avskräckelse menar du?
Senast redigerad av sussi83 2019-05-26 16:55:21, redigerad totalt 1 gång.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav Bounce » 2019-05-26 16:51:24

Ja men vad FK säger och skriver ska ni inte ta som sanning, dom bara manipulerar. Det blir ju självuppfyllande då. Man kan i dagens samhälle inte lita på myndigheter. Allting är enormt manipulativt och korrupt.

Behöver du vara 25% eller 50% sjukskriven så sök, överklaga alla distanser till du får rätt. Det är bara juridik i slutändan.


Vad säger den informationen då från socialstyrelsen?
Senast redigerad av Bounce 2019-05-26 16:59:12, redigerad totalt 2 gånger.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav sussi83 » 2019-05-26 16:57:09

Bounce skrev:Ja men vad FK säger och skriver ska ni inte ta som sanning, dom bara manipulerar. Det blir ju självuppfyllande då. Man kan i dagens samhälle inte lita på myndigheter. Allting är enormt manipulativt och korrupt.

Behöver du vara 25% eller 50% sjukskriven så sök, överklaga alla distanser till du får rätt.

Ja, det är klart man ska söka om man anser sig ha behovet av det.
Jag ville bara ta upp saker man bör tänka på innan man ger sig in i en sådan sak.
Det är ju individuella beslut.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav Bounce » 2019-05-26 16:59:54

Ja information som är där bara för att få färre att söka. Helt värdelös information från den sökandes synvinkel, eftersom den har ingen substans mer än att få fler att inte söka.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav sussi83 » 2019-05-26 17:07:16

Bounce skrev:Jag blev sjukskriven för att min kuk är för tung så jag får ont i ryggen & knäna.

Ha ha, ska man vara så godtrogen och tro på någon som pratar om sin kuk då menar du? :lol:
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav sussi83 » 2019-05-26 17:08:32

Bounce skrev:Ja information som är där bara för att få färre att söka. Helt värdelös information från den sökandes synvinkel, eftersom den har ingen substans mer än att få fler att inte söka.

Om du går in på Socialstyrelsen hemsida och läser om försörjningsstödet är det också i avskräckande syfte menar du?

All information verkar inte vara giltig för dig, alltså borde även annan information vara ogiltig.
Det är båda myndigheter som styrs av politik.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav Bounce » 2019-05-26 17:27:32

Ni behöver inte tro på mig.

Jag vet inte vad det dokumentet går ut på, men all information är ju inte manipulativ, men finns de sätt för att reducera kostnader i texter och ord. Så ska man alltid kalkylera med detta i tanken.


FK text skulle ju lika gärna vara så här: Hej vi har blivit enormt restriktiva med alla former av ersättningar. Men för dom som förstår det juridiska så kanske det inte påverkar en nämnvärt.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav Bounce » 2019-05-26 17:42:02

Jag har ringt in till FK och frågat om saker som sen visade sig helt felaktiga. Dom manipulerar för att reducera kostnader lika dant LSS i kommunerna. Om jag nu inte hade gett mig.


Informationen om försörjningsstöd är ju mer en information om vad det är. Här finns det ingen anledning att manipulera, vad jag kommer fram till.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav Bounce » 2019-05-26 18:08:33

Förlåt för min arroganta ton sussi, jag har ett jäkla ångest påslag så fort jag ser något som urholkar välfärden för autistiska. Ska försöka vara den nalle björn jag egentligen är.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav Bounce » 2019-05-26 18:14:36

Jag börjar bli som Jonas, en vänsterpartist med lite argt i blicken. Fast jag är en nalle björn.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in