Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav antonius » 2019-03-12 11:17:00

quadcore skrev: jag lider av stress

Hur menar du, alla lider väl av att bli stressad, eller är du det konstant utan särskild anledning? Låter jobbigt hoppas du kan få någon hjälp av ngt annat än en kvacksalvare... :-)063
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav quadcore » 2019-03-12 22:09:13

antonius skrev:

Hur menar du, alla lider väl av att bli stressad, eller är du det konstant utan särskild anledning? Låter jobbigt hoppas du kan få någon hjälp av ngt annat än en kvacksalvare... :-)063

Finns ju både positiv och negativ stress.
Om man är deprimerad eller lider av pågående stress eller har drogmissbruk så gör man väl ingen utredning förrens de problemen är åtgärdade!?
quadcore

Anslöt: 2017-11-17

Inläggav antonius » 2019-03-13 10:51:03

quadcore skrev:
antonius skrev:

Finns ju både positiv och negativ stress.
Om man är deprimerad eller lider av pågående stress eller har drogmissbruk så gör man väl ingen utredning förrens de problemen är åtgärdade!?

Det är sant, positiv stress är ju det man ger t ex idrottsmän, så de kan ge sitt yttersta, medan negativ är såklart enbart nedbrytande, speciellt om man redan är på botten.

Hur de gör vid utredningar verkar vara så olika, en del team verkar börja med en gång, oavsett status på patient, medan andra väntar, men det har nog att göra med personens hälsotillstånd, lite svårt göra en utredning på en person som mår dåligt, och som bara gråter hela tiden eller har andra problem, osv... :-)063
Senast redigerad av antonius 2019-03-13 11:01:54, redigerad totalt 1 gång.
antonius

Re: Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagn

Inläggav popruta » 2019-03-13 10:58:30

Jag gjorde min utredning när jag var sjukskriven pga stress/utmattning. Så ser är kanske olika.

Å andra sidan har ju mina "symptom" funnits alltid, inte bara under min sjukskrivning.
popruta

Anslöt: 2019-01-25

Inläggav antonius » 2019-03-13 11:05:13

popruta skrev:Jag gjorde min utredning när jag var sjukskriven pga stress/utmattning. Så ser är kanske olika.

Å andra sidan har ju mina "symptom" funnits alltid, inte bara under min sjukskrivning.

Vet inte hur gammal du är men det finns nog en tidsaspekt, dvs ju yngre patient så går det nog fortare till en utredning... :-)063
antonius

Inläggav popruta » 2019-03-13 11:06:23

antonius skrev:
popruta skrev:Jag gjorde min utredning när jag var sjukskriven pga stress/utmattning. Så ser är kanske olika.

Vet inte hur gammal du är men det finns nog en tidsaspekt, dvs ju yngre patient så går det nog fortare till en utredning... :-)063
33 :)
popruta

Inläggav popruta » 2019-03-13 11:12:24

Å andra sidan kanske jag hade blivit "utgallrad" om jag gått via psykiatrin i mitt landsting. Dom gör nog bedömningssamtal innan dom beslutar om utredning.

Jag gjorde en liten "fuling" och VC skickade remissen direkt till utredande klinik. Så jag hoppade över det där samtalet (och slapp typ 2 års väntetid med).

Men psykologen jag träffade var inte mindre osäker på min diagnos så jag antar att jag inte var för mycket stressad för att inte kunna utredas.
popruta

Återgå till Aspergare och vården

Logga in