Små steg för att äta hälsosammare?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav Trefjorton » 2019-04-16 17:52:39

Gör ni något för att äta hälsosammare?

Jag satsar på att äta minst 2 frukt om dagen, men det är nog allt.

Vill försöka skippa all skräp jag äter, fast det är svårt

Min fråga är vilka små ändringar man kan göra för att äta hälsosammare?


Moderator: Tråden har flyttats från Övriga Aspergerfrågor.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav ShakeItOut » 2019-04-16 18:54:15

För mig är det enklast att testa och faktiskt tycka om en ny maträtt/mellanmål. Då vill man ofta automatiskt äta det oftare och man kan se till att det finns hemma grejer så man inte köper en fryspizza istället.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav Micke » 2019-04-16 19:02:47

Trefjorton skrev:Gör ni något för att äta hälsosammare?

Jag satsar på att äta minst 2 frukt om dagen, men det är nog allt.

Vill försöka skippa all skräp jag äter, fast det är svårt

Min fråga är vilka små ändringar man kan göra för att äta hälsosammare?

Man kan minska på sockret och undvika andra onyttigheter som energidrycker, alkohol och sötningsmedel. Välja mörk choklad istället för ljus. Undvika saft, juice och läsk för att istället dricka t ex citronvatten. Ja man ska inte tro att juice är bra med sin höga halt utav (frukt)socker, iaf inte om man vill gå ner i vikt. Inte heller musli med alla sina kolhydrater vilket ju ombildas till socker. Eller youghurt för den delen. Kött är ju tveksamt också, i synnerhet rött kött bör man inte äta särskilt mycket utav har det ju visat sig. Fast kött är ju nyttigt samtidigt så det undviker jag själv mest utav etiska skäl.

Här i min ort finns det ett bröd som heter "fröbröd" vilken innehåller ovanligt lite kolhydrater och det är ju bra om man vill gå ner i vikt. Sen är det ju alltid bra att äta mer grönsaker. Men socker är nog den stora grejen, ju mindre utav detta ju bättre. Det kan vara svårt att dra ner på det men det är ju för att kroppen gjort sig beroende utav det, inte för att man verkligen behöver det (i några större mängder) eller skulle må särskilt bra utav det.

Det kanske inte låter som några små förändringar det jag räknar upp, men man kan ju t ex minska på sockret litegrann.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav nano » 2019-04-20 9:35:12

För mig har en nyckel varit att alls göra en liten förändring.
Inget "jag-måste-äta-15-salladshuvuden-om-dagen-ståendes-på-huvudet-och-sjunga-akumbaya-och-göra-solhälsningsyoga", mer i stil med en liten äcklig bit broccoli, tyckte broccoli var direkt äcklig, numera tycker jag inte om den men kan äta broccoli fast inte bara broccoli, måste vara till något annat.

För godare grönsaker har det gått lättare.
Morötter, tomater och majs där har jag närmast kunnat uppskatta smaken.
Gillar varma mackor, med tomater på :)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav Tallen91 » 2019-04-20 10:45:57

Mitt tips: Ägg!

Jag äter runt 2-3 ägg per dag, ganska lite kalorier men även nyttiga och mättar väldigt bra. Ägg har en väldigt liten påverkan på blodsockret så man blir inte så hunrig så snabbt igen. Jag brukar äta 2 stekta eller kokta ägg till frukost varje dag och brukar stå mig fint fram till lunchen. Ibland passar även ett ägg bra som mellanmål.

Oroa dig inte över kolesterolen i ägg; Vad jag vet och förstår det som har kolesterol i maten blivit lite "debunked" då det inte har en enorm påverkan på kroppens kolesterol. Jag har ätit 2-3/dag i ca 2 år och jag hade jättebra blodvärden när jag tog blodprov sist för ett par månader sedan.
Tallen91
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2019-03-27

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav antonius » 2019-04-20 13:50:26

sprit, sup till ni får skrumplever, sen måste ni äta svin lite och hälsosamt, för att inte förvärra leverskadorna... :-)006
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav Bounce » 2019-04-20 14:12:41

Jag håller succesivt på att transformera mig till vegan.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav Flinta » 2019-04-20 21:12:25

Bounce skrev:Jag håller succesivt på att transformera mig till vegan.


Hur gör du då?

Jag levde bredvid en person som bara åt veganskt en tid. Hen åt mest turkisk peppar, chips och drack mycket läsk men mådde nog inte heller så bra då.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav Huggorm » 2019-04-20 21:47:31

Sedan kan det diskuteras om vegansk diet verkligen kan räknas som hälsosam... Jag tror det nyttigaste att att få i sig en varierad kost med även animaliskt protein, men kanske inte så enormt mycket som många äter idag.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav Flinta » 2019-04-20 21:54:02

Huggorm skrev:Sedan kan det diskuteras om vegansk diet verkligen kan räknas som hälsosam... Jag tror det nyttigaste att att få i sig en varierad kost med även animaliskt protein, men kanske inte så enormt mycket som många äter idag.


En hel del veganer äter veganskt av andra skäl än hälsan. T ex köper många färdigmat som bara behöver värmas i micro, stekas eller tillagas i ugn. Att mest bara leva på sånt är nog inte så bra i längden.
Senast redigerad av Flinta 2019-04-20 21:58:44, redigerad totalt 2 gånger.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav Huggorm » 2019-04-20 21:57:48

Flinta skrev:
Huggorm skrev:Sedan kan det diskuteras om vegansk diet verkligen kan räknas som hälsosam... Jag tror det nyttigaste att att få i sig en varierad kost med även animaliskt protein, men kanske inte så enormt mycket som många äter idag.


En hel del veganer äter veganskt av andra skäl än hälsan. T ex köper många färdigmat som bara behöver värmas i micro, stekas eller tillagas i ugn. Att mest bara leva på sånt är nog inte så bra i längden.
Nej, men det är det nog inte om de där färdigrätterna innehåller kött heller
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav Flinta » 2019-04-20 21:58:56

Visst är det svarta linser som innehåller mer protein än kött?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav ankhh » 2019-04-20 23:44:30

Flinta skrev:Visst är det svarta linser som innehåller mer protein än kött?

Tydligen lika (ja, för svarta bönor) i torr vikt, om man ska lita på Metro-artikelns expert här: https://www.metro.se/artikel/experten-r ... C3%B6tt-xr

Så har vi fortsättningen:
...för att jämföra det vi får i oss när vi äter måste man basera på den torra vikten men jämföra vikten och innehållet som blir efter tillagning. I fallet med entrecôte och svarta bönor blir det 86 gram kött mot 244 gram bönor. I köttet koncentreras näringen per viktenhet eftersom vatten försvinner vid stekningen, medan näringen späds ut i bönorna eftersom de torra bönorna suger upp vatten.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav Flinta » 2019-04-21 1:37:27

ankhh skrev:
Flinta skrev:Visst är det svarta linser som innehåller mer protein än kött?

Tydligen lika (ja, för svarta bönor) i torr vikt, om man ska lita på Metro-artikelns expert här: https://www.metro.se/artikel/experten-r ... C3%B6tt-xr

Så har vi fortsättningen:
...för att jämföra det vi får i oss när vi äter måste man basera på den torra vikten men jämföra vikten och innehållet som blir efter tillagning. I fallet med entrecôte och svarta bönor blir det 86 gram kött mot 244 gram bönor. I köttet koncentreras näringen per viktenhet eftersom vatten försvinner vid stekningen, medan näringen späds ut i bönorna eftersom de torra bönorna suger upp vatten.


Jag tror jag lärde mig det av Fredrik Paulún. Han pratade om svarta linser dock, ej bönor.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav Siggelina » 2019-04-27 18:15:50

Portionskontroll är bra tror jag. Lägg upp det du bestämt att du ska äta och ta inte om. Detsamma gäller godis och fikabröd. Om man bestämmer sig för att inte äta vissa saker blir man vrålsugen på just det godiset eller fikabrödet och äter typ tio glassar.
Siggelina
 
Inlägg: 360
Anslöt: 2014-06-21
Ort: Mellansverige

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav Flinta » 2019-04-27 19:19:09

Jag har lärt mig tycka om havregrynsgröt. I botten av tallriken lägger jag gärna rårivna morötter (om jag orkar tvätta, skala och riva) innan jag häller på den färdigkokta gröten som utöver havregryn består av nötter, frön, kanel, ev ngn frukt, ev klick med jordnötssmör. Sedan häller jag sojadryck, mjölk eller havredryck över. Morötterna gör gröten söt. Kan erätta en vanlig lunch eller middag med denna anrättning då och då om jag ökar på havregrynen och även tar två knäckebröd med makrillfiléer (och smör givetvis).
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav antonius » 2019-04-28 12:17:15

Som med nikotin-, sockeravvänjning och liknande så är mitt tips att starta att äta mindre och nyttigare, när man ändå ligger sjuk med influensa eller någon värre vintersjuka, då är inte abstinensbesvären lika starka, och man får förstatiden så att säga gratis. Har man ändå ingen större aptit så passa då på att få in en vana med mindre portioner, och risken att överäta minimeras förhoppningsvis för lång tid framöver, så lycka till... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav Flinta » 2019-04-28 19:23:13

Trefjorton skrev:Gör ni något för att äta hälsosammare?

Jag satsar på att äta minst 2 frukt om dagen, men det är nog allt.

Vill försöka skippa all skräp jag äter, fast det är svårt

Min fråga är vilka små ändringar man kan göra för att äta hälsosammare?


Moderator: Tråden har flyttats från Övriga Aspergerfrågor.


Vad och när äter du? ("Skräpet" kan ofta göras i en nyttigare variant). Vad vill just du uppnå genom att äta hälsosammare?
Relevanta frågor jag kom på just när jag funderade på ytterligare inlägg :)
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav Bounce » 2019-04-30 12:37:20

Jag brukar äta mycket sojafärs. Ska testa sen att göra helt egen istället för fryst från affären. Men det är jätte gott. Brukar ha pasta eller ris till. Mycket sallad. Finns säkert bra veggo recept och böcker om vi googlar.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav notwoodstock » 2019-04-30 16:20:43

Bounce skrev:Jag brukar äta mycket sojafärs. Ska testa sen att göra helt egen istället för fryst från affären. Men det är jätte gott. Brukar ha pasta eller ris till. Mycket sallad. Finns säkert bra veggo recept och böcker om vi googlar.


Jag äter också gärna Quornfärs och sojakött. Sojafärs kommer jag inte ihåg när.

Jag är också intresserad av enkla sådana recept.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav Maggi » 2019-04-30 16:36:29

Lite olika vad som är hälsosamt för vem!

Jag är intresserad av Carnivoredieten, Kött innehåller ju tydligen väldigt mkt näring och grönsaker kan man helt utesluta. Kanske lite tråkigt dock men intressant att folk kan må mycket bra på den.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav Bounce » 2019-04-30 17:14:31

Ok Notwoodstock. Ja de finns säkert hur mycket go vegan mat som hellst där ute. Handlar ju mycket om att ta sig ur gamla lata vanor. Återkommer när jag har något bra recept tips att komma med. Personligen tror jag att man kan leva minst 10 år längre om man går promenader och äter vegan mat och reducera risk för vissa sjukdomar. Gentemot dom som äter svensk traditionell husmanskost. Skulle inte förvåna mig om dom djuren som blir äldst på planeten inte äter kött. Men det är bara en gissning.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav Bounce » 2019-04-30 17:23:50

Kollade lite och den stora sköldpaddan Aldabrasköldpaddan är växtätare. Den kan bli över 200 år gammal.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Små steg för att äta hälsosammare?

Inläggav Ericus » 2019-04-30 17:39:50

Att äta fisk 2-3 ggr i veckan, t ex tre burkar makrill i tomatsås.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Återgå till Intressanta intressen



Logga in