Den stora faktatråden

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Den stora faktatråden

Inläggav Karamell » 2019-03-27 19:56:41

Skaffa barn är mer skadligt för miljön än bilkörning.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AA ... bilkorning
https://www.lu.se/sites/www.lu.se/files ... k=5h_DuTYG

Helt plötsligt känner man sig som ett helgon bara för att man är för fattig för att kunna förstöra miljön. ;)
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Den stora faktatråden

Inläggav Karamell » 2019-03-27 21:55:00

Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Den stora faktatråden

Inläggav slackern » 2019-03-27 21:59:14

Karamell skrev:Hitler hög på metamfetamin:
https://imgur.com/gallery/MPR5Xb8/comment/730362373


Det är väl ingen direkt nyhet? Jag vill minnas att jag läste om det i boken Undergången, att han hade en livmedikus som gav han sprutor dagligen med narkotika där det du nämner ingick.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Den stora faktatråden

Inläggav Karamell » 2019-03-27 22:01:04

slackern skrev:
Karamell skrev:Hitler hög på metamfetamin:
https://imgur.com/gallery/MPR5Xb8/comment/730362373


Det är väl ingen direkt nyhet? Jag vill minnas att jag läste om det i boken Undergången, att han hade en livmedikus som gav han sprutor dagligen med narkotika där det du nämner ingick.

Jag har inte sett det på film förut.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Den stora faktatråden

Inläggav slackern » 2019-03-27 22:08:02

Karamell skrev:
slackern skrev:
Karamell skrev:Hitler hög på metamfetamin:
https://imgur.com/gallery/MPR5Xb8/comment/730362373


Det är väl ingen direkt nyhet? Jag vill minnas att jag läste om det i boken Undergången, att han hade en livmedikus som gav han sprutor dagligen med narkotika där det du nämner ingick.

Jag har inte sett det på film förut.


Jag skrev boken Undergången inte filmen som är baserad på boken, tror inte det nämns i den filmen.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Den stora faktatråden

Inläggav Karamell » 2019-03-27 23:02:56

slackern skrev:
Karamell skrev:
slackern skrev:
Det är väl ingen direkt nyhet? Jag vill minnas att jag läste om det i boken Undergången, att han hade en livmedikus som gav han sprutor dagligen med narkotika där det du nämner ingick.

Jag har inte sett det på film förut.


Jag skrev boken Undergången inte filmen som är baserad på boken, tror inte det nämns i den filmen.

Filmklipp menar jag.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Den stora faktatråden

Inläggav Kahlokatt » 2019-03-28 22:14:13

Fortsätter med lite fakta om städer. Allt kommer från coffee table-boken 501 must-visit cities (jag har varit i 17 av dem, snart 18, för jag skall till Wien!)

Åbo är Finlands officiella "fredsstad" och vid middagstid på julafton ringer man in julefriden här.
Helsingfors fick vara ställföreträdare för Ryssland under flera filmer som gjordes under Kalla Kriget.

Ålesund drabbades av en stor brand 1904, men den ende som dog bodde paradoxalt nog bredvid brandstationen!
Oslo är en av världens största städer till ytan. En stor del av staden består av skog, plus fyrtio öar och 343 sjöar.
Digerdöden kom till Norge 1359 via ett skepp som lade till i Bergen.
På 1920-talet försökte Norges regering byta namn på Trondheim, till Nidaros, men det blev ren upprorsstämning.

Från Malmö är det närmare till Italien än till Treriksröset.

I Liepaja i Lettland kan du frivilligt bli inlåst några timmar (t.o.m. en natt!) i ett gammalt ryskt militärfängelse.

På Vilnaiusgatan i Siauliai (uttalas ungefär shå-LEJ) i Litauen finns en magisk båge - går du genom den, får du en önskan uppfylld, men går du tillbaka tas även önskningen
tillbaka!
I en park norr om Vilnius finns en markör som sägs stå i Europas abslouta mitt. (Jag hade nog gissat att den skulle stå i typ Budapest eller Wien, men sedan kom jag på hur stor del av Europa som utgörs av Ryssland.)

Hitler såg Linz som sin hemstad, men egentligen var han från en stad som heter Braunau am Inn.

Bagarna i Ghent säljer en sorts bakverk som kallas mastle och som sägs ge immunitet mot rabies.

Avignon kallas för "Påvarnas stad".
Denimtyget kommer från Nîmes - från början heter det serge de Nîmes.
Trots sitt namn hade konstnären Henri de Toulouse-Lautrec ingenting med staden Toulouse att göra. Han föddes i Albi och var verksam i Paris.
Interpol har sitt högkvarter i Lyon.
Den ökända rättegången mot Alfred Dreyfus, felaktigt anklagad för förräderi 1894 och skickad till Djävulsön, ägde rum i Rennes.

På Glienickebron i Potsdam brukade spioner utbyta information under Kalla Kriget.
Det "medeltida" tortyrinstrumentet Järnjungfrun, ett skåp med vassa spikar i, var egentligen en bluff byggd i Nürnberg 1793.
Lübeck är berömt för sin marsipan.

I Luxemburg bröt en kommunistisk revolution ut 1918, men den varade bara några timmar...

Parliament Street i Essex sägs vara världens smalaste gata. På ett ställe är den bara 64 cm bred.
Det är förmodligen inte sant att den amerikan som köpte London Bridge 1962, för återuppbyggnad i Arizona, trodde att det i själva verket var Tower Bridge han köpte...men det är en bra historia!
I York kallas portarna för bars, gatorna för gates och barerna för public houses.
Jane Austen ligger begravd i katedralen i Winchester.

Derry (alias Londonderry, men säg det inte till en republikan...) i Nordirland brukar kallas "Jungfrustaden", eftersom den...hrmmm...aldrig har intagits.

Madrid är Europas högst belägna huvudstad på 640 m.ö.h.
Över hälften av Mallorcas invånare bor i huvudstaden, Palma de Mallorca.

Pizzan sägs ha uppfunnits i Neapel.

Heraklion
på Kreta var hemstad för konstnären El Greco (Domenicos Theotokopoulos), men flygplatsen är döpt efter Nicos Kazantzakis som skrev om Zorba.
Aten har fler teaterscener än någon annan stad - 148 stycken (men jag undrar om det är klassiska amfiteatrar man räknar då, för nog måste väl New York ha fler teaterscener än 148?).

I Trabzon i Turkiet talar många av invånarna, fastän de är muslimer, en grekisk dialekt.

Varazdin kallas både "Kroatiens barockstad", "Kroatiens Wien" och "Blommornas stad."

Podgorica, huvudstad i Montenegro, hette Titograd mellan 1946 och 1992.

I den vackra staden Olomouc i Tjeckien säljs en ost som kallas "Lostice-riddarens kloakandedräkt." Den luktar så vedervärdigt att den säljs med lock, minttabletter och - om man vill - en tandborste!
I Sedlec utanför Kutna Hora finns ett kapell prytt med tusentals dödskallar och benknotor från gamla pestoffer.

Budapest var ursprungligen tre städer - Óbuda, Buda och Pest - men blev en enda stad 1873.
Senast redigerad av Kahlokatt 2019-03-28 22:27:56, redigerad totalt 2 gånger.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Den stora faktatråden

Inläggav Kahlokatt » 2019-03-28 22:26:18

I katedralen i Kaliningrad (f.d. Königsberg) ligger Immanuel Kant begravd.
I Vladivostok, långt bort i ryska fjärran östern, föddes filmstjärnan Yul Brynner. Han brukade hävda att han var häften mongol och hälften rom, men i själva verket var han hälften ryss och hälften schxeizare.

I Akko i Israel bor inte bara judar, utan även kristna, muslimer, druser och baha'itroende.

Damaskus sägs vara världens äldsta kontinuerligt bebodda stad.

Shiraz i Iran kallas "kärlekens stad" och även "poesins, vinets och rosornas stad".
Isfahan brukar kallas "halva världen", efter det persiska rimmet Isfahan Nesf-e-Jahan, "Isfahan är halva världen".

Tasjkent i Uzbekistan är den enda staden i Centralasien som har tunnelbana.

Under talibanstyret 1995 - 2001 genomförde ett underjordiskt nätverk av konstnärer och författare i Herat ett fantastiskt modigt arbete: de startade "Gyllene Nålens sömnadslektioner för kvinnor" och låtsades undervisa i sömnad, men i själva verket utbildade de ungefär 29 000 unga afghanska flickor i litteratur, Om de hade upptäckts, skulle allihop ha avrättats.

Mer kommer så småningom...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Den stora faktatråden

Inläggav mondo beyondo » 2019-04-30 10:10:47

Underbart Kahlokatt och alla andra som bidragit i tråden!

På Kulturnatten i Stockholm förra veckan var jag på Medeltidsmuséet och som djurintresserad var det en sak som fastnade extra mycket i huvudet och det var att på medeltiden var det förbjudet att gömma en gris inomhus på sommaren. Varför det var förbjudet framkom inte, varför ngn skulle vilja gömma en gris oavsett årstid framkom inte och att folk eventuellt ville ha grisar inomhus var intressant tycker jag.

Det var även förbjudet att blåsa i en lergök på natten, så även på den tiden ville man ha tysta grannar nattetid.

Sen efter en stor brand när en stor del av (Gamla) stan brann ner så började man bygga i tegel. De som hade råd med ett stenhus började kallas för stenrika :O
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Den stora faktatråden

Inläggav Kahlokatt » 2019-05-06 21:06:21

Många städer i Indien har speciella epitet:
Hyderabad kallas både för Cyberabad och Pärlornas stad.
Udaipur kallas Sjöarnas stad.
Darjeeling kallas Kullarnas drottning.
Jodhpur kallas Den blå staden, Jaipur Den rosa staden och Jaisalmer Den gyllene staden.
Den vackra staden Srinagar i Kashmir kallas faktiskt Nordens Venedig, fast det syftar förstås då på väderstrecket norr.
Amritsar, sikhernas heliga stad, kallas Porten till Punjab.
Kolkata (Calcutta) kallas Glädjens stad.
Mysore är Palatsens stad.
Haridwar kallas Porten till Gud och är en helt vegetarisk och alkoholfri stad.

I Kathmandu bor Nepals alldeles levande gudinna - Kumari Devi - en ung flicka som är mellan fyra år och puberteten. Hon väljs ut väldigt noga enligt 32 fysiska tecken, t.ex. formen på hennes tänder och längden på hennes tår. Hon bor i sitt eget palats och lever enligt väldigt stränga regler. När hon har fått sin första mens, förlorar hon sin gudinnestatus och man väljer en ny Kumari.

Suzhou är en av Kinas vackraste städer och kallas Österns Venedig.
Guangzhou (Kanton) var länge den enda platsen i Kina som utlänningar fick besöka.
Den som besöker Harbin, Kinas nordligaste stora stad, bör inte missa ett omskakande men viktigt besök på Enhet 731-museet. På Enhet 731 torterades tusentals kineser av japanska vetenskapsmän. De smittades med sjukdomar, utsattes för giftiga gaser, blev uppskurna utan bedövning, etc. Ofattbart hemskt.

Ho Chi Minh bad om att få en enkel begravning och skulle nog inte gilla att veta att hans kropp har balsamerats och visas upp i ett mausoleum i Hanoi.
Ho Chi Minh-staden (HCMC) hette förut Saigon och kallades "Fjärran österns pärla". Där finns fortfarande massor av fina kolonialbyggnader.

Egyptierna kallar Kairo för Misr. Kairo kommer från al Qahira, "den triumferande", vilket tydligen skall syfta på planeten Mars.

Addis Abeba betyder "Ny blomma" på amhariska. Ett gammalt smeknamn på Eitopiens huvudstad var Eucalyptopolis.

Nairobi, Kenyas huvudstad, kallas ofta för Nairobbery - ta det som en varning!

Ugandas huvudstad heter Kampala, vilket betyder "antilopernas kulle" (jag vet inte på vilket språk; gissar luganda).

Freddie Mercury föddes i Stone Town på Zanzibar som Farouk Bulsara.

I Maputo i Mocambique finns en järnvägsstation som är ritad av Gustav Eiffel.

Om våren blommar jakarandan i Johannesburg och hela staden blir lila...
Durban heter på zulu "e Thekwini", vilket betyder "lagun".

Skådespelarna Errol Flynn och Essie Davis är födda i Hobart på Tasmanien.
Hamnen i Sydney heter faktiskt inte Sydney Harbour, utan Port Jackson.
Adelaide brukar kallas "Kyrkornas stad".

Wellington är så blåsigt att det brukar kallas "Windy Welly". Auckland kallas "Seglens stad" och Christchurch kallas "Söderns trädgårdsstad."
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Den stora faktatråden

Inläggav Kahlokatt » 2019-05-06 21:23:41

Victoria, på Vancouver Island, brukar kallas Trädgårdsstaden.
Quebec har fått sitt namn från ett ord på algonquinspråket som betyder "där floden smalnar av".

Atlanta brukar kallas Hotlanta och The Big Peach, men det är kanske mest känt som Coca Colas födelsestad.
Världens första skyskrapor byggdes i Chicago. Chicago brukar kallas Windy City, men det syftar från början inte på blåst, utan på att politikerna "talk wind", alltså ungefär "pratar strunt".
USAs första daghem fanns i Columbus, Ohio.
Honolulu betyder "skyddad vik" på hawaiianska.
Las Vegas kallas "Sin City".
Austin brukar kallas "Världens livemusik-huvudstad".
Portland kallas "Rosornas stad".
Seattle, "Nordvästra Stilla Havets smaragdstad", är hem för Starbucks, Microsoft och Amazon.
Saint Louis kallas "Porten åt Väster".

Smeknamn på städer i Colombia:
Bogotá kallas för "Sydamerikas Aten", Medellín för "Den eviga vårens stad", Barranquilla för "Colombias gyllene port" och Popayán för "Den vita staden".

Balkongen i Saint Andrew's Kirk i Georgetown, Guyana, hade förut en hög vägg, vilket skulle förhindra slavarna, som bara kunde höra gudstjänsten, från att se sina herrar knäböja nedanför, vilket ansågs "opassande"...

Brasilia blev Brasiliens huvudstad först 1960.
Ouro Prêto (namnet betyder "Svart guld") är berömt för en sorts "kejserlig topas" som bara finns här.
Recife betyder "rev" och är känt som Brasiliens Venedig.
Salvador da Bahia kallas både "Det svarta Rom" och "Afrika i Brasilien".
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Den stora faktatråden

Inläggav mondo beyondo » 2019-09-17 12:26:29

Intressant fakta från Mantak Chia. På engelska.

mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Den stora faktatråden

Inläggav mondo beyondo » 2019-09-23 10:34:19

mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Den stora faktatråden

Inläggav Dagobert » 2019-09-23 22:26:00

Skriv vad klippen handlar om, jag tänker inte titta i en kvart utan att veta det.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Den stora faktatråden

Inläggav Dagobert » 2021-05-13 22:02:49

puzzle2.jpg

Jag har räknat ut hur många varianter av en klassisk pusselbit jag utan svårighet kan särskilja enbart på formen.

316 miljarder.

Uträkningen gäller pusselbitar som inte är vridbara, som på jigidi.com. Kantbitar ej medräknade.

Bitens knoppar och hål kan sitta på 16 sätt.

Bitens 4 sidor består av 8 streck, avdelade av knoppar eller hål.
Strecken kan luta mer eller mindre och 5 ungefärliga lutningar är lätt att särskilja.

Knoppen kan sitta i mitten eller dragen åt sidan och 5 ungefärliga lägen ser jag även där.

Sen kan bitens sidor vara långa, korta eller normala.

5 lutningar x 5 lutningar x 5 knopplaceringar x 3 sidlängder = 375 varianter på var sida.
Med 4 sidor blir det 375 x 375 x 375 x 375 x 16 knopp/hålplaceringar = 316 406 250 000.

Det finns även mellanlägen som jag ser när jag letar efter en passande bit men det är meningslöst att räkna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Den stora faktatråden

Inläggav mondo beyondo » 2021-05-14 23:09:29

Ok Dagobert. Neuropsykologen Dr Rick Hanson föreläser i 17 min på engelska om hjärnans negativa bias och hur vi kan påverka det och istället ta in det som är bra. Om videon ovan med Dr Rick Hanson - Take in the good.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Den stora faktatråden

Inläggav Odal_ » 2021-05-16 1:01:20

Fakta: enligt den framstående svenska socialdemokratiska läkaren Agnes Wold så finns det en ventilations lobby som tjänar stora pengar på oss om vi börjar öppna våra fönster.
Odal_
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1323
Anslöt: 2019-12-29

Den stora faktatråden

Inläggav Abskissa » 2021-05-16 1:07:46

Odal_ skrev:Fakta: enligt den framstående svenska socialdemokratiska läkaren Agnes Wold så finns det en ventilations lobby som tjänar stora pengar på oss om vi börjar öppna våra fönster.


Borde inte ventilationsfolket tjäna mer på att sälja ventilationssystem till oss?
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Den stora faktatråden

Inläggav Odal_ » 2021-05-16 2:34:37

Abskissa skrev:
Odal_ skrev:Fakta: enligt den framstående svenska socialdemokratiska läkaren Agnes Wold så finns det en ventilations lobby som tjänar stora pengar på oss om vi börjar öppna våra fönster.


Borde inte ventilationsfolket tjäna mer på att sälja ventilationssystem till oss?

Ett problem som svenska "forskare" har är att de inte kan engelska.
Odal_
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1323
Anslöt: 2019-12-29

Den stora faktatråden

Inläggav nallen » 2021-05-17 18:56:31

Odal_ skrev:Ett problem som svenska "forskare" har är att de inte kan engelska.

Detsamma gäller påfallande ofta även politiker, också i ledande ställning. Man kunde ju tro att generationen som inte kan engelska borde ha gått i pension vid det här laget.

En skröna om Göran Persson i baren på nåt ambassad-party illustrerar fenomenet väl:
- A double scotch please, and do you have any use for my wife?

Spoiler: visa
use skulle förstås vara "juice", men uttalades fel
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Den stora faktatråden

Inläggav Dagobert » 2021-05-19 16:19:29

Dagobert skrev:Jag har räknat ut hur många varianter av en klassisk pusselbit jag utan svårighet kan särskilja enbart på formen.

316 miljarder.

Spoiler: visa
Uträkningen gäller pusselbitar som inte är vridbara, som på jigidi.com. Kantbitar ej medräknade.

Bitens knoppar och hål kan sitta på 16 sätt.

Bitens 4 sidor består av 8 streck, avdelade av knoppar eller hål.
Strecken kan luta mer eller mindre och 5 ungefärliga lutningar är lätt att särskilja.

Knoppen kan sitta i mitten eller dragen åt sidan och 5 ungefärliga lägen ser jag även där.

Sen kan bitens sidor vara långa, korta eller normala.

Spoiler: visa
5 lutningar x 5 lutningar x 5 knopplaceringar x 3 sidlängder = 375 varianter på var sida.
Med 4 sidor blir det 375 x 375 x 375 x 375 x 16 knopp/hålplaceringar = 316 406 250 000.

Det finns även mellanlägen som jag ser när jag letar efter en passande bit men det är meningslöst att räkna.

Det där med bitens sidlängd var fel, det är mest en synvilla. På sin höjd kan jag skilja mellan mycket bred och mycket smal.
Så det blir bara 250 varianter per sida och bara 62,5 miljarder varianter på hela biten. :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Den stora faktatråden

Inläggav Dagobert » 2021-08-30 21:25:50

Jag har alltid trott att Mississippi var en stor flod. Amerikanarna verkar tro det, och de har förstås ofta det största av olika fenomen.

Men i genomsnittligt flöde kommer den på 14:e plats med 17 000 m3/sek medan vinnaren Amazonfloden har 12 gånger mer: 209 000.

I längd kommer Mississippi på 13:e plats med 3730 km mot Nilens 6853.

Mississippi är den skära tårtbiten kl 8:
Relative_Size_of_the_Largest_Rivers_on_Earth.png

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_r ... _discharge
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Den stora faktatråden

Inläggav slackern » 2021-08-30 23:09:32

Dagobert skrev:Jag har alltid trott att Mississippi var en stor flod. Amerikanarna verkar tro det, och de har förstås ofta det största av olika fenomen.

Men i genomsnittligt flöde kommer den på 14:e plats med 17 000 m3/sek medan vinnaren Amazonfloden har 12 gånger mer: 209 000.

I längd kommer Mississippi på 13:e plats med 3730 km mot Nilens 6853.

Mississippi är den skära tårtbiten kl 8:
Relative_Size_of_the_Largest_Rivers_on_Earth.png

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_r ... _discharge


Fast enligt den listan är två bifloder till Amazonas när det gäller flödet på topp 10 så sammanlagt har Amazonfloden 3 utav topp 10 på den listan. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Den stora faktatråden

Inläggav Vildsvin » 2021-08-31 0:48:53

Dagobert skrev:Jag har alltid trott att Mississippi var en stor flod. Amerikanarna verkar tro det, och de har förstås ofta det största av olika fenomen.

Men i genomsnittligt flöde kommer den på 14:e plats med 17 000 m3/sek medan vinnaren Amazonfloden har 12 gånger mer: 209 000.

I längd kommer Mississippi på 13:e plats med 3730 km mot Nilens 6853.

Mississippi är den skära tårtbiten kl 8:
Relative_Size_of_the_Largest_Rivers_on_Earth.png

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_r ... _discharge


Jag blev förvånad första gången jag läste att den längsta floden, Nilen hade så lågt vattenflöde. Men den går ju genom Saharaöknen där mycket vatten dunstar bort. Amazon- och Kongofloden går däremot genom regnskog och fylls på längs vägen. Ganges har mycket av smältvattnet från Himalaya plus monsunregnen.

Floderna i Sibirien (Ob, Lena, Jenisej och Amur) är långa men det är långt från varma hav så det regnar inte så mycket där.

Mississippi är också en inlandsflod, regnmoln från Stilla havet stoppas av Klippiga bergen och regn från Atlanten hamnar antingen i de stora sjöarna eller i de västra delstaterna.

Innan Afrika och Sydamerika skiljdes åt var Amazon- och Kongofloden samma flod och den rann ut i nuvarande Venezuela. När den sydamerikanska plattan kolliderade med stillahavsplattan, så uppstod Anderna och floden bytte riktning. Det finns också ett utflöde åt norr, Orinoco (fjärde största vattenflödet). Så norra Sydamerika är i princip en ö.

Var de vattenrikaste floderna finns blir tydligare på en regnkarta:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Återgå till Intressanta intressen



Logga in