Vem var det som hade en Handi?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav hysteriskt » 2008-07-14 18:30:54

Min fråga (som jag snart ska ställa) är säkert redan ställd någonstans, men jag orkar inte sitta och bläddra igenom X antal sidor med text för att hitta svaret.

Var kan man önska om att få en handi? Jag har förstått att det är på hjälpmedelscentraler/habilitering...
Men hur ska man göra för att veta vem man ska vända till sig, vart, och så vidare?
Jag bor i en komun men tilhör en annan.
Skall jag då vända mig till kommunen där jag är skriven/som jag tillhör?

Att allting ska vara så krångligt.
En handi kostar lite över trettontusen,
och det är inget som jag fiskar upp ur egen ficka direkt... :roll:
Senast redigerad av hysteriskt 2011-05-04 16:18:00, redigerad totalt 1 gång.
hysteriskt
 
Inlägg: 796
Anslöt: 2008-04-04
Ort: Skåne

Inläggav Fighterbabe » 2008-07-14 18:47:23

hysteriskt skrev:Min fråga (som jag snart ska ställa) är säkert redan ställd någonstans, men jag orkar inte sitta och bläddra igenom X antal sidor med text för att hitta svaret.

Var kan man önska om att få en handi? Jag har förstått att det är på hjälpmedelscentraler/habilitering...
Men hur ska man göra för att veta vem man ska vända till sig, vart, och så vidare?
Jag bor i en komun men tilhör en annan.
Skall jag då vända mig till kommunen där jag är skriven/som jag tillhör?

Att allting ska vara så krångligt.
En handi kostar lite över trettontusen,
och det är inget som jag fiskar upp ur egen ficka direkt... :roll:


Har du kontakt med någon på vuxenhabiliteringen? I så fall, be att få träffa en arbetsterapeut.

Om du INTE har kontakt med någon på en habilitering. Kontakta dem. Här i dalarna var det självremmitering eller remmiterad av någon annan instans som gällde.

Jag själv blev remmiterad till vuxenhab i Karlstad efter ett misslyckat suicidförsök. Sedan remmiterade de mig till Borlänge när jag flyttade.
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 16:18:00, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav hysteriskt » 2008-07-14 19:06:13

Ja, jag får prova att ringa habiliteringen i min hemkommun imorgon.
Ska fråga dem om det är till dem eller till Kristianstad jag ska vända mig... Tack för ditt svar! :D
Senast redigerad av hysteriskt 2011-05-04 16:18:00, redigerad totalt 1 gång.
hysteriskt
 
Inlägg: 796
Anslöt: 2008-04-04
Ort: Skåne

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-14 22:08:02

Hej!

MsTibbs skrev:MsTibbs är lycklig nu! Idag kom arbetsterapeuten med bolltäcke och timstock till mig och hon hade även överraskning med sig en Handi II också!! Spontan tanke är att programvaran är bättre än jag hoppats på, att köra windows blir inte nödvändigt utöver möjligen wordprogrammet... :-)159

Nu blir det att klura på hur jag skall kunna köra datorsynkning på mest möjligt smidigt sätt för att kunna lägga in bra formulär med frågor, sömnbedömning 1-10, fotografier och mp3or med mera...

Handi II: Handimenyn, Kalendern, Anteckningar, Röstanteckningar, Prisräknaren (kalkylator), Album (foton), Musik (mp3), Formulär, Formulärsvar, Krisplan, Användare, Kontakter


Bild Bild Bild Bild Bild Bild


Nya Handi II har BÅDE Prisräknaren och Kalkylator. Prisräknaren har bara plusknapp, Kalkylator har de fyra räknesätten. Dessutom finns det även Kontakter och Bildsamtal.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:18:06, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Mystiqa » 2008-07-14 22:54:48

Jag vill ha en bärbar dator....undrar om jag skulle få det....
Senast redigerad av Mystiqa 2011-05-04 16:18:06, redigerad totalt 1 gång.
Mystiqa
Inaktiv
 
Inlägg: 616
Anslöt: 2006-04-22

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-15 7:37:52

Hej!

Man kan få en Handi om man har problem med att struktuera upp dagen och få saker gjorda eller om man helt enkelt glömmer bort saker som möten, läkartider, fritidsaktiviteter eller vad det nu är.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:18:06, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: timstock+handi2

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-15 7:51:51

Hej!

johnnyfg skrev:Gissar att du kan släppa timstocken, för att handi2 har samma funktion som timstocken. Man skapar bara kalender-larm på X minuter. Det går också att skapa "timers" på vanliga nedräkningar som "koka pasta 10 minuter", så man inte behöver knappa så mycket. mp3-filer ligger lagrade på minneskortet som är 256MB. Räcker inte det så kan man få hjälp med att byta ut minneskortet. Jag har själv fått hjälp med det. Det finns kopierings-skydd som gör att man behöver skicka in minneskortet och få det utbytt mot ett annat. Hör av dig till mig så berättar jag mera. Det finns både prisräknare och miniräknare. Mvh / Conny


På min nya Handi II (en iPAQ) har de satt för ett litet bleck för minneskortet. Detta är för att man inte ska kunna byta ut minneskortet, har de talat om för mig. Laddar man musik via Handiladdaren går det att ladda upp max 5 låtar. Men det kan man säkert komma förbi om man är teknisk.

Det finns olika typer av Handi. Handi I säljs inte längre. Det är en Handi utan bockningsbara aktiviteter, bara larm och timer. Samt prisräknare och anteckningar.

Den första Handi II har bockningsbara aktiviteter, rästanteckningar, prisräknare, anteckningar, krisplan, upp till 5 MP3-låtar och album. Den säljs inte heller längre.

Nya Handi II (det är en annan sorts handdator än gamla Handi II) har utöver alla funktoner i Handi II även Kontakter, Bildsamtal och Miniräknare.

Handifon är som nya Handi II, fast en mobiltelefon också. Man skickar sms, tar bilder och ringer. När man ringer kan man välja att klicka på en bild av personen ifråga eller knappa numret i displayen. Men jag har aldrig haft en Handifon så jag vet inte exakt hur den ser ut. Eftersom jag använder en vanlig Nokia mobiltelefon får jag ingen Handifon.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:18:06, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Mystiqa » 2008-07-15 8:40:22

Lilla Gumman skrev:Hej!

Man kan få en Handi om man har problem med att struktuera upp dagen och få saker gjorda eller om man helt enkelt glömmer bort saker som möten, läkartider, fritidsaktiviteter eller vad det nu är.

Hälsningar

Lilla Gumman


Okey (synd) Då kan jag nog inte få det. Har ju en kalender som alla andra människor.
Senast redigerad av Mystiqa 2011-05-04 16:18:06, redigerad totalt 1 gång.
Mystiqa
Inaktiv
 
Inlägg: 616
Anslöt: 2006-04-22

Handi* alternativ...

Inläggav johnnyfg » 2008-07-15 11:38:16

Mystiqa skrev:Okey (synd) Då kan jag nog inte få det. Har ju en kalender som alla andra människor.


En HandiII eller HandiFon FÅR man inte, utan man får LÅNA den.
Man får skriva på ett ansvars-avtal att man är skyldig att för egna pengar ersätta Handi* om det går förlorad eller går sönder.

behöver man handi* funktioner i sin vardag men inte vill vara ekonomiskt ansvarig för en vanlig handi* finns det andra program som till viss del kan ersätta handi* rent funktionellt. Till PC finns det tex "POSTIT" (http://www.3m.com/intl/ca/english/centr ... notes.html) som gula postit-lappar fast man sätter dom på skrivbordet i sin dator. Eller "SKSHCEMA" (http://www.s-k-tools.com/) och TIMEKEEPER" (http://www.conduits.com/products/timekeeper/)i WIndows Mobile-miljön som finns i en del handdatorer.

Själv alternerar jag mellan dessa beroende hur bra jag fungerar.
SKSCHEMA är krångligare att ändra i än Handi*. Allt beror på hur bra
man fungerar eller har någon som kan assistera en när man vill göra
förändringar i larmen. Jag har en special-HandiFon som jag äger och inte har lånat.
Senast redigerad av johnnyfg 2011-05-04 16:18:06, redigerad totalt 1 gång.
johnnyfg
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2008-05-01
Ort: Klippan

Inläggav MsTibbs » 2008-07-15 23:47:37

Mystiqa skrev:Jag vill ha en bärbar dator....undrar om jag skulle få det....


Beror väl på vad du ska ha den till. Man får nog ingen för att kunna sitta i sängen och surfa på aspieforum, utan men lär ju behöva den till nått som allmänt anses "viktigt".
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:18:06, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-16 12:40:46

Hej!

MsTibbs skrev:Åhååå! Nu har jag blivit klok på det hela! :D Programmet Handiladdaren/formulärhanteraren verkar vara en egen grej som man måste söka om, tydligen är det inget som "alltid" ingår om man får en Handi II. Nåja, vi får se hur det blir. Får jag inte tag i Handiladdar/förmulärhanterarprogrammet så får jag fortsätta skriva humördagbok på vanligt normalt hederligt papper... :)


Lilla Gumman: Jag har "Kontakter" och "Prisräknare" på min, är det samma, elelr är det nån nyare variant du har med mera finesser på elelr nått? Har du med eller utan telefon, eller finns uppdateringen för både handdator och telefonvarianten (jag har handdatorvarianten utan telefon)?
Bild


Jag har en nyare version av Handi II. Dock ingen Handifon. På min förra Handi II hade jag varken kontakter eller miniräknare. Nu har jag bägge. Tryck först på vänster knapp, sedan på höger för att komma till inställningar. Där kan du välja att miniräknaren ska visas i menyn. Glöm inte att klicka på grön pil och spara. Sedan klickar du på vänster och höger knapp igen för att komma tillbaka.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:18:08, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav MsTibbs » 2008-07-16 19:24:47

Jahopp, då har jag härmed miniräknare på Handimenyn också. Nu är den nästan lika modern som en standardutförd PC från 1993, hihi ;) Närrå...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:18:08, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-16 19:39:25

Hej!

Men MsTibbs, hur gör du för att få Handi II att spara formulären du har gjort?

Jag har gjort ett formulär med en fråga: "Hur bra sov du i natt?" och sen en skala där jag kan dra en pinne mellan Dåligt och Bra. Men hur sparar jag resultaten? Jag kan ju skriva en åtgärdsplan i Formulärhanteraren på datorn, att om jag fyllde i att jag sov dåligt i natt kan få upp en text om att jag borde vila middag. Men det är jag inte intresserad av. Det jag är intresserad av är hur jag sov den senaste veckan eller kanske rent av månaden. Hur gör man då?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:18:08, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-16 21:53:08

Hej!

Jag har hittat formulär och formulärsvar. Själva tekniken förstår jag. Och jag lyckades lägga in något jag kallade Sömn och stress i Handi. Och jag bara provade för att se hur det funkade. Men formulärsvaren kunde jag inte först inte ladda in i datorn, det blev fel med överföringen. Till sist sade datorn att den hittade användare (mitt namn) och formulärsvar laddades in i datorn. Formulärsvaren hittades inte i datorn och försvann i Handi.

Nu har jag ersatt formuläret Sömn och stress med två olika, ett som heter Sömn och ett som heter Stress. Plötsligt har jag både det gamla formuläret och de två nya i Handi. Jag kan inte ta bort det gamla formuläret.

Och regelbundet står det "Fel under laddning" när jag försöker ladda Handi med nya formulär eller tvärtom.

Så tja, jag begriper inte så mycket.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:18:08, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav MsTibbs » 2008-07-16 22:23:50

Lilla Gumman skrev:Men MsTibbs, hur gör du för att få Handi II att spara formulären du har gjort?


Jag har inte programmet Formulärhanteraren/Handiladdaren, så jag kan inte göra formulär, det var ju just därför jag startade denna tråden!! :D
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:18:08, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-16 23:12:56

Hej!

Aha, jag fattade lite trögt. Men demoversioner borde man kunna ladda hem från hemsidan, väl?

Jag har Handiladdaren men inte Formulärhanteraren. Så min Formulärhanterare är en demoversion som medföljde Handiladdaren. Den fungerar 20 gånger eller nåt sånt. Så jag måste väl se till att få Formulärhanteraren utskriven.

Eller, finns det något vanligt kommersiellt program som fungerar som Handiladdaren, där jag kan fylla i på en skala hur bra sömnen har varit etc.?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:18:08, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav MsTibbs » 2008-07-17 0:00:55

Jag hittade dem inte ens i demoversion på hemsidan. Det finns ett enkelt program dr, så man kan lägga in fem .mp3-iler och lägga in Krisplan där, men Krisplaner kan man ju göra direkt i handin. Jag använder Krisplan, tiill info som jag vill ha tillgänglig, exempelvis Asperger och ADHD-kriterierna och en lista över psykotiska symtom.

Formulär funkar inte utan Formulärhanteraren, tror jag, så den är jag helt utan. Det finns möjligen något Pocket-PC-program för den funktionen, men då ligger ju programmet i själva Windows, utanför Handi-programvaran. Be om Formulärhanteraren du, det är nog enklast så, det ska jag göra när jag träffar hondär arbetsterapeuten igen om ett par veckor. :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:18:08, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-17 15:27:09

Hej!

Men HandiTools är gratisversionen av Handiladdaren. Det kanske är det programmet du menar? Du kan ju prova den till du får Handiladdaren och Formulärhanteraten. Jag har fattat det som att HandiTools laddar in bilder, mp3/wma och fotografier.

Skulle du få Handiladdaren, avinstallera HandiTools först. De jobbar inte på samma vis har jag läst mig till och du kan förlora bilder etc. om du jobbar i bägge programmen parallellt.
http://www.handitek.se/handiTools/&catName=handi

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:18:11, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav MsTibbs » 2008-07-17 16:13:55

Lilla Gumman skrev:Men HandiTools är gratisversionen av Handiladdaren. Det kanske är det programmet du menar? Du kan ju prova den till du får Handiladdaren och Formulärhanteraten. Jag har fattat det som att HandiTools laddar in bilder, mp3/wma och fotografier.


HandiTools klarar bilder, mp3/wma och skriva krislistor. Den klarar dock inte formulär. HandiTools jobbar bara med en direkt ansluten Handi, medan Handiladdaren/Formulärhanteraren om jag förstått saken rätt kan arbeta utan handin ikopplad. Exempelvis att man kan skriva och göra klart i programmet först oc sedan föra övertill Handi vid ett senare tillfälle. Handiladdaren är ett mer avancerat program än HandiTools.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:18:11, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Fighterbabe » 2008-09-08 23:39:12

Jag kan knappt tro att det är sant! Det känns underbart att ha kommit så långt!

Idag var jag på hjälpmedelscentralen för att hitta något som skulle kunna vara till hjälp för mig. Jag har hör talats om olika varianter och läst lite om dem. En som heter Handi II motsvarade väl vad jag skulle ha hjälp av, men min AT tyckte att jag var för smart för bildstödet som finns i den, att jag skulle fixa det ordinarie programmet som fanns på öppna marknaden, bara det att de kostar ca 15.000:- också...

Det hade kommit något nytt som heter Memo, som jag kunde använda till de alarm jag behöver ställa in, men den enheten som man bar med sig hade ingen display och man kunde inte få någon överblick på något. Alla larm/påminnelser kom i tur ordning och man pratade in dem... Nej, den uppfyllde inte det som skulle vara till hjälp för mig.

Jag fick prova Handi, fast med vanliga Outlook-programmet. Min AT var ju med och det var alldeles för grötigt och avancerat att fixa på den där. Så det skulle alltså vara det förenklade programmet som jag skulle ha nytta av.

Men Handifon då? Ja, det är Handi II och mobiltelefon i samma. Jag använder ju min mobil i dagsläget även för att skriva kom-ihåg-lappar, inköpslista och även miniräknare om det behövs... I Handifonen finns ju allt i samma enhet.

Och så blev det!
Jag kommer få en Handifon, först på prov i 3 månader för att se om det fungerar för mig i vardagen och sedan gör man en utvärdering. Nästa vecka skulle min AT få hem den, och DÅ ska den specialanpassas med de funktioner jag behöver.
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 16:18:11, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Färgpictogram till Handi

Inläggav MsTibbs » 2008-10-07 17:22:27

Jag efterlyser pictogram i färg (små bildsymboler) som jag kan stoppa i Handi. Nästan alla bilder i Handi är svartvita picogram och syns dåligt och ser för lika ut. Jag vill ha bilder i färg, så som jag hade i min förra Handi, så jag lättare snabbt kan se skillnad på olika saker, de neranför med mera. Nån som vet vart det finns sådana här symboler all ladda ner?

Tvätta kläder
Gå i kyrkan
Laga mat
Hund
Blomma
Promenad/Gå
Sova
Medicin
Väckarklocka
Utropstecken
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:18:11, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Lilla Gumman » 2008-10-08 20:54:01

Hej!

Har du Word? Öppna ett nytt dokument och sök på clipart. Välj en clipartbild som du gillar och lägg den på sidan. Klipp ur den, och klistra in den i Paint. Spara bilden. Sen kan du lägga in bilden i Handi via Handiladdaren.

Så har jag gjort.

Men jag saknar också en del bilder i Handi. Clipartbilderna är inte så tydliga alla gånger. Men det finns pcs-bilder. De är som Pictogram fast i färg. Men det kostar pengar att köpa dem.

Egentligen skulle man ta bort alla bilder, utom de man vet att man kommer att använda. Då har man bara sina "egna" bilder kvar.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:18:11, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav MsTibbs » 2008-10-08 21:50:03

Ah! Clipart har jag inte tänkt på! Thanx Lilla Gumman! :) Jag har letat gif-ar och jpg-ar på google och hittat några bra, men jag behöver fler! Det var inlagt PCS-bilder på Handin som jag hade på prov och jag tycker om dom mycket, men det e tyvärr inte PCS i de Handin jag fick, så jag får väl "göra" några bilder om jag saknar vissa bra! Bättre ha några för många, än några för få!! :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:18:11, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Lilla Gumman » 2008-10-08 23:13:02

Hej!

En fråga bara. Har du Handi II version 3.8.4 (med Kontakter och Miniräknare) eller en Handifon?

Jag skulle vilja veta om Handifonen är smidig att skriva sms på. Skulle ju vara praktiskt att ha en pryl istället för två. Men Handifonen kostar ju typ 15900 eller nåt, och Handi II 4000 eller där omkring. Så man får ju inte en Handifon enbart för att man inte vill ha både mobiltelefon och Handi typ.

Tror att jag skulle gilla Handifonen rätt mycket. Utom just då ifall jag ska skriva sms och måste leta mig fram genom alfabetet på samma sätt som Handi nu. Jag gillar T9-ordlistan i min Nokia. Men annars verkar den bra. Med kamera, bild-SMS och allting. Kan man förresten kombinera bild och text?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:18:12, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in