Vem var det som hade en Handi?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav DC » 2008-11-19 8:55:26

Jag har kommit underfund med att Handi egentligen bara är ett program som läggs in i en liten handdator.

Handi är lite väl förenklat tycker jag. Det verkar inte vara gjort för personer med normalbegåvning eller för personer med vana från vanlig stationär dator. Jag skulle hellre ha vanliga program i min handdator. Sådana som finns i en PC som Word mm.

Finns det vanliga program för handdator som är på svenska?
Senast redigerad av DC 2011-05-04 16:18:17, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav barracuber » 2008-11-19 16:37:11

DC skrev:Jag har kommit underfund med att Handi egentligen bara är ett program som läggs in i en liten handdator.

Handi är lite väl förenklat tycker jag. Det verkar inte vara gjort för personer med normalbegåvning eller för personer med vana från vanlig stationär dator. Jag skulle hellre ha vanliga program i min handdator. Sådana som finns i en PC som Word mm.

Finns det vanliga program för handdator som är på svenska?


Om du söker en dator enbart varför ínte kolla på de nya mini-PC typ Acer och Aces och allt vad de heter? Känner en kille som köpte en sådan med Linux och trådlöst bredband för 2500:-, de finns även med Windows om du skulle föredra det.

Eller vill du även kunna surfa, maila, chatta, plåta, filma, ringa, lyssna på radio och mp3? Kika på en smartphone (eller PDA osv kärt barn har många namn) t ex en HTC, HP, Nokia, Sony Ericsson eller en Apple (iPhone). Har själv en X1:a (Xperia) och hade tidigare en P1:a (både Sony Ericsson). X1:an kör Windows Mobile (som suger) och P1:an kör Symbian UIQ, som kommer att läggas ned till förmån för Symbian S60, som bl a Nokia kör, synd för jag gillade UIQ.

Men tänk dig noga för innan du skaffar en smartphone/PDA. De är kända för att vara slöa till max pga klena processorer och allför många funktioner som dessutom drar as-mycket batteri (WLAN, bluetooth m.m.) Visst är det behändigt med Office på fickan men ärligt talat hur ofta skulle du använda det? Om Word är viktigt skulle jag hellre satsa på en miniPC. Då får du åtminstone en skärm som är större än en kortlek.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:18:17, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav DC » 2008-11-20 9:06:25

barracuber skrev:Om du söker en dator enbart varför ínte kolla på de nya mini-PC typ Acer och Aces och allt vad de heter? Känner en kille som köpte en sådan med Linux och trådlöst bredband för 2500:-, de finns även med Windows om du skulle föredra det.


Jag har fått en handdator som hjälpmedel för noll kronor. Några pengar till dator har jag inte. Det jag behöver är en almanacka med påminnelsefunktion samt adressbok. Jag skulle även ha användning för ordbehandlare för att kunna skriva in och spara inköpslistor där jag sedan kan bocka av efter hand som jag handlar.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 16:18:17, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-11-20 11:15:49

Aspekten O kronor är inte oväsentlig. Men är det inte så att den hade Windows mobile som grundsystem? För Windows mobile måste det ju finnas en jäkla massa program i så fall?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:18:17, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav barracuber » 2008-11-20 11:40:51

Bjäbbmonstret skrev:Aspekten O kronor är inte oväsentlig. Men är det inte så att den hade Windows mobile som grundsystem? För Windows mobile måste det ju finnas en jäkla massa program i så fall?


Det gör det också, många gratis med. Har dock inte orkat testa så många, trivs inte alls med WM. Tror Android tar över nästa år.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:18:17, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2008-11-20 15:35:37

DC skrev:
barracuber skrev:Om du söker en dator enbart varför ínte kolla på de nya mini-PC typ Acer och Aces och allt vad de heter? Känner en kille som köpte en sådan med Linux och trådlöst bredband för 2500:-, de finns även med Windows om du skulle föredra det.


Jag har fått en handdator som hjälpmedel för noll kronor. Några pengar till dator har jag inte. Det jag behöver är en almanacka med påminnelsefunktion samt adressbok. Jag skulle även ha användning för ordbehandlare för att kunna skriva in och spara inköpslistor där jag sedan kan bocka av efter hand som jag handlar.


Jag tyckte någon skrev förra veckan eller närdenuva att "HANDI" egentligen bara är ett program som kör under Windows Mobile (stämmer även med vad Bjäbbis skrev nyss).

Nu finns det ju flera olika versioner av Windows Mobile. Den version jag har i min Xperia heter 6.1 Professional. I min finns bland annat paketet Office Mobile där man hittar

    Word Mobile
    OneNote Mobile
    Powerpoint Mobile
    Excel Mobile


Den har även

    Kalender
    Kontakter (eg. en Telefonbok, saknar faktiskt Addressbok vad jag kan se)
    Anteckningar (motsvarar Notepad)
    Uppgifter (motsvarar Tasks i Outlook)

För inköpslista duger Anteckningar eller Uppgifter eftersom du antagligen bara skriver vanlig text. Själv brukar jag dock återfalla förr eller senare till gamla klassikern notislapp eller pappersblock.

I USA finns en nätsajt som du kan nå från smartmobilen där du pratar in dina tankar, idéer och andra viktiga saker att komma i håg vilket sedan översätts till text som hamnar på din personliga sida, även den åtkomlig från mobilens webbläsare. En liknande tjänst finns ännu inte i Sverige pga juridiska snarare än tekniska skäl antar jag. Konstigt att den tekniken inte finns i vanliga telefoner också.... :roll:

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:18:17, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-11-20 17:18:22

barracuber skrev:
Jag tyckte någon skrev förra veckan eller närdenuva att "HANDI" egentligen bara är ett program som kör under Windows Mobile (stämmer även med vad Bjäbbis skrev nyss).

/Barracuber
Det var längre sen. Och jag har också fått det härifrån.... :)
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:18:17, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav DC » 2008-11-20 20:16:06

barracuber skrev:

Jag tyckte någon skrev förra veckan eller närdenuva att "HANDI" egentligen bara är ett program som kör under Windows Mobile (stämmer även med vad Bjäbbis skrev nyss).



Ja jag kom också underfund med det. Men jag skulle hellre använda något vanligt windowsprogram bara det är på svenska.

Jag kom på att jag kan skriva min inköpslista på datorn, uppdatera den inför inköpsrundan och lägga över den i handdatorn med hjälp av programmet HandiTools som följde med.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 16:18:17, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav horrorvacui » 2008-11-25 6:09:41

Skulle ha fått en handi men nu sa dom att det är bättre att jag skaffar mig en nyare mobil telefon med alarm och sådant. Kan dom verkligen neka mig en och säga att jag ska skaffa en ny mobil?
Senast redigerad av horrorvacui 2011-05-04 16:18:17, redigerad totalt 1 gång.
horrorvacui
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2008-10-15
Ort: Filipstad

Inläggav DC » 2008-11-25 9:30:27

horrorvacui skrev:Skulle ha fått en handi men nu sa dom att det är bättre att jag skaffar mig en nyare mobil telefon med alarm och sådant. Kan dom verkligen neka mig en och säga att jag ska skaffa en ny mobil?


Du ska alltså betala en ny mobil själv?
Kräv skriftligt avslag på din ansökan och överklaga. Information om hur du gör ska finnas med i avslaget.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 16:18:18, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav Fighterbabe » 2008-11-25 14:33:46

Min Handifon har bara krånglat de senaste veckorna. IGÅR fick jag en tid på hjälpmedelscentralen och de konstaterade att den var glapp i mikrofonen... Fick ju stundvis flytta över simkortet i min gamla mobil för att kunna riinga.

Jag fick en annan att ha så länge, medan de skickade in min på service. Men redan efter ett par timmar när jag skulle lägga in ny aktivitet så hängde sig handifonen, hände ingenting på reset, försökte göra en "hard reset" men den startade inte... "Windows mobile" står det och har stått så sedan igår så nu är jag utan kalender istället! :evil: Undrar vad som är värst...
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 16:18:18, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Lilla Gumman » 2008-11-28 19:50:23

Hej!

horrorvacui skrev:Skulle ha fått en handi men nu sa dom att det är bättre att jag skaffar mig en nyare mobil telefon med alarm och sådant. Kan dom verkligen neka mig en och säga att jag ska skaffa en ny mobil?


En Handi kostar ungefär 4500 kronor. Handifonen kostar ungefär 15900 kronor. En HP Ipaq 6815 kostar cirka 5500 kronor, men om man lägger in en enkel kalender så kan man kalla den för Handifon och vips så kostar den 10400 kronor mer än den gjorde från början.

Landstinget vill ju alltid spara pengar. Är man tillräckligt verbal och självständig är det svårare att få en, även om man behöver en. Därmed inte sagt att man ska ge upp, det är bara att fortsätta strida.

Sedan kan du ju fundera på om du är i behov av ett enkelt Handi-program eller om du klarar av ett vanligt kalenderprogram. En del tycker om enkelheten i Handi, andra tycker att Handi är lite väl enkel.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:18:18, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Lilla Gumman » 2008-11-28 19:53:19

Hej!

horrorvacui skrev:Skulle ha fått en handi men nu sa dom att det är bättre att jag skaffar mig en nyare mobil telefon med alarm och sådant. Kan dom verkligen neka mig en och säga att jag ska skaffa en ny mobil?


En Handi kostar ungefär 4500 kronor. Handifonen kostar ungefär 15900 kronor. En HP Ipaq 6815 kostar cirka 5500 kronor, men om man lägger in en enkel kalender så kan man kalla den för Handifon och vips så kostar den 10400 kronor mer än den gjorde från början.

Landstinget vill ju alltid spara pengar. Är man tillräckligt verbal och självständig är det svårare att få en, även om man behöver en. Därmed inte sagt att man ska ge upp, det är bara att fortsätta strida.

Sedan kan du ju fundera på om du är i behov av ett enkelt Handi-program eller om du klarar av ett vanligt kalenderprogram. En del tycker om enkelheten i Handi, andra tycker att Handi är lite väl enkel.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:18:18, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav MsTibbs » 2008-11-28 20:10:28

Lilla Gumman skrev:Landstinget vill ju alltid spara pengar. Är man tillräckligt verbal och självständig är det svårare att få en, även om man behöver en. Därmed inte sagt att man ska ge upp, det är bara att fortsätta strida.


Tja, å andra sidan kan man ju också enklare tala med dem om att hög IQ inte gör att man automatiskt även har bra exekutiva funktioner.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:18:18, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-28 20:22:59

MsTibbs skrev:
Lilla Gumman skrev:Landstinget vill ju alltid spara pengar. Är man tillräckligt verbal och självständig är det svårare att få en, även om man behöver en. Därmed inte sagt att man ska ge upp, det är bara att fortsätta strida.


Tja, å andra sidan kan man ju också enklare tala med dem om att hög IQ inte gör att man automatiskt även har bra exekutiva funktioner.


Nä, hade man inte ganska så stora svårigheter med nåt hade man ju inte fått dubbeldiagnos.. Diagnoser är inte precis nåt som läkare delar ut som julklappar eller lördagsgodis!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:18:18, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Fighterbabe » 2008-11-29 0:40:20

Lilla Gumman skrev:Hej!

horrorvacui skrev:Skulle ha fått en handi men nu sa dom att det är bättre att jag skaffar mig en nyare mobil telefon med alarm och sådant. Kan dom verkligen neka mig en och säga att jag ska skaffa en ny mobil?


En Handi kostar ungefär 4500 kronor. Handifonen kostar ungefär 15900 kronor. En HP Ipaq 6815 kostar cirka 5500 kronor, men om man lägger in en enkel kalender så kan man kalla den för Handifon och vips så kostar den 10400 kronor mer än den gjorde från början.

Landstinget vill ju alltid spara pengar. Är man tillräckligt verbal och självständig är det svårare att få en, även om man behöver en. Därmed inte sagt att man ska ge upp, det är bara att fortsätta strida.

Sedan kan du ju fundera på om du är i behov av ett enkelt Handi-program eller om du klarar av ett vanligt kalenderprogram. En del tycker om enkelheten i Handi, andra tycker att Handi är lite väl enkel.

Hälsningar

Lilla Gumman


Jag har Handifonen, men den har ju vissa brister. Man kan inte se översikt för en vecka. Man ser inte "luckor" då man INTE har några aktiviteter, man kan bara skriva SMS på 160 tecken, man måste bläddra 50 sidor innan man hittar den kontakt man ska ringa.... :shock:

Det jag behöver den mest till är ljudet -att den larmar när jag ska äta... Och DET gör den :)
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 16:18:18, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav DC » 2008-11-29 9:01:52

Lilla Gumman skrev:Hej!

Sedan kan du ju fundera på om du är i behov av ett enkelt Handi-program eller om du klarar av ett vanligt kalenderprogram. En del tycker om enkelheten i Handi, andra tycker att Handi är lite väl enkel.

Hälsningar

Lilla Gumman


Jag skulle hellre ha ett vanligt kalenderprogram. Kan man inte bara lägga in det själv?
Senast redigerad av DC 2011-05-04 16:18:18, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav DC » 2008-11-29 9:04:54

MsTibbs skrev:
Tja, å andra sidan kan man ju också enklare tala med dem om att hög IQ inte gör att man automatiskt även har bra exekutiva funktioner.


Precis vad jag sa till arbetsterapeuten på vårt uppföljningsmöte. Men det gick inte in. Jämför det med rullstol. Man måste inte ha ett begåvningshandikapp för att man behöver rullstol. Man behöver inte heller vara lågbegåvad för att man behöver hjälp att klara av att hålla reda på tider mm.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 16:18:18, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav DC » 2008-11-29 9:08:01

Fighterbabe skrev:Det jag behöver den mest till är ljudet -att den larmar när jag ska äta... Och DET gör den :)


Det larmet har jag i magen. Förr kunde jag iofs missa att äta om jag var upptagen med något intressant men nu har jag ett barn som måste äta regelbundet och det är bra för mig också.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 16:18:18, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav Lilla Gumman » 2008-11-29 11:29:24

Hej!

Min mobiltelefon stänger av sig själv någon gång i veckan kanske. När jag ska sätta på den med knappen uppetill durrar den till som om den skulle gå på, men skärmen förblir svart. Efter ett antal sådana försök går den igång.

En jag känner säger att hon har haft det problemet med sin mobiltelefon, och att hon då lämnade in den på service för uppdatering av programvaran.

Telefonen är köpt i augusti 2007, fick den med Comviq Kompis- abonnemanget. Jag pratar rätt mycket så jag måste ladda telefonen varannan dag, för att vara säker på att alltid kunna ringa. Därför är jag inte säker på att det är en lönande affär att lämna in telefonen på service.

För att slippa köpa en ny telefon, har jag funderat på att försöka få en handifon av Habiliteringen eftersom jag gillar Handi. Men det kanske är bättre att köpa en ny mobiltelefon, eller smartphone, och ha kvar Handi som kalender? Jag vill utöver att ringa även kunna ta bilder, skicka sms och mms. Sen vore det bra om jag kunde skrota min mp3-spelare och ha allt i mobiltelefonen.

Men tja, steget från Nokia till Handifon är väl stort. Är det någon annan som har tips?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:18:18, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Fighterbabe » 2008-11-29 13:52:41

Lilla Gumman skrev:Hej!

Min mobiltelefon stänger av sig själv någon gång i veckan kanske. När jag ska sätta på den med knappen uppetill durrar den till som om den skulle gå på, men skärmen förblir svart. Efter ett antal sådana försök går den igång.

En jag känner säger att hon har haft det problemet med sin mobiltelefon, och att hon då lämnade in den på service för uppdatering av programvaran.

Telefonen är köpt i augusti 2007, fick den med Comviq Kompis- abonnemanget. Jag pratar rätt mycket så jag måste ladda telefonen varannan dag, för att vara säker på att alltid kunna ringa. Därför är jag inte säker på att det är en lönande affär att lämna in telefonen på service.

För att slippa köpa en ny telefon, har jag funderat på att försöka få en handifon av Habiliteringen eftersom jag gillar Handi. Men det kanske är bättre att köpa en ny mobiltelefon, eller smartphone, och ha kvar Handi som kalender? Jag vill utöver att ringa även kunna ta bilder, skicka sms och mms. Sen vore det bra om jag kunde skrota min mp3-spelare och ha allt i mobiltelefonen.

Men tja, steget från Nokia till Handifon är väl stort. Är det någon annan som har tips?

Hälsningar

Lilla Gumman


Om man kör outlook på handifonen kan man skicka MMS också :wink: och kameran på handifonen är helt OK samt att den ska bli ÄNNU bättre...
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 16:18:18, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Lilla Gumman » 2008-11-29 16:29:39

Hej!

Hmm ... om jag inte skulle snacka till mig en Handifon då.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:18:18, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Fighterbabe » 2008-11-29 20:07:56

Lilla Gumman skrev:Hej!

Hmm ... om jag inte skulle snacka till mig en Handifon då.

Hälsningar

Lilla Gumman


Men om de säger att det inte går att skicka MMS så är det bara att hålla masken... (på tal om mask/maskor... Hur går det med halsduken? Du kan ju göra maskorna lösare/större så blir den längre...)
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 16:18:18, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Lilla Gumman » 2008-11-30 1:23:53

Hej!

Fighterbabe skrev:
Lilla Gumman skrev:Hej!

Hmm ... om jag inte skulle snacka till mig en Handifon då.

Hälsningar

Lilla Gumman


Men om de säger att det inte går att skicka MMS så är det bara att hålla masken... (på tal om mask/maskor... Hur går det med halsduken? Du kan ju göra maskorna lösare/större så blir den längre...)


Jodå, jag har stickat upp ett nystan och är på nystan nr 2. Så hemskt lång blir den inte, cirka en meter. Lösare maskor? Tja, i så fall skulle jag ha stickat ribbstickning i alla fall, då blir den samma längd men är iaf töjbar lite grann.

Beträffande nya ringsignaler i Handi så finns det de vanliga sju alarmen att välja på, eller om det är nya alarm. En vanlig ringsignal ska inte gå att byta, enligt Gewa. Men jodå, det är ju bara att ansluta Handin till datorn (om nu Handiladdaren medföljer) och sen lägga favorit-ringsignalen i mappen för ringsignaler. Så man ska inte lyssna på Gewa, eller på Habiliteringen heller för den delen.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:18:18, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in