Vill vi ha kontantfria butiker?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-03-31 19:39:46

Världen är tillräckligt jävlig att min kompis fick ta en "livförsäkring" (avbetalningsskydd) för vårt hus med mig som förmånstagare så att jag får behålla det om hon dör och det betalas av försäkringen, men jag fick inte ta en på mig så hon kan behålla den om jag dör (innan det är avbetalt). Bara för att jag har aspergers ska hon straffas.

Jäkligt märklig värld.

Så blir det när man ska kontrollera in i minsta detalj.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Braincandy » 2019-03-31 20:06:48

Hade inte varit så kul om jag inte av gammal vana tagit med mig kontanter som reserv idag förmiddag.
VISA hade tydligen en driftstörning fick jag höra när jag krävde nordea på en förklaring varför terminalen 2ggr sade "medges ej".

:-)Happy

Det enda alternativet utöver kontanter som fungerar om kort ej fungerar är swish då det ej är kopplat till kortet, men jag har hittills inte sett någon matbutik som har swish som alternativ...
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav marxisten » 2019-03-31 21:18:55

Braincandy skrev:Det enda alternativet utöver kontanter som fungerar om kort ej fungerar är swish då det ej är kopplat till kortet, men jag har hittills inte sett någon matbutik som har swish som alternativ...


Vet i tusan, men någonstans i bakhuvudet har jag för mig vår ICA här har börjat med det.

EDIT: Var någon ICA-app de hade: https://www.ica.se/butiker/service-i-bu ... betalning/
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Trefjorton » 2019-03-31 21:22:55

Tror jag skrev det förut, men gör det igen.

Jag älskar att använda kontakt. Det är ett bättre sätt att inte spendera för mycket.

Dessutom kommer inte all min handel vara dokumenterad (hos banken), även fast jag inte köper något olagligt, och för det mesta bara mat.

Cash ser bara coolare ut än kort.

Däremot kommer jag nog betala med kort när sommaren kommer. Har korthållare istället för plånbok.

Jag röstar nej till kontantfritt!
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav marxisten » 2019-03-31 22:06:11

Trefjorton skrev:Jag älskar att använda kontakt. Det är ett bättre sätt att inte spendera för mycket.


Tycker faktiskt tvärtom där, tycker jag har bättre koll på mina utgifter när jag ser transaktionerna på kortet.

Jag personligen avskyr kontanter, känns som jag alltid kommer tappa bort dem eller något.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-03-31 22:22:54

Jag tycker sämre om cash efter att mynten byttes. Innan var det lite hugget som stucket. Jobbigt oxo när man ska mata in mynt och det strular och ett visst mynt åker rakt igenom maskinen hela tiden.

Vad gäller vad jag lägger pengar på är det bra mkt enklare att se vad jag handlat, man kan räkna ut det, om man kollar internetbanken. Det är en fördel för mig.

Och jag som klagade över att jag inte fick ta livförsäkring med husköpet för de ska veta allt om en. En anledning till att jag fick lån med så låg inkomst var att jag gjorde ett årsutdrag över spenderade pengar. Då kunde de se att att jag skötte mig och inte gjorde småuttag och strulade bort pengar, utan att pengar bara drogs då och då till vettiga saker i vettiga affärer. På pappret såg min ekonomi jättevälordnad ut så fick lån mycket pga det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav marxisten » 2019-03-31 23:10:01

kiddie skrev:Och jag som klagade över att jag inte fick ta livförsäkring med husköpet för de ska veta allt om en. En anledning till att jag fick lån med så låg inkomst var att jag gjorde ett årsutdrag över spenderade pengar. Då kunde de se att att jag skötte mig och inte gjorde småuttag och strulade bort pengar, utan att pengar bara drogs då och då till vettiga saker i vettiga affärer. På pappret såg min ekonomi jättevälordnad ut så fick lån mycket pga det.


Högst personligen anser jag bankerna bör lägga mer fokus på vad man har KVAR varje månad på kontot vid lån, än vad man får IN. Idag fokuserar de enbart på inkomst, så har du låg inkomst så är det nästan omöjligt att få lån trots du går plus varje månad, har du däremot hög inkomst är det inga som helst problem även om du är på ruinens brant.

Likaså bör man kolla på helheten istället för "fast inkomst", hörde om en stackare som taxerat för en halv miljon i flera år som inte fick lån pga han hade en massa småjobb istället för en fast inkomst från en ensam arbetsgivare.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav slackern » 2019-03-31 23:35:10

kiddie skrev:Jag tycker sämre om cash efter att mynten byttes. Innan var det lite hugget som stucket. Jobbigt oxo när man ska mata in mynt och det strular och ett visst mynt åker rakt igenom maskinen hela tiden.

Vad gäller vad jag lägger pengar på är det bra mkt enklare att se vad jag handlat, man kan räkna ut det, om man kollar internetbanken. Det är en fördel för mig.

Och jag som klagade över att jag inte fick ta livförsäkring med husköpet för de ska veta allt om en. En anledning till att jag fick lån med så låg inkomst var att jag gjorde ett årsutdrag över spenderade pengar. Då kunde de se att att jag skötte mig och inte gjorde småuttag och strulade bort pengar, utan att pengar bara drogs då och då till vettiga saker i vettiga affärer. På pappret såg min ekonomi jättevälordnad ut så fick lån mycket pga det.


Jo du har helt rätt i att mynten innan 1968 hade ett större värde än dagens pengar, dom innehöll typ 40% silver och du kunde byta in dina sedlar mot ädelmetaller, men det var helt förre min tid att jag använde pengar.

Men hur kan du ha huslån om du bor i hyreslägenhet? Eller du kanske har haft hus innan du flyttade dit där du bor nu?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-03-31 23:48:23

slackern skrev:Men hur kan du ha huslån om du bor i hyreslägenhet? Eller du kanske har haft hus innan du flyttade dit där du bor nu?


Är bara sommarboende. Betalar 300 kr per månad.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav slackern » 2019-04-01 17:23:29

kiddie skrev:
slackern skrev:Men hur kan du ha huslån om du bor i hyreslägenhet? Eller du kanske har haft hus innan du flyttade dit där du bor nu?


Är bara sommarboende. Betalar 300 kr per månad.


Wow fyfasiken vad nice, underbart att du fick en så pass bra affär.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Freedrone » 2019-04-02 23:43:23

nomemorytoday skrev:
Freedrone skrev:Ännu "roligare" är det om man tänker på att parkeringsbolagen ofta ligger i bakhåll. Ganska slö parkering på en bostadsrättsförening där en bil inte förnyat sin avgift en kvart över? Ryck ut o lappa!

Borde vara förbjudet att skicka vidare information från automaten till någon centraldator. Tacka vet jag de gamla parkeringsautomaterna med vrede.

Vänta till dess alla huvudmän som ombesörjer parkering, känner av när en bil står obetald på p-plats och drar av bötesbeloppet direkt från ditt konto. Eller när bilen registrerar varje gång du överträder hastigheten samt räknar antal kraftiga inbromsningar och skickar resultaten till bil och livförsäkringsbolagen.

Eller när bankerna utifrån vad du handlar för kostprodukter beräknar din förväntade livslängd när de räknar ut din försäkring. Det ligger i människans natur att klustra upp saker, än mer i dumma datorers system, för att producera värde.
En dystopi ja, men inte alls i människans natur. Vi kan välja själva om vi skall vara försäkringsbolagens dörrmattor eller människor.
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nomemorytoday » 2019-04-03 4:19:45

Freedrone skrev:
nomemorytoday skrev:
Freedrone skrev:Ännu "roligare" är det om man tänker på att parkeringsbolagen ofta ligger i bakhåll. Ganska slö parkering på en bostadsrättsförening där en bil inte förnyat sin avgift en kvart över? Ryck ut o lappa!

Borde vara förbjudet att skicka vidare information från automaten till någon centraldator. Tacka vet jag de gamla parkeringsautomaterna med vrede.

Vänta till dess alla huvudmän som ombesörjer parkering, känner av när en bil står obetald på p-plats och drar av bötesbeloppet direkt från ditt konto. Eller när bilen registrerar varje gång du överträder hastigheten samt räknar antal kraftiga inbromsningar och skickar resultaten till bil och livförsäkringsbolagen.

Eller när bankerna utifrån vad du handlar för kostprodukter beräknar din förväntade livslängd när de räknar ut din försäkring. Det ligger i människans natur att klustra upp saker, än mer i dumma datorers system, för att producera värde.
En dystopi ja, men inte alls i människans natur. Vi kan välja själva om vi skall vara försäkringsbolagens dörrmattor eller människor.

Kategorisering av företeelser är en grundläggande mekanism hos både människor och djur.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kategorisering
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Freedrone » 2019-04-03 19:17:15

nomemorytoday skrev:
Freedrone skrev:
nomemorytoday skrev:Vänta till dess alla huvudmän som ombesörjer parkering, känner av när en bil står obetald på p-plats och drar av bötesbeloppet direkt från ditt konto. Eller när bilen registrerar varje gång du överträder hastigheten samt räknar antal kraftiga inbromsningar och skickar resultaten till bil och livförsäkringsbolagen.

Eller när bankerna utifrån vad du handlar för kostprodukter beräknar din förväntade livslängd när de räknar ut din försäkring. Det ligger i människans natur att klustra upp saker, än mer i dumma datorers system, för att producera värde.
En dystopi ja, men inte alls i människans natur. Vi kan välja själva om vi skall vara försäkringsbolagens dörrmattor eller människor.

Kategorisering av företeelser är en grundläggande mekanism hos både människor och djur.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kategorisering
Ok... :-)063
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-04-03 22:47:25

Undra om staten kan lösa min sömnstörning. De sätter in ett program på datorn som inte går att stänga av. När de anser att jag ska vakna börjar datorn göra hemska och olidliga ljud och går jag inte upp kommer en sträng människa i bild och säger åt mig att gå upp. De ser mig och om jag går upp.

På kvällen så kommer ett annat program upp som säger att om 15 minuter ska du ligga i sängen. De kollar så jag verkligen gör det. Det går inte att surfa längre och inga lampor fungerar förutom en väldigt svag på toa. De har ett program som kollar mig hela natten så att jag verkligen ligger i sängen mesta delen av tiden.

Om jag inte klarar detta dras 50 kr om dagen på min sjukpension.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Freedrone » 2019-04-05 20:03:32

kiddie skrev:Undra om staten kan lösa min sömnstörning. De sätter in ett program på datorn som inte går att stänga av. När de anser att jag ska vakna börjar datorn göra hemska och olidliga ljud och går jag inte upp kommer en sträng människa i bild och säger åt mig att gå upp. De ser mig och om jag går upp.

På kvällen så kommer ett annat program upp som säger att om 15 minuter ska du ligga i sängen. De kollar så jag verkligen gör det. Det går inte att surfa längre och inga lampor fungerar förutom en väldigt svag på toa. De har ett program som kollar mig hela natten så att jag verkligen ligger i sängen mesta delen av tiden.

Om jag inte klarar detta dras 50 kr om dagen på min sjukpension.
Ge dem inga dumma idéer nu.

Trevlig Helg!
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Furienna » 2019-04-09 0:36:03

Braincandy skrev:Hade inte varit så kul om jag inte av gammal vana tagit med mig kontanter som reserv idag förmiddag.
VISA hade tydligen en driftstörning fick jag höra när jag krävde nordea på en förklaring varför terminalen 2ggr sade "medges ej".

:-)Happy

Det enda alternativet utöver kontanter som fungerar om kort ej fungerar är swish då det ej är kopplat till kortet, men jag har hittills inte sett någon matbutik som har swish som alternativ...

Jo jo, där ser man hur det kan gå i ett kontantlöst samhälle. Jag har inte skaffat Swish (ännu), så jag skulle också ha legat riktigt illa till om jag inte haft kontanter med mig.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav slackern » 2019-04-09 13:46:07

Det går ju att koppla mobilen till Google pay så går det säkert att betala via NFC på mobilen om den har det funktionen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Google_Pay
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Vildsvin » 2019-04-09 14:13:02

Furienna skrev:
Braincandy skrev:Hade inte varit så kul om jag inte av gammal vana tagit med mig kontanter som reserv idag förmiddag.
VISA hade tydligen en driftstörning fick jag höra när jag krävde nordea på en förklaring varför terminalen 2ggr sade "medges ej".

:-)Happy

Det enda alternativet utöver kontanter som fungerar om kort ej fungerar är swish då det ej är kopplat till kortet, men jag har hittills inte sett någon matbutik som har swish som alternativ...

Jo jo, där ser man hur det kan gå i ett kontantlöst samhälle. Jag har inte skaffat Swish (ännu), så jag skulle också ha legat riktigt illa till om jag inte haft kontanter med mig.


Tidigare kunde man använda SEQR på Willys och Hemköp och få en faktura nästa månad. Men det systemet kan knappast ha lönat sig, så det togs bort i december.

Nån vecka senare dök det upp en affisch vid mitt Hemköp att man kunde betala med Swish och ICA följde efter.

Det kostar 2 kr extra.

Men kollar man på ICA:s Facebook skrev de redan i juni 2016 att vissa butiker infört Swish: https://www.facebook.com/ICA/posts/10154250000592938
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Dagobert » 2019-05-14 0:16:38

nomemorytoday skrev:Vänta till dess alla huvudmän som ombesörjer parkering, känner av när en bil står obetald på p-plats och drar av bötesbeloppet direkt från ditt konto. Eller när bilen registrerar varje gång du överträder hastigheten samt räknar antal kraftiga inbromsningar och skickar resultaten till bil och livförsäkringsbolagen.

Jag ska hurra den dag som automatiska böter utfärdas för underlåtelse att blinka i god tid före sväng/filbyte/omkörning och underlåtelse att hålla säkert avstånd till framförvarande fordon.
/Gammal motorcyklist
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Freedrone » 2019-05-14 11:36:55

Dagobert skrev:
nomemorytoday skrev:Vänta till dess alla huvudmän som ombesörjer parkering, känner av när en bil står obetald på p-plats och drar av bötesbeloppet direkt från ditt konto. Eller när bilen registrerar varje gång du överträder hastigheten samt räknar antal kraftiga inbromsningar och skickar resultaten till bil och livförsäkringsbolagen.

Jag ska hurra den dag som automatiska böter utfärdas för underlåtelse att blinka i god tid före sväng/filbyte/omkörning och underlåtelse att hålla säkert avstånd till framförvarande fordon.
/Gammal motorcyklist
Jag hurrar den dag då de som begår totalt uppenbara & oförsvarliga trafikbrott får körkortet indraget omedelbart samt en karantänstid på några år.
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Batte » 2019-05-17 12:50:18

I dag, på Norges nasjonaldag. En dag med millioner av mennesker i gatene. De fleste handler mat, drikke etc. i provisoriske salgsboder. Det finnes salgsboder over alt i dag, men i dag struler "Vipps". Vipps er det mobile betalingssystemet i Norge.

– Det var kaos i alle salgsboder for en halvtime siden da Vipps var nede. Alt salget stoppet opp, sier loppesjef Robin Friis ved Høybråten skole.


– Det var litt panikk først, men vi klarer oss. Vi klarte å løse problemet bra ved å sette opp betaling med et privat telefonnummer, sier Torstein Skrinde, som er tilstede for å feire nasjonaldagen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y3xXae/vipps-problemer-skaper-troebbel-paa-nasjonaldagen
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-05-20 8:00:32

Batte skrev:i dag strular "Vipps". Vipps är det mobila betalningssystemet i Norge.


skulle gissa på att det handlar om överbelastning. Systemet pallar inte för många transaktioner/sekund och säckar ihop.
Det blir så att säga som en DDoS-attack fast med legitim trafik.

System dimensioneras ofta för genomsnittstrafiken plus ett tiotal procent mera för att klara mindre toppar. Blir det en för stor kundtillströmning så klarar inte systemen det. Det märktes också på Västtrafik ToGo för något år sedan, när det blev mer populärt än man väntat sig och servern var inte dimensionerad för belastningen. Resultat: Det gick inte att visa sin månadsbiljett = man fick köpa en jäkla massa enkelbiljetter eller ibland dagspass i kiosken. (trots att man betalat för månadsbiljett).
(Efter lade de in en funktion som kunde generera en gratis "störningsbiljett" om den normala servern blev överbelastad eller fick problem - störningsbiljetten genereras då av en backupserver , och alla med ToGo får gratis störningsbiljett även om de inte har biljett)
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Freedrone » 2019-05-20 10:24:24

sebastiann skrev:
Batte skrev:i dag strular "Vipps". Vipps är det mobila betalningssystemet i Norge.


skulle gissa på att det handlar om överbelastning. Systemet pallar inte för många transaktioner/sekund och säckar ihop.
Det blir så att säga som en DDoS-attack fast med legitim trafik.

System dimensioneras ofta för genomsnittstrafiken plus ett tiotal procent mera för att klara mindre toppar. Blir det en för stor kundtillströmning så klarar inte systemen det. Det märktes också på Västtrafik ToGo för något år sedan, när det blev mer populärt än man väntat sig och servern var inte dimensionerad för belastningen. Resultat: Det gick inte att visa sin månadsbiljett = man fick köpa en jäkla massa enkelbiljetter eller ibland dagspass i kiosken. (trots att man betalat för månadsbiljett).
(Efter lade de in en funktion som kunde generera en gratis "störningsbiljett" om den normala servern blev överbelastad eller fick problem - störningsbiljetten genereras då av en backupserver , och alla med ToGo får gratis störningsbiljett även om de inte har biljett)
Blev folk ersatta för sveda och obehag samt fick seriösa ursäkter, eller gömde man sig igen bakom tekniken innan "störningsbiljetterna" delats ut?
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-05-20 10:29:41

Freedrone skrev:ersatta för sveda och obehag samt fick seriösa ursäkter


De som köpt väldigt många enkelbiljetter under strulet fick en del av dem ersatta. Men att en server blir överbelastad pga större kundtillströmning än beräknat och planerat för, tycker jag är en seriös ursäkt.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in