Vill vi ha kontantfria butiker?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav sebastiann » 2019-05-20 10:29:41

Freedrone skrev:ersatta för sveda och obehag samt fick seriösa ursäkter

De som köpt väldigt många enkelbiljetter under strulet fick en del av dem ersatta. Men att en server blir överbelastad pga större kundtillströmning än beräknat och planerat för, tycker jag är en seriös ursäkt.
sebastiann

Anslöt: 2018-01-19

Inläggav Freedrone » 2019-05-20 11:11:27

sebastiann skrev:
Freedrone skrev:ersatta för sveda och obehag samt fick seriösa ursäkter

De som köpt väldigt många enkelbiljetter under strulet fick en del av dem ersatta. Men att en server blir överbelastad pga större kundtillströmning än beräknat och planerat för, tycker jag är en seriös ursäkt.
Vad är det där för konstigt citat? Vilka då blev ersatta för vad? Vad har biljetter med detta att göra?

Man måste inte citera hela inlägg, men man bör inte citera för lite så att kontexten försvinner.

Men jag kan vara värre! Så här ser det ut om man citerar enskilda ord och bokstäver:
skulle överbelast a och säcka ihop för tio procent mindre . Resultat: visa sin man eller dagspass i kiosken.
See?

Jag är dock inte dummare än att jag fattar att "eller gömde man sig igen bakom tekniken innan "störningsbiljetterna" delats ut?" var där skon klämde på dig.

Och en följdfråga, hur ofta åker du i Göteborgs kollektivtrafik?
Freedrone

Anslöt: 2018-10-11

Inläggav Alyana » 2019-05-20 15:46:58

Jag har talat med mig själv och nej, vi vill inte ha kontantfria butiker!
Alyana

Anslöt: 2009-08-01

Inläggav Freedrone » 2019-05-22 18:07:50

Att betala kontant är en solidaritetshandling
När författaren Galaxia Wallin skrev sin metoo-bok om kvinnor som lever under hedersförtryck intervjuade hon många drabbade kvinnor. En av kvinnorna ställde dock in deras möten flera gånger med kort varsel.

Det visade sig att hon hade svårt att ta sig till mötet utan att bli upptäckt av sin familj. Hennes man hade för vana att noga kontrollera kvitton, kollektivtrafikhistorik och bankutdrag. Till slut hittade kvinnan en lösning; hon köpte tvåpack bindor i mataffären och lämnade därefter tillbaka dem mot kontanter. Med 90 kronor på fickan kunde hon köpa en anonym SL-biljett och åka till intervjun. Om fyra år kommer hon inte kunna göra det längre.
Freedrone

Inläggav nescio » 2019-05-22 18:49:02

Kan affären läsa kortnumret om man betalar med (bank)kort?
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Inläggav Freedrone » 2019-05-22 18:54:27

nescio skrev:Kan affären läsa kortnumret om man betalar med (bank)kort?
Vet ej, men de bryr sig inte om vad folk köper på samma sätt som snokande familjemedlemmar.

P.S. Och så har vi äggen som vill förbjuda anonyma kontantkort...
Freedrone

Inläggav BellaBelle » 2019-05-22 23:40:03

https://samnytt.se/gratis-kontantuttag- ... nne-blott/

”Under andra halvåret 2018 gjorde svenska folket bankomatuttagningar på 47 miljarder kronor, en ökning med två miljarder jämfört med första halvåret”
BellaBelle

Anslöt: 2017-10-29

Inläggav Fabela » 2019-05-23 0:16:55

:-)049 :D
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Inläggav Freedrone » 2019-05-23 11:50:55

BellaBelle skrev:https://samnytt.se/gratis-kontantuttag-kan-snart-vara-ett-minne-blott/

”Under andra halvåret 2018 gjorde svenska folket bankomatuttagningar på 47 miljarder kronor, en ökning med två miljarder jämfört med första halvåret”
Intressant. Och för den som vill känna sig helt normal och vettig är det bara att kolla i kommentarsraden.
Freedrone

Inläggav Fabela » 2019-05-23 12:09:39

Hornen växer ut i pannan på mig, igen, gällande det här.
Det är väl fan att man är så skruttig, att man inte klarar att göra nåt radikalt, åtminstone för egen del.
Skulle jag ha kapacitet för det, så skulle jag börja undersöka möjliga, lagliga vägar att ställa mig helt utanför statens kontroll. Bara för att.
Men då måste man kunna försörja sig själv, till att börja med, så det är bara att glömma.

Nåja, jag kör stenhårt på min enmansproteströrelse med kontanter. Bättre än inget.
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in