Ekonomi som intresse?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ekonomi som intresse?

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2018-11-10 12:41:35

xty3457 skrev:Har läst företagsekonomi och har ibland varit lite intresserad av ekonomi
för att förstå exvis politik. Allt i vårt samhälle nuförtiden kretsar ju kring
ekonomi dock varför det är bra att ha viss allmänbildning i detta ämne.

Personligen är jag dock mer intresserad av att exempelvis undervisa i
matematik eller förstå nya saker inom det ämnet än just företagsekonomi.

Men som sagt var inget fel att kunna mycket om ekonomi det gör det lättare att överleva
i dagens samhälle.

Sen finns det ju naturligtvis inriktningar som finansmatematik inom
ämnet matematik,
men exempelvis skulle vara mer intresserad
av att gå kurser om hur man kan modellera nervsystem eller nogåt sådant.

//xty3457


Det viktigaste är nog att man lär sig grunderna i ekonomi. Det förutsätter såklart att det finns ett intresse för det. Eftersom min kunskap om ekonomi, sparande, investeringar i princip har räddat mig från undergång och givit mig möjligheter till en framtid så hjälper jag gärna till med lite tips och råd för den som är intresserad.

Från företagsekonomi, till undervisa i matematik till modellera nervsystem :) Du verkar ha ambitioner att lära dig något nytt hela tiden, det ena mer komplext än det andra?
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Ekonomi som intresse?

Inläggav Flinta » 2018-11-10 19:16:50

CoMpLiCaTeD_X, du kanske kan göra en youtube-video med tips och råd som du lägger ut här i tråden :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Ekonomi som intresse?

Inläggav Trefjorton » 2018-11-24 21:06:21

Jag är väldigt intresserad om min personliga ekonomi. Det enda jag gör är att spara.

Spenderade som mest på mat, och nu har jag skärt ner en del på det.

Det sägs att man bör avstå aktier, för att man inte kan "slå" marknaden, bara fonder är värda att investera i. Dom går upp ca 7% per år.

Har du testat daytrading, där du köper/säljer samma aktie när den går upp och ner, under en dag?

Varför vill du hålla dom aktier du har valt för dig själv? Skulle det inte va bättre, även för dig, om fler investera i samma?

Har kollat in fonder såsom Avanza global/zero, Länsförsäkringens fonder, swedbanks robur etc. Vad tycker du om fonder?

Kan man ens göra något med en månadssparande på 1000-2000kr? Kommer jag förbli fattig resten av livet?
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Ekonomi som intresse?

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2018-11-24 22:18:25

Trefjorton skrev:Jag är väldigt intresserad om min personliga ekonomi. Det enda jag gör är att spara.

Spenderade som mest på mat, och nu har jag skärt ner en del på det.

Det sägs att man bör avstå aktier, för att man inte kan "slå" marknaden, bara fonder är värda att investera i. Dom går upp ca 7% per år.

Har du testat daytrading, där du köper/säljer samma aktie när den går upp och ner, under en dag?

Varför vill du hålla dom aktier du har valt för dig själv? Skulle det inte va bättre, även för dig, om fler investera i samma?

Har kollat in fonder såsom Avanza global/zero, Länsförsäkringens fonder, swedbanks robur etc. Vad tycker du om fonder?

Kan man ens göra något med en månadssparande på 1000-2000kr? Kommer jag förbli fattig resten av livet?


Trefjorton,

Trevligt att du är intresserad av sparande och ekonomi. Till en början handlar det ju om att hitta kapital, och det kan man göra genom att leva relativt snålt och spara in på vardagliga saker som mat, kläder, prylar, köpa billigt second hand osv. Är väl det vanligaste sättet att spara pengar på men ej det mest effektiva för tillslut så går tvättmaskinen sönder, mobilen lägger av eller så åker man på en dyr tandläkarräkning. Sen är man tillbaka på ruta ett igen och får börja spara på nytt. Om man inte har ett fast arbete med en stabil och bra inkomst så är nog det bästa sättet att köpa och sälja grejer, allt som har något värde man ej behöver är bara att sälja, antingen på loppis eller auktion och de pengar man får in investerar man i nya grejer och säljer vidare. Själv köper och säljer jag allt från film, klockor, smycken, porslin, elektronik, ja i princip allt man kan tjäna pengar på.

Fonder är definitivt en bra grund att starta med om man vill småspara. Eftersom fonder består av en portfölj med olika bolag så påverkas dom generellt sett inte lite mycket av börsens upp och nergångar. Men givetvis påverkas även fonder av tex en kraftig börsnedgång eller i värsta fall en finanskris. Vill man vara lite försiktig och rädd om sitt kapital man sparar skulle jag rekommendera att börjar med indexfonder.

https://rikatillsammans.se/basta-fonderna-2018/


Angående daytrading så håller jag inte på med det. Det tar alldeles för svårt, tar för lång tid, risken är mycket hög. Då måste man i princip sitta från kl 09.00-17.30 5 dagar i veckan och hålla kolla på alla index varje minut, varje sekund och för att lyckas med det måste man vara en professionell trader ut i fingerspetsarna. De mest avancerade traders som håller på med det använder sig av datorprogram som räknar ut allting åt dem. Det tar alltså en halv livstid att lära sig och jag har redan levt en halv livstid :lol:

Personligen så föredrar jag utdelningsaktier på grund av den fina avkastningen. Försöker investera i stabila och välskötta bolag som ger en utdelning på minst 4% varje år. Det innebär att för varje 100 000kr investerade får man tillbaka 4000kr i utdelning varje år. Investerar man tillräckligt mycket under lång tid kan man i princip leva på utdelningarna, men det krävs såklart investeringar på flera miljoner. Det är väl inget jag skulle rekommendera för en småsparare som sparar 1000-2000kr månaden, men själv så tycker jag det är värt risken.

För en småsparare som sparar från några hundralappar till några tusenlappar varje månad så rekommenderar jag indexfonder eller investmentbolag. Skulle nog vilja påstå att indexfonder är bättre då de är billigare och säkrare än investmentbolag.


Jag postar en bild på min nuvarande aktieportfölj. Tyvärr har den gått ner 70-80 000 sen i början av oktober på grund av svag börs men det kommer vända snart. Min portfölj ger för närvarande en årlig utdelning på ca 28 000kr.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Ekonomi som intresse?

Inläggav Huggorm » 2018-11-24 22:46:59

För mig känns 4% som ganska lite avkastning. Det är ganska jobbigt att skramla ihop 100k och sedan ger det bara 4k i avkastning. Jag skulle nog behöva minst 10%, helst 20 för att det skulle kännas värt besväret. Men det är klart att det är bättre än inget.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Ekonomi som intresse?

Inläggav Trefjorton » 2018-11-24 23:02:33

Tack för tipsen.

"antingen på loppis eller auktion och de pengar man får in investerar man i nya grejer och säljer vidare. Själv köper och säljer jag allt från film, klockor, smycken, porslin, elektronik, ja i princip allt man kan tjäna pengar på."

Säljer du något på nätet, eller är allt på loppis?

Blir det inte svårt att köpa/sälja när det billigaste redan finns på nätet?
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Ekonomi som intresse?

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2018-11-24 23:06:26

Huggorm skrev:För mig känns 4% som ganska lite avkastning. Det är ganska jobbigt att skramla ihop 100k och sedan ger det bara 4k i avkastning. Jag skulle nog behöva minst 10%, helst 20 för att det skulle kännas värt besväret. Men det är klart att det är bättre än inget.


Jag håller med dig till viss del. Men skall man investera i bolag som ger så hög avkastning är risken enormt stor att förlora allt, eller åtminstone stora delar av sitt kapital. Då satsar jag hellre på pålitliga bolag med en avkastning mellan 4-6%.

Alltså jag började investera i aktier på ett mer seriöst plan för 2år sedan. Då investerade jag ca 35 000kr. Jag tycker att gå från 35 000 till en halv mille på två år är ganska bra avkastning? När börsen stiger är kommer portföljen ligga närmare 600k plus att jag har en del likvider sparat.

Allt handlar om att börja smått och arbeta sig uppåt. Man kan inte förvandla grus till guld eller sten till diamanter på 2 veckor.
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Ekonomi som intresse?

Inläggav Huggorm » 2018-11-24 23:10:51

Har du inte satt in några mer pengar alls efter de där 35k, och har nu närmare 500k? Det låter ju som ganska bra på två år. Då börjar det kännas intressant. Då börjar man ju fundera på vad man skulle kunna ha på två år om man investerar 500k på en gång...
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Ekonomi som intresse?

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2018-11-24 23:12:10

Trefjorton skrev:Tack för tipsen.

"antingen på loppis eller auktion och de pengar man får in investerar man i nya grejer och säljer vidare. Själv köper och säljer jag allt från film, klockor, smycken, porslin, elektronik, ja i princip allt man kan tjäna pengar på."

Säljer du något på nätet, eller är allt på loppis?

Blir det inte svårt att köpa/sälja när det billigaste redan finns på nätet?


Jag säljer mest på nätet. Blocket, Tradera för det mesta.

Köp och sälj handlar ju mycket om flyt också. Tex att lyckas hitta rätt grejer till rätt pris och i den bästa av världar sälja vidare med en bra förtjänst. Man måste ju ha lite koll på vad man kan tjäna pengar på också. Går du tex på loppis och ser en fin rörstrand servis för 100kr så köper du såklart den och försöker sälja den vidare för 700...
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Ekonomi som intresse?

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2018-11-24 23:16:36

Huggorm skrev:Har du inte satt in några mer pengar alls efter de där 35k, och har nu närmare 500k? Det låter ju som ganska bra på två år. Då börjar det kännas intressant. Då börjar man ju fundera på vad man skulle kunna ha på två år om man investerar 500k på en gång...


Ja givetvis har jag fått skjuta till lite pengar men inga jättesummor, kanske 60-70k. Började ju med trading av aktier och när jag fått ihop ett vettigt kapital satsade jag på utdelningsaktier i stället.

Sen håller jag ju hela tiden på med att köpa och sälja grejer så det rullar in lite kapital hela tiden. Försöker dock alltid ha en buffert med likvider ifall oväntade utgifter skulle dyka upp.


Sen är det ju också så att pengar är ingen lek heller. Att hålla på med börsen och investeringar medför höga risker och har man otur kan man förlora allt.
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Ekonomi som intresse?

Inläggav AutisticArt » 2018-11-25 15:12:35

Jag har ekonomi som intresse. Och har haft finansmarknaden och investeringar som specialintresse ett tag, men handlar inte. Jag har helt enkelt inte det som krävs. Jag delar gärna med mig av information för den som är intresserad och vill veta mer. https://www.youtube.com/watch?v=I5p_nL1NIL4
AutisticArt
Inaktiv
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2018-11-01

Ekonomi som intresse?

Inläggav AutisticArt » 2018-11-25 16:40:00

Här följer viktig information till dig som är intresserad av finansmarknaden, aktiehandel, investeringar & trading.

Bubo Aktieanalys skrev:Det flesta börjar handla på finansmarknaderna innan de utbildat sig på universitetet. Detta resulterar i att det flesta förlorar pengar, då det inte förstått allt. Gör du det rätt, så är du välutbildad i vetenskapen som tillämpas innan du börjar handla på finansmarknaden. Finansmarknaden är en global marknad, där köpare & säljare möts. Där du kan handla med finansiella instrument. Det kan vara aktier, fonder, valutor etc. Många i marknaden fokuserar på att sälja produkter & tjänster till dom som är intresserade av att handla med finansiella instrument. Det kan vara utbildningar, seminarium, signaler, analyser, kapitalförvaltning, böcker, finansiella instrument, försäljning av företag etc. Nästan varenda en av ”the herd”, även kallad flocken, d.v.s. småsparare som inte utbildat sig i vetenskapen som tillämpas innan det börjar handla, förlorar pengar. Det flesta av dom går ett beklagligt öde till mötes. Förlorar sina besparingar, många blir deprimerade, skuldsatta, spelberoende etc. Somliga småsparare får värdeökningar i portföljerna en begränsad tid, med tur. Men slås tids nog ut i ekonomisk förlust. Tack vare att det hade hoppet om mer värdeökning samt att det inte...


atoms -

Kortade citatet och angav källa.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
AutisticArt
Inaktiv
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2018-11-01

Ekonomi som intresse?

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2018-12-14 0:48:32

CoMpLiCaTeD_X skrev:VUNNIT UPPHANDLING HELSINGFORSTRAFIK, VÄRDE 1,2 MDR KR (Direkt)
2018-11-27 14:02

STOCKHOLM (Direkt) Nobina har fått vunnit upphandling av Helsingfors lokaltrafikbolag HSL att driva och utveckla busstrafiken i Helsingforsregionen. Det totala värdet av de sex kontrakten beräknas till 1,2 miljarder kronor över avtalstiden som är sju respektive ett år med möjlighet till tre års förlängning.

Trafiken är planerad att starta i augusti 2019 och omfattar totalt 115 tursatta bussar.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Tilldelningsbesluten kan överklagas fram till och med den 11 december 2018.


CoMpLiCaTeD_X skrev:Nobina slutför förvärv av De Blaa Omnibusser (Cision)
2018-11-30 14:39
Nobina har i dag slutfört förvärvet av kollektivtrafikföretaget DBO Busser Holding A/S ”De Blaa Omnibusser” i Danmark. Affären ligger i linje med Nobinas strategi att växa på den nordiska marknaden och genom förvärvet tillförs tre nya kontrakt med en årsomsättning på ca 160 MDKK.

Som kommunicerades den 31 oktober har Nobina överenskommit att förvärva De Blaa Omnibusser i Danmark. Förvärvet omfattar en verksamhet om ca 65 bussar och 225 medarbetare inom den upphandlade linjetrafiken på norra Själland. Köpeskillingen om 210 MDKK på kassa- och skuldfri basis ska betalas kontant på tillträdesdagen.

De Blaa Omnibusser har de senaste fem åren visat en stabil omsättning och lönsamhet med en genomsnittlig EBT-marginal om ca 16 %. Under 2017 omsatte bolaget 158 MDKK. Förvärvet skapar tillväxt och förväntas redan från övertagandet bidra positivt till koncernens resultat och marginal.

Nobinas verksamhet i Danmark är idag koncentrerad till Själland där förvärvet av De Blaa Omnibusser stärker Nobinas marknadsandel och breddar Nobinas möjlighet att erbjuda kvalitativa och skalbara busslösningar till både samhälle och kunder. De Blaa Omnibusser är ett privatägt kollektivtrafikföretag med en lönsam kontraktsportfölj som sträcker sig till som längst 2026

Förvärvet konsolideras i Nobina från och med den 30 november.


Kan man göra något annat än att älska NOBINA. Inte nog med att det är ett extremt välskött bolag med god lönsamhet, nu börjar dem även visa musklerna i både Finland och Danmark. Som medelstor aktieägare blir man såklart uppåt av sådana fantastiska nyheter, framtiden ser onekligen ljus ut. Den fina direktavkastningen på nästan 6% vid nuvarande kurs gör inte saken sämre.
Mycket fin aktie, både prisvärd och köpvärd!
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Ekonomi som intresse?

Inläggav Trefjorton » 2018-12-14 22:23:46

AutisticArt skrev:Mycket text


Med dina kunskaper. Vad tycker du om Nobina?

Direktavkastning 5,93% - rätt ok
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Ekonomi som intresse?

Inläggav Trefjorton » 2018-12-26 20:34:57

CoMpLiCaTeD_X skrev:Jag tycker att gå från 35 000 till en halv mille på två år är ganska bra avkastning?


Fick du alla dom pengarna genom avkastning, eller överförde du mer varje månad med? Med 4% avkastning får man inte 35k till 500k.

Har du fler tips på att tjäna/spara pengar? Har du hittat något nyligen som du har köpt/sålt? Håll oss gärna uppdaterade.

Ska köpa proteinpulver, då det blir billigare än att äta så mycket kött/kyckling/fisk (linser/böner är också billigt).

Månadsbusskort kostar 575kr, och imorgon går den ur. Får cykla i kylan från och med nu..

Undrar vad den billigaste dieten(samt hälsosamt) är?

Personligen ser jag inte att jag kommer kunna tjäna pengar på egen hand, så det bästa för mig är att spara så mycket som möjligt istället.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Ekonomi som intresse?

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2018-12-27 0:34:58

Trefjorton skrev:Fick du alla dom pengarna genom avkastning, eller överförde du mer varje månad med? Med 4% avkastning får man inte 35k till 500k.

Har du fler tips på att tjäna/spara pengar? Har du hittat något nyligen som du har köpt/sålt? Håll oss gärna uppdaterade.

Ska köpa proteinpulver, då det blir billigare än att äta så mycket kött/kyckling/fisk (linser/böner är också billigt).

Månadsbusskort kostar 575kr, och imorgon går den ur. Får cykla i kylan från och med nu..

Undrar vad den billigaste dieten(samt hälsosamt) är?

Personligen ser jag inte att jag kommer kunna tjäna pengar på egen hand, så det bästa för mig är att spara så mycket som möjligt istället.


När jag skrev från 35k till 500k så menade jag mer att jag började med 35k. Har väl skjutit till någonstans mellan 70-100k ur egen ficka. Från början körde jag mer trading än utdelningsaktier, köpte aktier billigt och sålde när kursen gick upp. Efter jag fått ihop ett skapligt kapital började jag med utdelningsaktier då trading är för svårt och tar upp för mycket tid. Måste säga att det gått över förväntan, har haft bra timing i mina köp och räknar med att portföljen kommer ligga på närmare 600k när börsen vänder uppåt igen. Min målsättning för nästa år är väl att ha en portfölj som genererar någonstans mellan 35-40k per år.

Tips på att tjäna pengar? Det enda sättet att tjäna pengar om man inte arbetar är att köpa och sälja grejer, eller leva snålt och försöka spara så gott det går. Dock krävs det ganska mycket jobb och kunskap om man skall köpa och sälja rätt grejer för att tjäna pengar. Många personer med tex AS har ju inte den orken eller energin att hålla på med sådant, vilket är fullt förståeligt. Själv har jag det naturligt i blodet att deala, har alltid hållit på med det även om det tog ett halvt liv innan det började ge frukt. Sen har jag ju kraften och energin till det eftersom jag är pigg och mår bra.

Angående mina intäkter så har jag sålt en del grejer under november/december månad, mina intäkter under den tiden ligger väl runt 25k. Häromdagen sålde jag en guldring för 3000kr och dubblade väl i princip pengarna, var dock en nära vän som köpte den så han fick den för ett kompispris.

Planerar för övrigt att göra ett tungt aktieköp nästa år beroende på hur börsen ser ut, funderar på att investera runt 70-80k. Kanske fyller på med lite mer byggaktier nu när PEAB går som tåget.... får se...

Vad det gäller kost och grejer kan jag nog inte hjälpa dig så mycket. Men proteinpulver är i alla fall mycket bra, det kör jag själv med varje morgon. Mixar frusna bär, mjölk, proteinpulver och fiberhavregryn. Det blir min frukost varje dag. Däremot skall man ej ersätta mat med proteinpulver utan ett ordentligt mål mat om dagen måste man ha. Sen kan man byta ut någon måltid mot proteinpulver. Jag köper mmsports Whey 100 protein, bra pris och grymt gott...blåbär och päronsplit är toppen!

https://www.mmsports.se/Kosttillskott/P ... y-100.html

Proteinpulver, fiberhavregryn och frusna bär som jag kör med är en ganska billig och extremt nyttig diet. Både kropp och själ mår fantastiskt bra av det, känner mig som jag skulle vara 20 år igen och jag närmar mig 42 :)

Om du skall spara pengar är det i alla fall viktigt att du börja med att räkna ut dina kostnader varje månad. Spara alla kvitton på det du handlar och sen kollar du varje månad vad du kan spara in på. Men du skall Alltid ha i åtanke att din hälsa kommer i första hand och är viktigare än pengar! Det är mycket bättre att du sparar in pengar på att undvika köpa dyra grejer, dyra kläder, onödiga prylar än att tex spara in på mat, hälsokost, träning etc etc. Det är inte värt att svälta eller bryta ner kroppen bara för att spara 500kr extra i månaden. Busskortet kan du ju skippa tex, cykla och röra på sig är bra....:)
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Ekonomi som intresse?

Inläggav Bounce » 2019-01-15 12:40:44

Hur exponerar ni ert PPM? Och varför?

Jag själv har 100% Kinafonder med liten exponering mot finans och fastighet och stor exponering mot informationsteknik. Kina har och kommer dominera världsekonomin.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Ekonomi som intresse?

Inläggav Trefjorton » 2019-03-29 10:59:32

Vill göra en BUMP på tråden för att se hur det går för er?
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Ekonomi som intresse?

Inläggav Huggorm » 2019-03-29 13:29:53

Jag håller mest ett oroligt öga på Swedbank och funderar på hur lång tid det skulle ta för statens bankgaranti att betala ut mina sparpengar om det blir konkurs
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Ekonomi som intresse?

Inläggav slackern » 2019-03-29 14:48:03

Huggorm skrev:Jag håller mest ett oroligt öga på Swedbank och funderar på hur lång tid det skulle ta för statens bankgaranti att betala ut mina sparpengar om det blir konkurs


Det borde väl stå i det finstilta eller på typ Riksbaknkens hemsida?

1 vecka tydligen med lite snabb googling sådär.

Din ersättning från insättningsgarantin ska vara tillgänglig inom sju arbetsdagar från den dag då insättningsgarantin trätt in.


https://www.riksgalden.se/sv/Insattning ... rsattning/
slackern
 
Inlägg: 43695
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ekonomi som intresse?

Inläggav Tallen91 » 2019-03-29 21:17:45

Huggorm skrev:Jag håller mest ett oroligt öga på Swedbank och funderar på hur lång tid det skulle ta för statens bankgaranti att betala ut mina sparpengar om det blir konkurs


Jag tror inte du behöver vara orolig, jag skulle blir otroligt förvånad om Swedbank gick i konkurs trots problem som råder för tillfället. Aktien har sjunkit väldigt mycket dom senaste dagarna, dock så lär det nog vända snart om inte ännu mer fuffens uppdagas framöver. Personligen så tror jag att Swedbank aktien börjar bli undervärderad, den lär studsa upp ganska hyfsat när dessa problemen lugnar ner sig.
Tallen91
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2019-03-27

Ekonomi som intresse?

Inläggav LordNelson » 2019-03-30 7:33:55

Trefjorton skrev:Det sägs att man bör avstå aktier, för att man inte kan "slå" marknaden, bara fonder är värda att investera i. Dom går upp ca 7% per år.


Jag har haft fonder sen 90-talet och avkastningen har varit usel, några 7% är det inte. Det utesluter ju inte att det kan vara det sett över andar perioder än den jag hade mitt sparande.

Jag hade jobb och satte av ett par tusen varje månd till fondsparade. Livet gick åt helvete ungefär samtidigt som börsen vid IT bubblan och 9/11. Om jag haft pengar då, och senare vid finanskraschen 2008, hade jag nog satsat en del på fonder och aktier i företag med bra utdelning. Köper man i lågkonjunktur är nog 10% en realistisk avkastning. Bättre än på banken men inte lika säkert.

Hur gick det för mina foder då? Jo jag sålde dom efter ca 15-20 år och gick väl jämnt upp (det var för ca fem år sen kanske, finns ingenstans på den jävla skitbanken jag kan få fram nån historik, hade varit kul (eller inte) att se utvecklingen dom senaste åren). Nästan 0 avkastning på 20 år alltså. Jag hade en obligagatinsfond också som dom på banken brukar störa sig på, sist jag kollade låg den + 80%. Inte bra.

Hur mina Ericsson aktier gick behöver jag inte ens nämna.

Min slutsats är att det är mycket bättre var frisk, kunna jobba och försörja sej än vara sjuk, fattig och tro man är nån aktieklippare. Jag tycker inte aktier är sexigt längre. Inte som hon den nya i kassan på ica.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Ekonomi som intresse?

Inläggav Huggorm » 2019-03-30 7:56:56

Tallen91 skrev:
Huggorm skrev:Jag håller mest ett oroligt öga på Swedbank och funderar på hur lång tid det skulle ta för statens bankgaranti att betala ut mina sparpengar om det blir konkurs


Jag tror inte du behöver vara orolig, jag skulle blir otroligt förvånad om Swedbank gick i konkurs trots problem som råder för tillfället. Aktien har sjunkit väldigt mycket dom senaste dagarna, dock så lär det nog vända snart om inte ännu mer fuffens uppdagas framöver. Personligen så tror jag att Swedbank aktien börjar bli undervärderad, den lär studsa upp ganska hyfsat när dessa problemen lugnar ner sig.
Jag tror egentligen inte heller de kommer kursa, de är "too big to fail". Staten kan inte tillåta det, det skulle ha för stora konsekvenser.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Ekonomi som intresse?

Inläggav Lissås » 2019-03-30 9:45:18

Har inte ekonomi som intresse, men har du några enkla råd om man har en vilja?
Lissås
 
Inlägg: 130
Anslöt: 2018-12-15
Ort: En ort någonstans i Svealand

Återgå till Intressanta intressen



Logga in