Fallet Jani Schofield - "född med schizofreni"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fallet Jani Schofield - "född med schizofreni"

Inläggav kiddie » 2018-10-09 22:17:58

Jani är en numera tonårig tjej som var mycket i media förr, som "född med schizofreni". Det fanns en del filmer med henne bl a dessa:

Janis tidiga barndom:

https://youtu.be/09ichWZ8wD0

Janis sena barndom:

https://youtu.be/61GmUYCzCzU

Har även varit med på Oprah:

https://youtu.be/vJpiAQThmFA

Hon är en ovanlig tjej med hjärnan på högvarv, men det har från början ifrågasatts om hon har just schizofreni. Båda föräldrarna hävdar det och båda har skrivit varsin bok.

Jani har en lillebror, Bodhi, som har autism. Mamman försökte få det till att han också har schizofreni men det var inte lika framgångsrikt.

Numera har intresset för dessa barn svalnat, men mamma Susans kanal finns på Youtube om hur framförallt Jani har det idag, men även Bodhi. Det är enligt mångas mening barn som blivit emotionellt misshandlade och gravt övermedicinerade för "deras egen trygghets skull". Säga vad man vill, men barnen är inte desamma. Jani har inte bara tappat sin hyperaktivitet men även sin lyster, och verkar ha tappat sina uppmätta 160+ IQ-poäng, sluddrar och båda barnen vacklar ibland, troligen pga stark antipsykotisk medicinering.

Jag såg de första filmerna om barnen, men att se dem idag och nu, chockade mig verkligen. Man undrar hur föräldrarna tänker. De är skilda nu.

Mamma Susans kanal:

https://www.youtube.com/channel/UCt6iaf ... BDQ/videos
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Fallet Jani Schofield - "född med schizofreni"

Inläggav Handy » 2018-10-11 10:23:19

Tänkte först inte kommentera. Ja det är en tydlig skillnad på de båda barnen mot hur de var förut, oerhört tragiskt. Jag har för mig att jag sett Jani på Dr Phil för länge sedan, då var hon i sin tidiga barndom vill jag minnas.

Och jag håller med dig om att medicinerna verkar ha skadat barnen (framförallt antipsykotika får hjärnan att atrofiera/minska i volym). Jani ser idag mycket skelögd ut såsom folk som varit med i kraftiga bilolyckor kan bli.

Sorgligt är vad det är, man kan hoppas att hela psykiatrins ECT och kraftigt giftiga psykofarmaka skrotas. Men det ligger så mycket pengar i den branschen att det alltid kommer att fortsätta. Var inte länge sedan psykiatorer tyckte att det var en bra ide att lobotomera folk eller använda insulinchocker.
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

Fallet Jani Schofield - "född med schizofreni"

Inläggav kiddie » 2019-03-01 15:57:51

Föräldrarna var nyligen hos Dr Phil. Det har varit ett stort mål för mamman som man inser mer och mer hur galen hon är. Dr Phil krävde att hon skulle stänga ner sin youtubekanal och det gjorde hon. Men hon postar tydligen fortfarande videor på sina barn på Facebook. Hon är besatt av idén att ha två barn med barndomsschizofreni, men yngsta barnet är klart autistiskt. Denna lilla människa medicinerades med flera starka schizofrenimediciner i vuxendoser, humörstabiliserare och stora doser av en extremt sederande antihistamin. Han gick från att kunna prata och äta till att endast under tvång säga enstaka ord samt att bli matad.

Man undrar vad mamman fick ut av sin youtubekanal. Nästan samtliga kommentarer var negativa. Men uppmärksamhet fick hon ju iallafall... Hon måste ju varit själaglad över dokumentärerna om hennes familj. Där kan man kanske ana att föräldrarna är galna, men inte mer än det. Allt ser väldigt seriöst ut. Det var väl för svårt att inte vara kvar i strålkastarljuset.

Hennes egna filmer var uselt filmade, men visade klart vilken vedervärdig människa hon är. Antar att hon fick rätt mycket reklampengar från Youtube med. Hon verkar på fullt allvar tro att med rätt mediciner kommer Bodhi att sluta ha "beteenden" för sig och bli normal. Dvs kemisk tortyr av ett autistiskt barn.

Kan inte för mitt liv förstå hur någon läkare kan gå med på att skriva ut all denna medicin. Men... det är ju USA och de gillar sina piller.

Dr Phil's team skulle diagnostisera pojken en gång för alla, men det lär väl inte bli av eftersom hon fortfarande filmar och lägger upp.

Det var rätt kul annars att se två så narcissistiska personer som Dr Phil och mamman i samma rum. Men väldigt synd om ungarna med en sådan mamma.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Fallet Jani Schofield - "född med schizofreni"

Inläggav kiddie » 2019-03-17 13:27:06

Man ska tydligen inte reta upp dr Phil. Nu sitter ungarna på barnhem.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Fallet Jani Schofield - "född med schizofreni"

Inläggav sussi83 » 2019-03-17 18:00:34

Förskräckligt.
Mamman tycks ha egna diagnoser då hon inte verkar vilja ta in det andra säger. Hon utgår ifrån att bara för att ena barnet svarat ”bra” på medicinerna så ska även det andra göra det. Det är inte ens säkert att det var medicinerna som fick det äldsta barnet att utvecklas. Om det nu är så att pojken har autism är det då inte möjligt att även flickan har det och utvecklats i takt med att hon växer? I mina ögon ser det ut som hon stimmar med händerna som en autisktisk person kan göra, jag är dock inte kliniskt kunnig för att avgöra om det är vanligt bland andra tillstånd. Istället utgår mamman i från argumentet att Jodi verkligen hade schizofreni och att det därför måste vara lika för Bodhi.
Varför inte undersöka om pedagogik för autism fungerar?
Biverkningarna från medicinerna kan mycket väl förklara vissa symtom eller förstärka det som redan existerar.
Jag tror hon bryr sig om barnen men att det uttrycks på flera sätt som inte är till barnens bästa, istället använder hon barnen för att bevisa en poäng, dels kanske för att det blir en fråga om vårdnad när hon inte lever med pappan längre och för att bevisa att hon hela tiden har haft rätt och är förmögen att ta hand om sina barn.
Men skulle inte kalla mamman lämplig eftersom hon inte kan reflektera över hur hon agerar och hur det påverkar barnen.

Proppar i barnen alla dessa tabletter och det gör mig illamående.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Fallet Jani Schofield - "född med schizofreni"

Inläggav sussi83 » 2019-03-17 18:26:10

kiddie skrev:Man ska tydligen inte reta upp dr Phil. Nu sitter ungarna på barnhem.

Skulle vara spännande att veta hur de utvecklas i det nya hemmet och om de får rätt hjälp.
Hoppas det stackars ungar.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Fallet Jani Schofield - "född med schizofreni"

Inläggav sussi83 » 2019-03-17 20:57:27

Från början kanske medicinena var för föräldrarna ett sätt att slippa barnens beteende och att de inte var kompetenta personer nog att möta behoven, läkaren kanskse satte diagnosen schizifreni på Jodi för att motivera till behandligen som är får man säga mycket kontroversiell för så små barn. För att kunna försvara sitt beteende behöver föräldrarna fortsätta på samma sätt för att inte bli åtalade för misshandel, nu fanns det ju ingen återvändo längre. Lättare att dölja vad man gjort om barnen hålls drogade.
Tragiskt att de inte fick nya hem tidigare.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Fallet Jani Schofield - "född med schizofreni"

Inläggav kiddie » 2019-03-19 0:38:26

Finns en speciell video där Bodhi är så drogad att man tror att han faktiskt ska dö. Nu när mamman har inte sin kanal, men det finns anti-fans som har sparat lite. Om man vill se eländet.

När jag såg första filmen om Jani tyckte jag mest den var intressant. Men det känns vilken skillnad tillrättalagd TV är mot hemvideor...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Fallet Jani Schofield - "född med schizofreni"

Inläggav sussi83 » 2019-03-19 21:48:13

Mamman borde få hjälp, hade tydligen en bipolär diagnos som är obehandlad enligt vad jag läst om vad hon sagt, kan såklart vara falskt. Ingen ursäkt dock för vad hon gör mot barnen.

Jag tycker hon ser uppskruvad ut på vissa klipp och har ingen sjukdomsinsikt alls.
Sen kan man se att hon har någon fixering vid medicinerna, att det är för att hålla barnen sjuka eller om det är mani är ju såklart svårt att säga, kanske båda.

Det lustiga i den andra videon är att hon refererar till Bodhis schizofreni som om den vore sann, fast ingen diagnos är ställd vad jag förstår. Det är väl vanligt för autistiska personer att inte vilja ha vissa kläder på sig osv pga material mm sånt talar man inte om iht. Miljön verkar stökig och ostrukturerad för en person med en mer lågfungerande typ av autism. Han tål inte förändring men ändå ”lurar” de honom till saker vilket såklart ser ut att ge ökad stress. Var är hjälpmedlen? För Bodhi skulle det nog vara skönt med den typen av hjälp.

Sorry kanska mumlar i mina konkreta tankebanor som jag gör i perioder av stress.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Fallet Jani Schofield - "född med schizofreni"

Inläggav sussi83 » 2019-03-19 21:51:12

kiddie skrev:Finns en speciell video där Bodhi är så drogad att man tror att han faktiskt ska dö. Nu när mamman har inte sin kanal, men det finns anti-fans som har sparat lite. Om man vill se eländet.

När jag såg första filmen om Jani tyckte jag mest den var intressant. Men det känns vilken skillnad tillrättalagd TV är mot hemvideor...

Jag blev intresserad av att se hur barnen var nu för att få en uppfattning om hur de ev blir sen efter separationen från mamman.

Jag mår så illa in i benmärgen när speciellt barn och djur far illa, typ fantomsmärtor i själen.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Fallet Jani Schofield - "född med schizofreni"

Inläggav kiddie » 2019-03-19 22:35:23

Tror inte mamman greppat vad autism är och att man inte kan bota den. Hon hade gnällt om att vanlig autismbehandling inte hjälpt, men det blir man ju inte botad av, men man kan lära sig saker som är viktiga, att ta hand om sig och att kommunicera bättre. Hon tror att med rätt mediciner botas "allt". Konstigt, eftersom hon inte medicinerar själv. Hon verkar enbart manisk och jag tror många av Janis problem är att hon inte är född schizofren, utan född manisk. Man märker hur fort det snurrar i den skallen från filmer när hon var liten.

Jag har haft mani när jag har varit fysiskt sjuk, kortare tid, och då hallucinerade jag oxo. Hjärnan har inte nog med verkligheten, den producerar saker oxo. Och även om hon inte har autism har hon ju helt klart autistiska drag. T o m hallucinationerna hette saker som känns väldigt aspiga. Alla hallucinationer är inte schizofreni.

Vet inte var det kommer från, men mamman verkar vara besatt av tid och klockslag. Hon vill gärna att barnen också är medvetna om dagens datum. Och bara att döpa ett barn till January?

Nu är barnen tydligen under medicinsk vård och avgiftning. Har sett vilka hästdoser neuroleptika de fick, fattar inte ens att de kunde stå upp med det i kroppen. Men iallafall glad att barnen är omhändertagna.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in