Straff för sina funktionshinder

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Straff för sina funktionshinder

Inläggav kiddie » 2019-03-09 19:09:25

Vad jag har läst om andra fängelsehistorier så verkar det som man fullkomligt skiter i hur det ska vara. De kör på som de vill, och de intagna är maktlösa. Har läst mest om fängelser för män. Då den intagna haft rätt i lagens mening så har något ändå inte tillåtits eller straffats. Det är skillnad på vad som står på ett papper och hur verkligheten ser ut.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Straff för sina funktionshinder

Inläggav sussi83 » 2019-03-09 19:15:50

LordNelson skrev:
Karamell skrev:jag orkar inte dra allt det igen. Läs eller låt bli.

Du fick 16 dagar extra för att du betedde dig. Hur orkar du gnälla.

De ansåg kanske att överträdelserna inte var så allvarliga, kanske var det en liten kompensation för nedsättningen och vad det innebär. Hon fick ju sitta i isoleringen istället kanske just för att det inte gick att motivera fler dagar än 16?
Beteenden är ju ofta ett symtom på att man är frihetsberövad, då blir man mer aggressiv och kanske mer om man har NPF. Skulle man utöka med många dagar för varje grej skulle man aldrig få ut folk, speciellt om det rör sig om ringa överträdelser. Istället kanske personalen kör med jargoner mm undertiden personen avtjänar sitt straff.
Det ska kännas varför man är där.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2019-03-09 19:19:51

Det är rätt komiskt att inte ens ett forum som är till för att aspergare ska stötta varandra istället är lika fördomsfulla som vanligt folk. Men skit samma. Jag har gett upp. Jag inser att folk är inte intresserade av sanningen. Sanningen svider. Det är bara att säga "fake news" nu för tiden som gäller.

sussi83 skrev:
LordNelson skrev:
Karamell skrev:jag orkar inte dra allt det igen. Läs eller låt bli.

Du fick 16 dagar extra för att du betedde dig. Hur orkar du gnälla.

De ansåg kanske att överträdelserna inte var så allvarliga, kanske var det en liten kompensation för nedsättningen och vad det innebär.
Det tror jag inte.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav kiddie » 2019-03-09 20:40:59

LordNelson skrev:Du fick 16 dagar extra för att du betedde dig. Hur orkar du gnälla.


Varför kommer du så ofta med elaka kommentarer? Är det för att du mår dåligt och vill att alla andra ska må dåligt med?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Straff för sina funktionshinder

Inläggav nomemorytoday » 2019-03-09 20:46:47

kiddie skrev:Vad jag har läst om andra fängelsehistorier så verkar det som man fullkomligt skiter i hur det ska vara. De kör på som de vill, och de intagna är maktlösa. Har läst mest om fängelser för män. Då den intagna haft rätt i lagens mening så har något ändå inte tillåtits eller straffats. Det är skillnad på vad som står på ett papper och hur verkligheten ser ut.

+1
Och det finns nog en anledning till varför KVV:s vision gått från "Bättre ut" till "Vi bryter den onda cirkeln". Det är ju inte ens dem som bryter någon "ond cirkel", det är polisen och rättsväsendet. Skulle det bli allmänt känt hur det fungerar på vissa anstalter, skulle de få stänga ner dem.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Straff för sina funktionshinder

Inläggav sussi83 » 2019-03-10 1:37:15

karamell jag tycker det blir ganska intressanta diskussioner, få tillfällen man får möjligheten att utveckla saker från olika perspektiv och bilda sig en egen uppfattning. Från källan dessutom.
För varje för finns det ett emot och sånt är spännande att att snacka om tycker jag.

Vad anser du om de vårdande aspekterna i fängelse? Du skrev lite om det i din text men vill du utveckla det lite mer?
Var det bra samtal med psykologen som fick dig att förstå vad som hänt och blicka vidare?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Straff för sina funktionshinder

Inläggav sussi83 » 2019-03-10 1:39:41

Karamell skrev:Det är rätt komiskt att inte ens ett forum som är till för att aspergare ska stötta varandra istället är lika fördomsfulla som vanligt folk. Men skit samma. Jag har gett upp. Jag inser att folk är inte intresserade av sanningen. Sanningen svider. Det är bara att säga "fake news" nu för tiden som gäller.

sussi83 skrev:
LordNelson skrev:Du fick 16 dagar extra för att du betedde dig. Hur orkar du gnälla.

De ansåg kanske att överträdelserna inte var så allvarliga, kanske var det en liten kompensation för nedsättningen och vad det innebär.
Det tror jag inte.


Vad tror du det beror på? Mer för att dra ner på administationen eller för att de är luttrade och förstår varför saker uppträder i fängelse?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2019-03-10 1:50:47

sussi83 skrev:
Karamell skrev:Det är rätt komiskt att inte ens ett forum som är till för att aspergare ska stötta varandra istället är lika fördomsfulla som vanligt folk. Men skit samma. Jag har gett upp. Jag inser att folk är inte intresserade av sanningen. Sanningen svider. Det är bara att säga "fake news" nu för tiden som gäller.

sussi83 skrev:De ansåg kanske att överträdelserna inte var så allvarliga, kanske var det en liten kompensation för nedsättningen och vad det innebär.
Det tror jag inte.


Vad tror du det beror på? Mer för att dra ner på administationen eller för att de är luttrade och förstår varför saker uppträder i fängelse?
Vet inte hur dom tänker alls. Men det är en väldigt gammeldags machokultur i fängelse. Sjukvård är bögigt typ.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2019-03-10 1:55:14

slackern skrev:Fast det var väl ändå du som kränkte dom genom att använda dig utav fysiskt våld?

Tror du dom känner sig kränkta av mig? Varför var jag våldsam och otrevlig i fängelse, men är det aldrig annars? Vad beror det på tror du? Blir du behandlad som en djur beter du dig som ett djur. Helt logiskt faktiskt. Har du sett Gökboet? Eller The Stanford Prison Experiment? Vad tror du dom handlar om?

Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav sussi83 » 2019-03-10 2:23:04

karamell jo känner man ett hot mot sig/ är under hög negativ stress så aktiveras fly, spela död eller slåss mekanismer. Det är väldigt svårt att tänka rationellt under en en sådan situation oavsett om man är skyldig eller ej.
Efter ett tag infinner sig en inlärd hjälplöshet om inget man gör leder till minskad anspänning eller självbestämmande, går det längre än så blir man institutionaliserad. Man ser hela omgivningen och strukturerna som en del av sig själv. Vissa som suttit inne väldigt länge kan knappt klara sig på egen hand sedan, fatta egna beslut och lita på sin egen förmåga.
Skönt iaf att du tycks vara skonad från psykoser och psykiska men som vissa kan få i isoleringen tex, vissa får nog ta några turer till psyket på allt.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2019-03-10 3:00:39

Tack för att du förstår sussi83!
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav LordNelson » 2019-03-10 12:36:36

Karamell skrev:Tack för att du förstår sussi83!

Alltså, jag tror vi andra kan sätta oss in i din situation och förstå hur du kände.

Du funkade helt uppenbart dåligt i fängelse. Dom andra hanterade det bättre. Kanske berodde det på din autism.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Straff för sina funktionshinder

Inläggav sussi83 » 2019-03-10 13:53:46

LordNelson skrev:
Karamell skrev:Tack för att du förstår sussi83!

Alltså, jag tror vi andra kan sätta oss in i din situation och förstå hur du kände.

Du funkade helt uppenbart dåligt i fängelse. Dom andra hanterade det bättre. Kanske berodde det på din autism.

Helt klart att det blir dubbla plågor om man har asd, gränsen för hur mycket stress och förändringar man tål möter nog personen mycket tidigare än andra. Kanske är det i lite mer extrema situationer som man själv får veta var ens gränser går. Så länge man kan leva med det invanda och kanske får hjälp med vissa saker så märks det kanske inte lika tydligt, samtidigt som man själv i dessa lägen kan ha svårt att reflektera över hur det förhåller sig.
Jag förstår om det kanske kom som en chock för karamell, hon beskriver också i sin text att hon inte hade en tydlig bild av hur det fungerade på en anstalt från början.

Rent generellt då kan man väl ha bristande föreställningsförmåga med asd, man ser enskilda händelser lite tydligare ibland av ett förlopp vilket kan upplevas som mycket skrämmande och opålitligt.
Psykologen i fråga borde kunna erbjuda stöd för personen att hantera detta, kanske en psykolog från habiliteringen eller liknande som förstår mer om asd?
Vissa som har as kan dessutom ha svårt att generalisera och vara medvetna om konsekvenser så vården i detta sammanhang borde bla inrikta sig på att förebygga att fler saker händer.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Straff för sina funktionshinder

Inläggav slackern » 2019-03-10 14:11:10

Fängelse är ju ett straff inte en semester så det ska ju inte vara någon dans på rosor, om man tror det så har man nog missförstått vad fängelse är, även om det skönmålas att internerna ska rehabliteras istället för att straffas.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Straff för sina funktionshinder

Inläggav nomemorytoday » 2019-03-10 14:32:36

slackern skrev:Fängelse är ju ett straff inte en semester så det ska ju inte vara någon dans på rosor,...

Så länge man resonerar så, att det skall vara ett vidare straff än själva frihetsberövelsen som sådan, kommer inte brottsligheten att minska.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2019-03-10 14:51:53

slackern skrev:Fängelse är ju ett straff inte en semester så det ska ju inte vara någon dans på rosor, om man tror det så har man nog missförstått vad fängelse är, även om det skönmålas att internerna ska rehabliteras istället för att straffas.
Finns det någon någonstans i världen som tror att sitta i fängelse är en semester. Det är nog bara hemlösa på vintern som vill sitta i fängelse. Det finns olika slags fängelser i världen, hur kommer det sig tror du?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav sussi83 » 2019-03-10 20:19:06

Att ha arbetsplikt, att lära sig följa direktiv och att samarveta kan man tolka som rehabilitering.
Genom en massa tvivelaktigt bemötande vill man uppnå att personen inte vill hamna där igen det kan också tolkas som rehabilitering.
Men jag tror att vill man Att personen även ska lyckas på utsidan behövs det också rehabilitering av annat slag.
De har också olika lagar att förhålla sig till.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Straff för sina funktionshinder

Inläggav cirkusfreak » 2019-03-10 20:30:34

Karamell skrev:"Din berättelse är skakande."
- Oisin Cantwell på Aftonbladet om min text om Kriminalvården.
http://brottochstraff.simplesite.com/438392239

Han hade skrivit en artikel om en psykotisk man som dog av törst på ett häkte. Han spekulerade i om han blev illa behandlad för att han var invandrare. Men jag påpekade att alla blir illa behandlade i fängelse, har inget med rasism att göra.
https://web.archive.org/web/20180922084 ... g-av-torst


Efter att ha läst din blogg så kan man ju tycka att du borde ha fått rättspsyk istället. Det hade nog varit bättre för dig.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Straff för sina funktionshinder

Inläggav nomemorytoday » 2019-03-10 20:45:14

cirkusfreak skrev:Efter att ha läst din blogg så kan man ju tycka att du borde ha fått rättspsyk istället. Det hade nog varit bättre för dig.

Det är inte Karamell det är fel på.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2019-03-10 21:51:52

Vill bara tillägga för dom som inte läst texten att alla fångar är irriterade på personalen hela tiden. Även om dom inte nödvändigtvis skrek på dom eller slogs med dom. Det är rätt ovanligt. Men arga är dom flesta på det mesta. Kriminalvården kan ingenting. Förutom att laga god mat på häkten och att vara artiga.

Sen att fängelse skulle vara rehabilitering är bara ett skämt. Men jag skulle inte ha emot om det delvis var så.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2019-03-10 22:04:18

Länkar till olika fall av maktmisbruk på anstalter:
http://brottochstraff.simplesite.com/438542075

cirkusfreak skrev:
Karamell skrev:"Din berättelse är skakande."
- Oisin Cantwell på Aftonbladet om min text om Kriminalvården.
http://brottochstraff.simplesite.com/438392239

Han hade skrivit en artikel om en psykotisk man som dog av törst på ett häkte. Han spekulerade i om han blev illa behandlad för att han var invandrare. Men jag påpekade att alla blir illa behandlade i fängelse, har inget med rasism att göra.
https://web.archive.org/web/20180922084 ... g-av-torst


Efter att ha läst din blogg så kan man ju tycka att du borde ha fått rättspsyk istället. Det hade nog varit bättre för dig.
Tror man måste vara i princip psykotisk vid brottstillfället för att få rättspsyk. Eller allvarligt psykiskt sjuk. Inte ens Anders Behring Breivik sitter på rättspsyk.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav cirkusfreak » 2019-03-10 23:28:27

nomemorytoday skrev:
cirkusfreak skrev:Efter att ha läst din blogg så kan man ju tycka att du borde ha fått rättspsyk istället. Det hade nog varit bättre för dig.

Det är inte Karamell det är fel på.


Nja inte bara så klart. Men fängelser är knappast anpassade för folk med NPF och fängelser är just det, ett straff och skall knappast vara en dans på rosor. Rättspsyk borde rimligen vara mer utformade för att kunna vårda folk med bland annat autism och liknande handikapp även fast vi så klart inte får glömma att även det skall vara ett straff.

Karamell skrev:Länkar till olika fall av maktmisbruk på anstalter:
http://brottochstraff.simplesite.com/438542075

cirkusfreak skrev:
Karamell skrev:"Din berättelse är skakande."
- Oisin Cantwell på Aftonbladet om min text om Kriminalvården.
http://brottochstraff.simplesite.com/438392239

Han hade skrivit en artikel om en psykotisk man som dog av törst på ett häkte. Han spekulerade i om han blev illa behandlad för att han var invandrare. Men jag påpekade att alla blir illa behandlade i fängelse, har inget med rasism att göra.
https://web.archive.org/web/20180922084 ... g-av-torst


Efter att ha läst din blogg så kan man ju tycka att du borde ha fått rättspsyk istället. Det hade nog varit bättre för dig.
Tror man måste vara i princip psykotisk vid brottstillfället för att få rättspsyk. Eller allvarligt psykiskt sjuk. Inte ens Anders Behring Breivik sitter på rättspsyk.

Anders Behring Breivik var väl så vitt jag vet och har förstått det heller inte psykotisk utan relativt normal i förhållande. Om inte jag missminner mig så tryckte han i sig bland annat SSRI för att just kunna "stänga av" sina känslor så att han inte skulle drabbas av ånger och kunna fortsätta begå sitt brott.

Däremot står följande på wikipedia iaf:
m en åtalad person led av vad som juridiskt benämns "allvarlig psykisk störning" vid gärningstillfället, och denna störning var anledning till gärningen, råder enligt svensk lag fängelseförbud om det inte föreligger synnerliga skäl för att utdöma fängelsepåföljd.

Även följande står:
Sjukdomarna som behandlas i rättpsykiatri varierar.[1][2] Allvarlig psykisk störning är ett juridiskt begrepp och inte ett medicinskt[1] Det innebär att patienterna i rättspsykiatrin skiljer sig från varandra.[1] Den största diagnosgruppen utgörs av psykossjukdomar men andra vanliga diagnoser är autismspektrumtillstånd och personlighetssyndrom.[1] Patienterna har ofta ett stort vårdbehov.[1]

Sedan kan man såklart kanske diskutera om huruvida autism kan vara anledning till gärningen. Men med tanke på att andra autister har fått rättspsyk innan så borde det väl inte vara helt omöjligt.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Straff för sina funktionshinder

Inläggav nallen » 2019-03-10 23:39:04

sussi83 skrev:Om de finns en grupp människor i fängelse som har nedsättningar varför inte lägga om schemat så dessa kan börja lite senare med jobbet?

För att de ska lära sig att sköta sig, följa rutiner och lyda?
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Straff för sina funktionshinder

Inläggav nomemorytoday » 2019-03-11 0:23:01

cirkusfreak Inget illa ment, men du resonerar fel. Rättspsyk är till för att "bota" folk som är psykiskt sjuka. Autism är ingen psykisk sjukdom. Man kan inte "bota" autism.

Vore även bra fall du länkar till det du refererar. Som det ser ut nu vet man inte om, eller hur mycket texten är ihopklippt.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in