Straff för sina funktionshinder

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Straff för sina funktionshinder

Inläggav kiddie » 2019-03-12 2:31:20

LordNelson skrev:Det är väl bara att jag inte har så många andra val. Jag klagar inte heller som du och Karamell gör över era sömnproblem, trots ni kan sova 24/7 utan det gör nåt.


Nä, men du kallar folk lögnare och är allmänt taskig. Och självklart kan jag inte sova när som helst trots att jag inte har ett betalande jobb att gå till. Hur kan du ens få för dig något sådant.

Jo, du har visst ett val. Men du låter din egen bitterhet gå ut över andra, vilket vi som gnäller INTE gör.

Att du får din vardag att funka är inte bara att du "måste". Det ÄR pga att du klarar det med. Annars skulle man kunna måsta sig ur cancer med.

Jag fattar att du är deppig men är man så himla elak som du är, så är det direkt inte många som vill stötta dig. Stöttar man dig får man väl elaka ord efter sig eller man blir kallad lögnare.

Men gnälla över att du inte får ligga kan du. Ja herregud, det kan man ju kanske gissa sig till varför. Tjejer gillar inte att killen spyr galla över dem. Du kanske ska lära dig att uppföra dig lite. Så kanske saker blir bättre även för dig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Straff för sina funktionshinder

Inläggav slackern » 2019-03-12 14:52:59

Hur tänker ni som tycker att fängelset ska tillgodose internernas rutiner på oss föräldrar som har barn i skolåldern som har skolplikt? Vi tvingas ju in i skolans rutiner att barnen ska vara i skolan klockan 08.15 på morgonen. Vad jag vet så finns det ingen som helst anpassning för oss ska vi gnälla och leva rövare över det också?
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2019-03-12 17:50:06

slackern skrev:Hur tänker ni som tycker att fängelset ska tillgodose internernas rutiner på oss föräldrar som har barn i skolåldern som har skolplikt? Vi tvingas ju in i skolans rutiner att barnen ska vara i skolan klockan 08.15 på morgonen. Vad jag vet så finns det ingen som helst anpassning för oss ska vi gnälla och leva rövare över det också?
Du kan nog få boendestöd om du behöver hjälp med att ta hand om dina barn. BST gäller ju allt möjligt du ber om.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav slackern » 2019-03-12 17:56:54

Karamell skrev:
slackern skrev:Hur tänker ni som tycker att fängelset ska tillgodose internernas rutiner på oss föräldrar som har barn i skolåldern som har skolplikt? Vi tvingas ju in i skolans rutiner att barnen ska vara i skolan klockan 08.15 på morgonen. Vad jag vet så finns det ingen som helst anpassning för oss ska vi gnälla och leva rövare över det också?
Du kan nog få boendestöd om du behöver hjälp med att ta hand om dina barn. BST gäller ju allt möjligt du ber om.


Så du menar att boendestöd kommer varje skolmorgon kommer och ringer på min dörr vid 06.15 och ser till att jag kommer upp?
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2019-03-12 18:32:39

slackern skrev:
Karamell skrev:
slackern skrev:Hur tänker ni som tycker att fängelset ska tillgodose internernas rutiner på oss föräldrar som har barn i skolåldern som har skolplikt? Vi tvingas ju in i skolans rutiner att barnen ska vara i skolan klockan 08.15 på morgonen. Vad jag vet så finns det ingen som helst anpassning för oss ska vi gnälla och leva rövare över det också?
Du kan nog få boendestöd om du behöver hjälp med att ta hand om dina barn. BST gäller ju allt möjligt du ber om.


Så du menar att boendestöd kommer varje skolmorgon kommer och ringer på min dörr vid 06.15 och ser till att jag kommer upp?
Ja.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav slackern » 2019-03-12 18:40:59

Karamell skrev:
slackern skrev:
Karamell skrev:Du kan nog få boendestöd om du behöver hjälp med att ta hand om dina barn. BST gäller ju allt möjligt du ber om.


Så du menar att boendestöd kommer varje skolmorgon kommer och ringer på min dörr vid 06.15 och ser till att jag kommer upp?
Ja.


Så varför sökte du inte boendestöd när du satt inspärrad?
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2019-03-12 18:43:51

slackern skrev:
Karamell skrev:
slackern skrev:
Så du menar att boendestöd kommer varje skolmorgon kommer och ringer på min dörr vid 06.15 och ser till att jag kommer upp?
Ja.


Så varför sökte du inte boendestöd när du satt inspärrad?
Det finns inte i fängelser.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav slackern » 2019-03-12 19:06:19

Karamell skrev:
slackern skrev:
Karamell skrev:Ja.


Så varför sökte du inte boendestöd när du satt inspärrad?
Det finns inte i fängelser.


Så kärnan i det hela är alltså det här?

Det är viktigt att du följer de ordningsregler som finns, eftersom de är en förutsättning för allas säkerhet.


https://www.kriminalvarden.se/for-domd- ... -sakerhet/

Så du har inte kunnat acceptera det och därför har du haft en tuff tid på anstalten.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2019-03-12 22:42:24

slackern skrev:Så kärnan i det hela är alltså det här?

Det är viktigt att du följer de ordningsregler som finns, eftersom de är en förutsättning för allas säkerhet.


https://www.kriminalvarden.se/for-domd- ... -sakerhet/

Så du har inte kunnat acceptera det och därför har du haft en tuff tid på anstalten.

Nej, det har jag inget problem med. Vad får du det ifrån?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav sussi83 » 2019-03-12 23:10:01

För personer som tillhör personkrets 1 och 2 i handikapplagen LSS (de med utvecklingsstörning, autism eller som vuxen förvärvat en hjärnskada) och som döms till fängelse bör man anordna ett slutet boende som alternativ till fängelse. Även en person som under fängelsetiden visar sig vara utvecklingsstörd ska kunna flyttas över till ett slutet boende. Sådant ska utformas och drivas enligt samma principer som för gruppbostäder enligt LSS, dvs högst fem sammanboende i egna lägenheter.


Den skrev i sitt delbetänkande (SOU 2006:91) att det krävs ökade kunskaper och nya arbetssätt inom kriminalvården för att tillgodose behoven hos dem med utvecklingsstörning, autism eller liknande störning. Inte sällan utnyttjas de för olika ändamål och behandlas nedsättande och kränkande av de medintagna.


Detta har redan påtalats och skrivits om att det tom är olämpligt med vanligt fängelse för personkrets 1 enl LSS.
Det borde därmed vara rimligt med vissa anpassningar inom KV och att de annars behöver utöka sin verksamhet och kunskap.

http://www.lakartidningen.se/Functions/ ... leId=13738
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2019-03-12 23:31:31

sussi83 skrev:
För personer som tillhör personkrets 1 och 2 i handikapplagen LSS (de med utvecklingsstörning, autism eller som vuxen förvärvat en hjärnskada) och som döms till fängelse bör man anordna ett slutet boende som alternativ till fängelse. Även en person som under fängelsetiden visar sig vara utvecklingsstörd ska kunna flyttas över till ett slutet boende. Sådant ska utformas och drivas enligt samma principer som för gruppbostäder enligt LSS, dvs högst fem sammanboende i egna lägenheter.


Den skrev i sitt delbetänkande (SOU 2006:91) att det krävs ökade kunskaper och nya arbetssätt inom kriminalvården för att tillgodose behoven hos dem med utvecklingsstörning, autism eller liknande störning. Inte sällan utnyttjas de för olika ändamål och behandlas nedsättande och kränkande av de medintagna.


Detta har redan påtalats och skrivits om att det tom är olämpligt med vanligt fängelse för personkrets 1 enl LSS.
Det borde därmed vara rimligt med vissa anpassningar inom KV och att de annars behöver utöka sin verksamhet och kunskap.

http://www.lakartidningen.se/Functions/ ... leId=13738

Wow, tack för länken!
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav sussi83 » 2019-03-13 0:56:09

Kunskapsbristerna innebär att personer kan bli misstolkade, felaktigt misstänkta eller att brottsoffer inte behandlas rättssäkert.


Det menar Anita Edström på Autism- och Aspergersföreningen i Sundsvall som berättar om ett aktuellt fall i södra Sverige där en flicka utsatts för våldtäkt men förövaren blev friad.

– En 17-årig flicka med aspergers syndrom har utsatts för sexellt övergrepp. Men mannen friades på grund av att flickans sätt att uttrycka sig varit svårttolkade, säger Anita Edström.


https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=5046618

Det råder så dålig kunskap inom rättsväsendet att det är svårt att kalla alla bedömningar rättssäkra pga att folk inte känner till nedsättningar eller klassar dem som psykiska sjukdomar.

Attention har också påtalat att att man behöver behöver ta större hänsyn till nedsättning i olika rättsprocesser.

En svår utvecklingsstörning liknar på många sätt ett svårt autismspektrumtillstånd. De olika diagnoserna till trots kan individerna i mångt och mycket agera lika i många avseenden. Bristande förmåga till konsekvenstänkande och abstrakt tänkande finns hos båda dessa individer.


https://www.autism.se/RFA/uploads/nedla ... bundet.pdf
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Straff för sina funktionshinder

Inläggav nomemorytoday » 2019-03-13 1:47:26

sussi83 skrev:
Kunskapsbristerna innebär att personer kan bli misstolkade, felaktigt misstänkta eller att brottsoffer inte behandlas rättssäkert.


Det menar Anita Edström på Autism- och Aspergersföreningen i Sundsvall som berättar om ett aktuellt fall i södra Sverige där en flicka utsatts för våldtäkt men förövaren blev friad.

– En 17-årig flicka med aspergers syndrom har utsatts för sexellt övergrepp. Men mannen friades på grund av att flickans sätt att uttrycka sig varit svårttolkade, säger Anita Edström.


https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=5046618

Det råder så dålig kunskap inom rättsväsendet att det är svårt att kalla alla bedömningar rättssäkra pga att folk inte känner till nedsättningar eller klassar dem som psykiska sjukdomar.

Attention har också påtalat att att man behöver behöver ta större hänsyn till nedsättning i olika rättsprocesser.

En svår utvecklingsstörning liknar på många sätt ett svårt autismspektrumtillstånd. De olika diagnoserna till trots kan individerna i mångt och mycket agera lika i många avseenden. Bristande förmåga till konsekvenstänkande och abstrakt tänkande finns hos båda dessa individer.


https://www.autism.se/RFA/uploads/nedla ... bundet.pdf

Var skriver man under?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Straff för sina funktionshinder

Inläggav kiddie » 2019-03-13 23:59:33

En del dör ju i fängelset av sjukdom som har långa straff. Kan aldrig tänka mig att man tvingar en döende människa till en massa saker och att de bara ska lära sig rutiner. Men ändå kan man förvara den döende utan att det uppkommer risker.

Det handlar bara om att fängelserna är efter sin tid. Påminner lite om skolan på min tid. Där skulle alla gå i samma skola, alla "kan om de vill", och det var en härlig skara av barn som var på gränsen till utvecklingsstörda, dyslektiker utan hjälp, de med autism/AS och de med ADD/ADHD.

Man trodde att inget berodde på gener utan om man gav alla samma miljö skulle alla bli bra elever.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Straff för sina funktionshinder

Inläggav slackern » 2019-03-14 1:40:40

kiddie skrev:En del dör ju i fängelset av sjukdom som har långa straff. Kan aldrig tänka mig att man tvingar en döende människa till en massa saker och att de bara ska lära sig rutiner. Men ändå kan man förvara den döende utan att det uppkommer risker.

Det handlar bara om att fängelserna är efter sin tid. Påminner lite om skolan på min tid. Där skulle alla gå i samma skola, alla "kan om de vill", och det var en härlig skara av barn som var på gränsen till utvecklingsstörda, dyslektiker utan hjälp, de med autism/AS och de med ADD/ADHD.

Man trodde att inget berodde på gener utan om man gav alla samma miljö skulle alla bli bra elever.


Men ni måste väl ha haft OBS-klasser även på din tid?
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Straff för sina funktionshinder

Inläggav nomemorytoday » 2019-03-14 1:49:08

ot skämt borttaget
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Straff för sina funktionshinder

Inläggav kiddie » 2019-03-14 13:37:21

slackern skrev:Men ni måste väl ha haft OBS-klasser även på din tid?


Vi hade en liten grupp i åttondeklass som var baserat på dåligt beteende, ett tag var det bara en person som gick där. På mellanstadiet hade vi stödgrupper, inte för de bråkiga utan för vissa ämnen en del hade svårt att hänga med i.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Straff för sina funktionshinder

Inläggav sussi83 » 2019-03-14 15:13:33

kiddie skrev:
slackern skrev:Men ni måste väl ha haft OBS-klasser även på din tid?


Vi hade en liten grupp i åttondeklass som var baserat på dåligt beteende, ett tag var det bara en person som gick där. På mellanstadiet hade vi stödgrupper, inte för de bråkiga utan för vissa ämnen en del hade svårt att hänga med i.


Skollagens utformning idag och en insnävning av begreppet föräldra ansvar rent rättsligt kommer förhoppningsvis innebära positiva följder för NPF barn i skolan. Finns idan NPF certifierade skolor med tysta zoneer, ljuddämpning, tydligare rutiner mm vilket vad jag förstår var i skolor som inte var särskilda särskolor för barn med utvecklingsstörning. Det främjar ju integreringen för NPF barn i en positiv riktning.
Så många skolor jobbar mer för inkludering i samhället så att alla ska klara det på sina villkor.

Fängelser har väl ff kulturen kvar, det borde finnas NPF certifierade avdelningar tycker man. Mycket av konflikerna handlar ju säkert om oklarheter och brist på tydlighet som många behöver.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Straff för sina funktionshinder

Inläggav slackern » 2019-03-14 15:49:45

sussi83 skrev:Fängelser har väl ff kulturen kvar, det borde finnas NPF certifierade avdelningar tycker man. Mycket av konflikerna handlar ju säkert om oklarheter och brist på tydlighet som många behöver.


Det där tycker jag var en rätt vettig ståndpunkt eller vad man ska kalla det för.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Straff för sina funktionshinder

Inläggav nomemorytoday » 2019-03-14 16:30:17

slackern skrev:
sussi83 skrev:Fängelser har väl ff kulturen kvar, det borde finnas NPF certifierade avdelningar tycker man. Mycket av konflikerna handlar ju säkert om oklarheter och brist på tydlighet som många behöver.


Det där tycker jag var en rätt vettig ståndpunkt eller vad man ska kalla det för.

Om du går in på ICA Ringen Skanstull och frågar personalen där, vilken tid Högdalsbadet stänger på tisdagar, kan du få känslan och en uppfattning av nivån det handlar om.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Straff för sina funktionshinder

Inläggav sussi83 » 2019-03-14 17:58:05

nomemorytoday skrev:
slackern skrev:
sussi83 skrev:Fängelser har väl ff kulturen kvar, det borde finnas NPF certifierade avdelningar tycker man. Mycket av konflikerna handlar ju säkert om oklarheter och brist på tydlighet som många behöver.


Det där tycker jag var en rätt vettig ståndpunkt eller vad man ska kalla det för.

Om du går in på ICA Ringen Skanstull och frågar personalen där, vilken tid Högdalsbadet stänger på tisdagar, kan du få känslan och en uppfattning av nivån det handlar om.

Nivån på vad? På skolor?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Straff för sina funktionshinder

Inläggav nomemorytoday » 2019-03-14 21:56:57

sussi83 skrev:
nomemorytoday skrev:
slackern skrev:
Det där tycker jag var en rätt vettig ståndpunkt eller vad man ska kalla det för.

Om du går in på ICA Ringen Skanstull och frågar personalen där, vilken tid Högdalsbadet stänger på tisdagar, kan du få känslan och en uppfattning av nivån det handlar om.

Nivån på vad? På skolor?

Tydligheten samt informationen.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Straff för sina funktionshinder

Inläggav sussi83 » 2019-03-14 23:34:16

karamell kanske kan du engagera dg i Attentions besöksverksamhet för personer som sitter i fängelse och har NPF?

Syftet med besöksverksamheten är att visa solidaritet genom att föra in nya perspektiv som kan bidra till att
se nya möjligheter efter frigivning. Attentions besöks- grupper erbjuder en vardaglig mänsklig kontakt som kan underlätta återanpassningen i samhället.

https://attention.se/wp-content/uploads ... samhet.pdf
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Flinta » 2019-03-14 23:51:57

nomemorytoday skrev:
sussi83 skrev:
nomemorytoday skrev:Om du går in på ICA Ringen Skanstull och frågar personalen där, vilken tid Högdalsbadet stänger på tisdagar, kan du få känslan och en uppfattning av nivån det handlar om.

Nivån på vad? På skolor?

Tydligheten samt informationen.



:lol: Menar du att det är anonymt och att ingen är intresserad av att hjälpa till?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in