Straff för sina funktionshinder

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2018-03-15 17:17:42

kiddie skrev:
slackern skrev:Då får du se till att inte begå någon brottslig handling för det är den enda orsaken till att TS blev dömd till fängelse, för annars ser inte jag någon risk att du skulle hamna i den situationen


Men så kan man väl inte resonera. Att vara lika inför lagen är väl en av de viktigaste sakerna vi har? Ska man bara skylla sig själv så kan man likagärna ha dödsstraff på alla brott.

Precis. Konstigt att många inte fattar skillnaden på domstolar och Kriminalvården.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2018-06-10 12:17:44

Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2019-03-08 0:30:17

3 kap. Sysselsättning och ersättning

Sysselsättningsplikt 2 §

En intagen är skyldig att utföra eller delta i den sysselsättning som anvisas honom eller henne. En intagen som uppbär ålderspension enligt socialförsäkringsbalken får inte åläggas någon sysselsättning. En intagen som har beviljats sjukersättning eller aktivitetsersättning enligt samma balk får åläggas sysselsättning bara av den art och den omfattning som kan anses lämplig för honom eller henne.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-2010-610
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav slackern » 2019-03-08 14:34:07

Karamell skrev:3 kap. Sysselsättning och ersättning

Sysselsättningsplikt 2 §

En intagen är skyldig att utföra eller delta i den sysselsättning som anvisas honom eller henne. En intagen som uppbär ålderspension enligt socialförsäkringsbalken får inte åläggas någon sysselsättning. En intagen som har beviljats sjukersättning eller aktivitetsersättning enligt samma balk får åläggas sysselsättning bara av den art och den omfattning som kan anses lämplig för honom eller henne.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-2010-610


Vilka arbetstider hade du i fängelset och vad för typ utav sysselsättning hade du?
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2019-03-08 15:57:25

slackern skrev:Vilka arbetstider hade du i fängelset och vad för typ utav sysselsättning hade du?

Kommer inte ihåg exakt, men typ: förmiddagspass 8-11.30, eftermiddagspass 14-17. Det var olika, men mest verkstad, packa varor, montera eller städa, sticka. Olika på olika fängelser och jag bytte jobb en gång.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2019-03-08 16:25:50

"Din berättelse är skakande."
- Oisin Cantwell på Aftonbladet om min text om Kriminalvården.
http://brottochstraff.simplesite.com/438392239

Han hade skrivit en artikel om en psykotisk man som dog av törst på ett häkte. Han spekulerade i om han blev illa behandlad för att han var invandrare. Men jag påpekade att alla blir illa behandlade i fängelse, har inget med rasism att göra.
https://web.archive.org/web/20180922084 ... g-av-torst
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav sussi83 » 2019-03-08 21:55:22

Konventionen för personer med funktionshinder

Art 12 kap 3. Konventionsstaterna ska vidta ändamålsenliga åtgärder för att erbjuda personer med funktionsnedsättning tillgång till det stöd de kan behöva för att utöva sin rättskapacitet.

Art 14 kap 2. Konventionsstaterna ska säkerställa att, om personer med funktionsned- sättning berövas sin frihet genom något förfarande, är de på lika villkor som andra berättigade till garantier i enlighet med de mänskliga rättigheterna och ska behandlas i enlighet med syftena och principerna i denna konvention, däribland genom erbjudande av skälig anpassning

Jag har läst det du karamell skrivit på din sida och även inom rättsväsendet har Sverige ålagt sig att ta hänsyn till hinder. Både under en rättsprocess men också när man väl blivit dömd. Du skulle i princip kunna framföra bristerna till den kommitté som behandlar frågor enligt konventionen. Funktionsrätt Sverige håller på dd att utreda vad som behöver ändras i svenska lagar för att uppfylla de stadgar man bundit sig att följa.
Kanske kan du höra av dig dit med en text?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Straff för sina funktionshinder

Inläggav sussi83 » 2019-03-08 22:18:16

Att vara lika inför lagen ska också innebära på lika villkor.
En person med en funktionsnedsättning kanske inte har samma insikt i sina handlingar eller inte har den sociala kunskap som krävs för att inte bli inlurad i situationer.

Att vara lika inför lagen på sina villkor blir tydligt här i konventionen för funktionshindrade.

Art 12 kap 4. Konventionsstaterna ska säkerställa att alla åtgärder som hänför sig till utö- vandet av rättskapacitet tillgodoser en ändamålsenlig och verksam garanti för att förhindra missbruk i enlighet med de mänskliga rättigheterna. Sådana ga- rantier ska säkerställa att åtgärder som hänför sig till utövandet av rättskapa- citet respekterar personens rättigheter, önskemål och preferenser, är fria från motstridiga intressen och otillbörlig inverkan, är proportionella och anpassade till personens förhållanden, sätts in under kortast möjliga tid samt är föremål för regelbunden översyn av en behörig, oberoende och opartisk myndighet eller ett rättsligt organ. Garantierna ska stå i proportion till den grad sådana åtgärder inverkar på personens rättigheter och intressen.

Man får inte vända ett hinder mot någon eller använda det som ett maktmedel.

Såg på uppdrag gransknings program Bakom stängda dörrar där en gravt utvecklingsstörd blev indragen i en rättssal oförmögen att förstå ett skvatt, blev närmast lyteskomik när man hörde vad anhöriga berättade. Målet gällde misshandel för det åtalade slagit en personal som inte förstått hur man hanterar folk med viss problematik.
Det åtalet lades ner som tur är.
Senast redigerad av sussi83 2019-03-08 22:29:50, redigerad totalt 1 gång.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Straff för sina funktionshinder

Inläggav nomemorytoday » 2019-03-08 22:18:49

sussi83 skrev:Art 12 kap 3. Konventionsstaterna ska vidta ändamålsenliga åtgärder för att erbjuda personer med funktionsnedsättning tillgång till det stöd de kan behöva för att utöva sin rättskapacitet.

Skulle denna artikel kunna innebära/tolkas som att vi med funktionshinder kan få juridisk hjälp när man, jag vet inte, men t.ex. blir pålurad abonnemang, får högst tvivelaktiga inkassokrav, problem med att få ut handlingar från vård eller liknande? Man får ta stor del av sin tid till att sitta och bestrida div ärenden - pratar för egen del, om man ids - och det verkar inte som att det blir mindre juridik i samhället heller.

Och de som har och/eller har haft problem med FK, AF osv. Antar att det är många som inte orkar eller inte vet hur man skall gå vidare, och därför bara ger upp. Ibland kan det faktiskt kännas som att många instanser nekar och har sig bara för att de kallt har med i beräkningarna att några ger upp tidigt, även fast de faktiskt har rätt.

Har du någon länk till Funktionsrätt Sveriges arbete?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Straff för sina funktionshinder

Inläggav nomemorytoday » 2019-03-08 22:21:01

sussi83 skrev:En person med en funktionsnedsättning kanske inte har samma insikt i sina handlingar eller inte har den sociala kunskap som krävs för att inte bli inlurad i situationer.

Du förklarar bättre.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Straff för sina funktionshinder

Inläggav nomemorytoday » 2019-03-08 22:26:16

sussi83 skrev:Såg på uppdrag gransknings program Bakom stängda dörrar där en gravt utvecklingsstörd blev indragen i en rättssal oförmögen att förstå ett skvatt, blev närmast lyteskomik när man hörde vad anhöriga berättade. Målet gällde misshandel för det åtalade slagit en personal som inte förstått hur man hanterar folk med viss problematik.
Det åtalet lades ner som tur är.

I detta fall är det mer självklart att en person som man tydligt kan uppfatta har hinder, inte skall behöva lastas på ett "normalt" sätt. Jag var inne på den mer naiva mentala sidan man har - talar återigen för egen del.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Straff för sina funktionshinder

Inläggav sussi83 » 2019-03-08 22:35:14

nomemorytoday skrev:
sussi83 skrev:Såg på uppdrag gransknings program Bakom stängda dörrar där en gravt utvecklingsstörd blev indragen i en rättssal oförmögen att förstå ett skvatt, blev närmast lyteskomik när man hörde vad anhöriga berättade. Målet gällde misshandel för det åtalade slagit en personal som inte förstått hur man hanterar folk med viss problematik.
Det åtalet lades ner som tur är.

I detta fall är det mer självklart att en person som man tydligt kan uppfatta har hinder, inte skall behöva lastas på ett "normalt" sätt. Jag var inne på den mer naiva mentala sidan man har - talar återigen för egen del.

De var mest ett sätt att förklara hur vissa områden förutom LSS inte är anpassade efter funktionsförmåga.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Straff för sina funktionshinder

Inläggav nomemorytoday » 2019-03-08 22:36:29

Ok, jag förstår.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Straff för sina funktionshinder

Inläggav sussi83 » 2019-03-08 22:39:07

nomemorytoday skrev:
sussi83 skrev:Art 12 kap 3. Konventionsstaterna ska vidta ändamålsenliga åtgärder för att erbjuda per- soner med funktionsnedsättning tillgång till det stöd de kan behöva för att utöva sin rättskapacitet.

Skulle denna artikel kunna innebära/tolkas som att vi med funktionshinder kan få juridisk hjälp när man, jag vet inte, men t.ex. blir pålurad abonnemang, får högst tvivelaktiga inkassokrav, problem med att få ut handlingar från vård eller liknande? Man får ta stor del av sin tid till att sitta och bestrida div ärenden - pratar för egen del, om man ids - och det verkar inte som att det blir mindre juridik i samhället heller.

Och de som har och/eller har haft problem med FK, AF osv. Antar att det är många som inte orkar eller inte vet hur man skall gå vidare, och därför bara ger upp. Ibland kan det faktiskt kännas som att många instanser nekar och har sig bara för att de kallt har med i beräkningarna att några ger upp tidigt, även fast de faktiskt har rätt.

Har du någon länk till Funktionsrätt Sveriges arbete?

I princip ja. Man ska kunna få hjälp att utöva sin rättskapacitet.
De som är bundna till kommuner för sitt boende har också rätt att ändra på detta iom att konventionen säger att man själv ska kunna bestämma var man vill bo. Sådana strukturer är det tänkt att artiklarna ska sudda ut för att öka självbestämmande.
Det ska även finnas utbildningsprogram för personal inom rättssystemet om funktionshinder.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Straff för sina funktionshinder

Inläggav slackern » 2019-03-09 2:09:33

Karamell skrev:
slackern skrev:Vilka arbetstider hade du i fängelset och vad för typ utav sysselsättning hade du?

Kommer inte ihåg exakt, men typ: förmiddagspass 8-11.30, eftermiddagspass 14-17. Det var olika, men mest verkstad, packa varor, montera eller städa, sticka. Olika på olika fängelser och jag bytte jobb en gång.


Låter ju som DV vilket till och med utvecklingsstörda klarar av.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2019-03-09 2:37:05

slackern skrev:
Karamell skrev:
slackern skrev:Vilka arbetstider hade du i fängelset och vad för typ utav sysselsättning hade du?

Kommer inte ihåg exakt, men typ: förmiddagspass 8-11.30, eftermiddagspass 14-17. Det var olika, men mest verkstad, packa varor, montera eller städa, sticka. Olika på olika fängelser och jag bytte jobb en gång.


Låter ju som DV vilket till och med utvecklingsstörda klarar av.

Alla med NPF är olika. Och hade du läst min text hade du förstått att det är rutinerna jag har svårt med, inte själva arbetsuppgifterna.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav slackern » 2019-03-09 12:30:49

Karamell skrev:
slackern skrev:
Karamell skrev:Kommer inte ihåg exakt, men typ: förmiddagspass 8-11.30, eftermiddagspass 14-17. Det var olika, men mest verkstad, packa varor, montera eller städa, sticka. Olika på olika fängelser och jag bytte jobb en gång.


Låter ju som DV vilket till och med utvecklingsstörda klarar av.

Alla med NPF är olika. Och hade du läst min text hade du förstått att det är rutinerna jag har svårt med, inte själva arbetsuppgifterna.


Hur tror du att ett fängelse skulle fungera utan rutiner?

Men som du skriver här hade du ju inga som helst problem med arbetsuppgifterna och dom är du ju faktiskt skyldig att syssla med utefter vad du klarar av, rutiner är något helt annat och faller inte under sysselsättning, du ska nog se att även ålderspensionärer tvingas in i rutiner i fängelset som är ett NPF.

Dessutom är nog kriminalvårdarna rätt vana vid lata manipulativa fångar som vill slippa arbeta och kommer med femtioelva olika ursäkter för att slippa, dessutom har ju en rätt stor andel utav dom intagna ADHD.

Förekomsten bland vuxna i normalbefolkningen är ca 5 % (Willcutt, 2012). I en studie av alla kvinnliga intagna på anstalt i Sverige uppskattades prevalensen av ADHD till 29 % (Konstenius et al., 2012).

https://www.kriminalvarden.se/globalass ... apport.pdf
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2019-03-09 17:29:19

slackern skrev:
Karamell skrev:
slackern skrev:
Låter ju som DV vilket till och med utvecklingsstörda klarar av.

Alla med NPF är olika. Och hade du läst min text hade du förstått att det är rutinerna jag har svårt med, inte själva arbetsuppgifterna.


Hur tror du att ett fängelse skulle fungera utan rutiner?

Men som du skriver här hade du ju inga som helst problem med arbetsuppgifterna och dom är du ju faktiskt skyldig att syssla med utefter vad du klarar av, rutiner är något helt annat och faller inte under sysselsättning, du ska nog se att även ålderspensionärer tvingas in i rutiner i fängelset som är ett NPF.

Dessutom är nog kriminalvårdarna rätt vana vid lata manipulativa fångar som vill slippa arbeta och kommer med femtioelva olika ursäkter för att slippa, dessutom har ju en rätt stor andel utav dom intagna ADHD.

Förekomsten bland vuxna i normalbefolkningen är ca 5 % (Willcutt, 2012). I en studie av alla kvinnliga intagna på anstalt i Sverige uppskattades prevalensen av ADHD till 29 % (Konstenius et al., 2012).

https://www.kriminalvarden.se/globalass ... apport.pdf

Du har inte läst på min hemsida ser jag, jag orkar inte dra allt det igen. Läs eller låt bli.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav sussi83 » 2019-03-09 18:30:24

karamell du har rätt till skäliga anpassningar även i fängelse, det ska inte räknas in som diskriminering mot andra utan det ska fungera så. Till skillnad från andra områden tenderar man att moralisera mer när det gäller nedsättningar ”man kan ju bara man vill”.
Om de finns en grupp människor i fängelse som har nedsättningar varför inte lägga om schemat så dessa kan börja lite senare med jobbet? Det skulle väl underlätta mer för alla inblandade kan jag tänka samt att se till att folk får sina mediciner. Har man Adhd kan man ha väldigt kort stubin, vara impulsiv och ha svårt att se konsekvenser på sikt. Man bäddar verkligen för konflikter.
Nu är jämförelsen något överdriven kanske men man skulle inte utkräva att barn som inte har mognaden att sitta still, skärpa sig, uppföra sig på ett visst sätt för man har samtidigt en förståelse för detta. Har man NPF kan man tydligen hänvisa till att om man är vuxen så borde kunna dessa saker automatiskt fast vissa förmågor och egenskaper är nedsatta till den grad att man tom klassat de som ett funktionshinder. Betyder att det är obotbart.
Att rigga situationer så de gång på gång resulterar i misslyckande är ingen bra lösning.
Senast redigerad av sussi83 2019-03-09 18:41:24, redigerad totalt 1 gång.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Straff för sina funktionshinder

Inläggav LordNelson » 2019-03-09 18:31:52

Karamell skrev:jag orkar inte dra allt det igen. Läs eller låt bli.

Du fick 16 dagar extra för att du betedde dig. Hur orkar du gnälla.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2019-03-09 18:53:20

LordNelson skrev:
Karamell skrev:jag orkar inte dra allt det igen. Läs eller låt bli.

Du fick 16 dagar extra för att du betedde dig. Hur orkar du gnälla.
Jag har ju sagt att 16 dagar är ingeting, det jag stör mig på är kränkningarna och övergreppen. Tycker inte andra borde få uppleva det heller.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav LordNelson » 2019-03-09 18:57:52

Menar du dom kränkte dig mer för att du har asperger?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2019-03-09 19:01:08

LordNelson skrev:Menar du dom kränkte dig mer för att du har asperger?
Nej för att jag har symptom p.g.a. asperger.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav slackern » 2019-03-09 19:06:38

Karamell skrev:
LordNelson skrev:
Karamell skrev:jag orkar inte dra allt det igen. Läs eller låt bli.

Du fick 16 dagar extra för att du betedde dig. Hur orkar du gnälla.
Jag har ju sagt att 16 dagar är ingeting, det jag stör mig på är kränkningarna och övergreppen. Tycker inte andra borde få uppleva det heller.


Fast det var väl ändå du som kränkte dom genom att använda dig utav fysiskt våld?
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in