Att leva på ca 300 kr i veckan?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav antonius » 2019-01-25 16:11:35

Ett litet tips som kan funka, gjorde det för mig iaf, är att man slutar med ngt när man har influensa eller någon annan säsongssjukdom, och ändå mår skit, då hinner värsta abstinensperioden övervinnas på samma gång. Då sparar man en jäkla massa pengar, och man tänker sen hur fanken kunde jag stoppa den där skiten i munnen... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2019-01-25 19:38:49

Jo det kommer bli lite tufft och jag försöker lägga in positiva saker i mitt liv.

Bland annat läsa böcker, spela innebandy, gå promenader, träffa de vänner jag har.

Försöker hitta saker. Kanske kan börja spela lite schack också igen.

Kommer ha ca 2000 kr kvar när alla räkningar är betalda.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2019-01-25 19:40:11

Trollmor skrev:Jag önskar att du hade något positivt att föra in i ditt liv som kompensation för det du försöker lägga av med. Helst något som är gratis!

Ut i vintervädret? Låna böcker och filmer på bibliotek? Prata eller brevväxla med vänner?


Ja det låter som bra tips lånar faktiskt en del böcker om sådant som intresserar mig men också om psykisk ohälsa för att få tips.

Bibliotek är väldigt bra tycker jag och ett ställe där man kan samla kraft och energi.
Spoiler: visa
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2019-01-25 19:43:39

Det där låter jättebra, Fretshi, vi kan bara applådera och hålla tummarna för dig! :-)049 :-)049
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2019-01-27 17:07:59

Ska nog börja planera veckans matsedel idag så att det inte går onödiga kostnader på sånt man inte använder.

Har lånat en kokbok och ska använda den.

Blir nog risotto en dag nästa vecka.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Re: Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav popruta » 2019-01-27 17:19:18

Fretshi skrev:Ska nog börja planera veckans matsedel idag så att det inte går onödiga kostnader på sånt man inte använder.

Har lånat en kokbok och ska använda den.

Blir nog risotto en dag nästa vecka.
Matsedel är jättebra när du vill hålla nere kostnaderna! Jag brukar försöka kolla vilka erbjudanden som finns också och planera för t.ex storkok och sånt.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2019-01-27 21:17:11

Okej smart tips!

Ska se hur mycket min matsedel går på när jag handlar
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2019-01-27 21:18:17

Äter mycket baljväxter oc de kan man göra storkok på och det r ju bra.

Sen kanske en rätt man verkligen vill äta.

Ska även bli medlem på matmussionen igen
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2019-01-28 6:29:27

Klarar du matsedel så grejar du det bättre än jag! Jag har försökt och vill försöka igen. Egentligen mest för att det ska gå smidigt och man inte ska behöva tänka, utan man äter det man bestämt innan. Jag har planerat matlådor oxo t ex och det har blivit av i liten skala men aldrig blivit en vana...

Önskar det fanns ett matpiller. Vore det inte så dyrt och egentligen inte så nyttigt skulle jag nog kunna leva på shakes för t ex äldre.

Du verkar testa på lite saker, det är bra. Jag sitter mest och funderar över hur jag ska göra med mitt, och bara tänka kommer man inte långt med har jag märkt. Du får fortsätta tipsa om sånt som funkar för jag har inte problem med just att få pengarna att räcka utan mer det där med planerandet och besluten angående mat.

Vad blir det för mat hemma hos Kiddie? Det blir ingen mat för Kiddie sitter fortfarande och funderar på vad det blir för mat. Aha, då tar jag en macka. Ungefär så. :-)220

Vad är matmssionen?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav popruta » 2019-01-28 9:05:55

Jag hade kunnat leva på snabbnudlar. Men dom är inte lika billiga som när jag var ung.... då var det ju alldeles perfekt! Passar till både frukost, lunch och middag. :-D
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Flinta » 2019-01-28 10:04:36

Jag hade nog kunnat överleva på snabbnudlar. Men jag behöver betydligt mer variation om jag ska vara rustad för ngt mer i livet. T ex kräver hjärnan en del om man ska kunna ta beslut som är bra för en..
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav popruta » 2019-01-28 10:59:45

Jag har ju både partner och barn som inte förstått storheten i snabbnudlar så här blir det variation vare sig jag vill eller inte :-P kanske tur det!
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2019-01-28 22:15:04

Kiddie:Jag bakade faktiskt en sockerkaka igår efter ett tips ifrån dig! Det var gott och har lite av den kvar. Kanske blir efterrätt till middagen.
Jag lånade en vegetarisk kokbok från biblioteket med flera bra recept ska testa några nu i veckan och se hur mycket det går på. Ska äta risotto på onsdag (har lagat den rätten flera gånger så kan receptet redan) och spenatfyllda oastarullar med ost på torsdag. Förhoppningsvis blir det några matlådor av de rätterna.

Jag skulle nog inte kunna leva på bara snabbnudlar i alla fall inte och fungera i vardagen. Men att äta om man inte är mätt eller orkar laga mat gör jag ibland.

Har nyss kommit på att man inte behöver jobba för att bli lycklig och det gör att om man ska ha ett jobb så måste det vara något man trivs med och klarar av.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2019-01-28 22:17:29

Matmissionen är ett ställe där de säljer jättebillig mat som finns i Stockholm. Jag ska förnya mitt medlemskap på torsdag och då även se vad som finns. De med dålig ekonomi kan bli medlemmar där. När det gäller pension så beror det på hur myrket man får ut efter skatt om man kan bli medlem där.

Tanken är att kunna bunkra till nästa vecka om det nu går.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2019-01-29 5:33:47

Fretshi skrev:Kiddie:Jag bakade faktiskt en sockerkaka igår efter ett tips ifrån dig! Det var gott och har lite av den kvar. Kanske blir efterrätt till middagen.
Jag lånade en vegetarisk kokbok från biblioteket med flera bra recept ska testa några nu i veckan och se hur mycket det går på. Ska äta risotto på onsdag (har lagat den rätten flera gånger så kan receptet redan) och spenatfyllda oastarullar med ost på torsdag. Förhoppningsvis blir det några matlådor av de rätterna.

Jag skulle nog inte kunna leva på bara snabbnudlar i alla fall inte och fungera i vardagen. Men att äta om man inte är mätt eller orkar laga mat gör jag ibland.

Har nyss kommit på att man inte behöver jobba för att bli lycklig och det gör att om man ska ha ett jobb så måste det vara något man trivs med och klarar av.


Fretshi skrev:Matmissionen är ett ställe där de säljer jättebillig mat som finns i Stockholm. Jag ska förnya mitt medlemskap på torsdag och då även se vad som finns. De med dålig ekonomi kan bli medlemmar där. När det gäller pension så beror det på hur myrket man får ut efter skatt om man kan bli medlem där.

Tanken är att kunna bunkra till nästa vecka om det nu går.


Låter gott med risotto. Det är det som jag tycker är skönt med att lära sig lite i taget att till slut kan man något "utantill", och då måste man inte tänka lika mycket. Jag har några rätter som nästan lagar sig själv känner jag för jag har vant mig vid att laga dem, känns skönt och tar inte alls lika mycket energi som när man precis börjat lära sig en maträtt. :)

Snabbnudlar med ett stekt ägg gör jag inte som middag men kan bli istället för nattmacka, särskilt de dagar jag gjort många saker och blivit mer hungrig än vanligt. Åt det förr ofta som middag, alltså för länge, länge sedan för vi hade inte spis utan vi lagade mat på spritkök (över eld om det var kallt och man eldade för värme, då kunde man laga saker som tog tid), och då gällde det att välja saker som både var billiga och krävde lite bränsle. Idag kan jag inte riktigt fatta att jag blev mätt på bara ett nudelpaket som middag.

Jag behöver verkligen lära mig att göra mer pajer. Alltså äppelpaj kan jag göra men då blir det smulpaj. Enkelt, gott. Men jag menar matpaj. Kanske borde googla lite recept på matiga pajer. Ska försöka ta mig i kragen så att det inte bara stannar vid tanken.

Jag tror oxo att det är viktigt att om man har ett jobb så ska det kännas OK att jobba med det och samtidigt att det inte blir för svårt. Har bara haft ett fast jobb och vissa delar var lätta och andra var svåra, hade svårt att fråga om info för en av cheferna var så sträng. Hon var typ aldrig lättsam och enkel så jag fick lite fobi för henne. Ett jobb måste ju passa så att man inte blir totalt utmattad i huvudet.

Tyvärr jobbar många med jobb som är väldigt snabba och stressiga och kanske inte egentligen passar dem. Det sliter på dem både på ork mental hälsa och på den fysiska hälsan med.

I mitt fall hänger lyckan alls inte på ett jobb. Eftersom jag hade tur att födas i ett land där man kan slippa att jobba om man inte klarar vanliga jobb och att FK inte strulade, så "måste" jag inte jobba och är tacksam för det. I mitt fall är det viktigare att inte gå sönder fysiskt och mentalt. Och jag har sällan känt mig sysslolös. OK, att jag ibland är sysslolös men det stör mig inte. Jag sitter gärna en stund vid datorn eller läser en bok.

Alla gillar vi olika saker och jag gillar verkligen att vara i naturen (förutom fästingarna!) när det är varmare än nu, och jag gillar at hjälpa folk med saker om det inte är något som blir stressigt. Och tycker som sagt om att skriva. OM man orkar och känner att man är i balans så finns det massa saker man kan hjälpa andra med. Det behöver inte vara jättestora saker. Jag hade önskat att dels jag var lite mer utåtriktad och dels att jag kunde läsa högt bra, för jag hade inte haft något emot att gå och prata och läsa för någon pensionär som inte har anhöriga i stan. Men som sagt, för mig kan det bli för jobbigt att vara för utåtriktad. Men alla är vi olika. Men bestämmer man sig för att hjälpa andra så får det inte tära på ens hälsa, utan det måste vara balans och sundhet. Jag märker när jag är i ideella sammanhang att det ofta är samma människor överallt och de jobbar halvt ihjäl sig. Det är inte bra även om syftet är gott.

Det enda som jag tycker är jobbigt är när folk tycker man ska skämmas för att man inte jobbar. Men jag fattar inte varför. Det finns många unga och fullt friska som verkligen vill jobba och få en chans att försörja sig, då ska väl de hellre jobba och jag vara "arbetslös" än tvärtom. Det finns ändå inte tillräckligt många jobb.

Matmissionen tycker jag låter som en bra grej. Skulle önska det fanns något liknande här. Ibland delar kyrkan ut gratis mat istället här, men jag har aldrig gått dit, inte ens när jag knappt hade mat fast då visste jag inte att de fanns. Däremot var jag för länge sedan på kyrkans frukost med det var olidligt tidigt. De hade ett bra system. Man betalade självkostnad plus någon krona om man hade råd, och det hade jag, men om man inte hade råd så kunde man få äta gratis. Jag vet inte om det finns kvar dock. Fattigdomen i mitt bostadsområde har minskat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2019-01-29 16:39:58

Ska helt sluta med mina små godispåse och kanske stå emot suget eller ersätta med frukt som jag har köpt från veckans handling
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2019-01-31 18:06:32

Matmissionen är verkligen guld!

Handlade en hel del för 150 kr och då fick jag en del frukt och grönsaker också.

Har nallat från nästa veckas matkonto så nu har jag bara 150 kr kvar att handla mat för den veckan.

Borde gå då jag har en del saker hemma och kommer gå till Matmissionen igen nästa vecka.

Den ligger inte särskilt bra till tar mig 40 minuter att åka dit men då får man göra sina inköp som en dagsutflykt istället.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2019-02-05 17:38:45

Tror att om jag bara kan sysselsätta mig med andra saker och träna mer så kommer jag inte behöva handla lika mycket godis och skräpmat.

Kan även vara ett symptom på tristess och depression och som gör att jag får ångest som jag sedan dämpar med att gå och handla.

Ska nog ta upp detta med min psykolog också och se vilka tips han har.

Hur gör ni andra som upplever tristess?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2019-03-01 17:09:22

Har sagt upp min dekåder med massa tvkanaler.

Känns som jag kan göra annat för de pengarna och jag är mer en surfare som använder Internet mer.

En på min dv lever på 250 kr i veckan och han äter mycket köttbullar och falukorv.

Börjar jag äta mer bönor så kan jag hålla nere kostnaderna lite och kanske lyxa till det ibland.

Jobba utifrån den ekonomin jag har nu sen när den förändras om jag får ett jobb får jag större valfrihet.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav notwoodstock » 2019-03-02 4:16:21

Jag vågar mig på att skriva ett lite oinformerat inlägg:

Jag riskerar att bli fattigpensionär om några år. För att ta tag i det i tid, så behöver jag få koll på matförbrukningen samt sluta med impulsköp, även om jag gjorde en budget i somras, med marginal för lite extra till hemmet m.m.

Första impulserna just nu, är att min målsättning att laga måltider för ca. 15 kr, är att det fallerar lite redan på inköpsstadiet. Jag lyckades köpa billiga konserver, men fick bara krossade tomater och vita bönor i tomatsås, samt att lite majs var ok prismässigt. Jo, lite billiga kikärtor också.

Då uppkommer frågan om ni vet fler typer av konserver som går att köpa någonstans?

Plus att som vegetarian, så lyckas jag bara göra endera chili sin carne eller färssås med pasta till. Det måste gå att laga någonting annat?!

Ett alternativ i tätort är MatSmart, jag köpte t. ex lite bantningsvänliga 5-minutersrätter, och annat spännande. Gratis hemleverans lockade.

Har ni några rekommendationer?
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav nomemorytoday » 2019-03-02 5:48:50

notwoodstock skrev:Har ni några rekommendationer?

Jag vet inte hur pass mycket du är inriktad på just konserver eftersom du även skrev att din målsättning var att laga måltider för ca 15 kr.

En butikskedja har enligt mig jättegoda paket som är vegetariska för 17-18 kr, och har du ris till kan du dela upp det till två rätter. Då kommer du nog under 15 kr per måltid. Finns även som vegetarisk köttfärs, korv, köttbullar, strimlat kött, hamburgare - som smakar gott (utan gummi/svampsmaken som många vegetariska alternativ kan ha).

Vidare är ägg en bra och billig proteinkälla som man kan göra olika rätter med. Har du mixer kan du mixa tre ägg med en banan och sedan steka, lättare än pannkakor.

Tonfisk med banan är gott med, men då är det svårt att komma under 15 kr.

Det finns fullvärdigt proteinpulver man kan ha när man inte får i sig mat av någon anledning, glömmer eller så. Berikat med vitaminer och är ofta filtrerad mjölk fall man skall förenkla det.

Om du gillar kikärtor och bönor köp torra sådana och lägg i blöt dagen innan. Det blir billigare oftast. Dock skall man orka att göra det också, vilket kostar tid och planering.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav notwoodstock » 2019-03-02 6:22:09

Tack för tipsen!

Jag äter inte tonfisk, men jag gillade det förr.

"En butikskedja"?! Är den på nätet så är det bra.

Ägg äter jag kokta till frukost.

Proteinpulver vore lite intressant, men jag fick t.ex risprotein, som man behövde en tablett med enzymer för att magen skulle klara av det. Vilket gjorde det ointressant för mig.

Jag är intresserad av att hålla ner kostnaderna per lagat mål, men även tips om något dyrare saker som omväxling i min bantning, är spännande.

Koka bönor tröttnade jag lite på p.g.a smaken, men jag vet inte vad kostnaden blir?!

En orsak till min fråga om konserver är att man kan bunkra lite sådant, av beredskapsskäl.

Jag har efter flytten till LSS-boende inte så stor kyl/frys, så storkoken jag planerade, minskar i intresse för mig. Jag har inte grunnat på saken så mycket, storkoken blir kanske mellanstora...
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav ShakeItOut » 2019-03-02 14:56:25

notwoodstock skrev:
Då uppkommer frågan om ni vet fler typer av konserver som går att köpa någonstans?

Plus att som vegetarian, så lyckas jag bara göra endera chili sin carne eller färssås med pasta till. Det måste gå att laga någonting annat?!


Har ni några rekommendationer?


Kika på bloggen portionenundertian som har nämnts i tråden. Hon lägger ut bland annat 300 krs veckor (för mer än en person så billigare för en) med bara vegorätter.

Jag brukar köpa Icas bönmix när de har extrapris och slänga i sallad, paj etc. Pallar inte att hålla på och blötlägga så dessa är bra för mig.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav notwoodstock » 2019-03-02 17:40:54

Tack!
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in