Vill vi ha kontantfria butiker?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-02-05 20:00:35

Dagobert: Ja, att leva på socialbidrag är ungefär som att leva på skuldsanering ungefär. Men socbidrag är som en sista utväg, inte något du ska ta för att du har dåligt med pengar.

Alla andra möjligheter ska vara uttömda, inklusive att släkt och vänner försörjer dig ett tag.

Så det är inget konstigt. Och det är en del av det sociala skyddsnätet, istället för att personer ska tvingas leva ute på gatan för att de t.ex. blivit varslade. Men det är ju inte meningen att man ska kunna göra något nöje för socbidragspengarna, utan du ska bara behöva leva på absolut nödvändigaste, och har du pengar över kan du använda dem till att leva för nästa månad = de drar föregående månad på nästa månad.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-02-05 20:14:36

sebastiann skrev:BellaBelle: Skillnaden mellan E-krona och vanligt bankkort är altså att E-krona kan du skaffa om du så har massor av betalningsanmärkningar.

Det är det som är syftet med E-kronan, en elektronisk motsvarighet till kontanter, som utges på samma villkor som kontanter.

Däremot kommer man inte komma undan att betala skulder eller gömma pengar från skatt/socialen etc. Men det tycker jag är bra, man ska inte fuska!
Har man skulder skall de betalas, man ska inte gömma pengar från skatt, och har man socialbidrag med villkoret att du inte får spara eller lägga pengarna annat än på normen, då GÄLLER DET!

Men är ditt skuldsaldo 0 kronor, men du har massa betalningsanmärkningar och dålig inkomst kommer du fortfarande kunna använda E-krona för att hantera dina matinköp och sådant.


Lever du själv på aktivitetsersättning som du räknar med ska övergå till sjukersättning?

Har du någon personlig erfarenhet av att leva på det du kallar socialbidrag - dvs försörjningsstöd?

Har du personlig erfarenhet av att familj, släkt och/eller vänner bistår dig med en extra slant - vare sig KONTANT eller på annat sätt?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Dagobert » 2019-02-05 20:40:08

sebastiann skrev:Dagobert: Ja, att leva på socialbidrag är ungefär som att leva på skuldsanering ungefär. Men socbidrag är som en sista utväg, inte något du ska ta för att du har dåligt med pengar.

Alla andra möjligheter ska vara uttömda, inklusive att släkt och vänner försörjer dig ett tag.

Så det är inget konstigt. Och det är en del av det sociala skyddsnätet, istället för att personer ska tvingas leva ute på gatan för att de t.ex. blivit varslade. Men det är ju inte meningen att man ska kunna göra något nöje för socbidragspengarna, utan du ska bara behöva leva på absolut nödvändigaste, och har du pengar över kan du använda dem till att leva för nästa månad = de drar föregående månad på nästa månad.

Tack för upplysningen.

Men jag har aldrig haft socialbidrag, utan har lönearbetat tills jag var 47 år, utan en tanke på att jag kunde ha diagnoser och ha rätt till stöd från samhället.
Jag hade dåligt med pengar pga hög korttidsfrånvaro. Med karensdagar hände det att jag fick hälften av vad de andra på jobbet fick.
Först när jag fick sjukersättning (en stadig inkomst) kunde jag alltid betala alla räkningar i tid.

Verkligheten är nog mer komplex än du tror.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-02-05 20:51:35

Dagobert skrev:
sebastiann skrev:Dagobert: Ja, att leva på socialbidrag är ungefär som att leva på skuldsanering ungefär. Men socbidrag är som en sista utväg, inte något du ska ta för att du har dåligt med pengar.

Alla andra möjligheter ska vara uttömda, inklusive att släkt och vänner försörjer dig ett tag.

Så det är inget konstigt. Och det är en del av det sociala skyddsnätet, istället för att personer ska tvingas leva ute på gatan för att de t.ex. blivit varslade. Men det är ju inte meningen att man ska kunna göra något nöje för socbidragspengarna, utan du ska bara behöva leva på absolut nödvändigaste, och har du pengar över kan du använda dem till att leva för nästa månad = de drar föregående månad på nästa månad.

Tack för upplysningen.

Men jag har aldrig haft socialbidrag, utan har lönearbetat tills jag var 47 år, utan en tanke på att jag kunde ha diagnoser och ha rätt till stöd från samhället.
Jag hade dåligt med pengar pga hög korttidsfrånvaro. Med karensdagar hände det att jag fick hälften av vad de andra på jobbet fick.
Först när jag fick sjukersättning (en stadig inkomst) kunde jag alltid betala alla räkningar i tid.

Verkligheten är nog mer komplex än du tror.


Ja, verkligheten kan vara komplex/komplicerad. Jag undrar hur mycket arbetslivs- och livserfarenhet Senastiann har?

”Förr” fanns inte diagnoser som Asperger etc. Då fick man inte heller aktivitetsersättning ”bara” för att man hade fått en diagnos, Och många av oss som har fått diagnos sent i livet har fått törnar. Ekonomiska m.m.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-02-05 20:52:49

Sedan vet jag inte heller hur tiggarna utanför våra butiker ska få pengar utan kontanter? Swisch? E-kronor? Annat land?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Dagobert » 2019-02-05 20:58:05

Och enda betalningsanmärkningen jag nånsin fått fick jag när jag inte kunde betala bilskatten i tid. Och jag kunde inte betala den pga att Försäkringskassan låg typ 2 månader efter med utbetalningarna. Jag behövde bil för att ta mig till jobbet.
Staten gav alltså mig betalningsanmärkning för att staten inte skötte sig.
Senast redigerad av Dagobert 2019-02-05 21:00:30, redigerad totalt 1 gång.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav atoms » 2019-02-05 20:59:13

BellaBelle skrev:Sedan vet jag inte heller hur tiggarna utanför våra butiker ska få pengar utan kontanter? Swish? E-kronor? Annat land?


Man ger dem tomburkar/tomflaskor... eller varor som de kan idka byteshandel med?
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-02-05 21:01:02

atoms skrev:
BellaBelle skrev:Sedan vet jag inte heller hur tiggarna utanför våra butiker ska få pengar utan kontanter? Swish? E-kronor? Annat land?


Man ger dem tomburkar/tomflaskor... eller varor som de kan idka byteshandel med?


Så då är det tillbaka på byteshandelekonomi?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-02-05 21:30:22

Dagobert: Man skiter inte i att betala för att man inte kan. Utan då begär man uppskov istället, man kontaktar företag m.m. och frågar om de kan tänka sig skjuta upp fakturan pga att försäkringskassan strular.
De flesta företag och myndigheter har överseende med det.

Bilen kunde du dessutom ställt av tillfälligt under tiden F-kassan strulade. För den får ju ändå körförbud iom obetald skatt.


BellaBelle: Tiggare som har giltigt uppehållstillstånd eller är inne som turister kommer ju ha ett giltigt E-kronakort/E-kronaapp.
Och då kan de tigga med det, och förmodligen kommer det vara så lätt som att scanna en QR-kod och ange belopp du vill överföra (skänka). Så de kommer gå runt med stora skyltar med QR-kod typ.

De som befinner sig här illegalt kommer givetvis inte få något E-kronakort/E-kronaapp, men det är bara bra, för då blir det ännu svårare att befinna sig här i landet illegalt.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-02-05 21:34:39

sebastiann skrev:Dagobert: Man skiter inte i att betala för att man inte kan. Utan då begär man uppskov istället, man kontaktar företag m.m. och frågar om de kan tänka sig skjuta upp fakturan pga att försäkringskassan strular.
De flesta företag och myndigheter har överseende med det.

Bilen kunde du dessutom ställt av tillfälligt under tiden F-kassan strulade. För den får ju ändå körförbud iom obetald skatt.


BellaBelle: Tiggare som har giltigt uppehållstillstånd eller är inne som turister kommer ju ha ett giltigt E-kronakort/E-kronaapp.
Och då kan de tigga med det, och förmodligen kommer det vara så lätt som att scanna en QR-kod och ange belopp du vill överföra (skänka). Så de kommer gå runt med stora skyltar med QR-kod typ.

De som befinner sig här illegalt kommer givetvis inte få något E-kronakort/E-kronaapp, men det är bara bra, för då blir det ännu svårare att befinna sig här i landet illegalt.


Sebastiann: Såg du mina frågor ovan?

Jag undrade:

Lever du själv på aktivitetsersättning som du räknar med ska övergå till sjukersättning?

Har du någon personlig erfarenhet av att leva på det du kallar socialbidrag - dvs försörjningsstöd?

Har du personlig erfarenhet av att familj, släkt och/eller vänner bistår dig med en extra slant - vare sig KONTANT eller på annat sätt?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-02-05 21:35:36

Dagobert skrev:Och enda betalningsanmärkningen jag nånsin fått fick jag när jag inte kunde betala bilskatten i tid. Och jag kunde inte betala den pga att Försäkringskassan låg typ 2 månader efter med utbetalningarna. Jag behövde bil för att ta mig till jobbet.
Staten gav alltså mig betalningsanmärkning för att staten inte skötte sig.


Vad trist!! :(
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-02-05 21:38:55

BellaBelle - svar på dina frågor:
1: ja

2: ja, och reglerna är till för att följas.

3: ja, och det jag syftar på är inte extraslant, utan att föräldrar, släkt och vänner ska försörja en, altså se till så man får mat på bordet och tak över huvudet, INNAN man går till socialen och ber om hjälp. Jag tycker det är helt rätt att en del socpersonal frågar om föräldrars ekonomi och sådant för att slippa behöva bevilja försörjningsstöd.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-02-05 21:45:28

sebastiann skrev:BellaBelle - svar på dina frågor:
1: ja

2: ja, och reglerna är till för att följas.

3: ja, och det jag syftar på är inte extraslant, utan att föräldrar, släkt och vänner ska försörja en, altså se till så man får mat på bordet och tak över huvudet, INNAN man går till socialen och ber om hjälp. Jag tycker det är helt rätt att en del socpersonal frågar om föräldrars ekonomi och sådant för att slippa behöva bevilja försörjningsstöd.


1) Sedan hur länge och hur länge till räknar du med att ha der så?

2) Hur länge/ofta? Fick du någon hjälp med en extraslant - kontant eller inte-, mat eller dylikt från familj/släkt MEDAN du hade försörjningsstöd?

3) Men du blev alltså tvingad till försörjningsstöd ”till slut”?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-02-05 21:50:14

1: Sedan jag gick ut i gymnasiet, och har redan fått transistionen till sjukersättning godkänd och beviljad.

2: Det var några månader medans det strulade med ansökningar till försäkringskassan. Nej jag fick inga slantar/mat/etc eftersom jag redan hade fått det av dem innan försörjningsstödet.

3: ja.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Dagobert » 2019-02-05 21:52:40

sebastiann skrev:Dagobert: Man skiter inte i att betala för att man inte kan. Utan då begär man uppskov istället, man kontaktar företag m.m. och frågar om de kan tänka sig skjuta upp fakturan pga att försäkringskassan strular.
De flesta företag och myndigheter har överseende med det.

Bilen kunde du dessutom ställt av tillfälligt under tiden F-kassan strulade. För den får ju ändå körförbud iom obetald skatt.

Vad ska jag säga...

Jag fick uppskov av alla utom Vägverket (eller vad det hette då). De var stenhårda.
Jag kunde inte ställa av bilen, jag behövde den som sagt för att ta mig till jobbet.
På den tiden fick tydligen inte bilen körförbud pga obetald skatt i första taget.
Vad tror du egentligen? Att jag inte tänkte på allt det där under den månaden?

Och ibland måste man skita i att betala när man inte kan. Då får man påminnelseavgifter och inkassoavgifter, men det kan inte hjälpas.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-02-05 21:54:03

sebastiann skrev:1: Sedan jag gick ut i gymnasiet, och har redan fått transistionen till sjukersättning godkänd och beviljad.

2: Det var några månader medans det strulade med ansökningar till försäkringskassan. Nej jag fick inga slantar/mat/etc eftersom jag redan hade fått det av dem innan försörjningsstödet.

3: ja.


Ok, har du ingen arbetslivserfarenhet alls eller erfarenhet av att ”försörja-dig-själv”, med allt vad det innebär? Ekonomiskt och på andra sätt.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-02-05 22:09:47

Dagobert skrev:
sebastiann skrev:Dagobert: Man skiter inte i att betala för att man inte kan. Utan då begär man uppskov istället, man kontaktar företag m.m. och frågar om de kan tänka sig skjuta upp fakturan pga att försäkringskassan strular.
De flesta företag och myndigheter har överseende med det.

Bilen kunde du dessutom ställt av tillfälligt under tiden F-kassan strulade. För den får ju ändå körförbud iom obetald skatt.

Vad ska jag säga...

Jag fick uppskov av alla utom Vägverket (eller vad det hette då). De var stenhårda.
Jag kunde inte ställa av bilen, jag behövde den som sagt för att ta mig till jobbet.
På den tiden fick tydligen inte bilen körförbud pga obetald skatt i första taget.
Vad tror du egentligen? Att jag inte tänkte på allt det där under den månaden?

Och ibland måste man skita i att betala när man inte kan. Då får man påminnelseavgifter och inkassoavgifter, men det kan inte hjälpas.


@sebastiann: Har du själv erfarenhet av att ta dig till jobbet? Och av karensdagar?

För mig låter det som om dina tankar är väldigt teoretiska.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Dagobert » 2019-02-06 4:13:41

atoms skrev:
BellaBelle skrev:Sedan vet jag inte heller hur tiggarna utanför våra butiker ska få pengar utan kontanter? Swish? E-kronor? Annat land?


Man ger dem tomburkar/tomflaskor... eller varor som de kan idka byteshandel med?

Då får Rädda Barnen mindre, för jag trycker alltid på gåvoknappen när jag pantar.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-02-06 7:34:20

Har haft försörjningsstöd även om det var länge sedan. Andras inkomst t ex föräldrarnas, behövde man aldrig ange. Jag tror att de flesta på soc förstår att en förälder inte har möjlighet att ge bostad, kläder och mat åt ett trettioårigt barn.

Det man går på är om det finns andra sätt att försörja sig och om man har egendom som är värt något. Inte vad mamma och pappa har. Ska man sedan räkna in kusiner mostrar fastrar som ska försörja en med eller?

Föräldrar har inga skyldigheter att försörja sina vuxna barn. Och det är helt absurt om soc bestämde att en del av min kompis lön skulle gå till mig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2019-02-10 4:19:38

sebastiann skrev:Dagobert: Ja, att leva på socialbidrag är ungefär som att leva på skuldsanering ungefär. Men socbidrag är som en sista utväg, inte något du ska ta för att du har dåligt med pengar.

Alla andra möjligheter ska vara uttömda, inklusive att släkt och vänner försörjer dig ett tag.

Så det är inget konstigt. Och det är en del av det sociala skyddsnätet, istället för att personer ska tvingas leva ute på gatan för att de t.ex. blivit varslade. Men det är ju inte meningen att man ska kunna göra något nöje för socbidragspengarna, utan du ska bara behöva leva på absolut nödvändigaste, och har du pengar över kan du använda dem till att leva för nästa månad = de drar föregående månad på nästa månad.

Det här är ju helt OT för den här tråden, men eftersom det tycks och tros så mycket om socbidrag passar jag på att korrigera det här.

För det i inlägget är alltså författarens uppfattning, inte fakta.

Här finns fakta, däremot, för den som är intresserad:
Spoiler: visa
Ekonomiskt bistånd - Handbok för socialtjänsten
https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Ar ... -12-31.pdf

Stockholms stads information:
http://www.stockholm.se/FamiljOmsorg/So ... t-bistand/

Den som vill kan hitta allmän information om vilka krav det finns för att man ska kunna beviljas bistånd - dvs bl.a. ens egna och ev. makes/makas/sambos inkomster mm.
Släkt och i synnerhet vänner ingår öht inte i den bedömningen.

I inlägget jag citerar står
"har du pengar över kan du använda dem till att leva för nästa månad = de drar föregående månad på nästa månad".
Nope. Det är tvärtom uträknat så, att man ska spara till större utgifter som kommer mer sällan, precis som alla andra människor gör.

Handläggarna har en del möjligheter att skräddarsy besluten utifrån individuella behov, även fast det finns som en "ram" som de ska utgå från.
Därför är det omöjligt att i allmän information berätta exakt vad som kan och inte kan beviljas.
Det kan också skilja en del mellan kommunerna, tydligen, men det är inget jag kan nånting om.

Ett exempel, för att rätta till punkten ang. nöjen, som nämns i det citerade inlägget:


Sthlm stads flik "Hur mycket pengar kan jag få?" säger att det i riksnormen finns en summa specifikt för just nöjen:
Lek och fritid: ensamstående 433:-/mån, makar/sammanboende 891:-/mån. (2019 års siffror.)

Ur handboken, gällande sånt utöver det mer vardagliga:

"Rekreation

Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd till skäliga kostnader för rekreat-ion, om det finns särskilda skäl. Det kan finnas särskilda behov av rekreation, t.ex. hos barnfamiljer som under lång tid på grund av ekonomiska problem inte har kunnat få någon form av semester och hos vuxna med långvariga medicinska eller sociala problem. Om det finns barn i hushållet, bör social-nämnden göra en särskild bedömning av barnets behov.
Ekonomiskt bistånd till rekreation bör räcka till t.ex. en tåg- eller bussresa och logi. När det gäller barn bör biståndet räcka till kostnaden för t.ex. en koloni- eller lägervistelse

Med rekreation menas sådana aktiviteter som normalt hör ihop med se-mester, till exempel resor och vistelser på annan ort. Det rör sig inte om mer vardagliga aktiviteter som biobesök, läsning, motion etc. För sådana aktivite-ter finns det en behovspost i riksnormen, så de ingår i försörjningsstödet.
I vissa fall kan någon form av rekreation vara nödvändig för att en person eller en familj ska uppnå en skälig levnadsnivå. Biståndssökande med sociala problem som långvarigt levt på ekonomiskt bistånd kan behöva miljöombyte eller få träffa släkt eller andra närstående som bor på annan ort. Det kan vara särskilt viktigt för barn, därför måste socialtjänsten uppmärksamma barnets behov i dessa lägen. Det kan även vara viktigt för barn att kunna göra det som de flesta barn kan, till exempel åka på koloni, läger eller skolresa (se även särskilt avsnitt om Hänsyn till barns bästa i kapitel Rätten till bistånd)."
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-02-12 17:01:42

Skulle överföra pengar via internetbanken, men gick inte på grund av TEKNISKA STÖRNINGAR.

Vilken TUR att jag har LITE KONTANTER, för annars skulle jag inte kunnat gå och handla nu. :-)Happy
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-02-12 20:22:15

BellaBelle: Jag brukar ju vänta istället tills de tekniska störningarna är över. Så jäkla bråttom är det inte med att handla!
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-02-12 20:43:16

sebastiann skrev:BellaBelle: Jag brukar ju vänta istället tills de tekniska störningarna är över. Så jäkla bråttom är det inte med att handla!


Du vet ingenting om hur bråttom eller inte bråttom andra människor har, du utgår ju bara från din egen situation hela tiden.

Du kanske inte har bråttom? Jag antar att du inte har några hungriga barn hemma som skriker efter mat?

För min del hade jag dock KONTANTER att handla för. :-)Happy
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-02-18 20:14:26

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ka ... -fatt-ratt

Mannen här har väldigt rätt. Det behöver inte ens handla om en dyster framtid. Det räcker med att din partner tar sig in på din internetbank och kollar ALLT DU GÖR.

Jag skulle inte känna mig trygg med det.

Om man inte vill tala om för sin man/hustru och i förlängningen hela släkten vad man köpt, så vill man betala kontant. Är det konstigt?

Man vill inte alltid lämna elektroniska spår och det behöver alls inte handla om brottslighet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in