Vill vi ha kontantfria butiker?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-01-30 19:20:01

Men varför är ni så besvärade av kontantlöshet. Om man bortser från problemet att inte alla kan använda elektroniska betalningar såsom kort och mobilbetalningar.

Jag kan liksom inte förstå varför ni är så fruktansvärt rädda för "storebror ser er" och sådant trams. Även om nu staten får direkttillgång till alla transaktioner i realtid, vad spelar det för roll? "Har man rent mjöl i påsen har man inget att dölja."
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2019-01-30 19:24:48

Maggi skrev:
Fabela skrev:Håller helt med dig, det är lite märkligt med sån naivitet. Och det tänket är brist på självständighet också, på ett sätt, kan jag tycka.
Men det är nog ingen slump att det är så just i Sverige, tror att det också kan hänga ihop med det där att man inte haft krig mm på så länge. Man vaggas väl lätt in i en falsk trygghetskänsla.


Är det inte också märkligt att alla såna här udda beslut tas i Sverige?
Hur kommer det sig att våra beslutsfattare gör så annorlunda mot hur andra länder gör?

Ja du, jag är inte den rätta personen att uttala mig egentligen :oops:
Men kanske är det som en del säger, att andra länder varit tvungna att tänka på försvar och såna saker, medan Sverige kunnat lägga sin tid och energi på att tänka på annat och prova nya lösningar?

Och självklart är det bra att försöka förbättra, det är ju inget konstigt med det. Men man får räkna med att allt inte blir helt lyckat, när man testar nya lösningar.
EDIT: Och då är det viktigt att ha nånting att backa tillbaka till, ifall det nya hvererar, tycker jag.
Senast redigerad av Fabela 2019-01-30 19:28:29, redigerad totalt 1 gång.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-01-30 19:27:04

Dagobert skrev:Ang. "vi" som skulle slippa så ingår även du. :wink:


Så nu ska jag tvingas skriva under på dina åsikter med? Ehhh.. va?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-01-30 19:37:00

Fabela skrev:Varför vill du byta plats på metallerna? Alltså jag menar att metallvärdet och myntvärdet brukar följas åt.


Därför att vi inte har ören mer så jag ser litegranna mynten som ören. Tänk dig 50 öre var kopparfärgad ett tag, trivdes med den. När det fanns lägre mynt som 10 öre så var de "vita". Fast iofs var 50-öringen inte i koppar när de andra fanns...

Får väl se enkronan som en gammal ettöring då så kanske det stämmer lite... Fast då var jag inte född.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-01-30 19:43:12

Varför slutar rån om det inte finns kontanter? Man kan ju personråna någon på bankkortet och binda fast hen vid ett träd eller slå hen medvetslös så att spärrning av kortet inte kan hända. Sen kan man köpa saker för under 200. Folk som är så desperata att de rånar brukar inte bry sig om de åker fast, skadar någon eller bara får småsummor.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-01-30 19:48:53

sebastiann skrev:BellaBelle: Ja staten är god. Staten är alltid snäll sålänge vi medborgare inte röstar in en ond stat.
Och röstar vi in en ond stat, så får vi skylla oss själva.
Det finns seriöst inget problem med ett kontantlöst samhälle. Förutom de människor som gör det till ett problem genom att inte ta vara på, och lära sig ny teknik.

Favela: Jag känner till undantagen. Jag syftade på att om man inte omfattas av undantagen (undantagen gäller bara vissa försäljningstyper och vissa verksamhetstyper) så måste ALL försäljning slås in, utan undantag.
Det är INTE så att man i vissa fall kan slå in viss kontant försäljning och sedan skita i att slå in annan kontant försäljning bara för att det blir problem. Blir det problem så måste man enligt lag säga något i stil med "nej, vi kan tyvärr inte ta emot betalningen nu för kassan ligger nere".

Vad jag syftar på är altså, att antingen omfattas man av kassaregisterlagen och måste slå in ALL försäljning, eller så omfattas man inte, och behöver inte slå in NÅGON försäljning.
Och då är reglerna enkla:
- Omfattas du, så får du inte sälja kontant om det blir t.ex. strömavbrott, eller om du har ett sådant där "moln-kassaregister" (t.ex. izettle eller sitoo) och internet ligger nere.
- Omfattas du inte, så får du givetvis alltid sälja kontant, sålänge din kontanta försäljning håller sig inom de gränsvärden som gäller för din verksamhet totalt sett. Men då har du heller inget kassaregister som kan få strömavbrott eller gå ner.

Privatpersoners försäljning behöver givetvis inte slås in, men eventuella inkomster ska redovisas som hobbyverksamhet. Kör man för självkostnadspris (plus/minus noll) så behöver man inte redovisa något.


@sebastian

Se citat ovan på vad du skrev. Vad menar du mer konkret med ”röstar in en ond stat”?? Är det några speciella politiker och/eller partier som du syftar på som riskera skapa denna ondska?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-01-30 19:53:44

nallen skrev:Glöm inte att staten har rätt att stjäla våra inkomster och sparade medel mer eller mindre godtyckligt. :twisted:

Det börjar vara hög tid att skapa en ersättningsekonomi utan spårbarhet och statlig kontroll. Fan vet hur det ska gå till bara :-)063


Byteshandel? Funkade visst så i DDR till slut. Inte så praktiskt alltid dock.

Glöm inte titta på SvT så du får valuta för pengarna. ;)
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-01-30 20:03:26

kiddie: Ja men skillnaden är att kortbetalningar går lättare att spåra. Tänk när alla bankomater är borta helt och hållet. Ett kort är spårbart och rånarna kommer exponera sig för övervakningskameror m.m. oftare vilket gör att de riskerar att exponera sin identitet.
Dessutom som du säger, de får ut mindre pengar, vilket gör tröskeln högre för att genomföra brottet.

Om mobilbetalningar slår igenom stort kan mobilen även spåras via GPSen. Det gör att t.ex. om en rånare har sin egen mobil tillsammans med offrets mobil så kan man göra en korrelation och sedan spåra rånarens mobil.

Dessutom kan man chargebacka kortbetalningar, t.ex. i det fallet en butik har ägnat sig åt riskabla transaktioner.


BellaBelle: Nej det finns ingen speciell politiker eller partier som riskerar att skapa ondskan. Men jag syftar på att om ett visst parti eller politiker vill slopa valsystemet, och man röstar in den personen och det partiet i sådan mängd att de får makt, då får vi en diktatur/ond stat.
Och då får man helt enkelt vara försiktig med på vad man röstar på.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-01-30 20:05:51

sebastiann skrev:Ja staten är god. Staten är alltid snäll sålänge vi medborgare inte röstar in en ond stat.


Så om jag och 40 % röstar på den goda staten får vi skylla oss själva när den onda staten kommer veta saker om oss som vi anser att den inte borde och som vi blir skadade av?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-01-30 20:06:03

sebastiann skrev:Jag tycker det är bra att man dumpar kontanthanteringen.

Vill vi ha rån? Nej just det.
För att få bort rånen måste man i största mån ta bort det som rånarna är ute efter. Dvs ospårbara pengar (kontanter).

Det finns en anledning till att kollektivtrafiken dumpat kontanter och det var för att skydda hälsa och liv hos trafikpersonal.
Att skydda hälsa och liv hos de som jobbar i butik är också ett viktigt steg.
Det är därför Arbetsmiljöverket ser upp på kontanteliminering, och därför bankerna slutar med kontanter också, för att få stopp på rån.

jag ser en framtid där både kontanter och kort försvinner till förmån för mobilbetalningar.

Kanske i kombination med en "NFC-tag" i nyckelknippen för de yngsta som inte kan hantera mobiler (7-åringen som ska ha veckopeng/månadspeng) som max kan laddas med säg max 1000 kr, och max summa per transaktion är 250 kr, från föräldrarnas mobil, som barnen kan helt enkelt "blippa" för att betala, och kanske med en E-ink display för att visa kvarvarande summa.

Att lära småbarnen att blippa en bricka på en apparat är lättare än att lära småbarnen hantera kontanter :-). Det ser man ju i finare bostadsområden där småbarnen utan problem kan öppna portdörren med RFID-läsaren.

-----

Fabela:
Just grejen med strömavbrott kan man lägga utan beaktande, butiker får nämligen enligt lag inte bedriva någon försäljning utan ett certifierat kassaregister. Har man då inte UPS/batteribackup på det certifierade kassaregistret så FÅR butiken inte sälja.

Det betyder att även med kontanter och strömavbrott så kan du inte köpa för det som tidigare var tillåtet enligt lag, att skriva ner försäljningar på hand på papper och ge ett handskrivet kvitto, är inte längre tillåtet. Fungerar inte kassaregistret, så får du inte sälja, så enkelt är det. (Och är din verksamhet så kritisk att du måste ha 100% uptime på försäljningen så får du se till att ha reservkraft till ditt kassaregister alt ett extra kassaregister som backup inne i lagret som du kan hämta om ditt normala kassaregister skulle strula).

Många nyare kassaregister har även inbyggd kortterminal med färdigt inlösenavtal och allt, så det är inte heller ett problem med just kortterminaler. Därför ser jag en avveckling av kontanter som en fördel, eftersom det är då heller ingen kassa som ska räknas och stämmas av utan allt går in i kortsystemet automatiskt och inget KAN gå fel, alla siffror stämmer automatiskt med bokföringen.

-----

Det där med övervakningen är bara bra. För att stoppa penningtvätt, terrorism, stölder och brott. Och en fördel med övervakning är att banken kan bygga upp en beteendeprofil över dig, så att när en transaktion avviker från din beteendeprofil så märker den "Kortbedrägeri!!! Larm!!" och så blockar den kortet per automatik och så ringer banken upp dig och frågar dig om det var du som gjorde det där köpet...

Det är ju omöjligt att ha sådana säkerhetssystem på kontanter.


-----

nallen:
Att betalningen ska försvinna mellan parterna är det ingen risk för. Det är både reservation och slutförande som ska ske, och om något inte sker så går betalningen tillbaka till ena partern. Det är ALDRIG risk för att pengar "försvinner" på vägen eftersom det finns avstämningssystem som stämmer av att summor och pengar är korrekta från start till mål.

Även i system som använder pengar laddade på ett kort, t.ex. kollektivtrafikkort, solariekort m.m. har man avstämningssystem där automater töms och stäms av mot korten så att om det blir något fel så korrigeras detta i efterhand.

Och blir det något fel ändå så kan banken/företaget korrigera det manuellt när du kontaktar deras support.

-----

något som verkligen sparar tid är självbetjäningssystem.
Och snart kommer det väl ett system för tillförlitlig ålderskontroll och då kan vi slippa även det där med att personal ska behöva godkänna köpet så fort man köper en nocco.


Numera går många på bussen m.m. utan att betala och förare/kontrollanter vågar inte alltid säga till. Och - som jag skrev tidigare - så har det hänt en hel del gånger nu att folk blir avtvingade kort OCH kod. Så rånen mot privatpersoner ökar, medan de kontantlösa butikerna kanske råkar mindre illa ut.

(I går var det iofs försök till DÖDSskjutning i en LIVSmedelsbutik, även om ingen frågade pengarna eller livet innan. Var nog bara ett gängkrig).
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-01-30 20:09:05

sebastiann skrev:kiddie: Ja men skillnaden är att kortbetalningar går lättare att spåra. Tänk när alla bankomater är borta helt och hållet. Ett kort är spårbart och rånarna kommer exponera sig för övervakningskameror m.m. oftare vilket gör att de riskerar att exponera sin identitet.
Dessutom som du säger, de får ut mindre pengar, vilket gör tröskeln högre för att genomföra brottet.


Brottslingar har inget vett i skallen, de tänker inte logiskt. En som jag vet vem det är, blev rånad i mitt stadsdelscentrum under knivhot. Han hade inga kontanter så de tvingade honom till bankomaten trots att de själva blev filmade där! Fick ut 400 kr. Så nej, de kommer inte bli smartare än vad de är nu.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-01-30 20:11:17

sebastiann skrev:kiddie: Ja men skillnaden är att kortbetalningar går lättare att spåra. Tänk när alla bankomater är borta helt och hållet. Ett kort är spårbart och rånarna kommer exponera sig för övervakningskameror m.m. oftare vilket gör att de riskerar att exponera sin identitet.
Dessutom som du säger, de får ut mindre pengar, vilket gör tröskeln högre för att genomföra brottet.

Om mobilbetalningar slår igenom stort kan mobilen även spåras via GPSen. Det gör att t.ex. om en rånare har sin egen mobil tillsammans med offrets mobil så kan man göra en korrelation och sedan spåra rånarens mobil.

Dessutom kan man chargebacka kortbetalningar, t.ex. i det fallet en butik har ägnat sig åt riskabla transaktioner.


BellaBelle: Nej det finns ingen speciell politiker eller partier som riskerar att skapa ondskan. Men jag syftar på att om ett visst parti eller politiker vill slopa valsystemet, och man röstar in den personen och det partiet i sådan mängd att de får makt, då får vi en diktatur/ond stat.
Och då får man helt enkelt vara försiktig med på vad man röstar på.


Seriöst, du vägrar lära dig tekniken med att citera här men tar dig rätten att tycka att alla ska ta till sig tekniken med kortbetalningar etc?

Och kommer polisen öht ha tid med dessa rån? Är det så säkert man får tillbaka pengarna?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-01-30 20:14:46

Kommer nog bli dyrt för banker och försäkringsbolag. När min kompis blev skimmad fick hon tillbaka pengarna men polisen utredde ingenting.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-01-30 20:21:10

kiddie skrev:
sebastiann skrev:Ja staten är god. Staten är alltid snäll sålänge vi medborgare inte röstar in en ond stat.


Så om jag och 40 % röstar på den goda staten får vi skylla oss själva när den onda staten kommer veta saker om oss som vi anser att den inte borde och som vi blir skadade av?


Word!

Finns ju dessutom andra sätt ta över en stat än via folks röstande. Finns inga garantier, och Sverige är ett mycket oroligare land nu än tidigare.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-01-30 20:23:41

kiddie skrev:Kommer nog bli dyrt för banker och försäkringsbolag. När min kompis blev skimmad fick hon tillbaka pengarna men polisen utredde ingenting.


Bra att inget ännu värre hände. Men vad läskigt det låter!! Är kompisen ok??
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-01-30 20:29:33

sebastiann skrev:Men varför är ni så besvärade av kontantlöshet. Om man bortser från problemet att inte alla kan använda elektroniska betalningar såsom kort och mobilbetalningar.

Jag kan liksom inte förstå varför ni är så fruktansvärt rädda för "storebror ser er" och sådant trams. Även om nu staten får direkttillgång till alla transaktioner i realtid, vad spelar det för roll? "Har man rent mjöl i påsen har man inget att dölja."


Jag gillar varken att staten, banken, EU eller företag har koll på allt. Jag tror inte att staten och företag har ”rent mjöl i påsen”. Hur kan du vara så godtrogen?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-01-30 20:30:09

BellaBelle skrev:
sebastiann skrev:Men varför är ni så besvärade av kontantlöshet. Om man bortser från problemet att inte alla kan använda elektroniska betalningar såsom kort och mobilbetalningar.

Jag kan liksom inte förstå varför ni är så fruktansvärt rädda för "storebror ser er" och sådant trams. Även om nu staten får direkttillgång till alla transaktioner i realtid, vad spelar det för roll? "Har man rent mjöl i påsen har man inget att dölja."


Jag gillar varken att staten, banken, EU eller företag har koll på allt. Jag tror inte att staten och företag (alltid) har ”rent mjöl i påsen”. Hur kan du vara så godtrogen?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-01-30 20:31:24

BellaBelle skrev:
BellaBelle skrev:
sebastiann skrev:Men varför är ni så besvärade av kontantlöshet. Om man bortser från problemet att inte alla kan använda elektroniska betalningar såsom kort och mobilbetalningar.

Jag kan liksom inte förstå varför ni är så fruktansvärt rädda för "storebror ser er" och sådant trams. Även om nu staten får direkttillgång till alla transaktioner i realtid, vad spelar det för roll? "Har man rent mjöl i påsen har man inget att dölja."


Jag gillar varken att staten, banken, EU eller företag har koll på allt. Jag tror inte att staten och företag (alltid) har ”rent mjöl i påsen”. Hur kan du vara så godtrogen?


Jag är så bra på att citera att jag t o m citerar mig själv. :wink:
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2019-01-30 20:42:06

kiddie skrev:Därför att vi inte har ören mer så jag ser litegranna mynten som ören. Tänk dig 50 öre var kopparfärgad ett tag, trivdes med den. När det fanns lägre mynt som 10 öre så var de "vita". Fast iofs var 50-öringen inte i koppar när de andra fanns...

Får väl se enkronan som en gammal ettöring då så kanske det stämmer lite... Fast då var jag inte född.

Aha, då fattar jag.
Ja, det där har ju gått fram och tillbaka genom åren.

Haha, hade helt glömt bort 50-öringen i koppar, var tvungen att googla den :shock:



Så apropå det där med förtroende och onda stater: det är ju inte riktigt så att de onda alltid ber om lov att ta över. Vare sig stater eller information.
Kanske det här är bekant, t.ex:
Det är framför allt ett förhöjt hot mot Sveriges säkerhet som ligger bakom stängningen av det välbesökta turistmålet Kaknästornet i Stockholm.

Det verkliga skälet är att det finns en oro för att främmande makt ska kunna ta över samhällsviktig kommunikation

https://www.svd.se/sakerhetshot-stanger-kaknastornet
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-01-30 20:42:25

kiddie: Ja. Majoriteten bestämmer. Det är det som demokrati går ut på.
När det gäller skimming så håller ju Visa/Mastercard på att rulla ut chip/NFC i alla länder och det kommer sätta totalt P för skimming eftersom chip och NFC inte går att skimma, iom att det baserar sig på krypteringsnycklar som bara banken & kortet känner till.

Samma med onlinebedrägerierna, där håller man på att göra Verified by Visa och Mastercard 3DSecure obligatoriskt också.

BellaBelle: Det handlar inte om att vara godtrogen, utan det handlar om att det är staten som bestämmer. Sedan finns det internationella lagar som staten är skyldig att följa.
Vi måste lita på att EU och FN gör sitt, och att våran stat är snäll och god.
Det är det som samhället bygger på.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-01-30 20:46:12

BellaBelle skrev:Bra att inget ännu värre hände. Men vad läskigt det låter!! Är kompisen ok??


Tog två månader innan hon fick tillbaka pengarna, men det var lite småläskigt eftersom hon inte hade använt sitt kort förutom i en bankomat och i vanliga affärer. Hon hade inte köpt något på internet på evigheter.

Hon är även en sådan som håller för sin kod och inte viftar omkring med kortet. Väldigt noggrann.

Så hur det ens hände kommer vi aldrig få veta.

Hon hade som tur var någon att låna pengar av under tiden och det var inte en jättestor summa.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-01-30 20:50:16

Sebastiann, vad ska din utopi göra med kryptovalutorna?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-01-30 20:54:15

kiddie: Jag själv hade ju valt att fixa någon form av registreringssystem för kryptovalutorna, och ett system så det är olagligt för ett kryptovalutasystem att ta emot paket från "oregistrerade användare".
Så att staten ändå har insyn och kan kontrollera.

Jag gillar ändå kryptovalutorna eftersom det gör att individen själv kan bestämma vilken säkerhetsnivå ens pengar ska ha, och t.ex. ha cold/hot storage, fysiska dosor, engångskoder, eller helt sonika ett lösenord. Eller en fysisk knapp om man så vill.

Men jag tycker dock att staten bör ha en "huvudnyckel" till kryptovalutorna. Som används för att lösa brott.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-01-30 20:58:25

sebastiann skrev:kiddie: Ja. Majoriteten bestämmer. Det är det som demokrati går ut på.
När det gäller skimming så håller ju Visa/Mastercard på att rulla ut chip/NFC i alla länder och det kommer sätta totalt P för skimming eftersom chip och NFC inte går att skimma, iom att det baserar sig på krypteringsnycklar som bara banken & kortet känner till.

Samma med onlinebedrägerierna, där håller man på att göra Verified by Visa och Mastercard 3DSecure obligatoriskt också.

BellaBelle: Det handlar inte om att vara godtrogen, utan det handlar om att det är staten som bestämmer. Sedan finns det internationella lagar som staten är skyldig att följa.
Vi måste lita på att EU och FN gör sitt, och att våran stat är snäll och god.
Det är det som samhället bygger på.


Vilka ”vi” är det du pratar om som ”måste” detta?

Och hur kommer det sig att just DU har sådan tillit? Det är mycket diskussioner om det som brukar kallas samhällskontraktet nu, har du missat det?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in