Autism och intelligens

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Autism och intelligens

Inläggav slackern » 2019-01-17 9:15:53

Intressant frontalloberna har ju även en påvisbar inverkan när det kommer till psykopati. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Autism och intelligens

Inläggav Pinghis Khan » 2019-01-17 12:01:32

Vildsvin skrev:
kiddie skrev:
Vildsvin skrev:Ja, och per definition är det främst frontallobsfunktionerna som är nedsatta vid Asperger, då det utesluter att man är utvecklingsstörd.


En sanning med modifikation.

https://www.pediatricneurologybriefs.co ... 9-1/print/


"Asperger subjects had significantly less grey matter in fronto-striatal and cerebellar regions, and widespread differences in white matter, compared to controls. Sensorimotor gating was significantly impaired in Asperger’s syndrome. The difficulties inhibiting repetitive thoughts, speech and actions, characteristic of subjects with Asperger’s syndrome, are associated with anatomical abnormalities in fronto-striatal pathways that result in defective sensorimotor gating."

Slog upp frontrostriatum, det är förbindelsen mellan frontalloben och striatrum: https://en.wikipedia.org/wiki/Frontostriatal_circuit

Om förbindelser mellan frontalloben och andra delar av hjärnan är förkrympta så antar jag att man får effekter som liknar dem man får om frontalloben i sig hade varit förkrympt. På samma sätt som en avskuren nerv till en muskel ger förlamning i den som om muskeln i sig hade varit förlamad.

Vad gäller den mindre grå massan i lillhjärnan så lär inte heller det synas i ett vanligt IQ-test. När jag gjorde ett test i min utredning där man skall kopiera så många symboler som möjligt tyckte jag att det var min skrivhastighet, dvs motoriken och inte tänkandet som var flaskhalsen.

Amygdala är väl också som ett russin och lite andra delar av hjärnan som jag inte kommer ihåg eftersom min hjärna har krympt.
Eller så är amygdalan överaktiv.jag garderar mig med att påstå att den är överaktiv och förkrympt samtidigt.iaf abnorm.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Autism och intelligens

Inläggav Pinghis Khan » 2019-01-17 12:05:58

Jag tror det är fel på det mesta i hjärnan faktiskt alltifrån mitokondrier till typ...allt.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Autism och intelligens

Inläggav sussi83 » 2019-01-17 19:39:38

Begåvningen är ojämn som ni vet.
Einstein sa något om att man behöver rätt omständigheter för att utvecklas, en fisk som man kräver ska klättra i träd har sämre förutsättningar än en fisk i vattnet.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Autism och intelligens

Inläggav kiddie » 2019-01-18 3:30:22

slackern skrev:Intressant frontalloberna har ju även en påvisbar inverkan när det kommer till psykopati. :lol:


Skaru ha en smocka eller? (OBS!!! Skoj.)

:lol:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Autism och intelligens

Inläggav kiddie » 2019-01-18 3:34:19

Mina frontallober funkar bra på så vis att jag har bra självinsikt, bättre än NT, mot min vilja. Kan inte ljuga för mig själv. Sedan har jag lite vaj med självkontroll, jag har svårt att släppa bromsarna och trycka på gasen. Är inte okänslig för andras känslor och har bra social kontroll i det att jag tycker att begå brott bara är dumt.

Där mina frontallober sviker mest är att jag har svårt att lära in nya vanor och rutiner. Att det blir kaoz. Att jag kan organisera superbra på viss nivå men sedan saknas ändå delar i kedjan så slutresultatet blir inte jättebra. Det är det där med de exekutiva funktionerna. Att vardagsfungera. Det är jag dålig på.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Autism och intelligens

Inläggav sussi83 » 2019-01-18 14:43:26

kiddie skrev:
slackern skrev:Intressant frontalloberna har ju även en påvisbar inverkan när det kommer till psykopati. :lol:


Skaru ha en smocka eller? (OBS!!! Skoj.)

:lol:


Ha ha, fick en hjärnskakning när jag var bebis så det kan ju förklara ett å annat. Kanske Det som är grejen å inte någon diagnos.
Där sa du nåt kiddie, kanske därifrån sympatistörningen kommer. :-)018
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Autism och intelligens

Inläggav DIProgan » 2019-01-18 16:10:14

Fick både hjärnhinneinflamation som 5 åring samt slog i pannan hårt någon gång kring den tiden.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Autism och intelligens

Inläggav Pinghis Khan » 2019-01-21 13:45:22

kiddie skrev:Mina frontallober funkar bra på så vis att jag har bra självinsikt, bättre än NT, mot min vilja. Kan inte ljuga för mig själv...


Ja så är det nog.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Autism och intelligens

Inläggav kiddie » 2019-01-21 23:49:40

sussi83 skrev:Ha ha, fick en hjärnskakning när jag var bebis så det kan ju förklara ett å annat. Kanske Det som är grejen å inte någon diagnos.
Där sa du nåt kiddie, kanske därifrån sympatistörningen kommer. :-)018


Var nog 8 när jag hade hjärnskakning. Upplevde ingen skillnad före och efter dock. Däremot tror man att man kan utveckla hjärnsjukdomar som gammal enklare, om man slagit i skallen tidigare i livet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Autism och intelligens

Inläggav Bazooka » 2019-01-22 1:30:37

Handy skrev:Det finns aspisar med mycket hög IQ som är stresskänsliga och ändå kan klara av lönearbete. Dom aspergarna kanske driver egna företag som gör att dom kan styra sina arbetstider själva (behöver inte jobba när dom är för stressade och kan ta det i sin takt.) Men hur många jobb finns det egentligen där man får anpassa schemat till sin dagsform? Det är helt klart "bättre" att ha högre IQ även som autist, men det betyder något annat än för gemene man.

Ta bara er som exempel (Alien och kiddie), ni har gått på universitet (dom som tar examen från högskola har en genomsnittlig IQ på 115) och får anses ha kvoter betydande över medel. Har ni kunnat omsätta era högskolepoäng till något ekonomiskt? Jobbar ni med det ni utbildat er inom? Om ni har jobbat var ni nära utbränning?

Har ca 125 i IQ, mätt och det motsvarar att jag alltid skrev bäst på proven i klassen under omobbade perioder, och kunde ta en civ. Ing. trots att jag hatade att plugga och hatade allt med skolan. Testade högskoleprovet för några år sen med samma resultat. Mina autistiska drag var inte direkt en tillgång bland kompisarna men det vet alla här.

Jag får påstå att ha jobbat som civ ing, välbetald, i 25 år är rätt skapligt jobbat för en med mina drag. Konstigt nog är jag väldigt bra på att prata jobb, hjälpa och förklara för kunder, leda möten och liknande. Så länge det inte skall vara slagfärdigt och läsas mellan rader.Eller vara trevligt. Fikapauser slutade jag med fort.

Men visst fan har man nytta av IQ.
Bazooka
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2012-11-03

Autism och intelligens

Inläggav Bounce » 2019-01-22 12:38:05

Dunkar in med en artikel som är intressant att läsa för alla som är intresserade av autism & intelligens. https://medium.com/matter/the-boy-whose-brain-could-unlock-autism-70c3d64ff221
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Autism och intelligens

Inläggav Handy » 2019-01-24 22:06:47

Bounce skrev:Dunkar in med en artikel som är intressant att läsa för alla som är intresserade av autism & intelligens. https://medium.com/matter/the-boy-whose-brain-could-unlock-autism-70c3d64ff221


Mycket intressant, faktiskt. Men kritikerna har ganska sunda åsikter:
Critics of the intense world theory are dismayed and put off by this idea of hidden talent in the most severely disabled. They see it as wishful thinking, offering false hope to parents who want to see their children in the best light and to autistic people who want to fight the stigma of autism. In some types of autism, they say, intellectual disability is just that.

“The maxim is, ‘If you’ve seen one person with autism, you’ve seen one person with autism,’” says Matthew Belmonte, an autism researcher affiliated with the Groden Center in Rhode Island. The assumption should be that autistic people have intelligence that may not be easily testable, he says, but it can still be highly variable.


Jag är heller inte säker på att mera kopplingar i hjärnan (och större hjärnor) nödvändigtvis innebär högre medfödd kapacitet. Det är sant att hjärnvolym korrelerar med IQ (0.44 MRI), men autism är en annan sak. Jag har sett en hel del resultat (begåvningsresultat) från autister där i princip allt utom dom exekutiva förmågorna går betydande över medel. Det är också viktigt hur hjärnans kopplingar fungerar, inte bara att hjärnan har många förbindelser. En superprocessor har exempelvis mera minne och arbetar snabbare än en vanlig hjärna, men en dator är inte intelligent. En dator kan inte göra något meningsfullt på egen hand, den saknar alltså exekutiva funktioner. Vi aspergare har som bekant nedsatta exekutiva funktioner och det är inte sällan vi behöver samhälleliga insatser. Visst, jag köper att vi ofta får bra på begåvningstest men det spelar också roll vilka delar av testet man är bra på.

Kort sagt så kan man inte stirra sig blind på att vi har mera förbindelser och större hjärnor, man får helt enkelt se till funktionalitet. Jag är övertygad om att vi autister har en hel del på pluskontot i jämförelse med NT, men när man ser hur vi klarar oss i livet så har dom bättre hjärnor. Allt annat vore orimligt. Att vänta 50 år på att en autist som inte kan prata helt plötsligt ska blomma ut (och visa sin överlägsenhet) tror jag helt enkelt inte på.
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

Autism och intelligens

Inläggav Vildsvin » 2019-01-25 0:31:22

Handy skrev:Jag är heller inte säker på att mera kopplingar i hjärnan (och större hjärnor) nödvändigtvis innebär högre medfödd kapacitet. Det är sant att hjärnvolym korrelerar med IQ (0.44 MRI), men autism är en annan sak. Jag har sett en hel del resultat (begåvningsresultat) från autister där i princip allt utom dom exekutiva förmågorna går betydande över medel. Det är också viktigt hur hjärnans kopplingar fungerar, inte bara att hjärnan har många förbindelser. En superprocessor har exempelvis mera minne och arbetar snabbare än en vanlig hjärna, men en dator är inte intelligent.


Påminde mig om ett fenomen inom artificiell intelligens där ett system presterar sämre ju mer intelligent det försöker vara:

Overfitting is the use of models or procedures that violate Occam's razor, for example by including more adjustable parameters than are ultimately optimal, or by using a more complicated approach than is ultimately optimal. For an example where there are too many adjustable parameters, consider a dataset where training data for y can be adequately predicted by a linear function of two dependent variables. Such a function requires only three parameters (the intercept and two slopes). Replacing this simple function with a new, more complex quadratic function, or with a new, more complex linear function on more than two dependent variables, carries a risk: Occam's razor implies that any given complex function is a priori less probable than any given simple function. If the new, more complicated function is selected instead of the simple function, and if there was not a large enough gain in training-data fit to offset the complexity increase, then the new complex function "overfits" the data, and the complex overfitted function will likely perform worse than the simpler function on validation data outside the training dataset, even though the complex function performed as well, or perhaps even better, on the training dataset.
...
Overfitting is especially likely in cases where learning was performed too long or where training examples are rare, causing the learner to adjust to very specific random features of the training data, that have no causal relation to the target function. In this process of overfitting, the performance on the training examples still increases while the performance on unseen data becomes worse.

As a simple example, consider a database of retail purchases that includes the item bought, the purchaser, and the date and time of purchase. It's easy to construct a model that will fit the training set perfectly by using the date and time of purchase to predict the other attributes; but this model will not generalize at all to new data, because those past times will never occur again.

https://en.wikipedia.org/wiki/Overfitting
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Autism och intelligens

Inläggav Handy » 2019-01-26 19:04:32

Daniel Summers skrev:Thanks to modern mapping techniques, connections between the cerebellum and other parts of the brain are much better understood now than when prior theories about its function were being established. If there is damage to the cerebellum early in a child’s growth, including during the second and third trimesters of pregnancy, these “downstream” areas of the brain may not develop properly, including areas responsible for cognition. For children known to have a cerebellar injury at birth, Dr. Wang’s paper reports an increased relative risk for an ASD roughly equivalent to that of a smoker developing lung cancer.

“Because the risk factor from cerebellar injury is bigger than any other known environmental risk, we think this provides deep insight into the basic biology of how ASD brains go off track,” says Dr. Wang. “Problems in cerebellar function (whether caused by injury or genetic mechanisms) aren’t the cause of autism, but they are potentially a significant cause of autism.”

https://www.thedailybeast.com/early-bra ... ref=scroll

Intressant och också troligt. Autism är utvecklingsstörning/genfel/hjärnskador eftersom vi totalt sett fungerar sämre än NT.
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

Autism och intelligens

Inläggav Bounce » 2019-01-27 16:08:30

Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Autism och intelligens

Inläggav Bounce » 2019-01-27 22:26:07

Man måste först inse att jakten på genialitet är mycket värdefull i den pyramid liknande kapitalistiska värld vi lever i. Att det finns kritiker förstår jag även för att dom som inte är autistiska vill gärna framhäva sin begåvning och talang. Denna teori är vetenskapligt bevisad med kvantitativ data. Kritikerna har bara tomma ord.


Teorin förutsäger att alla autistiska har exceptionell begåvning och kan behålla sin fulla genialitetpotential om dom klarar leva de kritiska 6 första åren utan större psykiska påfrestningar och rädslor. Samt fortsätter stretcha begåvningen genom livet. Det betyder också att genialiteten finns kvar i dom områden där rädslor inte bromsat dom.


Dom människor med näst högst begåvningspotential är högkänsliga.


Lycka till!
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Autism och intelligens

Inläggav kiddie » 2019-01-28 7:10:13

Kanske inte helt relaterat men verkar finnas två genetiska grupper, en som är tålig och en som är känslig. Den tåliga gruppen brukar det gå bra för genom livet för de har en inre stabilitet. De hamnar någonstans i mitten, vare sig de har dåliga eller goda förutsättningar.

Sedan den andra gruppen de känsliga. Där kan det gå riktigt illa om personen blir behandlad dåligt, lätt att traumatisera och personen kan få "dåliga vanor" och psykisk ohälsa. Å andra sidan så har de en annan ytterlighet oxo, klarar de sig bra så kan de ganska mycket, inom skilda områden i livet och de kan vara produktiva och nyskapande och visa både intelligens och talang.

Vad jag förstår är det redan i fosterlivet som det bestäms vilken sort man blir.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Autism och intelligens

Inläggav slackern » 2019-01-28 9:51:40

kiddie skrev:Kanske inte helt relaterat men verkar finnas två genetiska grupper, en som är tålig och en som är känslig. Den tåliga gruppen brukar det gå bra för genom livet för de har en inre stabilitet. De hamnar någonstans i mitten, vare sig de har dåliga eller goda förutsättningar.

Sedan den andra gruppen de känsliga. Där kan det gå riktigt illa om personen blir behandlad dåligt, lätt att traumatisera och personen kan få "dåliga vanor" och psykisk ohälsa. Å andra sidan så har de en annan ytterlighet oxo, klarar de sig bra så kan de ganska mycket, inom skilda områden i livet och de kan vara produktiva och nyskapande och visa både intelligens och talang.

Vad jag förstår är det redan i fosterlivet som det bestäms vilken sort man blir.


Så det här är alltså bara dina egna funderingar och inget som det finns belägg för?
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Autism och intelligens

Inläggav RainBowChild » 2019-01-28 10:20:28

Varken belägg eller relaterat till ämnet.
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

Autism och intelligens

Inläggav Bounce » 2019-01-28 12:48:01

Autistiska är de allra känsligaste människorna. Om dom inte får tillräckligt vadderad uppväxt under de första kritiska 6 åren, lider och hämmas man av ens genialitetpotential mer än att få en fördel av den. Det autistiska barnet med det allra känsligaste sinnen kan få trauman (rädslor) av stimuli som är så pass milda i en vanlig människas uppfattning, att dom inte förstår hur fruktansvärt det var för det autistiska barnet.

Rädslorna och ångesten skapar sedan ritualer och repetitivt beteende hos det autistiska barnet för att få förutsägbarhet och förståelse (må bra) i den kaotiska, intensiva värld av förstärkta intryck via alla våra sinnen som vårat medvetande kan uppfatta. Om intensiteten är så pass enorm går barnet in i en bubbla och hyper fokuserar och stänger ute verbal kommunikation helt.


Vem som blir geni har helt att göra med vilken uppväxt man får. Om ingen autistisk människa får tillräckligt vadderad uppväxt och kreativt utvecklande stimulans från tidig ålder samt fortsatt passionerad stretchning av ens begåvning genom livet. så är det människor från dom högkänsliga, som kommer uppfattas och kallas genierna. Om inte dom högkänsliga får rätt uppväxt så är det människorna i änden av det normalbegåvade som kommer uppfattas och kallas genierna. Begåvningen är inget fast värde, utan utvecklas ju mer du utövar dina skills i livet.

Vad är ett geni?

Ett geni är en människa med extraordinär talang inom ett eller flera områden i förhållande till resten av populationens prestationer. Begåvningen har ett vetenskapligt och konstnärligt uttryck, för att gynna mänskligheten emotionellt till överlevnad.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Autism och intelligens

Inläggav Handy » 2019-01-28 13:07:10

Bounce

Känner du till Kim Peek? Han är en savant, med överlägset minne och inkodningspotential. Han läser en sida ur en bok med blixtens hastighet och kommer i princip ihåg allt. När dom undersökt honom visade det sig att han hade en betydligt större hjärna än medel. Men hans pappa är tvungen att göra allt åt honom - raka honom osv. Nu är exemplet extremt men det visar på att dom exekutiva förmågorna är livsviktiga. Det spelar ingen roll om man har extrema talanger inom snäva områden utan förmågan att göra något vettigt av dom. Nu talar jag ur minnet, men har för mig att hans hjärnhalvor inte "kommunicerar" på ett neurotypisk vis. Så visst, Peek har säkert (som autist) alla delarna gällande "autism har högre potential teorin", men han fungerar ju mycket dåligt. Han kan inte själv komponera bländande musikverk eller alstra något innovativt på egen hand. Visst, han är som ett vandrande uppslagsverk men alla har ju tillgång till google.

Bör också tilläggas att människor med extremt minne osv också brukar ha exekutiva förmågor därefter, men vi autister brukar ju vara ojämna. Så visst är det en enorm fördel att ha ett så överlägset minne osv, men man fungerar ju totalt sämre om man har sådana viktiga nedsättningar.
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

Autism och intelligens

Inläggav Bounce » 2019-01-28 21:48:17

Ja det är ju därför det är så viktigt att sådana här trådar finns så att fler föräldrar kan ge sina barn så pass vadderade uppväxter att ens autistiska barn kommer ut så pass högfungerande så att det blir en edge (fördel).
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Autism och intelligens

Inläggav Pinghis Khan » 2019-01-29 0:38:37

Jag tror jag hade varit lyckligare om jag varit mindre intelligent.
Det är jobbigt att alltid få rätt om allting hela tiden.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in