Autism och intelligens

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Empatiöverflöd?

Inläggav Paladinen » 2021-03-19 18:36:43

WallE skrev:En person som har uppmätt kvot (vid två testtillfällen med leg psykolog) under 70 slipper jobba.

Nu nämner du ju extremer ,en person med en IQ på under 70 anses lida av utvecklingsstörning.

Rikssnittet för IQ i Sverige har vid tidigare mätningar legat på 99 i IQ
Paladinen
Förhandsgranskad

Anslöt: 2020-12-23

Empatiöverflöd?

Inläggav WallE » 2021-03-19 18:40:48

Paladinen skrev:
WallE skrev:En person som har uppmätt kvot (vid två testtillfällen med leg psykolog) under 70 slipper jobba.

Nu nämner du ju extremer ,en person med en IQ på under 70 anses lida av utvecklingsstörning.

Men du förstår ju min poäng.
WallE
Bannad

Anslöt: 2020-12-20

Empatiöverflöd?

Inläggav Paladinen » 2021-03-19 18:44:53

WallE skrev:
Paladinen skrev:

Ja men jag tror inte att merparten av dom som lever på sjukersättning skulle ha en IQ under rikssnittet. Det finns garanterat dom som gör det men tror inte att det är en överhängande procent.

Det kan ju finnas en mängd olika anledningar till att man går på sjukersättning som på inget viss skulle vara kopplad till låg IQ. Man kan ha arbetsskador , medfödda fysiska handikapp ,svåra allergier , sjukdomar mm mm som inte är kopplade till intelligensnedsättning
Paladinen
Förhandsgranskad

Empatiöverflöd?

Inläggav WallE » 2021-03-19 18:50:34

Paladinen skrev:
WallE skrev:
Paladinen skrev:

Ja men jag tror inte att merparten av dom som lever på sjukersättning skulle ha en IQ under rikssnittet. Det finns garanterat dom som gör det men tror inte att det är en överhängande procent.

Det kan ju finnas en mängd olika anledningar till att man går på sjukersättning som på inget viss skulle vara kopplad till låg IQ. Man kan ha arbetsskador , medfödda fysiska handikapp ,svåra allergier , sjukdomar mm mm som inte är kopplade till intelligensnedsättning

I sammanhanget gäller det asperger.

Aspergare har svårt att förstå andra och sig själv, det är kognitiv empati (med betoning på kognitiv). Helhetsuppfattningen, tidsuppfattningen, snabbheten, flexibiliteten och att ta in och bearbeta information med många sinnen är bristande hos majoriteten med autism/asperger. Var någonstans tror du att alla dessa saker sitter? I benet? I tunntarmen? Tror du att dessa förmågor går under intelligensbegreppet?
WallE
Bannad

Anslöt: 2020-12-20

Empatiöverflöd?

Inläggav Paladinen » 2021-03-19 18:58:47

WallE skrev:
Paladinen skrev:
WallE skrev:

I sammanhanget gäller det asperger.

Aspergare har svårt att förstå andra och sig själv, det är kognitiv empati (med betoning på kognitiv). Helhetsuppfattningen, tidsuppfattningen, snabbheten, flexibiliteten och att ta in och bearbeta information med många sinnen är bristande hos majoriteten med autism/asperger. Var någonstans tror du att alla dessa saker sitter? I benet? I tunntarmen? Tror du att dessa förmågor går under intelligensbegreppet?

Nej definitivt inte men du framställer det som att gå på sjukersättning på något vis skulle ha en symbios med låg intelligens.

Jag hävdar att det inte finns någon övergripande korrelation mellan sjukersättning och låg IQ/intelligensnedsättning.
Paladinen
Förhandsgranskad

Empatiöverflöd?

Inläggav Baba Jaga » 2021-03-19 19:01:02

Hur kommer det sig då att så många Aspergare jobbar i Silicon Valley? Vissa säger till och med att SV inte skulle ha funnits utan Aspergare.
Det lär väl knappast bero på att vi har låg IQ ... eller?
Ojämn begåvningsprofil är naturligtvis inte samma sak som förståndsmässig nedsättning.
Baba Jaga

Anslöt: 2011-12-28

Empatiöverflöd?

Inläggav slackern » 2021-03-19 19:16:21

Baba Jaga skrev:Hur kommer det sig då att så många Aspergare jobbar i Silicon Valley? Vissa säger till och med att SV inte skulle ha funnits utan Aspergare.

Har du en källa på det påståendet? Eller är det bara spekulationer och rykten du har hört?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in