Vill vi ha kontantfria butiker?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2018-12-28 17:52:01

Fabela skrev:
sebastiann skrev:Varför skulle det inte fungera med något hjälpmedel som t.ex. visar saldot som finns på kortet som upplysta sedlar och mynt?

För att det bara är så.
Det är egentligen ingenting du behöver förstå, utan du kan bara acceptera det faktumet att människor fungerar olika.

Vad gäller tid så går det inte att jämföra som i ditt exempel. Tid är alltid nånting abstrakt du inte kan hålla i handen. Men du kan hålla i en peng.
Förstår du skillnaden?

Först bara ett förtydligande av det fetade: alltså "förstår du hur jag menar att jag tycker att de skiljer", var vad jag undrade.

Men började själv fundera på det där, och det slog mig att jag ju mycket riktigt har problem med tidsuppfattning. Det spelar ingen som helst roll hur tiden s.a.s. åskådliggörs, jag har som en egen tidsuppfattning iaf. Ibland stämmer den med resten av världen, ibland inte, den verkar leva sitt eget liv.

Undrar hur jag skulle funka ihop med ett solur :-)063 Alltså som en helt seriös fundering. Mycket mer konkret än så kan det inte bli, tänker jag.
Undrar också om det skulle vara lättare om man slapp det där "småtjafset" med exakta minuter mm. "Klockan är i början av dagsljuset" vore kanske konkret och stressreducerat nog :-)063

Och ja, jag har absolut lättare att hålla reda på fysiska pengar.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Flinta » 2018-12-28 23:17:31

sebastiann skrev:Flinta: Varför skulle det inte fungera med något hjälpmedel som t.ex. visar saldot som finns på kortet som upplysta sedlar och mynt? Det finns ju hjälpmedel som t.ex. visualiserar tid på samma sätt, och att koppla ett sådant hjälpmedel mot bankkontot kommer ju bli mycket lättare när PSD2 gått igenom fullt ut.


Därför att det fortfarande skulle vara för svårt för en hel del människor och/eller inte passa dom? Förändringar och lära nytt är svårare för vissa människor än för andra.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Flinta » 2018-12-28 23:24:45

Vet inte om det redan berörts i tråden men

Människor tvingas närmre varandra när man håller på och utbyter mynt. Både fysiskt och mentalt. På gott och ont.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sussi83 » 2018-12-29 0:43:12

Matbutiker använder sig inte så mycket av räknande och kontanter, allt sker automatiskt och behållaren spottar ut rätt växel. Ganska enkelt.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sussi83 » 2018-12-29 0:59:14

Flinta skrev:
BellaBelle skrev:Hittade den här kommentaren på ”Kontantupproret”:

””På grund av min neuropsykiatriska funktionsnedsättning är jag beroende av kontanter”
På grund av min neuropsykiatriska funktionsnedsättning (Aspergers syndrom) har jag en konkret uppfattningsförmåga och ett konkret sätt att tänka. Som en effekt av detta har jag oftast haft problem med att hålla i pengar och speciellt att spara pengar på ett bankkonto. För att lyckas spara pengar på ett enkelt sätt har jag valt att samla mynt i en petflaska, så att jag enkelt kan se hur det växer. Nu är flaskan full, och jag vill sätta in pengarna på banken. Problemet är bara att nästan ingen vill ta emot dem, eller så är insättningsavgiften skyhög.”

http://www.kontantupproret.se/berattelser/


:-)049
För en väldig massa människor är det helt nödvändigt med kontanter för att kunna spara till något och/eller för att kunna sköta sin ekonomi helt eller delvis. Behovet är ej enbart kopplat till AS, utan vanligt hos alla med kognitiva nedsättningar pga t ex naturligt åldrande, utvecklingsstörning, utmattningssyndrom, psykiska sjukdomar. Det är också vanligt att dessa grupper har en lägre inkomst och därmed än större behov av att kontrollera utgifter.


Jag kan ha ett behov av fysiska räkningar, om inte behöver jag ställa om mina rutiner för att få det att funka. Men räkningarna blir alltid betalda. Hur som, vill man visuellt se hur sparandet påverkar ens ekonomi finns det appar som hjälper en följa sparmål mm genom att visa en mätare eller diagram. Så man kan hitta lösningar genom teknik för att lösa olika saker. Sedan om omgivningen inte fattat att utvecklingen av teknik funkar även ypperligt för de med olika hinder är bara beklagligt. Ibland står utvecklingen still för vissa som mest får fördelar av den, alla tjänar på att hänga med i förändringar i samhället. Hyror är väl en annan sak som inte riktigt går hand i hand med försäkringssystemet. Men aja man får lägga alla i fosterställning och hoppas att det funkar lika bra i ett modernt samhälle.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-12-29 11:13:30

Just när det gäller räkningar så kan man ju alltid ha autogiro. Simpelt men effektivt, och man behöver inte bry sig om sina räkningar över huvud taget, bara låta det rulla på automagiskt.

Såhär kan du göra för att du inte ska "råka" göra slut på dina räkningspengar.

Låt oss säga att lönen/ersättningen (låt oss säga 15 000) kommer in 25 januari 2018. Detta sätter du in på Konto C (dvs du styr insättningen mot konto C, dvs konto C är ditt primärkonto/lönekonto).
Konto C har alla autogiron kopplade till sig.
Den 25 februari, kommer din nästa lön/ersättning in (också 15 000). Efter det säger vi att du har 3000 kvar från förra månaden, så du har nu totalt 18 000 på ditt C-konto. Då tar du och för över Kontosaldo C - inkomster februari, dvs 3000 kr, till konto B. Konto B är ditt buffertkonto/sparkonto. De pengar du förbrukar/använder/sparar under mars är altså dina februaripengar (som du fått i slutet på januari), så du behöver ju såklart en buffert på minst 2 månader för att kunna påbörja med något sådant.

När du sedan behöver ha pengar att handla för, så för du över lämplig summa från konto B till konto A (ditt kort).

Simpelt, effektivt och inga problem. Genom att göra såhär så har du alltid pengar över för att betala dina räkningar, dina räkningar går automatiskt, och du får även bra koll på din ekonomi.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2018-12-29 11:55:41

sussi83 skrev:Sedan om omgivningen inte fattat att utvecklingen av teknik funkar även ypperligt för de med olika hinder är bara beklagligt.

Va? Det är ju inte omgivningen, utan folk med hinder själv som tycker att det inte funkar.

Eller missförstår vi varann på nåt sätt?

EDIT: förtydligande: jo, det funkar för en del men inte alla.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Flinta » 2018-12-29 13:18:07

Många varken vill eller kan "hänga med".

Skulle man ta bort kontanter så skulle det krävas en mycket stor pedagogisk satsning. Hur skulle man inspirera man gruppen som annars skulle bli utanför till motivation? När man bara har ett visst begränsat utrymme för ny info i hjärnan och är ointresserad av nya tekniska lösningar och tycker det fungerar smidigt med kontanter?

Jag har närstående under 65 år som aldrig använt en dator. De har inte körkort, andra betalar deras räkningar, de har svårt med informationsinhämtning, följa instruktioner, använda kort och komma ihåg och slå koder i röriga miljöer. De är naturligt rädda för det som är nytt och annorlunda eftersom det höjer stressnivån i vardagen som ofta är tillräckligt utmanande.

De har pga funktionsnedsättningar, ointresse, låg inkomst därför inte heller råd med de nyare mobiler som krävs för att man ska kunna ladda ner appar. De brukar ringa med sina äldre mobiler men att t ex skicka sms är för svårt och därmed ointressant.

De skulle nog dö innan kontanthanteringen skulle vara borta helt och det är nog bäst så.

"De" kan inkludera dig själv imorgon då man aldrig vet vad som händer. De tillhör en stor grupp som har svårt att göra sin röst hörd och saknar möjligheten att påverka i de flesta frågor, även protestera mot kontantfria butiker.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2018-12-29 15:39:37

Det är väl bra om vi kan göra den lilla rutan i mitten för vem som är normal ännu mindre. Då kan man patologisera de som inte tar åt sig ny teknologi fort och skapa en ny diagnos. Sedan kan de få ledsagare som hjälper dem...

Sedan kan vi sopa bort alla utanför rutan och sedan har vi bara de riktigt friska och bra människorna kvar!!!

Eller... njae..... det kanske inte kändes helt 100.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Maggi » 2018-12-29 15:47:19

@kiddie. Haha :-)049
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-01-07 17:54:25

Cash is King!?!!!
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-01-07 17:57:04

Flinta skrev:Många varken vill eller kan "hänga med".

Skulle man ta bort kontanter så skulle det krävas en mycket stor pedagogisk satsning. Hur skulle man inspirera man gruppen som annars skulle bli utanför till motivation? När man bara har ett visst begränsat utrymme för ny info i hjärnan och är ointresserad av nya tekniska lösningar och tycker det fungerar smidigt med kontanter?

Jag har närstående under 65 år som aldrig använt en dator. De har inte körkort, andra betalar deras räkningar, de har svårt med informationsinhämtning, följa instruktioner, använda kort och komma ihåg och slå koder i röriga miljöer. De är naturligt rädda för det som är nytt och annorlunda eftersom det höjer stressnivån i vardagen som ofta är tillräckligt utmanande.

De har pga funktionsnedsättningar, ointresse, låg inkomst därför inte heller råd med de nyare mobiler som krävs för att man ska kunna ladda ner appar. De brukar ringa med sina äldre mobiler men att t ex skicka sms är för svårt och därmed ointressant.

De skulle nog dö innan kontanthanteringen skulle vara borta helt och det är nog bäst så.

"De" kan inkludera dig själv imorgon då man aldrig vet vad som händer. De tillhör en stor grupp som har svårt att göra sin röst hörd och saknar möjligheten att påverka i de flesta frågor, även protestera mot kontantfria butiker.


Jag kommer inte ihåg min kod nu. Fast är konstig, trött.. men

Ska ta med pengar och handla för, kontanter. Det klarar jag. Är nog lite uppvarvad, fast trött.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Pepparchips » 2019-01-08 10:09:02

BellaBelle skrev:Cash is King!?!!!

Card is king. :)
Pepparchips
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2017-04-22
Ort: Tokholm

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-01-17 9:42:35

Nu har det exploderat i Sverige.
Mobilbetalningar....

Vi kan vänta oss en väldigt snabb kontantdöd iaf.

https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/marknader/swedbank-släpper-app-för-kontaktlösa-betalningar/ar-BBSjwAl
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-01-18 3:46:13

Har lärt mig blippa en sorts till betalterminal (som man kan göra under 200). Det går långsamt framåt i lärandet!

Min kompis bara lär sig skitfort. Jag är som en gamling.

Ser framemot när man inte behöver stå i kassa utan en stråle sveper över vagnen och skannar alla varor, även de dolda av andra varor, sedan kan man packa och gå ut. Och så dras det automatiskt från kontot! Haha.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Maggi » 2019-01-18 12:54:06

Vadå butiker?! Det systemet är väl på utdöende?
Undrar hur lång tid det tar innan de flesta köpcentrum och butiker är borta?
Eller finns det brancher där det kommer finnas kvar?
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-01-21 23:53:36

Maggi skrev:Vadå butiker?! Det systemet är väl på utdöende?
Undrar hur lång tid det tar innan de flesta köpcentrum och butiker är borta?
Eller finns det brancher där det kommer finnas kvar?


Ja, det blir väl mer och mer internet. Möjligtvis blir det kvar affärer med sådana saker man vill se i verkligheten innan man köper. Mataffärerna dör nog ut till sist. Sedan blir det väl att fylla i matkassen på nätet och den kommer hem till mig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Furienna » 2019-01-27 15:16:24

kiddie skrev:
Maggi skrev:Vadå butiker?! Det systemet är väl på utdöende?
Undrar hur lång tid det tar innan de flesta köpcentrum och butiker är borta?
Eller finns det brancher där det kommer finnas kvar?


Ja, det blir väl mer och mer internet. Möjligtvis blir det kvar affärer med sådana saker man vill se i verkligheten innan man köper. Mataffärerna dör nog ut till sist. Sedan blir det väl att fylla i matkassen på nätet och den kommer hem till mig.

Fast mat vill man väl se på själv? Och hur exakt gör man då, om det blir fel på ens Bank-ID (som det har blivit för mig)? För då blir det väl omöjligt att beställa varor över internet?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Re: Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav popruta » 2019-01-27 15:21:44

Jag tycker det är lite tråkigt att kontanter försvinner. Jag har en 5-åring och snart kommer jag väl få swisha veckopengen :-P
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-01-27 15:47:02

Furienna: Fast även om det blir fel på BankID betyder inte att du förhindras från att beställa.
Hos många webbutiker kan du välja att spara kortet - då behöver du bara autensitera med BankID en gång och sedan kan du beställa utan att behöva använda BankID varje gång.

Och du borde fixa ditt BankID innan problemen blir värre, för annars kan det hända att du helt förhindras använda banktjänster. Tänk när Postnord tar bort legitimationskontrollen och säger att ALLA paket måste legitimeras med BankID via deras app. Då kan du inte hämta ut aktiveringskoden för ditt nya BankID om du inte har det gamla.

popupruta: Ja det är ju smart att swisha. Skulle barnet vara för ungt för swish så kan man ha samma bank som barnet så gör man bara en överföring via internetbanken så går det direkt utan att du behöver vänta på nästa dag.
(bankkort kan man få redan från 9 år hos handelsbanken och vissa kort hos vissa banker saknar t.o.m. åldersgräns helt o hållet)
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Furienna » 2019-01-27 18:01:47

sebastiann skrev:Furienna: Fast även om det blir fel på BankID betyder inte att du förhindras från att beställa.
Hos många webbutiker kan du välja att spara kortet - då behöver du bara autensitera med BankID en gång och sedan kan du beställa utan att behöva använda BankID varje gång.

Det var inte möjligt för mig att beställa mat på en affär över internet utan fungerande bank-ID, när jag försökte en gång. Utan min syster fick sköta det i stället. :?

sebastiann skrev:Och du borde fixa ditt BankID innan problemen blir värre, för annars kan det hända att du helt förhindras använda banktjänster. Tänk när Postnord tar bort legitimationskontrollen och säger att ALLA paket måste legitimeras med BankID via deras app. Då kan du inte hämta ut aktiveringskoden för ditt nya BankID om du inte har det gamla.

Eller så gör vi allt för att motverka att man ska behöva bank-ID för att få göra allt i hela världen, som att kunna handla mat och hämta ut paket från posten. Låter inte det som det bästa?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Pinghis Khan » 2019-01-27 18:11:06

Kontanter är sååå 400fkr.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-01-27 20:21:44

Furienna: Vad jag menade är att hos vissa matbutiker, så kan du spara kortet, altså så att den kommer ihåg kortuppgifterna. Då behöver du bara använda BankID första gången.

Men såklart, du behöver alltid använda BankID åtminstonde första gången, det är av rent säkerhetsskäl. Men hädanefter så går det utan BankID.

Varför vill du motverka BankID? Det är väl bra att kunna legitimera sig överallt med BankID. Bästa vore ju om man kunde utveckla BankID till att innehålla pass o körkort också, så man kan slänga ut dem plastbitarna genom fönstret också.

Utrota kontanterna, sedan låter man de fysiska plastkorten följa med. Även nycklar och sådant kan utrotas. Så har vi allt i mobilen sedan.

Det spar på miljön också, när man inte längre behöver tillverka o skicka ut massa rektangulära plastbitar utan man istället kan skicka lite data över nätverket för att någon ska få sitt leg i mobilen.
Lite data över en TP-kabel drar bara några några hundratal mA som mest.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Chilehead » 2019-01-27 23:37:14

sebastiann skrev:Utrota kontanterna, sedan låter man de fysiska plastkorten följa med. Även nycklar och sådant kan utrotas. Så har vi allt i mobilen sedan.

Och sen går telefonen sönder/slutar fungera/blir stulen/tappas bort så sitter du i skiten fullkomligt.

Nej Tack

Att ha det så som det huvudsakliga verktyget, javisst, men det måste alltid finnas alternativ när tekniken strular
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in