Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav BellaBelle » 2018-10-03 15:16:29

Smoyy skrev:Ritalin och concerta är exakt samma sak bara att dosen metylfenidat går ut direkt i blodet och man måste ta flera ggr om dagen. Toleransutvecklingen går alltså fortare och man får mer av ett ”rus”. Den är effektivare ja men inte alls fördelaktigt egentligen.
Varför inte amfetaminpreparat skrivs ut före är pga större benägenhet till toxiska effekter på fortplantning och lever.
Jag tar själv en mindre dos concerta som hjälper utan en enda biverkning.


Vad menas med ”en mindre dos”?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav BellaBelle » 2018-10-03 15:18:59

I Kerstin Ekmans bok om förlagsbranschen - roman, minns ej vad den heter - tar ena huvudpersonen ”Ritalina”. Stavades med a på slutet. Men jag minns inte vad som hände. Kanske att hon blev smal? Tror det var på 50-talet. Bantningspiller då??!?? Eller??
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Smoyy » 2018-10-03 15:30:26

BellaBelle skrev:
Smoyy skrev:Ritalin och concerta är exakt samma sak bara att dosen metylfenidat går ut direkt i blodet och man måste ta flera ggr om dagen. Toleransutvecklingen går alltså fortare och man får mer av ett ”rus”. Den är effektivare ja men inte alls fördelaktigt egentligen.
Varför inte amfetaminpreparat skrivs ut före är pga större benägenhet till toxiska effekter på fortplantning och lever.
Jag tar själv en mindre dos concerta som hjälper utan en enda biverkning.


Vad menas med ”en mindre dos”?
BellaBelle skrev:I Kerstin Ekmans bok om förlagsbranschen - roman, minns ej vad den heter - tar ena huvudpersonen ”Ritalina”. Stavades med a på slutet. Men jag minns inte vad som hände. Kanske att hon blev smal? Tror det var på 50-talet. Bantningspiller då??!?? Eller??


36 mg. Bör ligga på 72 mg egentligen.

Metylfenidat skrivs faktiskt ut off label ibland mot övervikt, mestadels i USA dock. Det brukar minska aptit och leda till viktminskning på det sättet. Ett ok bantningspiller med andra ord men det löser ju inget egentligen. Slutar man återfår man ju aptiten.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav BellaBelle » 2018-10-03 15:37:26

Smoyy skrev:
BellaBelle skrev:
Smoyy skrev:Ritalin och concerta är exakt samma sak bara att dosen metylfenidat går ut direkt i blodet och man måste ta flera ggr om dagen. Toleransutvecklingen går alltså fortare och man får mer av ett ”rus”. Den är effektivare ja men inte alls fördelaktigt egentligen.
Varför inte amfetaminpreparat skrivs ut före är pga större benägenhet till toxiska effekter på fortplantning och lever.
Jag tar själv en mindre dos concerta som hjälper utan en enda biverkning.


Vad menas med ”en mindre dos”?
BellaBelle skrev:I Kerstin Ekmans bok om förlagsbranschen - roman, minns ej vad den heter - tar ena huvudpersonen ”Ritalina”. Stavades med a på slutet. Men jag minns inte vad som hände. Kanske att hon blev smal? Tror det var på 50-talet. Bantningspiller då??!?? Eller??


36 mg. Bör ligga på 72 mg egentligen.

Metylfenidat skrivs faktiskt ut off label ibland mot övervikt, mestadels i USA dock. Det brukar minska aptit och leda till viktminskning på det sättet. Ett ok bantningspiller med andra ord men det löser ju inget egentligen. Slutar man återfår man ju aptiten.


Ja, när jag testade Concerta så ville läkarna jag skulle komma upp i 72 mg. Då började jag ofta spy. :/ Känner till andra som gjort det också. Jobbig med för magen??

Aha.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Fabela » 2018-10-03 17:12:36

Tack för alla svar.

Hmm, jag har ju skjutit på det här så länge, så jag minns inte längre exakt vad som sas då när det beslutades att jag skulle testa.
Men jag fick välja själv mellan två olika iaf. Vad det andra var, och varför jag valde Concerta minns jag inte.

Har höjt till 36 mg för bara några dar sen, så det går inte att säga ännu om jag bara har insättningssymptom.

Ah, och apropå irritation pga "vården":
Dels fick jag knäpp på näsan igår för att jag slarvat några dagar, eftersom det gör utvärderingen svårare.
Dels erbjuder man glatt sömnpiller och lugnande och nåt mer jag glömt, att ta nu på en gång - så DET skulle inte göra utvärderingen svårare då, att stoppa i sig flera olika mediciner man aldrig ätit förr, med ev. biverkningar som "baksmällor" dan efter mm?!
Sa blankt nej till alltihop :roll:

Alltså... jag försöker verkligen ha respekt och förtroende för "vården". Men de gör det sannerligen inte lätt alla gånger.

Smoyy, så du fortsatte med Concerta iaf till slut. Provade du att gå upp från 36 mg, eller provade du nåt annat emellan?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-10-03 20:34:54

BellaBelle skrev:Ritalina

Vet inte men detta är metylfenidatets tidiga historia:
First synthesized in 1944, the Ritalin formula (at that time commonly known as MPH, from methylphenidate) was improved in 1950, and by 1954 it was being tested on humans. In 1957, Ciba Pharmaceutical Company began marketing MPH as Ritalin to treat chronic fatigue, depression, psychosis associated with depression, narcolepsy, and to offset the sedating effects of other medications. It was used into the 1960s to try to counteract the symptoms of barbiturate overdose.

http://www.cesar.umd.edu/cesar/drugs/ritalin.asp
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Smoyy » 2018-10-04 11:25:44

Fabela skrev:
Smoyy, så du fortsatte med Concerta iaf till slut. Provade du att gå upp från 36 mg, eller provade du nåt annat emellan?


Yes i ren desperation pga min depression och initiativlöshet. Aldrig testat mer än 36 mg nej men ska prova 54 nu fast mer utspritt. Har inga biverkningar alls denna gång. Måste ha varit nocebo förra gången eller något annat.
Tänker lite mer klart, orkar mer och har mer motivation och glädje. Sover även lite bättre. Funderar på att testa ta framåt kvälllen också för att se om sömnen blir ännu bättre.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Fabela » 2018-10-04 13:07:45

Grattis Smoyy, skönt att det funkade för dig :D
Kanske var det insättningssymtom för dig också.

Jag har ju det nu, som sagt, det känns lite nedslående. Bl.a. svajade jag som om jag var full igår, när jag var ute på en skogspromenad och klättrade upp och ned för branta sluttningar, pga att det sätter sig på balanssinnet och motoriken.
Jihaa... men jag tog mig hem i ett stycke. Nu ska jag hålla mig på planare mark ett tag :roll:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Fabela » 2018-10-05 17:28:24

HATAR Concerta idag.
Nu är sömnen helt åt h-e igen pga den.
Missade min tid hos psykologen idag pga det, hade verkligen behövt träffa henne.

Har tyckt att jag varit klarare i skallen i några dar, vilket kan vara effekt av Concertan.
Men om det ska fortsätta att slå ut sömnen blir det ju plus minus noll, för idag är jag stendum av sömnbrist istället.

Tålamod. Några veckor till. Jag vet.
Behövde bara få gnälla av mig lite.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Smoyy » 2018-10-05 20:13:18

Fabela skrev:Grattis Smoyy, skönt att det funkade för dig :D
Kanske var det insättningssymtom för dig också.

Jag har ju det nu, som sagt, det känns lite nedslående. Bl.a. svajade jag som om jag var full igår, när jag var ute på en skogspromenad och klättrade upp och ned för branta sluttningar, pga att det sätter sig på balanssinnet och motoriken.
Jihaa... men jag tog mig hem i ett stycke. Nu ska jag hålla mig på planare mark ett tag :roll:
Fabela skrev:HATAR Concerta idag.
Nu är sömnen helt åt h-e igen pga den.
Missade min tid hos psykologen idag pga det, hade verkligen behövt träffa henne.

Har tyckt att jag varit klarare i skallen i några dar, vilket kan vara effekt av Concertan.
Men om det ska fortsätta att slå ut sömnen blir det ju plus minus noll, för idag är jag stendum av sömnbrist istället.

Tålamod. Några veckor till. Jag vet.
Behövde bara få gnälla av mig lite.


Jo tack det är skönt man får må lite bättre även om man känner sig som en knarkare.
Synd du får så mycket biverkningar. Jag sover som sagt snarare bättre med concerta. Testade 54 mg idag och det känns ännu bättre. Lång väg tills jag är nöjd dock. Sömnen är totalt åt skogen ändå. Vaknar utan anledning på nätterna och ibland har jag svårt att bli trött ens, även innan concerta. Sömnen är däremot djupare.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Fabela » 2018-10-06 15:44:07

Nu börjar det bli intressant.
För tidigt att utesluta slump och mitt normala sätt att pendla, men utifrån att testa mig själv på forumet idag verkar det som att det funkar.
Så här mycket har jag inte orkat/kunnat läsa och skriva på länge. Tar in det jag läser lättare och hittar orden snabbare än jag brukar.

Nu gäller det att inte dra iväg med förhoppningar, känner jag...
För även om det funkar och har de nämnda positiva effekterna, så märker jag redan nu att det kan samtidigt bli negativt: börjar redan få för många idéer samtidigt. Dvs mer åt "ADHD"-hållet :?
Skum känsla, lite det där att man ska vara försiktig med vad man önskar sig, för man kan få det :-)063
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav cirkusfreak » 2018-10-11 1:02:51

Fabela skrev:Nu börjar det bli intressant.
För tidigt att utesluta slump och mitt normala sätt att pendla, men utifrån att testa mig själv på forumet idag verkar det som att det funkar.
Så här mycket har jag inte orkat/kunnat läsa och skriva på länge. Tar in det jag läser lättare och hittar orden snabbare än jag brukar.

Nu gäller det att inte dra iväg med förhoppningar, känner jag...
För även om det funkar och har de nämnda positiva effekterna, så märker jag redan nu att det kan samtidigt bli negativt: börjar redan få för många idéer samtidigt. Dvs mer åt "ADHD"-hållet :?
Skum känsla, lite det där att man ska vara försiktig med vad man önskar sig, för man kan få det :-)063


Ja man får hitta sin balans där och vara noga med att säga ifrån om det inte passar sig.

Själv tar jag Elvanse just nu, men inte varje dag utan mer sporadiskt 'vid behov' till exempel just när jag ska arbeta men inte när jag är ledig och det tycker jag fungerar bra.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Varning för Adhd/Add mediciner!

Inläggav Aspigare » 2019-11-11 16:27:34

Varning för Adhd/Add mediciner!
Dessa preparat sänker empatin som i sin tur tar bort delar av ditt geni.
De är värdefullt tips i kampen om jobben, som blir färre och färre, som vi alla tävlar om att ha och få.

Psykiatrikerna som skriver ut dessa, har ingen aning om vad dom gör med våra neuroner.

atoms -

Slog ihop två trådar om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Varning för Adhd/Add mediciner!

Inläggav Micke » 2019-11-11 17:43:04

Du bör nog antingen skriva att det här är vad du själv tror, eller så bör du nog ange källhänvisning för ditt påstående.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Varning för Adhd/Add mediciner!

Inläggav Kentarou » 2019-11-11 17:48:50

Jag tvekar inte på dina erfarenheter, empati finns det nog inte så stor forskning bakom fenomenet. Jag hittade en sida där de skriver om biverkningarna men empati och geni är ganska svårdefinerade ord så de skriver inget om det.

https://www.fass.se/LIF/product?nplId=20021101000311
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Varning för Adhd/Add mediciner!

Inläggav Micke » 2019-11-11 17:57:23

Kentarou skrev:Jag tvekar inte på dina erfarenheter, empati finns det nog inte så stor forskning bakom fenomenet.

Det framgick dock inte om det var baserat på Aspigares egna erfarenhet. Vi vet inte om han har förlorat delar utav sin genialitet. :wink:
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Varning för Adhd/Add mediciner!

Inläggav Aspigare » 2019-11-11 18:15:01

Jag behöver inte bevisa de, ni får tro på mig ändå, om ni vill. Eller tänka på de som jag skrivit med denna signatur och själva se mönster, genom egen analys.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Varning för Adhd/Add mediciner!

Inläggav antonius » 2019-11-11 18:31:08

Men ger inte alla mediciner biverkningar, tom magnecyl... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Varning för Adhd/Add mediciner!

Inläggav Kentarou » 2019-11-11 18:45:05

Aspigare skrev:Jag behöver inte bevisa de, ni får tro på mig ändå, om ni vill. Eller tänka på de som jag skrivit med denna signatur och själva se mönster, genom egen analys.


Är det dina egna erfarenheter eller är det något du har läst? Var har du läst det i sånna fall. Det var intressant iallafall.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Varning för Adhd/Add mediciner!

Inläggav Aspigare » 2019-11-11 18:46:28

De är mina egna erfarenheter.

Om hela samhället genomsyras av att ha fel förhållningsätt till autistiska eftersom de ökar chansen för dom att få behålla jobben, samt deras barn, varför tror du då inte att medicinerna skulle ha detta tänk också, för att ge konkurrensfördel. Vars företag kontrolleras av kapitalister, som det mesta annat här på planeten.

Henry Markram har själv sagt att han rekommenderar att inte ta mediciner för adhd eller add, då man inte vet vad dom gör med våra neuroner.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Varning för Adhd/Add mediciner!

Inläggav ShakeItOut » 2019-11-11 19:34:46

Men gah...Förutom nu när jag är på fel dos så höjer Stratteran snarare min empati. Varför? Jo för att jag får mer ork att orka vara empatisk. Eller något annat som jag vill orka.

Man tar en medicin för att det finns en uppenbar fördel och medicin hjälper många personer.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Varning för Adhd/Add mediciner!

Inläggav Aspigare » 2019-11-11 19:37:53

Men varför tror du att man ska avvika i samhällets genomsyrade tänk helt plötsligt i medicinerna?
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Varning för Adhd/Add mediciner!

Inläggav ShakeItOut » 2019-11-11 19:51:48

Jag avviker inte ett dugg i min tankegång och empati pga mediciner som får mig att få lite mer fokus&ork. Ger mig själv en betydligt bättre chans att få och behålla ett jobb om jag har fungerade mediciner. Har redan provat utan.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Varning för Adhd/Add mediciner!

Inläggav Micke » 2019-11-11 19:58:11

Jag tror att det är högst individuellt med dom här medicinerna huruvida man blir hjälpt utav dom eller om det istället försämrar ens förmågor. Jag känner också en viss tveksamhet gentemot dessa mediciner, men hjälper det så hjälper det och det här är väl inga mediciner som skrivs ut särskilt lättvindigt till folk.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Återgå till Aspergare och vården



Logga in