Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav cirkusfreak » 2017-06-01 9:47:26

Jag är diagnosticerad med både Asperger och ADHD. Dock har jag alltid varit omedicinerad för min ADHD och min läkare föreslog nämligen att jag skulle testa det. Jag är kanske lite skeptisk, men eftersom att jag ändå har dom problem jag har så tänkte jag att det kunde vara värt att testa.

Dock så vill jag ändå höra med er, hur upplever ni att sådan fungerar för er? Jag har hört att om man har Aspergers så kan man bli lite mer "aspig" av sådan medicin, upplever ni att det stämmer?

Tack!
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Hur tycker du att diverse ADHD medicin fungerar för dig?

Inläggav Toblerone » 2017-06-02 9:14:38

Jag tycker definitivt att det är värt att testa. Jag var också skeptiskt, tyckte att jag klarat mig hittills ändå. Men det finns ju risk att man bränner ut sig så småningom och medicinen hjälper ju att spara lite energi, så att säga. För annars måste man anstränga sig lite extra.

Mer AS-drag med medicinen. Jo, men kanske inte så att det blir värre, utan snarare att det märks mer, för att ADHD-symptomen minskar. Vad jag vet så är det också medicinvärldens syn på saken. Tics hade jag mer i början, så Tourette-syndrom kan förstärkas, åtminstone i början, om man har Tourette/tics.

Det har hjälpt mig en hel del, framför allt när det gäller jobbet. Jag blir inte lika trött av oväsen och av ostrukturerade situationer. Dvs. jag kan stänga ut störande moment bättre. Annars brukade jag gå hela förmidagarna som i dvala. Nu känner jag mig vaken. Och jag reagerar inte genast om folk vill mig nåt, utan jag kan säga: Vänta lite, jag kommer strax. Det kan ge många förbättringar, även med det sociala i längden. I och med att man hänger med bättre i vad som händer i sociala situationer kan man förstå dem lite bättre, och i fall någon behandlar en fel, så kan man säga ifrån.

Jag kände i början att jag inte känner mig annorlunda alls (bara lite mera vaken). Det tog några månader tills jag märkte att det var ganska många saker som blev bättre. Även om effekten är omgående så ser man ofta resultaten senare.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Re: Hur tycker du att diverse ADHD medicin fungerar för dig?

Inläggav slackern » 2017-06-02 11:31:54

Dexamfetamin mediciner fungerar bra för mig. Utav metylfenidat fick jag en massa biverkningar och blev mer autistisk.
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD medicin fungerar för dig?

Inläggav Fretshi » 2017-06-02 18:42:12

Toblerone skrev:Jag kände i början att jag inte känner mig annorlunda alls (bara lite mera vaken). Det tog några månader tills jag märkte att det var ganska många saker som blev bättre. Även om effekten är omgående så ser man ofta resultaten senare.


Vilka resultat märkte du senare hade förbättrats?

Jag medicinererar just nu med Ritalin och tyckte nog att jag fick bra effekt i början kände mig piggare och kunde koncentrera mig bättre.

Nu vet jag inte hur mycket det hjälper men kan ju bero på andra saker också t.ex. depression son kanske står i vägen för att resultaten ska visa sig.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hur tycker du att diverse ADHD medicin fungerar för dig?

Inläggav Dreamtrance » 2017-06-02 20:20:30

Någon som har erfarenhet av Strattera?
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Hur tycker du att diverse ADHD medicin fungerar för dig?

Inläggav cirkusfreak » 2017-06-02 23:54:59

Toblerone skrev:Jag tycker definitivt att det är värt att testa. Jag var också skeptiskt, tyckte att jag klarat mig hittills ändå. Men det finns ju risk att man bränner ut sig så småningom och medicinen hjälper ju att spara lite energi, så att säga. För annars måste man anstränga sig lite extra.

Mer AS-drag med medicinen. Jo, men kanske inte så att det blir värre, utan snarare att det märks mer, för att ADHD-symptomen minskar. Vad jag vet så är det också medicinvärldens syn på saken. Tics hade jag mer i början, så Tourette-syndrom kan förstärkas, åtminstone i början, om man har Tourette/tics.

Det har hjälpt mig en hel del, framför allt när det gäller jobbet. Jag blir inte lika trött av oväsen och av ostrukturerade situationer. Dvs. jag kan stänga ut störande moment bättre. Annars brukade jag gå hela förmidagarna som i dvala. Nu känner jag mig vaken. Och jag reagerar inte genast om folk vill mig nåt, utan jag kan säga: Vänta lite, jag kommer strax. Det kan ge många förbättringar, även med det sociala i längden. I och med att man hänger med bättre i vad som händer i sociala situationer kan man förstå dem lite bättre, och i fall någon behandlar en fel, så kan man säga ifrån.

Jag kände i början att jag inte känner mig annorlunda alls (bara lite mera vaken). Det tog några månader tills jag märkte att det var ganska många saker som blev bättre. Även om effekten är omgående så ser man ofta resultaten senare.


Intressant det där. Ja i värsta fall är det ju bara be om att få avbryta eller byta om det inte passar så är alltid värt ett försök ändå. Har försökt med sån där fiskleverolja/omega3 förut som påstås hjälpa lite men tycker mig inte känna nån skillnad.

Just det där med att kunna bli bättre på att filtrera störande moment är något jag är intresserad av att bli bättre på då jag har mycket sånt på min nuvarande arbetsplats.

Det där med tics låter intressant, har ju med tics på mina diagnospapper och har absolut sådana. Men det är ju ingenting jag själv lider av eller bryr mig så mycket om, så om det bara blir lite värre under ett tag så är jag väl inte så brydd om det.

Jag undrar vidare också hur du upplever t.ex specialintressen och liknande med din medicin? Kan ta ett eget exempel här:

För mig har det alltid varit så att det har känts som att aspergern och adhdn har slagits om min uppmärksamhet i huvudet. Jag kan få mitt djupa intresse för något, vad det nu än kan vara men sen samtidigt bli lika snabbt distraherad av annat vilket gör att jag kanske kan lite om mycket istället för mycket om ett specifikt specialintresse(tack vare att jag lika snabbt kan tappa fokus för att annat dyker upp runt omkring).

Hittills så har jag väl inte haft så mycket reflektioner kring detta, då det för mig har varit mitt normaltillstånd. Det är så jag är, och så är det med det.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Hur tycker du att diverse ADHD medicin fungerar för dig?

Inläggav kiddie » 2017-06-07 16:30:44

Direktverkande Ritalin funkar bra på mig. Tyvärr blir jag mindre aspig och mer "normal" av den. Jag hade hellre velat få mer fokus på mina intressen men för mig verkar den inte fokuserande. Jag får mer mental ork som mest hjälper i praktiska uppgifter. Det blir lättare att starta och genomföra saker. Men för mig så funkar det bäst på trista saker. Iofs bra det med, men hade velat ha detsamma på de roliga områdena med men där funkar det konstigt nog inte.

Dessutom blir jag mer öppen och social på medicinen och får mer medkänsla. Närmare till mina egna känslor med.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav hattifnatt » 2017-06-07 17:32:10

Asperger och ADD. Har precis börjat med metylfenidat, men ligger än så länge på superlåg dos som ska ökas successivt. Men jag har ju givetvis inte lyckats ta mig iväg till provtagningen ...

Det enda jag märkt är att mina tics blivit värre :-)002
hattifnatt
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav kiddie » 2017-06-07 17:52:24

Blev tvingad att ta Concerta efter att ha fått ta Ritalin, den togs bort fast den funkade, eftersom man tydligen inte kan sälja Concerta på gatan. Nu har jag Ritalin tillbaka ett tag.

Detta har inte med ADD-medicin och effekt på AS att göra utan på kroppen, men för mig satt Concertan i nästan ett dygn vilket inte alls var bra. Ni som tar Concerta, går den ur kroppen i tid? Ni som tar Ritalin eller Concerta, har ni någonsin fått spastisk blåsa av den?

Har även testat det medlet som är dexamfetamin. Men blev bara migränig på den när den gick ur kroppen, mådde verkligen skit. Och när den var i systemet så kände jag mig bara skakis och drevad. Dvs reagerade väl enbart på den stimulerande effekten, inte som man "ska" reagera.

Jag tar en löjligt låg dos Ritalin, men jag är känslig för nästan alla mediciner.

En sak som jag inte tycker om med Ritalin är att jag inte riktigt känner mig som mig själv, funkar kanske FÖR bra? Fattar liksom inte hur jag kan tycka illa om det. Men jag gör det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Fourier » 2017-06-16 0:14:12

Jag har ADHD och Asberger och jag tar concerta. Studerar också fysik. Hade absolut aldrig klarat det utan min ADHD medicin, något jag vet för jag hade för låg dos i början och då gick det inte så bra för mig. Skulle säga att det är värt att pröva medicinering.
Fourier
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2017-06-04

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Zima33 » 2017-06-20 18:49:18

kiddie skrev:Blev tvingad att ta Concerta efter att ha fått ta Ritalin, den togs bort fast den funkade, eftersom man tydligen inte kan sälja Concerta på gatan. Nu har jag Ritalin tillbaka ett tag.

Detta har inte med ADD-medicin och effekt på AS att göra utan på kroppen, men för mig satt Concertan i nästan ett dygn vilket inte alls var bra. Ni som tar Concerta, går den ur kroppen i tid?

Concerta och Ritalin har inte samma verkan, Concerta frigör 20% direkt och 80% över tid. De andra metylfenidatpreparaten frigör 50% direkt och 50% över tid. Så Concerta och Ritalin är inte samma sak.
Zima33
 
Inlägg: 3605
Anslöt: 2011-05-09

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav cirkusfreak » 2017-06-21 0:30:35

Fick Ritalin iallafall som jag testat nu under ett litet tag.

Fungerar ganska bra tror jag. Främsta skillnaden som jag tänkte på är att jag absolut kan filtrera bort ljud i huvudet lättare, vilket gör att jag blir mindre trött på kvällen till exempel. Även när metylfenidatet går ur kroppen runt ~17 på eftermiddagen någon gång.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Fretshi » 2017-06-21 0:50:01

Jag tycker att jag får mer energi av min ritalin och då brukar man orka att koncentrera sig också men också att man kan tänka ut vad man behöver göra för att må bra
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Dreamtrance » 2017-06-21 0:58:39

Finns det ingen annan här som använder strattera?
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav kiddie » 2017-06-21 3:35:47

Zima33 skrev:Concerta och Ritalin har inte samma verkan, Concerta frigör 20% direkt och 80% över tid. De andra metylfenidatpreparaten frigör 50% direkt och 50% över tid. Så Concerta och Ritalin är inte samma sak.


Min fråga är dock densamma, om de som använt Concerta haft samma problem som mig eller inte.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav kiddie » 2017-06-21 3:38:01

Dreamtrance skrev:Finns det ingen annan här som använder strattera?


Det verkar vara en medicin som inte är populär alls. Min läkare som jag hade när jag diagnostiserades sa att det inte ens är idé att testa den. Han sa rätt ut att den är skit.

Fast om någon gillat den så får den personen gärna hojta till.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav cirkusfreak » 2017-06-21 10:25:31

kiddie skrev:
Dreamtrance skrev:Finns det ingen annan här som använder strattera?


Det verkar vara en medicin som inte är populär alls. Min läkare som jag hade när jag diagnostiserades sa att det inte ens är idé att testa den. Han sa rätt ut att den är skit.

Fast om någon gillat den så får den personen gärna hojta till.


Min sa något liknande och lade till att det mer är ett alternativ om man absolut inte vill ta något narkotiskt preparat själv (och såklart om man har missbruksproblematik sedan tidigare).
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Toblerone » 2017-06-21 11:03:18

cirkusfreak skrev:Fick Ritalin iallafall som jag testat nu under ett litet tag.

Fungerar ganska bra tror jag. Främsta skillnaden som jag tänkte på är att jag absolut kan filtrera bort ljud i huvudet lättare, vilket gör att jag blir mindre trött på kvällen till exempel. Även när metylfenidatet går ur kroppen runt ~17 på eftermiddagen någon gång.


Samma sak här, jag kan också filtrera bort ljud bättre med medicin, och det gör ju att man orkar bättre.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Toblerone » 2017-06-21 11:06:12

kiddie skrev:
Dreamtrance skrev:Finns det ingen annan här som använder strattera?


Det verkar vara en medicin som inte är populär alls. Min läkare som jag hade när jag diagnostiserades sa att det inte ens är idé att testa den. Han sa rätt ut att den är skit.

Fast om någon gillat den så får den personen gärna hojta till.


Den är mest tänkt som alternativ till folk som absolut inte tål någon centralstimulerande medicin. Egentligen är det ju centralstimulerande som har effekt på ADHD-symptom. Strattera är väl som nån slags antidepressiva. Vissa av dem har ju också en viss effekt. Venlafaxin (Effexor) t.ex. hjälper mig lite med motivation och det jämnar ju ut mitt humör förstås.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav kiddie » 2017-06-21 13:27:23

Tror det var mer vanligt förr att Strattera var förstahandsvalet. När jag blev diagnostiserad var det skitsvårt att få Ritalin. Nu kommer det typ sist och Ritalin/Concerta först.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Dreamtrance » 2017-06-21 17:53:48

Skiljer väl sig åt från olika landsting och mottagningar. Där jag bor är Strattera förstavalet. IVO har kritiserat några mottagningar häromkring eftersom några patienter begått självmord eller skadat sig själva efter att ha fått centralstimulerande. Har faktiskt inte märkt av en enda biverkning av det preparatet. Känns som att behovet av att fippla runt med saker och att inte sitta still minskat markant. Suget efter kaffe har också gått ner kraftigt.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav cirkusfreak » 2017-06-22 22:55:02

Dreamtrance skrev:Har faktiskt inte märkt av en enda biverkning av det preparatet. Känns som att behovet av att fippla runt med saker och att inte sitta still minskat markant. Suget efter kaffe har också gått ner kraftigt.


Samma här. Blir bara lite torr i munnen, men annars inget än så länge. Var lite orolig för att jag skulle sova dåligt då jag har haft andra problem med det tidigare(och har därför t.ex Imovane vid behov), inga som helst problem där inte.

Såg en intressant video på youtube där en neurotypisk person utan ADHD tar Ritalin på 10mg, det om något bekräftade för mig att jag faktiskt har ADHD då jag knappast reagerar så ens på dubbla eller tredubbla dosen.

https://youtu.be/HTBmirLHkl0
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav hattifnatt » 2017-07-02 18:59:50

hattifnatt skrev:Asperger och ADD. Har precis börjat med metylfenidat, men ligger än så länge på superlåg dos som ska ökas successivt. Men jag har ju givetvis inte lyckats ta mig iväg till provtagningen ...

Det enda jag märkt är att mina tics blivit värre :-)002


Uppdatering: Efter doshöjning återgick ticsen till det vanliga.
hattifnatt
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav kiddie » 2017-07-03 0:46:39

Skulle önska mitt landsting var restriktiva med stimulerande medicin men jag kan få ut mycket mer än jag använder bara jag ljuger lite. Skulle kunna tjäna en hacka på illegal försäljning. Men de frågar inget de bara kastar medicin efter mig och när jag kallar det knark så blir de arga. Det är helt ofarligt och väl beprövat. Jaha, men varför finns det en svart marknad då?

Sjukt eftersom det inte går att få benso mera. Men Ritalin hur mycket som helst. Men jag utnyttjade dem inte, har bara tagit ut vad jag faktiskt nyttjar. Men de inleder ju i frestelse.

Tror jag ska sluta med Ritalinet. Det stimulerar min blåsa och det är inte kul. Det har blivit värre på sista tiden. Jag blir nödig mycket oftare om jag tar medsen. Jag är helt ovan vid det. Det verkar ovanligt men googlar man så finns det de som har samma. Särskilt gamla kärringar. Så himla typiskt att det kan hända sådana biverkningar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in