Vad är era specialintressen?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav RSD555 » 2018-03-30 19:55:16

Parvlon skrev:Guds Ord och Kärlek.
Guds Visdom och Kraft.
Guds Helighet och Treenighet.

Den Levande Guden. Jesus Kristus, Jehova och Den Heliga Anden.


Det är mitt specialintresse också. Jag känner inte så stor gemenskap med människor så jag tänker mest på sånt. Pratar och diskuterar med Gud och Jesus. Det är intressant.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Alyana » 2018-03-30 22:21:15

Det varierar mycket och det är kul! :-)Happy
Lär mig om allt möjligt, alltid på egen hand.
Men har några saker jag har konstant intresse av, i olika intensitet. Vad behåller jag själv. 8)
Men ja, som Parvlon min broder i Herren, så Guds Ord = Bibeln och dess Sanning är alltid intressant!
Åh vi får kämpa i dessa dagar för det.
Idag firar vi Jesu lidande och död på korset för våra synder! :-)154
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav RSD555 » 2018-03-31 0:52:10

Alyana skrev:Det varierar mycket och det är kul! :-)Happy
Lär mig om allt möjligt, alltid på egen hand.
Men har några saker jag har konstant intresse av, i olika intensitet. Vad behåller jag själv. 8)
Men ja, som Parvlon min broder i Herren, så Guds Ord = Bibeln och dess Sanning är alltid intressant!
Åh vi får kämpa i dessa dagar för det.
Idag firar vi Jesu lidande och död på korset för våra synder! :-)154


Tror du på dom delar av bibeln som beskriver guds hat och vrede? Hur han utplånar, utrotar, hatar kvinnor och skickar ohyra och dränker? Eller tror du på en god och kärleksfull Gud som jag gör?

Du brukar skriva så fina saker så jag har svårt förstå ditt stöd för hemskheter.

Mvh Lisa
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav notwoodstock » 2018-03-31 3:36:34

GT - Synden och dödens lag.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Alyana » 2018-03-31 11:23:27

RSD555 skrev:
Alyana skrev:Det varierar mycket och det är kul! :-)Happy
Lär mig om allt möjligt, alltid på egen hand.
Men har några saker jag har konstant intresse av, i olika intensitet. Vad behåller jag själv. 8)
Men ja, som Parvlon min broder i Herren, så Guds Ord = Bibeln och dess Sanning är alltid intressant!
Åh vi får kämpa i dessa dagar för det.
Idag firar vi Jesu lidande och död på korset för våra synder! :-)154


Tror du på dom delar av bibeln som beskriver guds hat och vrede? Hur han utplånar, utrotar, hatar kvinnor och skickar ohyra och dränker? Eller tror du på en god och kärleksfull Gud som jag gör?

Du brukar skriva så fina saker så jag har svårt förstå ditt stöd för hemskheter.

Mvh Lisa

Mitt stöd för hemskheter?
Var har jag sagt det?
Jag tror på Herren Jesus Kristus. :-)173
Men den hebreiska Bibeln är sann och pekar fram mot Jesus.
Och om man verkligen läser allt så förstår man bättre. :-)Happy
Glad Påsk till dig!
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Sisyfos » 2018-03-31 11:56:42

Alyana skrev:
RSD555 skrev:
Alyana skrev:Det varierar mycket och det är kul! :-)Happy
Lär mig om allt möjligt, alltid på egen hand.
Men har några saker jag har konstant intresse av, i olika intensitet. Vad behåller jag själv. 8)
Men ja, som Parvlon min broder i Herren, så Guds Ord = Bibeln och dess Sanning är alltid intressant!
Åh vi får kämpa i dessa dagar för det.
Idag firar vi Jesu lidande och död på korset för våra synder! :-)154


Tror du på dom delar av bibeln som beskriver guds hat och vrede? Hur han utplånar, utrotar, hatar kvinnor och skickar ohyra och dränker? Eller tror du på en god och kärleksfull Gud som jag gör?

Du brukar skriva så fina saker så jag har svårt förstå ditt stöd för hemskheter.

Mvh Lisa

Mitt stöd för hemskheter?
Var har jag sagt det?
Jag tror på Herren Jesus Kristus. :-)173
Men den hebreiska Bibeln är sann och pekar fram mot Jesus.
Och om man verkligen läser allt så förstår man bättre. :-)Happy
Glad Påsk till dig!


Det finns flera sätt att läsa bibeln på. Bibeln har ett budskap som förmedlas dels genom logik dels genom känslor och syftar till att få människor att uppleva glädje genom att bättre förstå sig själva och deras behov; samtidigt att de ska finna en trygghet i samvaron. Sanningen antas vara normativ men budskapet är deskriptivt; alltså finns det flera tänkbara tolkningar om vad sanningen är beroende på hur det sanna påståendet förstås, bibelns språk kännetecknas av symbolism och metaforer där den verkliga innebörden enbart kan erfaras av läsaren.

Jag föredrar att läsa ESV i ljuset av Vulgate; med stöd av begreppsanalys av de grekiska orden, om så behövs.

Jämför följande versioner av samma stycke: Jesaja 53:5-6

ESV
But he was pierced for our transgressions; he was crushed for our iniquities; upon him was the chastisement that brought us peace, and with his wounds we are healed. All we like sheep have gone astray; we have turned—every one—to his own way; and the Lord has laid on him the iniquity of us all.


SV1917
Ja, han var sargad för våra överträdelsers skull och slagen för våra missgärningars skull; näpsten var lagd på honom, för att vi skulle få frid, och genom hans sår bliva vi helade.

Vi gingo alla vilse såsom får, var och en av oss ville vandra sin egen väg, men HERREN lät allas vår missgärning drabba honom.


SFB15
Han blev genomborrad för våra brott,
slagen för våra synder.
Straffet blev lagt på honom
för att vi skulle få frid,
och genom hans sår är vi helade.

Vi gick alla vilse som får,
var och en gick sin egen väg.
Men all vår skuld
lade Herren på honom.


VULGATE
ipse autem vulneratus est propter iniquitates nostras adtritus est propter scelera nostra disciplina pacis nostrae super eum et livore eius sanati sumus

omnes nos quasi oves erravimus unusquisque in viam suam declinavit et Dominus posuit in eo iniquitatem omnium nostrum


Analys av stycket

Verse 5. - But he was wounded for our transgressions. This verse contains four asseverations of the great truth that all Christ's sufferings were for us, and constituted the atonement for our sins. The form is varied, but the truth is one. Christ was "wounded" or "pierced"

(1) by the thorns;

(2) by the nails; and

(3) by the spear of the soldier.

The wounds inflicted by the nails caused his death, He was bruised; or, crushed (comp. Isaiah 3:15; Isaiah 19:10; Isaiah 57:15. Psalm 72:4). "No stronger expression could be found in Hebrew to denote severity of suffering - suffering unto death" (Urwick). The chastisement of our peace was upon him; i.e. "the chastisement which brought us peace," which put a stop to the enmity between fallen man and an offended God - which made them once more at one (comp. Ephesians 2:15-17, "Having abolished in his flesh the enmity, even the Law of commandments contained in ordinances; for to make in himself of twain one new man, so making peace; and that he might reconcile both unto God in one body by the cross, having slain the enmity thereby: and came and preached peace to you which were afar off;" Colossians 1:20, "Having made peace through the blood of his cross, by him to reconcile all things unto himself"). With his stripes we are healed; rather, we were healed (comp. 1 Peter 2:24, "By whose stripes ye were healed"). Besides the blows inflicted on him with the hand (Matthew 26:27) and with the reed (Matthew 27:30), our Lord was judicially scourged (Matthew 27:26). Such scourging would leave the "stripe-marks" which are here spoken of.


Vilken symbolisk innebörd anses gälla när det finns variationer av budskapet?

Grekiska begreppet synd
Original Word: ἁμαρτία, ας, ἡ
Part of Speech: Noun, Feminine
Transliteration: hamartia
Phonetic Spelling: (ham-ar-tee'-ah)
Short Definition: a sin
Definition: prop: missing the mark; hence: (a) guilt, sin, (b) a fault, failure (in an ethical sense), sinful deed.


hamartía (a feminine noun derived from 1 /A "not" and 3313 /méros, "a part, share of") – properly, no-share ("no part of"); loss (forfeiture) because not hitting the target; sin (missing the mark).

/hamartía ("sin, forfeiture because missing the mark") is the brand of sin that emphasizes its self-originated (self-empowered) nature – i.e. it is not originated or empowered by God (i.e. not of faith, His inworked persuasion, cf. Ro 14:23).


Latinska begreppet sclera
Scelus, sceleris
noun neutr. 3rd declension.
i) Calamity
ii) Crime
iii) Wickedness, sin, evil deed


i) Calamity
Latin calamitȧt-em (nominative calamitas), damage, disaster, adversity; by Latin writers associated with calamus straw, corn-stalk, etc., in the sense of damage to crops from hail, mildew, etc. But there is difficulty in reconciling this with the force of the suffix, which etymologically could give only some such sense as ‘the quality of being a calamus, reed, or straw’ (compare cīvitas, auctoritas, bonitas); hence some would refer it to a lost *calamis ‘injured, damaged’, whence incolumis ‘uninjured, sound’.

1. The state or condition of grievous affliction or adversity; deep distress, trouble, or misery, arising from some adverse circumstance or event.

2. A grievous disaster, an event or circumstance causing loss or misery; a distressing misfortune.


ii) Crime
Detta ordet förstår de flesta, det är ett etiskt begrepp.

iii) Wickedness, sin, evil deed
Ifråga om karaktär eller personlig egenskap.

Slutsats
Det finns många olika sätt att läsa bibeln på ifråga om den egentliga innebörden.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Furienna » 2018-03-31 12:09:14

RSD555 skrev:Tror du på dom delar av bibeln som beskriver guds hat och vrede? Hur han utplånar, utrotar, hatar kvinnor och skickar ohyra och dränker? Eller tror du på en god och kärleksfull Gud som jag gör?

Du brukar skriva så fina saker så jag har svårt förstå ditt stöd för hemskheter.

Mvh Lisa

Texterna som du pratar om här kommer från en helt annan tid än vår, då det ännu var självklart att Gud fick bestraffa och pröva människor som han ville. Och det här var ju också tydligt i den grekiska mytologin, där gudar och gudinnor behandlade människorna helt efter sina egna viljor. Många gånger kan gamla berättelser framstå som mycket orättvisa och grymma i våra ögon, men för den tidens människor fanns det inget konstigt alls med att gudar visade sin stora makt. Så det är på det viset vi ska se på både Bibeln och den grekiska mytologin. Idag är det förstås mycket lättare för många att tro på NT:s gud, som upplevs som mildare än GT:s gud. Men det är upp till var och en att bilda sitt förhållande till olika gudsbilder.

Jag vill dessutom påpeka att jag inte alls upplever det som att Gud i Bibeln skulle "hata kvinnor". Däremot är det åter igen så att Bibeln skrevs ner på en tid, då människor hade en annan syn än vi i många frågor. Och i de flesta samhällen på den tiden var kvinnornas rättigheter begränsade, och det är det som vi stöter på i Bibelns texter. Ändå finns det trots allt också exempel på starka kvinnor i Bibeln, som visste hur de kunde utöva makt från sin position: Sara, Rebecka, Mirjam, Rut, Debora, Mikal, Batseba, Ester och flera andra.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Sisyfos » 2018-03-31 12:48:32

Furienna skrev:
RSD555 skrev:Tror du på dom delar av bibeln som beskriver guds hat och vrede? Hur han utplånar, utrotar, hatar kvinnor och skickar ohyra och dränker? Eller tror du på en god och kärleksfull Gud som jag gör?

Du brukar skriva så fina saker så jag har svårt förstå ditt stöd för hemskheter.

Mvh Lisa

Texterna som du pratar om här kommer från en helt annan tid än vår, då det ännu var självklart att Gud fick bestraffa och pröva människor som han ville. Och det här var ju också tydligt i den grekiska mytologin, där gudar och gudinnor behandlade människorna helt efter sina egna viljor. Många gånger kan gamla berättelser framstå som mycket orättvisa och grymma i våra ögon, men för den tidens människor fanns det inget konstigt alls med att gudar visade sin stora makt. Så det är på det viset vi ska se på både Bibeln och den grekiska mytologin. Idag är det förstås mycket lättare för många att tro på NT:s gud, som upplevs som mildare än GT:s gud. Men det är upp till var och en att bilda sitt förhållande till olika gudsbilder.

Jag vill dessutom påpeka att jag inte alls upplever det som att Gud i Bibeln skulle "hata kvinnor". Däremot är det åter igen så att Bibeln skrevs ner på en tid, då människor hade en annan syn än vi i många frågor. Och i de flesta samhällen på den tiden var kvinnornas rättigheter begränsade, och det är det som vi stöter på i Bibelns texter. Ändå finns det trots allt också exempel på starka kvinnor i Bibeln, som visste hur de kunde utöva makt från sin position: Sara, Rebecka, Mirjam, Rut, Debora, Mikal, Batseba, Ester och flera andra.


Grekernas mythos var logisk och behandlade orsak och verkan. Mythos var ett deskriptivt sätt att förklara varför vissa händelser inträffade; ett symboliskt narrativt språk som syftade till att förmedla lärdom.

A myth is a traditional story consisting of events that are ostensibly historical, though often supernatural, explaining the origins of a cultural practice or natural phenomenon
-- Everipedia.

According to Albert A. Anderson, a professor of philosophy, the term mythos appears in the works of Homer and other poets of Homer's era. In these works, the term had several meanings: conversation, narrative, speech, story, tale, and word. Like the related term logos, mythos expresses whatever can be delivered in the form of words. Anderson contrasts the two terms with ergon, a Greek term for action, deed, and work.

The term mythos lacks an explicit distinction between true or false narratives.
-- Everipedia

Alltså innebar felaktiga handlingar att en händelse kunde inträffa, som sanktion för överträdelsen.

1. Early Greek thought
The Greek word peras is usually translated as ‘limit’ or ‘bound’. To apeiron denotes that which has no peras, the unlimited or unbounded: the infinite. To apeiron made its first significant appearance in early Greek thought with Anaximander of Miletus in the sixth century bc (see Anaximander §2). He thought of it as the boundless, imperishable, ultimate source of everything that is. He also thought of it as that to which all things must eventually return in order to atone for the injustices and disharmony which result from their transitory existence.
-- Infinity By Moore, A.W., Routledge Encyclopedia of Philosophy.

Det kan tolkas som att guden i GT, vilken beskrivs vara sträng, avser att tjäna som ett ex. att allvarliga sanktioner kan inträda som en följd av just det felaktiga beteendet. Det kan tolkas bokstavligt eller som en berättelse där budskapet om felaktigt beteende medför bestämda följder vilka förstärks i syfte att belysa hur otillbörliga sådana övertramp är.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Alyana » 2018-03-31 15:25:39

Nu är vi ot men eftersom jag faktiskt tror på det Bibeln säger (ja jag är så knäpp) så måste man få Helig Andes hjälp med att förstå vad som menas. :-)Happy
Innan jag verkligen bad och trodde så var Bibeln fullkomligt obegripbar och ointressant.
Men man behöver väl få en kallelse till det först antagligen.
Nu ser jag flera djup i Skriften och det är mäktigt för det är sånt som varit stängt för mig tidigare.
Just att det finns flera lager sas.
Det finns en bokstavlig betydelse, en andlig och en som binder ihop med dem andra både i denna världen och i den andliga.
:D Det blir så rörigt och jag är dålig på att uttrycka mig ofta.
Är ledsen att bli hatad men det är så vanligt nu så det är lugnt.
Det är bara så att det är missförstånd och sanningen förvanskas och blandas ihop med annat så inte konstigt att det blir så.
Ibland vill man gråta men vad tjänar det till?
Jag vet vad Gud visade en gång och det räcker! :-)173
Men folk blir så provocerade.
Men "vi kämpar inte mot kött och blod, utan mot furstarna, mot makterna, mot världshärskarna här i mörkret och mot ondskans andemakter i himlarymderna." (Ef 6:12)
Jag vill säga att jag vill inte provocera någon.
Förlåt om du är illa berörd.
Jag vill inte göra dig som känner så ledsen. :-)004
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Sisyfos » 2018-03-31 15:51:27

Alyana skrev:Nu är vi ot men eftersom jag faktiskt tror på det Bibeln säger (ja jag är så knäpp) så måste man få Helig Andes hjälp med att förstå vad som menas. :-)Happy


Du behöver inte vara knäpp, ingen annan kan bestämma vad som är knäppt i de frågor som inte kan besvaras. Hur ska någon där det i princip är omöjligt att veta vad som sant eller falskt kunna avgöra om någon har rätt eller fel? Det kan aldrig vara knäppt att tro något om en sak som inte kan besvaras.

Vad jag skrev tidigare var att biblen kunde läsas på olika sätt, men erfaras -- d.v.s. upplevas -- ha olika innebörd. Det beror helt enkelt på hur någon tolkar texten mot bakgrund av dennas erfarenheter.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Alyana » 2018-03-31 19:42:23

Sisyfos skrev:
Alyana skrev:Nu är vi ot men eftersom jag faktiskt tror på det Bibeln säger (ja jag är så knäpp) så måste man få Helig Andes hjälp med att förstå vad som menas. :-)Happy


Du behöver inte vara knäpp, ingen annan kan bestämma vad som är knäppt i de frågor som inte kan besvaras. Hur ska någon där det i princip är omöjligt att veta vad som sant eller falskt kunna avgöra om någon har rätt eller fel? Det kan aldrig vara knäppt att tro något om en sak som inte kan besvaras.

Vad jag skrev tidigare var att biblen kunde läsas på olika sätt, men erfaras -- d.v.s. upplevas -- ha olika innebörd. Det beror helt enkelt på hur någon tolkar texten mot bakgrund av dennas erfarenheter.

Vad snällt. :-)154
Vissa saker är ju enkelt att förstå, det finns bara en möjlig tolkning.
Men sen finns det mycket med flera lager sas.
Hade Jesus förespråkat död och våld hade jag aldrig kunnat följa honom. Det hade inte känts moraliskt rätt och det stämmer inte med min upplevelse av Gud som Kärlek.

GT är ibland svår att förstå.. helt klart.
Men dessa är då historiska företeelser, utan uppmaning till att göra något våldsamt idag, som jag förstår det. Eller finns det judar som utövar straffen i Torahn idag? :-)063
Jag vill iaf önska en trevlig helg och att alla ska må bra!
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Furienna » 2018-03-31 20:10:17

Alyana skrev:GT är ibland svår att förstå.. helt klart.
Men dessa är då historiska företeelser, utan uppmaning till att göra något våldsamt idag, som jag förstår det. Eller finns det judar som utövar straffen i Torahn idag?

Jag skulle tro att inte ens ortodoxa judar i Israel följer Torahn till pricka idag. Men de försöker i alla fall.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Sisyfos » 2018-03-31 20:25:01

Alyana skrev:Vad snällt. :-)154
Vissa saker är ju enkelt att förstå, det finns bara en möjlig tolkning.
Men sen finns det mycket med flera lager sas.
Hade Jesus förespråkat död och våld hade jag aldrig kunnat följa honom. Det hade inte känts moraliskt rätt och det stämmer inte med min upplevelse av Gud som Kärlek.

GT är ibland svår att förstå.. helt klart.
Men dessa är då historiska företeelser, utan uppmaning till att göra något våldsamt idag, som jag förstår det. Eller finns det judar som utövar straffen i Torahn idag? :-)063
Jag vill iaf önska en trevlig helg och att alla ska må bra!


Det är inte snällt utan snarare fakta om det som vi inte med säkerhet kan veta. Jag stöter ofta på personer som vill hävda sina åsikter mot mig och påpeka att de har rätt. Ibland att de påpekar att jag har fel, om de framför en god bevisning så blir jag övertygad, om inte står jag fast vid min övertygelse. Det som du tror på angår dig personligen och om ingen har lyckats motbevisa dig eller övertyga dig om motsatsen gör du rätt i att stå kvar vid din tro.

Det finns alltid flera möjliga tolkningar, men en sak som är säker är att de flesta anser att kristendom handlar om kärlek och förlåtelse.

Jag skulle även vilja påstå att judendomen och islam handlar om kärlek till gud och varandra, men att de har flera "plikter" som är ovillkorliga.

Furienna skrev:
Alyana skrev:GT är ibland svår att förstå.. helt klart.
Men dessa är då historiska företeelser, utan uppmaning till att göra något våldsamt idag, som jag förstår det. Eller finns det judar som utövar straffen i Torahn idag?

Jag skulle tro att inte ens ortodoxa judar i Israel följer Torahn till pricka idag. Men de försöker i alla fall.


Jag skulle tro att det åtminstone finns en person i Israel eller världen som följer Torahn till pricka. Att denne eller flera som följer Torahn till pricka inte utövar straffen kan nog bero på att de inte kan straffa andra. Oavsett om du eller jag har rätt i detta så har alltid alla idéer något tilltalande element, annars hade de aldrig fått sådan spridning. Därför är det mer intressant att fokusera på det positiva och värdefulla i idéerna framför det negativa; måhända att just det positiva som kan skönjas i en idé får oss att växa som individer eller hjälper oss i vår vardag. Vad gäller det negativa kan det förstås till viss mån till följd av en förståelse för det positiva och därmed kan vi möjligen visa förståelse för dem, fast vi behöver inte gå med på deras villkor.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Alyana » 2018-03-31 20:55:26

Men är det verkligen så om man nu utgår från vad tron innehåller att alla religioner handlar om, dvs lär ut, kärlek till varandra.. eller andra?
Är det bara till de människor som också är judar, kristna, muslimer det står att vi ska älska?
Vad lär sig en utövande skrifttroende kristen, muslim, jude?

Jag vet att det inte är samma de lär sig.

Men allt kokar ner till om man verkligen tror på det och handlar aktivt efter det eller väljer att inte bry sig.

Min Herre Jesus säger att jag måste älska även den som hatar mig.
Och Han har rätt. :-)154

Gud välsigne dig.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Alyana » 2018-03-31 21:02:50

Furienna skrev:
Alyana skrev:GT är ibland svår att förstå.. helt klart.
Men dessa är då historiska företeelser, utan uppmaning till att göra något våldsamt idag, som jag förstår det. Eller finns det judar som utövar straffen i Torahn idag?

Jag skulle tro att inte ens ortodoxa judar i Israel följer Torahn till pricka idag. Men de försöker i alla fall.

Mmm, det går väl inte att hålla alla bud?
Det blir lagiskt.
Var är Anden? :-)063

Ja Jesus hjälp oss.

Jag är en toka enligt en del. :-)005
Galen och inte klok.
Jaja, i sinom tid. :-)173
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav antonius » 2018-03-31 22:09:42

Spontant tänker jag det där med specialintressen om inte det mest är ett epitet och ett sätt att ånyo sätta etiketter på oss aspisar, men när jag närmare tänker efter så är det egentligen få intressen jag delar med NT och måste erkänna det, men tyvärr egentligen är det få av mina intressen jag praktiserar i ngn högre grad. Synd egentligen, för då hade man kanske haft en annan profession och jobbat med något som intresserar en istället... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav sussi83 » 2018-07-24 20:42:18

Alyana skrev:
Furienna skrev:
Alyana skrev:GT är ibland svår att förstå.. helt klart.
Men dessa är då historiska företeelser, utan uppmaning till att göra något våldsamt idag, som jag förstår det. Eller finns det judar som utövar straffen i Torahn idag?

Jag skulle tro att inte ens ortodoxa judar i Israel följer Torahn till pricka idag. Men de försöker i alla fall.

Mmm, det går väl inte att hålla alla bud?
Det blir lagiskt.
Var är Anden? :-)063

Ja Jesus hjälp oss.

Jag är en toka enligt en del. :-)005
Galen och inte klok.
Jaja, i sinom tid. :-)173

Vet inte om jag kan mäta mig med Jesus men kan iaf försöka mig på ett svar. :wink:
Det stämmer att man ska följa buden, Jesus sa att inte ens de minsta buden ska ni bryta, och det största är kärleken på den vilar hela lagen och profeterna. Om man handlar i enlighet med kärleksbudet, blir man mer lik Jesus som är uppfyllelsen av hela lagen.

Gud uppenbarade buden för Mose och slöt förbund med honom på Sinai berg och detta var i syfte att uppenbara synden för människorna, dvs göra var och en medvetna om att de alla handlar fel och begår synd. Genom GT går en röd tråd där människan ständigt vänder sig bort från Gud, sedan städar han upp röran och sedan händer samma sak igen så buden var en markering. Sedan är ju Bibeln en blandning av texter historiska, poesi mm och många judiska regler var ju lagar som fanns på den tiden, som regler kring vilken mat man fick äta mm (dessa upphävde Jesus, därför är det väl ett privilegium att vara kristen :wink:), Jesus instiftade ju ett nytt förbund med människorna och friköpte dem i och med att han var det ultimata offret då han var helt fri ifrån synd (enligt judisk tradition skulle man hålla med brännoffer för att rentvå sig).
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Nalober » 2018-09-17 11:30:43

Jag är intresserad av att tänka på autism i förhållande till MBTI.

1. INTJ
2. INTP
3. ISTJ/ISTP/INFJ

Trean är svår att bestämma. Nu ska jag bestämma trean på ISTx eftersom det är vanligt med matematikfunktionsnedsättningar i autism.
Nalober
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2012-04-14

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Furienna » 2018-09-22 21:53:16

Oj, det är faktiskt många: Historia, religion, musik, samhällskunskap, språk, litteratur...
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vad är era specialintressen?

Inläggav Jinxed_mind » 2018-10-11 3:00:46

Skulle nog bara kalla det för intressen och inget speciellt med det i mitt fall.

1) Programmering i olika former
2) Kolla på animeserier som gjorts i x antal år nu.
3) Fotografera moln
4) Studera Japanska i mån av tid och lust.
Jinxed_mind
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2018-10-11

Vad är era specialintressen?

Inläggav Fabela » 2018-10-11 15:39:59

Jinxed_mind skrev:Skulle nog bara kalla det för intressen och inget speciellt med det i mitt fall.

1) Programmering i olika former
2) Kolla på animeserier som gjorts i x antal år nu.
3) Fotografera moln
4) Studera Japanska i mån av tid och lust.

Fotografera moln :-)173

Har du sett att det finns en tråd för egna alster?
egna-alster-konstverk-och-andra-skapelser-t1776.html?hilit=egna%20alster
Jag skulle jättegärna kika på dina foton, ifall du känner för att visa dem :-)Happy
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vad är era specialintressen?

Inläggav Patarei » 2018-10-21 6:22:15

Jag har flera specialintressen, men resor är det största intressen.

Tycker väldigt mycket om att resa runt i världen och se mig omkring. Besöka olika flygplatser, restauranger, träffa nytt folk m.m.
Har under det senaste året fastnat mer och mer för Afrika. Gjorde fyra resor till Etiopien på ett år, samt besökte nyligen Rwanda, där jag även fick ett intresse för Afrikansk konst.

Jag fotograferar väldigt mycket också, och framförallt analogt. Köpte en Leica M3 för ett halvår sedan, som jag fullkomligt älskar.

Dessa två intressen går ju perfekt att kombinera.
Patarei
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2015-09-13

Vad är era specialintressen?

Inläggav Nalober » 2018-12-08 12:37:18

Det är möjligt att autister blir någon annan typ än så här: 1. INTJ (forskare). 2. INTP (tänkare).

Istället så här: 1. INTP (tänkare). 2. ISTP (mekaniker) och INTJ (forskare).

Detta handlar om MBTI.
Nalober
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2012-04-14

Återgå till Intressanta intressen



Logga in