Boktips om Aspergers! (Fackböcker och självbiografiskt)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-25 21:54:02

VargaVinter skrev:
alfapetsmamma skrev:*Information och Tips*

Man bugar och tackar :D


Jäkligt snyggt citerat! Det ska jag ta efter!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:05:31, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav slatten » 2008-09-25 22:11:32

Jag har läst Gunilla Brattbergs bok om när hon utbildade sig till läkare, hur det fungerade för henne. När hon skrev den så visste hon inte om att hon hade någon diagnos. Inte jag heller då, men kunde avläsa det. Den boken var bra! "Enastående" tyckte jag inte om på grund av att jag upplevde att hon tyckte synd om sig själv där.

Däremot tyckte jag om Gunilla Gerlands bok "En riktig människa". Hon var så öppen och skrev rätt upp och ner om sitt liv. Vågade stå för den hon är!

De som tycker om "En riktig människa" bör läsa "Mozart och valen" av Jerry & Mary Newport (2007). Det är en riktig händelserik bok, vilka människoliv. Det är boken bakom filmen "Crazy in Love" som är en mycket dålig film. Om filmen hade avspeglat hela boken då hade den kunnat bli sorglig men bra.

Är det någon mer som har läst "Mozart och valen" och vad tyckte ni?
Senast redigerad av slatten 2011-05-04 16:05:31, redigerad totalt 1 gång.
slatten
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2008-03-20
Ort: sydsverige

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-25 22:16:02

alphapetsmamma om du vill får du gärna göra en paralell utredning på mig så får du testa dina färdigheter efter alla dom böckerna!
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:05:31, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav uniqueNr5 » 2008-09-25 22:16:46

"Genius Genes" - How Asperger Talents Changed the World.
Michael Fitzgerald, Brendan Obrien.

Tyckte den va inspirerande ivarjefall. Hade gärna fått finnas mer detaljer och mer djup. Men jag läser hellre sånt som inspirerar än annat.

En annan bok jag skulle vilja läsa av Fitzgerald (och Ioan James) är "The Mind of the Mathematician". Där han även lär anknyta till hf. autism och mood disorders. Väcker min nyfikenhet litegrann...
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 16:05:31, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-25 22:20:58

Aspkvinna skrev:alphapetsmamma om du vill får du gärna göra en paralell utredning på mig så får du testa dina färdigheter efter alla dom böckerna!


Tack för credden, men du vet, jag har ju svårt att generalisera och ta teorin till verkligheten... ;) Bäst jag fortsätter leka Boktipset, och så lekmannaföreläsa (för att jag inte kan låta bli mer än för att jag blir ombedd...).
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:05:31, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav slatten » 2008-09-25 22:30:10

Att dela upp autismspektrumstörning och ADHD gör man nuförtiden. Däremot ingår ADHD i autismspektrum, vilket är en annan sak. Nu tror jag att forskarna har börjat fundera på att ta bort ADHD, Asperger med mera, eftersom många under uppväxten kan vandra genom autismspektrumet. Jag tror att de istället kommer att redogöra för kriterierna som säger mer om personens svårigheter, som exempel kommunikationsproblem.

Jag tänker på oss som har Aspergers syndrom, vi har verkligen olika svårigheter. En del av oss fungerar ganska väl i samhället, har lärt oss att vara sociala att uppföra oss. Andra klarar inte ens av ett hushåll och uppför sig illa.
Senast redigerad av slatten 2011-05-04 16:05:31, redigerad totalt 1 gång.
slatten
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2008-03-20
Ort: sydsverige

Inläggav Chilehead » 2008-09-26 3:05:20

Alfapetsmamma visst har jag berömt dig för dina kunskaper men den där boklistan skrämde skiten ur mig hoppas du har en bra förklaring till det typ att du jobbar med böcker eller nåt annat lättförklarat :-)198

Förresten min fru läste "miffon nördar och aspergers synd" (det stod så på min biblioteks kvitto) och tyckte den var jättebra och rolig.
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 16:05:31, redigerad totalt 1 gång.
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-26 13:54:07

slatten skrev:Att dela upp autismspektrumstörning och ADHD gör man nuförtiden. Däremot ingår ADHD i autismspektrum, vilket är en annan sak. Nu tror jag att forskarna har börjat fundera på att ta bort ADHD, Asperger med mera, eftersom många under uppväxten kan vandra genom autismspektrumet. Jag tror att de istället kommer att redogöra för kriterierna som säger mer om personens svårigheter, som exempel kommunikationsproblem.

Jag tänker på oss som har Aspergers syndrom, vi har verkligen olika svårigheter. En del av oss fungerar ganska väl i samhället, har lärt oss att vara sociala att uppföra oss. Andra klarar inte ens av ett hushåll och uppför sig illa.


Har aldrig sett nån låta ADHD ingå i autismspektrat, innan jag läste den här boken, var har du sett eller hört det? Däremot går såväl ADHD som Asperger in under npf-paraplyet, men det är nåt annat. Berätta gärna mer!

Och jag tycker också det vore intressantare att säga att Just den här personen har de här bitarna som problem (igångssättningssvårigheter, generaliseringsproblem, perceptionsstörningar, konkret tolkning t ex), istället för att säga Den här personen har AS. Detta eftersom alla är så olika. Men det är nog väldigt långt dit....
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:05:31, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-26 13:57:33

Chilehead skrev:Alfapetsmamma visst har jag berömt dig för dina kunskaper men den där boklistan skrämde skiten ur mig hoppas du har en bra förklaring till det typ att du jobbar med böcker eller nåt annat lättförklarat :-)198

Förresten min fru läste "miffon nördar och aspergers synd" (det stod så på min biblioteks kvitto) och tyckte den var jättebra och rolig.


Vaddå Hoppas du har en bra förklaring? Skojar du eller är det ett sätt att säga Wow eller tycker du verkligen att det är konstigt att läsa så mycket? Varför i så fall?

Kan bara säga att jag har en tendens att fastna, eller alternativt uttryckt att jag gillar att göra saker ordentligt, om jag ska göra dem alls. Dessutom fick jag Strattera och fick tillbaks en del av min läsförmåga, som jag tappat när jag blev vidbränd. Det spelade in också. Tidigare har jag läst enorma mängder om annat.

Ja, Luke Jacksons bok var rolig. Jag gillar Kenneth Halls bok ändå bättre, om man nu vill läsa en bok skriven av en aspiepojk.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:05:31, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Alien » 2008-09-26 20:21:44

slatten skrev:De som tycker om "En riktig människa" bör läsa "Mozart och valen" av Jerry & Mary Newport (2007). Det är en riktig händelserik bok, vilka människoliv. Det är boken bakom filmen "Crazy in Love" som är en mycket dålig film. Om filmen hade avspeglat hela boken då hade den kunnat bli sorglig men bra.

Är det någon mer som har läst "Mozart och valen" och vad tyckte ni?


Jag har läst boken men däremot inte sett filmen. (Jag skulle vilja se filmen även om den inte är lika bra som boken.) Gillade boken, har skrivit om den här:
http://www.aspergerforum.se/mozart-och-valen-en-aspig-karlekshistoria-t21599.html
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:05:31, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav slatten » 2008-09-26 20:37:13

alfapetsmamma skrev:
slatten skrev:Att dela upp autismspektrumstörning och ADHD gör man nuförtiden. Däremot ingår ADHD i autismspektrum, vilket är en annan sak. Nu tror jag att forskarna har börjat fundera på att ta bort ADHD, Asperger med mera, eftersom många under uppväxten kan vandra genom autismspektrumet. Jag tror att de istället kommer att redogöra för kriterierna som säger mer om personens svårigheter, som exempel kommunikationsproblem.

Jag tänker på oss som har Aspergers syndrom, vi har verkligen olika svårigheter. En del av oss fungerar ganska väl i samhället, har lärt oss att vara sociala att uppföra oss. Andra klarar inte ens av ett hushåll och uppför sig illa.


Har aldrig sett nån låta ADHD ingå i autismspektrat, innan jag läste den här boken, var har du sett eller hört det? Däremot går såväl ADHD som Asperger in under npf-paraplyet, men det är nåt annat. Berätta gärna mer!

Och jag tycker också det vore intressantare att säga att Just den här personen har de här bitarna som problem (igångssättningssvårigheter, generaliseringsproblem, perceptionsstörningar, konkret tolkning t ex), istället för att säga Den här personen har AS. Detta eftersom alla är så olika. Men det är nog väldigt långt dit....


De har berättat det på BUP för mig. Sedan har jag läst det inom forskningen, men jag vet inte var någonstans. Min sons psykolog har berättat att de håller på med det här att ändra till kriterier, eftersom diagnoserna ändras allt efter mognad hos barnet. Jag har ett exempel på ett barn som har hunnit med både Tourette, ADHD innan han till sist fick Aspergers syndrom.
Senast redigerad av slatten 2011-05-04 16:05:31, redigerad totalt 1 gång.
slatten
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2008-03-20
Ort: sydsverige

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-26 22:00:55

slatten skrev:
alfapetsmamma skrev:
slatten skrev:Att dela upp autismspektrumstörning och ADHD gör man nuförtiden. Däremot ingår ADHD i autismspektrum, vilket är en annan sak. Nu tror jag att forskarna har börjat fundera på att ta bort ADHD, Asperger med mera, eftersom många under uppväxten kan vandra genom autismspektrumet. Jag tror att de istället kommer att redogöra för kriterierna som säger mer om personens svårigheter, som exempel kommunikationsproblem.

Jag tänker på oss som har Aspergers syndrom, vi har verkligen olika svårigheter. En del av oss fungerar ganska väl i samhället, har lärt oss att vara sociala att uppföra oss. Andra klarar inte ens av ett hushåll och uppför sig illa.


Har aldrig sett nån låta ADHD ingå i autismspektrat, innan jag läste den här boken, var har du sett eller hört det? Däremot går såväl ADHD som Asperger in under npf-paraplyet, men det är nåt annat. Berätta gärna mer!

Och jag tycker också det vore intressantare att säga att Just den här personen har de här bitarna som problem (igångssättningssvårigheter, generaliseringsproblem, perceptionsstörningar, konkret tolkning t ex), istället för att säga Den här personen har AS. Detta eftersom alla är så olika. Men det är nog väldigt långt dit....


De har berättat det på BUP för mig. Sedan har jag läst det inom forskningen, men jag vet inte var någonstans. Min sons psykolog har berättat att de håller på med det här att ändra till kriterier, eftersom diagnoserna ändras allt efter mognad hos barnet. Jag har ett exempel på ett barn som har hunnit med både Tourette, ADHD innan han till sist fick Aspergers syndrom.


Märkligt. JAG personligen tycker ADHD skulle ingå i autismspektrat, men jag har som sagt ALDRIG hört nån tycka likadant förrän jag läste det nyss. Har du nåt emot att säga vilket BUP? Inte för att jag ifrågasätter, men jag pratar en del med folk på nätet, om hur kass kompetens man ofta möter på just BUP, och det vore roligt att kunna berätta om några som tycks ha bättre pejl (enligt mig då).

Sen tror jag inte man ändrar tillstånd, utan att tillståndet man har ändrar skepnad under olika åldrar och förhållanden. Sen handlar diagnoserna man får väldigt mycket om vad utredarna letar efter. Tror man t ex att nån har ADHD och man har ganska allvarliga svårigheter (som jag skulle kalla aspiga) så kan man få diagnosen OCD (trotssyndrom). Skulle man hos samma person titta efter AS-drag skulle man finna dem, istället för trotssyndromet. Säger den bok jag talade om, och jag kan inte annat än hålla med.

Vill gärna höra mer om det där med kriterierna som du nämnde. Om du ids skriva. Tack!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:05:31, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Charley? » 2008-09-27 1:49:52

Jag vill slå ett slag för de vetenskapliga studierna som finns inom ämnet. Ska leta upp specifika förslag, men imorgon.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:05:31, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Chilehead » 2008-09-27 3:15:35

alfapetsmamma skrev:
Chilehead skrev:Alfapetsmamma visst har jag berömt dig för dina kunskaper men den där boklistan skrämde skiten ur mig hoppas du har en bra förklaring till det typ att du jobbar med böcker eller nåt annat lättförklarat :-)198

Förresten min fru läste "miffon nördar och aspergers synd" (det stod så på min biblioteks kvitto) och tyckte den var jättebra och rolig.


Vaddå Hoppas du har en bra förklaring? Skojar du eller är det ett sätt att säga Wow eller tycker du verkligen att det är konstigt att läsa så mycket? Varför i så fall?

Kan bara säga att jag har en tendens att fastna, eller alternativt uttryckt att jag gillar att göra saker ordentligt, om jag ska göra dem alls. Dessutom fick jag Strattera och fick tillbaks en del av min läsförmåga, som jag tappat när jag blev vidbränd. Det spelade in också. Tidigare har jag läst enorma mängder om annat.

Ja, Luke Jacksons bok var rolig. Jag gillar Kenneth Halls bok ändå bättre, om man nu vill läsa en bok skriven av en aspiepojk.

Förlåt :oops: om du missuppfattade, det var bara en sån imponerande lista att om jag skulle ta fram en sån lista så skulle det bara ske genom att skriva ut från nån "bokbank". Det var absolut ingen "konstighetsförklarning" tvärtom jag är imponerad av folk som orkar och vill läsa det är ju tack vare dom som jag får en massa information, så GO ON WITH YOUR GOOD WORK :-)049
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 16:05:31, redigerad totalt 1 gång.
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav Proffe Slimp » 2008-09-27 11:00:35

Hittade denna bok hos Mareld:

A Self-Determined Future with Asperger Syndrome av Genevieve Edmonds & E. Veronica Bliss.

Jag har bara tittat lite i den, men det jag spontant gillar med den är att den problemlösningsorienterad - inte upplysning till oroliga föräldrar som blev medvetna om AS förra torsdagen.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:05:31, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-27 11:07:35

Chilehead skrev:
alfapetsmamma skrev:
Chilehead skrev:Alfapetsmamma visst har jag berömt dig för dina kunskaper men den där boklistan skrämde skiten ur mig hoppas du har en bra förklaring till det typ att du jobbar med böcker eller nåt annat lättförklarat :-)198

Förresten min fru läste "miffon nördar och aspergers synd" (det stod så på min biblioteks kvitto) och tyckte den var jättebra och rolig


Vaddå Hoppas du har en bra förklaring? Skojar du eller är det ett sätt att säga Wow eller tycker du verkligen att det är konstigt att läsa så mycket? Varför i så fall?

Kan bara säga att jag har en tendens att fastna, eller alternativt uttryckt att jag gillar att göra saker ordentligt, om jag ska göra dem alls. Dessutom fick jag Strattera och fick tillbaks en del av min läsförmåga, som jag tappat när jag blev vidbränd. Det spelade in också. Tidigare har jag läst enorma mängder om annat.

Ja, Luke Jacksons bok var rolig. Jag gillar Kenneth Halls bok ändå bättre, om man nu vill läsa en bok skriven av en aspiepojk.

Förlåt :oops: om du missuppfattade, det var bara en sån imponerande lista att om jag skulle ta fram en sån lista så skulle det bara ske genom att skriva ut från nån "bokbank". Det var absolut ingen "konstighetsförklarning" tvärtom jag är imponerad av folk som orkar och vill läsa det är ju tack vare dom som jag får en massa information, så GO ON WITH YOUR GOOD WORK :-)049


Ah, okej. Bra. Det du skrev först lät inte så positivt tyckte jag, därav frågan. (Vi känner ju inte varann, så jag kunde inte veta om det var skoj eller vad det var.) Och här måste jag säga att du kunde mycket väl vara negativt inställd, det är helt okej förstås. Jag ville bara veta vad du menat...

Läsning är för mig som mat för andra. Mådde apa när jag inte kunde läsa, så jag är överlycklig att kunna det bättre igen. Fast nu har jag tagit bort Stratteran, för jag är på utredning, så det är sämre igen, om än inte lika illa som ett tag.

Fast jag blir lite skrämd själv av listan. Det var aldrig min tanke att Nu ska jag smälla i mig det som finns att få tag på på alla bibblor och hittar jag inte där ska jag låna av folk... som det blev. Det bara blev så.. ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:05:31, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Proffe Slimp » 2008-09-27 11:28:47

alfapetsmamma skrev:[...] diagnosen OCD (trotssyndrom) [...]
OCD är väl tvångssyndrom (Obsessive Compulsive Disorder), typ tvätta händerna femtielva gånger efter varje toalettbesök osv.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:05:31, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-27 11:32:41

Proffe Slimp skrev:
alfapetsmamma skrev:[...] diagnosen OCD (trotssyndrom) [...]
OCD är väl tvångssyndrom (Obsessive Compulsive Disorder), typ tvätta händerna femtielva gånger efter varje toalettbesök osv.


Jag skrev fel, ja. ODD menade jag. Oppositional Defiant Disorder. Bra att du var vaken! :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:05:31, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav snyggsmartosexig » 2008-09-27 12:02:35

alfapetsmamma skrev:
Proffe Slimp skrev:
alfapetsmamma skrev:[...] diagnosen OCD (trotssyndrom) [...]
OCD är väl tvångssyndrom (Obsessive Compulsive Disorder), typ tvätta händerna femtielva gånger efter varje toalettbesök osv.


Jag skrev fel, ja. ODD menade jag. Oppositional Defiant Disorder. Bra att du var vaken! :)


Varför inte skriva en egen bok om asperger då du har så mycket bakgrundskunskap att basera dina egna slutsatser på!? :)
Senast redigerad av snyggsmartosexig 2011-05-04 16:05:31, redigerad totalt 1 gång.
snyggsmartosexig
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2007-09-28
Ort: Stockholm

Inläggav Johan_82 » 2008-09-29 16:43:22

Barn och ungdomar med Asperger syndrom
normala, geniala, nördar?

- rätt lättläst och informativ, tar upp det mest väsentliga

En riktig människa
- självbiografi av Gunilla Gerland, mycket bra och välformulerad som attan
Senast redigerad av Johan_82 2011-05-04 16:05:31, redigerad totalt 1 gång.
Johan_82
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Stockholm

Re: Bästa Böckerna om AS

Inläggav Glimma » 2008-09-29 17:43:20

VargaVinter skrev:Vilka böcker skulle ni rekommendera ang. AS? Har själv läst Om Aspergers syndrom av Attwood, T, vilket har flera bra delar men riktar sig till största delen mot föräldrar med unga barn. Vilket inte passar mig direkt då jag är över 20år.


Inger Jalakas Nördsyndromet: Allt du behöver veta om Aspergers syndrom
Christpher Gillberg Barn, ungdomar, och vuxna med Asperger syndrom
Gunnel Norrö Aspergers syndrom - Har jag verkligen det?
Gunilla Gerland Aspergers syndrom - och sedan?

All nämnda böcker är väldigt lätta att ta till sig. Det är inga tjocka volymer vi pratar om här. Men desto mer informationsrika. Uta Frith har skrivit en ngt tjockare, men superbra bok, som heter Autism och Asperger syndrom. En mer ingående bok om forskningen kring Aspergers syndrom och autism i stort.

Hoppas du hittar ngt här. Rekommenderar alla!
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:05:31, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav slatten » 2008-09-29 20:25:07

Alien skrev:
slatten skrev:De som tycker om "En riktig människa" bör läsa "Mozart och valen" av Jerry & Mary Newport (2007). Det är en riktig händelserik bok, vilka människoliv. Det är boken bakom filmen "Crazy in Love" som är en mycket dålig film. Om filmen hade avspeglat hela boken då hade den kunnat bli sorglig men bra.

Är det någon mer som har läst "Mozart och valen" och vad tyckte ni?


Jag har läst boken men däremot inte sett filmen. (Jag skulle vilja se filmen även om den inte är lika bra som boken.) Gillade boken, har skrivit om den här:
http://www.aspergerforum.se/mozart-och-valen-en-aspig-karlekshistoria-t21599.html


Jag hyrde videon i en videobutik så det kan du också göra :D
Senast redigerad av slatten 2011-05-04 16:05:31, redigerad totalt 1 gång.
slatten
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2008-03-20
Ort: sydsverige

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-29 20:35:02

snyggsmartosexig skrev:
alfapetsmamma skrev:
Proffe Slimp skrev:OCD är väl tvångssyndrom (Obsessive Compulsive Disorder), typ tvätta händerna femtielva gånger efter varje toalettbesök osv.


Jag skrev fel, ja. ODD menade jag. Oppositional Defiant Disorder. Bra att du var vaken! :)


Varför inte skriva en egen bok om asperger då du har så mycket bakgrundskunskap att basera dina egna slutsatser på!? :)


Tja, så kanske det blir en dag. Har inte riktigt kläm på om du menade det eller var ironisk men jag menade mitt ja på allvar.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:05:31, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Till Alfapetsmamma

Inläggav slatten » 2008-09-29 20:59:10

Sen tror jag inte man ändrar tillstånd, utan att tillståndet man har ändrar skepnad under olika åldrar och förhållanden, säger du.

Jag håller med om det!

Med kriterier menar jag att man utgår från varje persons svårigheter och styrkor. Det blir mycket bättre då eftersom vi ändå inte alltid har samma svårigheter trots samma diagnos. Sedan har vi olika personligheter som gör att somliga kommer framåt i livet trots att ingen skulle tro det vid begynnelsen.

En sak som jag inte tycker om hos BUP är att de hela tiden tänker på att barnen ska fungera i skolan, vara koncentrerad. De vill gärna sätta in medicin för den sakens skull! Eftersom jag säger nej så tvingar de inte på medicin.

Den här BUP ligger i Halland och den psykologen som min son har är Hallands bästa psykolog när det gäller autism har jag fått information om. Han är specialist på utredningar.
Senast redigerad av slatten 2011-05-04 16:05:32, redigerad totalt 1 gång.
slatten
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2008-03-20
Ort: sydsverige

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in