Boktips om Aspergers! (Fackböcker och självbiografiskt)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav linek » 2007-06-19 21:23:02

Södersjukhusets bibbla är ju det klassiska stället i Stockholm. Vi grannar skulle kanske inventera stället för forumets räkning?

Varför tittar ni på mig?
Senast redigerad av linek 2011-05-04 16:05:25, redigerad totalt 1 gång.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Re: Boktips?

Inläggav VaiSing » 2007-06-21 13:19:04

Jag tycker väldigt väldigt bra om Gunilla Gerlands själbiografi "En riktig människa". Vet att inte alla tycker den är bra eftersom den även handlar om en mamma och pappa med bla. alkoholproblem, men det påverkade inte alls min behållning av boken. Tycker hennes problem med att förstå tillvaron blir ännu tydligare av den totala oförståelse hon lever i.


Matilda skrev:Någon som har några bra boktips av folk med AS, självbiografiska eller inte, om hur de klarar av världen osv? Eller böcker skrivna av NT om AS? Jag har klarat av det mesta av vad jag kunde hitta på biblioteket, men det finns ju tydligen en hel flod av böcker på engelska att beställa hem. Någon som har några bra förslag?

/M
Senast redigerad av VaiSing 2011-05-04 16:05:25, redigerad totalt 1 gång.
VaiSing
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2006-09-17

Inläggav VaiSing » 2007-06-21 13:22:29

Den tyckte jag också var riktigt bra, fast jag läste den på Svenska. :D


bookwitch skrev:Hej igen!
Kenneth Hall, Asperger Syndrome, the Universe and Everything. Skriven av en tioåring.
Senast redigerad av VaiSing 2011-05-04 16:05:25, redigerad totalt 1 gång.
VaiSing
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2006-09-17

Inläggav harrypotter » 2007-06-22 21:47:29

Brattberg, Gunilla
Enastående: självbiografisk berättelse om livet med högfungerande autism

Jackson, Luke
Miffon, nördar och Aspergers syndrom


Författare Hoopmann, Kathy
Titel Mysteriet med den blå flaskan: ett Aspergeräventyr / Kathy Hoopmann; översättning av Bo Lindgren

Del 2 - fristående:
Författare Hoopmann, Kathy
Titel Möss och utomjordingar: ett Aspergeräventyr / Kathy Hoopmann ; översättning: Urban Lindqvist
Senast redigerad av harrypotter 2011-05-04 16:05:25, redigerad totalt 1 gång.
harrypotter
 
Inlägg: 329
Anslöt: 2007-06-12

Inläggav zooey » 2007-06-23 0:24:13

För dem som även tycker att det är kul att läsa om djur:

Temple Grandin: Animals in translation

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0156031442

Författaren - som säkert många känner till redan - är autistisk och har arbetat med djur och djurhantering, och ägnat sig åt både forskning och praktiskt arbete med att konstruera "humana" anläggningar där djur hanteras.
Senast redigerad av zooey 2011-05-04 16:05:25, redigerad totalt 1 gång.
zooey
 
Inlägg: 255
Anslöt: 2006-03-26

Inläggav bookwitch » 2007-07-06 15:10:12

Hej alla som läste min blogg för några veckor sedan. Ert intresse ledde till att jag just fått en ny version av mitt inlägg publicerat på The Guardians bokbloggsida. Kolla gärna, även om det inte finns något direkt nytt med.
http://blogs.guardian.co.uk/books/2007/ ... ction.html
Senast redigerad av bookwitch 2011-05-04 16:05:25, redigerad totalt 1 gång.
bookwitch
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2007-06-16
Ort: Manchester

Inläggav Karenina » 2008-03-06 15:01:41

Stjärnor, linser och äpplen (eller om det är Stjärnor, äpplen och linser) av Susanne Schäfer är nog den bästa bok på området, som jag har läst. Det är iallfall i Susanne Schäfers självbiografiska skildring som jag mest har känt igen mig själv.
Senast redigerad av Karenina 2011-05-04 16:05:27, redigerad totalt 1 gång.
Karenina
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Värmland

Inläggav Pemer » 2008-03-06 15:34:58

Har just blivit tipsad om en ny självbiografi, "Asperger ur mitt perspektiv" av en Susanna Larsson. Har inte hört mer än titeln och hennes namn, men fick en mailadress till henne och väntar på kontakt och att höra mer om henne och om hur man kan få tag i boken.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:05:27, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Sabina » 2008-04-26 4:40:48

Asperger Syndrome and Long-Term Relationships av Ashley Stanford.

"Her husband and three of her four children have varying degrees of Asperger Syndrome."

Mycket varm och kärleksfull bok skriven av en kvinna som själv inte har AS, men som lever "mitt i smeten". Och med ett förord av "Lianne Holliday Willey"
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:05:27, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav Sabina » 2008-04-26 5:46:51

"Congratulations! It's Asperger Syndrome"

av Jen Birch
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:05:27, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav Sabina » 2008-04-26 5:56:07

Sabina skrev:"Congratulations! It's Asperger Syndrome"

av Jen Birch


Tycker det är en härligt mopsig titel! :)

(Ojdå....Det var meningen att jag skulle redigera inlägget, inte citera mig själv... :oops: )
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:05:27, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Re: Boktips?

Inläggav Dunderbar » 2008-04-26 19:10:11

Matilda skrev:Någon som har några bra boktips av folk med AS, självbiografiska eller inte, om hur de klarar av världen osv? Eller böcker skrivna av NT om AS? Jag har klarat av det mesta av vad jag kunde hitta på biblioteket, men det finns ju tydligen en hel flod av böcker på engelska att beställa hem. Någon som har några bra förslag?

/M


Du har ju alltid min bok som jag har skrivit.
Den heter just Dunderbar

Den går att beställa direkt från min hemsida
Senast redigerad av Dunderbar 2011-05-04 16:05:27, redigerad totalt 1 gång.
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Bästa Böckerna om AS

Inläggav VargaVinter » 2008-09-25 12:15:24

Vilka böcker skulle ni rekommendera ang. AS? Har själv läst Om Aspergers syndrom av Attwood, T, vilket har flera bra delar men riktar sig till största delen mot föräldrar med unga barn. Vilket inte passar mig direkt då jag är över 20år.
Senast redigerad av VargaVinter 2011-05-04 16:05:27, redigerad totalt 1 gång.
VargaVinter
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2008-09-25

Inläggav barracuber » 2008-09-25 12:27:21

Konflikter, missförstånd, ensamhet : återspeglingar av Aspergers syndrom hos vuxna? av psykologen Karin Stadler.

Den vänder sig mest till de mer högfungerande, som jag själv tillhör.

Fördelen med den är att man får många exempel från hennes verksamhet som neurobiologiskt (i motsats till psykodynamiskt) intresserad psykolog där hon verkar ha haft många aspiga (vilket ibland blivit uppenbart först i efterhand) patienter.

Nackdelen är att jag är osäker på hur vetenskapligt grundad boken egentligen är. Exempelvis berättar hon att det överhuvudtaget inte pågår någon forskning om subklinisk Aspergers syndrom vilket i sig är rätt ofattbart.

Boken väcker också den viktiga frågan om hur stort mörkertalet egentligen är för subklinisk Aspergers syndrom. Jag tycker jag ser drag i snart var och varannan människa jag möter.

Jag har bloggat om den här.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:05:27, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Anastasia » 2008-09-25 16:34:01

Jag har mest läst självbiografier och intervjuböcker om AS, och det var ett tag sen jag läste dem.

Jag tycker "Jag avskyr ordet normal" av Malin Nordgren är ganska bra, respektfullt skriven och ger en bra bild av hur olika aspergare kan vara sinsemellan. Bland självbiografierna så kunde jag nog känna igen mig mest i Gunilla Brattbergs böcker, men de är ganska mörka och sorgliga. Donna Williams "Ingen ingenstans" tyckte jag var intressant, och hon är en kul och spännande person, även om hon inte har AS.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 16:05:27, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav barracuber » 2008-09-25 16:59:47

Jag tycker också Brattbergs böcker är bra. Hon är helt otrolig på att uttrycka sig träffande. Håller dock med om att hon är ganska mörk och där kan jag se ett tomrum i litteraturen: det behövs böcker skriva av folk som klarat av att ha högfungerande AS utan att bli dystergökar. Nästan så att jag själv känner för att sätta igång! :roll:

Torbjörn Andersson har skrivit en kort skrift om AS, minns inte exakt vad den heter. Den finns på GBG-bibblot bland annat. Tycker den är bra skriven men den är i huvudsak en introduktion till ämnet. Samme Torbjörn skrev även en kort bok (ihop med nån annan) om hur aspergare lyckas i arbetslivet för ett antal år sedan.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:05:27, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Titti » 2008-09-25 17:45:02

Jag har också läst Gunilla Brattberg och tycker jag fått ganska stor behållning av det, dock är "Enastående" i mina ögon bättre än "Guide i helvetet". Gunilla Gerland däremot ger mig inte speciellt mycket att läsa och henne har jag hört på en föreläsning och det gav inte speciellt stor igenkänning hos mig.

Attwood är mitt förstahandsval dock och det har nyligen kommit en ny stor bok på engelska, där det första kapitlet finns översatt av Ganesh i en tråd här på forumet någonstans. Den vill jag läsa. Gillberg har skrivit ett par böcker om autism och Aspergers syndrom som, liksom Uta Friths stora antologi med olika texter om Asperger, är läsvärda.

Nu har jag dels egen diagnos och dessutom barn med diagnos så jag har ju lite olika perspektiv att se från och jag kan därför inte exakt särskilja vilket bok som gett mest ur vilket perspektiv.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 16:05:27, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Alien » 2008-09-25 17:58:01

Jag tyckte den här tunna boken var bra, eftersom det handlar om en som fick AS i mogen ålder, precis som jag: Gunnel Norrö: Aspergers syndrom - har jag verkligen det?

Skrev mer om den här:
http://www.aspergerforum.se/gunnel-norro-aspergers-syndrom-har-jag-verkligen-det-t4063.html?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:05:27, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46221
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Bästa Böckerna om AS

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-25 18:43:54

VargaVinter skrev:Vilka böcker skulle ni rekommendera ang. AS? Har själv läst Om Aspergers syndrom av Attwood, T vilket har flera bra delar men riktar sig till största delen mot föräldrar med unga barn. Vilket inte passar mig direkt då jag är över 20år.


Vad vill DU läsa? Lättuggat, matigt, vetenskapligt, kort, långt, självbiogratiskt eller vad? Jag har läst galna mängder och har tidigare fått höra att mina tips var värdefulla, så jag gör gärna en specad läslista men du får säga vad du önskar dig. Orkar inte riktigt göra den bafatt, såååå specialintresserad är jag inte... ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:05:27, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Bästa Böckerna om AS

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-25 19:55:07

alfapetsmamma skrev:Vad vill DU läsa? Lättuggat, matigt, vetenskapligt, kort, långt, självbiogratiskt eller vad? Jag har läst galna mängder och har tidigare fått höra att mina tips var värdefulla, så jag gör gärna en specad läslista men du får säga vad du önskar dig. Orkar inte riktigt göra den bafatt, såååå specialintresserad är jag inte... ;)


Jag tar gärna rubbet du läst som talbok :!: :D
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:05:27, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav VargaVinter » 2008-09-25 20:31:43

Tack för alla svar :)
Glömde nämna att jag hade läst Aspergers syndrom - har jag verkligen det? den har sina sidor men jag skulle föredra Attwood istället. En sak ang. Gunnel Norrö:s tror jag det fanns ett fakta fel där frekvensen av AS sades vara 0.01% men enligt min utredare är det 0.1%, om jag miss minner mig rätt.
alfapetsmamma skrev:Vad vill DU läsa? Lättuggat, matigt, vetenskapligt, kort, långt, självbiogratiskt eller vad? Jag har läst galna mängder och har tidigare fått höra att mina tips var värdefulla, så jag gör gärna en specad läslista men du får säga vad du önskar dig. Orkar inte riktigt göra den bafatt, såååå specialintresserad är jag inte... Wink


Jag föredrar troligen vetenskapliga helst ganska långa, det ska trots allt ta ett tag att läsa :roll: Vad du menar med matigt vet jag inte :?:
Senast redigerad av VargaVinter 2011-05-04 16:05:31, redigerad totalt 1 gång.
VargaVinter
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2008-09-25

Inläggav Flinta » 2008-09-25 21:21:37

Titti skrev:Jag har också läst Gunilla Brattberg och tycker jag fått ganska stor behållning av det, dock är "Enastående" i mina ögon bättre än "Guide i helvetet". .


Båda är jättebra, tycker jag, och är dom böckerna som jag kunnat relatera mest till /hittills/. "Guide i helvetet - personlig ordbok om livet med AS" var lättast att läsa (om man har svårt att läsa och/eller koncentrera sig och/eller "ta in" mycket text) och därför favoriten. Helt enkelt en ordbok med ord som hon associerar till sitt funktionshinder o sitt liv.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 16:05:31, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-25 21:35:45

VargaVinter skrev:Jag föredrar troligen vetenskapliga helst ganska långa, det ska trots allt ta ett tag att läsa :roll: Vad du menar med matigt vet jag inte :?:


Med matigt menade jag matnyttigt, alltså mycket fakta men kanske inte så lättsmält eller lättläst.

Här kommer min läslista till dig. Jag orkar inte ta bort nåt så jag skriver kommentarer direkt efter det jag rekommenderar dig, fetar texten eller gör ett större radavstånd mellan böckerna. Har valt utifrån det du sa om att kunna läsa lite tyngre saker, och så vara mer intresserad av vuxna med AS än barn. Ville du nåt annat så hojta så gör jag om...

Autism, Aspergers syndrom och arbete. Andersson, Torbjörn och Zandén, Håkan.
Om Aspergers syndrom. Attwood.
En skrift om DAMP/ADHD. Axengrip, Christina och Jens
Att växa upp med en bror med autism: en lillasysters berättelse : en bok för barn om autism och Aspergers syndrom. Band, Eve och Hecht, Emily
ADHD/DAMP- en uppdatering. Beckman, Vanna
En väg till fängelset, om hyperaktivitet och aggressivitet. Beckman, Vanna
Gång på gång - Pedagogik vid autism och autismliknande tillstånd. Beckman, Vanna
Projektet. Beckman, Vanna
Strider under hjärnåldern. Beckman, Vanna
Vulkanutbrott och istider, Beckman, Vanna och Fahlén, Tom
Vuxna med DAMP/ADHD. Beckman, Vanna
Vem var det du sa var normal? Bejerot, Susanne
Lycklig varannan onsdag. Boethius, Gunilla och Rydlund, Christina
Guide i helvetet. Brattberg, Gunilla
Enastående. Brattberg, Gunilla
En väg genom världen - en far minns sin sons resa genom autism och epilepsi. Calinescu, Matei Vackert, insiktfullt och djupt skrivet om en son med Asperger. Underbart med ett bra språk, det är alltför ovanligt. Mycket intressanta funderingar som jag inte stött på så mycket på annat håll. Författaren är forskare, det märks.
Autism från insidan. de Clercq, Hilde
Mamma, är det där ett djur eller en människa? de Clercq, Hilde
Mycket intressant om överselektivitet, alltså oförmåga att generalisera. Handlar mer om autism än om AS, men är mycket intressant ändå, för det går att ta bort några grader och lära sig värdefulla saker om ett autistiskt/aspigt sätt att tänka, dvs ett annorlunda sätt att tänka.
Flickor med AS och liknande störningar. Dahlgren, Inger
Varför stannar bussen när jag inte ska gå av? Dahlgren, Sven Olof
Fallbeskrivningar. Högintressanta tankar kring VAD havererade situationer berott på. Intelligent skrivet.
Nu förstår jag mig själv. Dysthe, Pernille
Aspergers syndrom: en översikt. Ehlers, Stefan och Gillberg, Christopher
Jag är ändå jag. Ekman, Oscar
Fräknar på hjärnan, Eriksson, Monica
Hur gör vi nu? - handbok för föräldrar och lärare, om barn med neuropsykiatriska funktionshinder. Eriksson, Monica
Att stödja barn med DAMP. Frelofte, Ingrid
Autism och Aspergers syndrom. Frith, Uta Innehåller Hans Aspergers text om de 44 pojkar han haft som patienter. Bara det är anledning nog att läsa boken.
Aspergers syndrom - och sedan? Gerland, Gunilla
Autism: relationer och sexualitet. Gerland, Gunilla
Det är bra att fråga. Gerland, Gunilla
En riktig människa. Gerland, Gunilla
Hur kan man förstå och behandla utagerande och självskadande beteende vid autism? Gerland, Gunilla
På förekommen anledning- om människosyn, "biologism" och autism. Gerland, Gunilla

Jag gillar Gerland, helt enkelt, så jag väljer ingen särskild där. Gillar bredden, att hon skrivit tunntunna böcker man kan kopiera och ge till släktingar som undrar men inte orkar läsa, och så skrivit väldigt fördjupade saker, som relationsboken (som skrevs som en uppsats) och På förekommen anledning som är en av mina stora favoriter. Sen gillar jag inifrån-perspektivet, förstås, och så är En riktig människa nåt av det första jag läst om AS och är märkt av det.
Autism och autismliknande tillstånd hos barn, ungdomar och vuxna. Gillberg, Christopher
Ett barn i varje klass- om ADHD och Damp. Gillberg.
Barn, ungdomar och vuxna med Aspergers syndrom. Normala, genier, nördar? Gillberg.
Genom dörrar. Grandin, Temple
Att handskas med Emil. Gravander, Åsa
Att handskas med diagnoser. Gravander, Åsa
Att handskas med livet. Gravander, Åsa, Widerlöv, Malin och Sjögren, Kristina
En riktig ”Emil”. Gravander, Åsa och Suominen, Sauli
Explosiva barn. Greene, Ross
Den besynnerliga händelsen med hunden om natten Haddon, Mark
Aspergers syndrom, universum och allt annat. Hall, Kenneth.
Jag vill ha ett liv. Hedman, Sofia
Kanske ett liv. Hedman, Sofia
Mysteriet med den blå flaskan- ett aspergeräventyr. Hoopland, Kathy
Möss och utomjordingar. Hoopland, Kathy
Om de bara kunde skärpa sig! Barn och ungdomar med ADHD och Tourettes syndrom. Iglum.
Miffon, nördar och Aspergers syndrom. Jackson, Luke
Nördsyndromet. Jalakas, Inger
Jag och mina diagnoser. Jansson, Håkan
Varför vill ingen leka med Dennis? Jasmin
En annorlunda barndom. Johansson, Iris
Kids in the Syndrome Mix of ADHD, LD, Asperger's, Tourette's, Bipolar, And More!: The One Stop Guide for Parents, Teachers, and Other Professionals. Kutscher, Martin
Min ljusa och mörka sida. Lantz, Theres
Det räcker inte med kärlek. Lexhed, Jenny
När jag blir stor ska jag bli Askungen. Lindgren, Birgitha
Lasses revansch. Lindström, Sverker
Autismens kultur. Mesibov, Gary Inte särskilt tung, men väldigt välskriven och trovärdig. Inte en massa jidder, utan rätt på. Härligt för mig som gillar den stilen. Utgiven av Föreningen Autism.
Flickor med AD/HD. Nadeau, G. Kathlyn
Inte som alla andra. Nilsson, Per
Jag avskyr ordet normal. Nordgren, Malin
Barn och ungdomar med DAMP Nydahl, Erika
Autismspektrumstörningar hos vuxna - några frågor och svar. Nylander, Lena Kortfattad men bra.
Aspergers syndrom- har jag verkligen det? Nörrö, Gunnel
Vi är inte bra på barn som Oscar- hur kan vi bli det? Petterson, Lena
Skuggsyndrom. Ratey, John
Barnet i glaskulan. Rubin, Birgitta.
En antropolog på Mars. Sacks, Oliver
ADHD hos flickor. SBU (Statens beredning för medicinsk utvärdering)
Stjärnor, linser och äpplen. Schäfer, Susanne
En överlevnadsguide för personer med Asperger Syndrom. Segar, Marc
Konflikter, missförstånd, ensamhet - återspeglingar av Aspergers syndrom hos vuxna? Stadler, Karin Intressant mest för att det är så extremt ovanligt- och välkommet- att nån med psykodynamisk skolning inser att den skolans förklaringsmodeller faktiskt inte kan förklara ALLA problem. Dessvärre hattigt och pladdrigt skriven. Intressant om man pallar att inte riktigt begripa varför ett stycke kommer just där det kommer och inte tio sidor tidigare eller senare. Hon hade helt klart behövt en bättre redaktör, tycker jag och en kompis som också läst den.
Autism och autismliknande tillstånd hos barn och ungdomar. Smedler, Ann-Charlotte
Aspergers syndrom. Steindal, Kari Mycket koncis och rejäl bok. Steindal är en norsk auktoritet på ämnet.
Sofias egen bok. Tikkanen, Märta
Sofia vuxen med sitt MBD. Tikkanen, Märta
Bråkiga ungar och snälla barn. Thimon, Ann-Christin
Att handskas med skitungar. Widerlöv
Att handskas med skitungar - en vardagspedagogisk handbok för skolan. Widerlöv
Ingen ingenstans. Williams, Donna En av mina favoritbiografier.
Autismspektrum. Wing, Lorna
Hur skolan kan hjälpa elever med Asperger Syndrom. Östman, Hans

Lite off-topic men ändå inte

Vem är det som bestämmer över ditt liv? Nilsonne, Åsa
Du måste inte älska dig själv. Wijnberg, Jeffrey

-------

Just nu läser jag en EXTREMT intressant bok, fast jag är inte klar så den kan inte komma med i listan. The ADHD autism connection heter den och handlar om att man nog är ute och cyklar när man vill dela upp ADHD och autismspektrumstörningar som helt separata tillstånd.

Det är antagligen så att det är ett paket av vilket man kan ha delar men inte andra, och att man idag tolkar vissa drag som ADHD eller autismspektrumstörningar för att det är det man LETAR efter.. Svårt att göra boken rättvisa så här - och jag är svintrött idag - men den är verkligen nåt extra (eller snarare är den helt rätt i tiden för mig, eftersom jag tänkt i de här banorna ett tag).

God läslycka tillönskas! :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:05:31, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav VargaVinter » 2008-09-25 21:51:04

alfapetsmamma skrev:*Information och Tips*

Man bugar och tackar :D
Senast redigerad av VargaVinter 2011-05-04 16:05:31, redigerad totalt 1 gång.
VargaVinter
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2008-09-25

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in