Att leva på ca 300 kr i veckan?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-05-04 19:09:27

rapchic skrev:I min gammelmormors kokbok står det tex "och låt koka tills det är klart" eller liknande. Det är lite humoristisk.

Att det står plocka och ta ur hönan låter bara bra tycker jag, hur skulle man annars få till det och eget kött är ju det godaste :-)Happy


Visste alla hur man plockar höns? Jag menar när jag relativt kort tid hade köttkaniner fick jag kolla på Youtube hur man bäst hanterade kadavret och omvandlade det till kött. Men... visste man bara? Hade man sett sin mamma göra det och varit med? Var det helt självklart? Antar samma när man ska koka till det är klart, har man sett mamma koka så har man ju redan en uppfattning.

Glad för kokböcker som verkligen tar upp hur man gör saker och hur länge det tar. Använder iofs recept mer som inspiration, men de som inte fått själva känslan för maten, för dem är vissa hållpunkter jätteviktiga ju.

Jag tror inte en äldre i min släkt hade det där i ryggraden att laga mat för hon lagade efter "moderna" recept och hon var inte så jättebra på mat, men hon hade inte vuxit upp hos sin mamma heller.

Eget kött är godast! Till man ätit upp sig! :P
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-05-04 19:38:20

kiddie skrev:
rapchic skrev:I min gammelmormors kokbok står det tex "och låt koka tills det är klart" eller liknande. Det är lite humoristisk.

Att det står plocka och ta ur hönan låter bara bra tycker jag, hur skulle man annars få till det och eget kött är ju det godaste :-)Happy


Visste alla hur man plockar höns? Jag menar när jag relativt kort tid hade köttkaniner fick jag kolla på Youtube hur man bäst hanterade kadavret och omvandlade det till kött. Men... visste man bara? Hade man sett sin mamma göra det och varit med? Var det helt självklart? Antar samma när man ska koka till det är klart, har man sett mamma koka så har man ju redan en uppfattning.

Glad för kokböcker som verkligen tar upp hur man gör saker och hur länge det tar. Använder iofs recept mer som inspiration, men de som inte fått själva känslan för maten, för dem är vissa hållpunkter jätteviktiga ju.

Jag tror inte en äldre i min släkt hade det där i ryggraden att laga mat för hon lagade efter "moderna" recept och hon var inte så jättebra på mat, men hon hade inte vuxit upp hos sin mamma heller.

Eget kött är godast! Till man ätit upp sig! :P

De flesta visste ju om det, man var ju med då äldre gjorde det sen man var ung och dessutom så hade tjejer mest hushållskunskap i skolan (min mormor gick bara till 4:a plus ett år med bara hushållskunskap tex).

Såklart fanns det ju undantag, tex dom som hade råd att ha tjänare eller dom som bodde i områden där det helt enkelt inte gick att ha höns eller att man var för fattig (om inte man blev piga/dräng pga det)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-05-05 12:13:49

Jag hittade faktiskt färdigmat inom denna tråds budget som dessutom är rik på protein. Vegetarisk ärtsoppa, iallafall icas var på under 10:- för två portioner (och jag äter lätt två portioner)så med senap blir det ca 10:- för en portion för mig.

Det är inte illa för färdigmat.

(Jag har räknat på 1200:- /mån i mat dvs 39:-/dag det blir ju 10:- för lunch och middag och 19:- för övriga mål.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Richard » 2018-05-05 16:01:04

Jag klarar mig inte på 1 400 kr i veckan. Måste alltid be min gode man om mer pengar. Men jag lägger nästan allt på mat. Röker ett paket om dagen o dricker för mycket öl. Jag har räknat ut att jag äter för runt 100 kr om dagen, 57 kr för ett paket cigg, o resten till öl.

Men jag har en ätstörning, o kommer troligen sättas hos en dietist.
Richard
 
Inlägg: 3335
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-05-13 21:44:17

Hittade denna och tänkte att den skulle passa här
https://undertian.com/
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav nomemorytoday » 2018-05-13 21:58:07

@rapchic, Tack!
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav RSD555 » 2018-05-13 22:07:32

Att dela recept på soppor och döpa dom är inget för mig.

Jag lägger i dom saker jag gillar och lägger till lite grädde om det är fest. Vad andra gillar har jag inget intresse av. Men jag accepterar att folk här vill döpa grytor och soppor och hävda att dessa är optimala för alla.

För mig är sånt ointressant men om någon säger att dom drar hem stockar, flisar och blöter, för att sen trampa dom dagligen så blir jag nyfiken.

Mvh Lisa
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1599
Anslöt: 2017-12-02

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Barriärrevet » 2018-05-13 22:27:25

Ja du, Fretshi. Till att inleda med måste du hämma din ångest.

Förövrigt rekommenderar jag i förtäringsväg:

1. Raménnudlar med kycklings - och beefsäsongning.
2. Billiga vägen till oxfile. Ersätt oxfilén som en genväg med fabrikerad quornfärs eller färserad majs. Ett utsökt alternativ.
3. Småpiff, garnering: kanerade ananasskivor.

God lycka!
Barriärrevet
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2018-05-13

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-06-24 17:59:25

Barriärrevet skrev:Ja du, Fretshi. Till att inleda med måste du hämma din ångest.

Förövrigt rekommenderar jag i förtäringsväg:

1. Raménnudlar med kycklings - och beefsäsongning.
2. Billiga vägen till oxfile. Ersätt oxfilén som en genväg med fabrikerad quornfärs eller färserad majs. Ett utsökt alternativ.
3. Småpiff, garnering: kanerade ananasskivor.

God lycka!


Vet inte om jag gillar dessaråd egentligen...
Jag har börjat gilla att laga soppor och ska nog göra det oftare.
Har bestämt mig att sluta snusa helt nu också då det kostat pengar, är dåligt för hälsan, påverkar mitt psykiska mående negativt (har mer ångest och ibland tar jag en snus för att pigga upp mig och för att döva min ångest), jag mådde bättre när jag inte snusade.

Får pengar imorgon och har en del utgifter så ska verkligen göra en budget direkt med mina boendestödjare och planera så att pengarna räcker nu. Ska även se över mina utgifter om det finns något som man kan ta bort.

Hoppas denna månad kommer bli bättre ekonomiskt än förra då jag satte sprätt på alla pengar på em gång och fick låna av min mamma i slutet... så ska det inte behöva vara!
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Batte » 2018-06-24 18:44:46

Hva med denne siden da, kan det være noe? https://www.matsmart.se
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-06-24 18:54:04

Vetninte om denna sida är nåt för mig...
Gillar inte att handla på nätet.

Vill se om det går att hålla en budget på vanliga affärer.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Huggorm » 2018-06-24 19:11:50

Dom hade ganska bra priser faktiskt
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2018-06-24 19:13:23

Fretshi skrev:Jag lever på försörjningsstöd och har då inte så god ekonomi

Jag behöver hjälp med att planera mina inköp så att jag inte spontanhandlar så mycket för det för att det går åt massor med pengar. Någon som har något tips på det?

Har sjuk ångest över att knappt ha några pengar kvar nu och det är 2 veckor till nästa insättning.
Jag har inte läst tråden, men nog förefaller det mig som att din situation ger mycket ångest, och vad ligger närmare till hands (i vårt nuvarande samhälle) för att (tillfälligt) dämpa ångest än att handla? För mig låter det som en helt ohållbar situation!
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Huggorm » 2018-06-24 19:15:49

Fretshi skrev:Har bestämt mig att sluta snusa helt nu också då det kostat pengar, är dåligt för hälsan, påverkar mitt psykiska mående negativt (har mer ångest och ibland tar jag en snus för att pigga upp mig och för att döva min ångest), jag mådde bättre när jag inte snusade.
Klokt, även om snus inte ger cancer så är det ju ändå mycket pengar att spara.
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-06-24 19:45:09

Huggorm skrev:
Fretshi skrev:Har bestämt mig att sluta snusa helt nu också då det kostat pengar, är dåligt för hälsan, påverkar mitt psykiska mående negativt (har mer ångest och ibland tar jag en snus för att pigga upp mig och för att döva min ångest), jag mådde bättre när jag inte snusade.
Klokt, även om snus inte ger cancer så är det ju ändå mycket pengar att spara.
snus ger visst cancer. Bland annat i munhålan
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-06-24 19:46:32

Barriärrevet skrev:Ja du, Fretshi. Till att inleda med måste du hämma din ångest.

Förövrigt rekommenderar jag i förtäringsväg:

1. Raménnudlar med kycklings - och beefsäsongning.
2. Billiga vägen till oxfile. Ersätt oxfilén som en genväg med fabrikerad quornfärs eller färserad majs. Ett utsökt alternativ.
3. Småpiff, garnering: kanerade ananasskivor.

God lycka!


Ramennudlar är egentligen inte så billigt eftersom man inte blir mätt på det. Det blir billigare och nyttigare att göra egen nudelsoppa
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Huggorm » 2018-06-24 20:22:53

rapchic skrev:
Huggorm skrev:
Fretshi skrev:Har bestämt mig att sluta snusa helt nu också då det kostat pengar, är dåligt för hälsan, påverkar mitt psykiska mående negativt (har mer ångest och ibland tar jag en snus för att pigga upp mig och för att döva min ångest), jag mådde bättre när jag inte snusade.
Klokt, även om snus inte ger cancer så är det ju ändå mycket pengar att spara.
snus ger visst cancer. Bland annat i munhålan
Det är många som försökt bevisa det men ingen har lyckats.
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-06-24 20:52:51

Huggorm skrev:Det är många som försökt bevisa det men ingen har lyckats.

Visst jag ser nu att studierna på just svenskt snus inte är stora nog att varken säga bu eller bä men det är ändå stora hälsorisker med snus det är inte bara oekonomiskt
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-06-24 20:55:14

Trollmor skrev:
Fretshi skrev:Jag lever på försörjningsstöd och har då inte så god ekonomi

Jag behöver hjälp med att planera mina inköp så att jag inte spontanhandlar så mycket för det för att det går åt massor med pengar. Någon som har något tips på det?

Har sjuk ångest över att knappt ha några pengar kvar nu och det är 2 veckor till nästa insättning.
Jag har inte läst tråden, men nog förefaller det mig som att din situation ger mycket ångest, och vad ligger närmare till hands (i vårt nuvarande samhälle) för att (tillfälligt) dämpa ångest än att handla? För mig låter det som en helt ohållbar situation!


Ja, kanske får ta upp mina problem med min psykolog så kanske vi kan öka dosen på mina mediciner igen.

Jag måste bli bättre på att sluta imoulshandla. Kanske ska komma igång med träning så man börjar må bättre också och slipper handla för att dämpa ångest och depressiva tankar.

Har du några tips än att kontakta min psykolog? (Självklart ska jag göra det så kanske vi kan ändra nåt i min medicinering).
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2018-06-25 9:30:26

Fretshi skrev:Har du några tips än att kontakta min psykolog?
Nej, jag är inte psykolog, och jag har ingen aning om varför du är så ångestdrabbad från första början. Men jag har erfarenhet av "ekonomisk stress". När det var som värst, fick jag ont i magen bara av att se postbilen komma, ty jag visste att den hade med sig räkningar som jag inte kunde betala. 300 kronor i veckan till mat, det tror jag inte jag skulle klara, ens med sträng månadshandel. :shock:
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-06-25 9:44:12

Trollmor skrev:
Fretshi skrev:Har du några tips än att kontakta min psykolog?
Nej, jag är inte psykolog, och jag har ingen aning om varför du är så ångestdrabbad från första början. Men jag har erfarenhet av "ekonomisk stress". När det var som värst, fick jag ont i magen bara av att se postbilen komma, ty jag visste att den hade med sig räkningar som jag inte kunde betala. 300 kronor i veckan till mat, det tror jag inte jag skulle klara, ens med sträng månadshandel. :shock:


Okej men så jag ska se till att inte handla så mycket annat då eller vad är det du säger?
Jag har en del räkningar att betala och har inte så mycket pengar kvar efter de, dock äter jag ute ganska ofta, snusar och köper en del godis. Så det skulle jag kunna dra ner på.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2018-06-25 18:19:30

Fretshi skrev:
Trollmor skrev:
Fretshi skrev:Har du några tips än att kontakta min psykolog?
Nej, jag är inte psykolog, och jag har ingen aning om varför du är så ångestdrabbad från första början. Men jag har erfarenhet av "ekonomisk stress". När det var som värst, fick jag ont i magen bara av att se postbilen komma, ty jag visste att den hade med sig räkningar som jag inte kunde betala. 300 kronor i veckan till mat, det tror jag inte jag skulle klara, ens med sträng månadshandel. :shock:

Okej men så jag ska se till att inte handla så mycket annat då eller vad är det du säger?
Jag har en del räkningar att betala och har inte så mycket pengar kvar efter de, dock äter jag ute ganska ofta, snusar och köper en del godis. Så det skulle jag kunna dra ner på.
Det enda jag säger är att jag tycker det verkar svårt! Jag har varit där ...
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-06-25 18:34:52

Jo du sa också att jag borde göra något åt min ångest och inte gå och handla så mycket.

Ska se hur mycket jag får över efter att alla räkningar är betalda.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-06-25 19:08:28

Fretshi skrev:Jo du sa också att jag borde göra något åt min ångest och inte gå och handla så mycket.

Ska se hur mycket jag får över efter att alla räkningar är betalda.

Har du testat att använda bara kontanter där det är möjligt (dvs mat, hygien och om du får över fickpengar). Vissa har svårare att handla för kontanter än med kort.

För vissa är det däremot tvärt om men du får kolla hur det är med dig :-)Happy :-)Happy
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in