Hjälp med medicinering, Sertralin, Voxra etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hjälp med medicinering, Sertralin, Voxra etc

Inläggav avb00 » 2018-05-07 22:51:37

Hej,

Har haft min AS-diagnos sedan 15 års ålder -- är 22 idag. Har ätit Sertralin i varierande doser (50-200 mg) sedan 17 års ålder mot depression och ångest. Nyligen tog jag ett initiativ att ändra om medicineringen, eftersom jag var trött på att konstant känna mig orkeslös och omotiverad. SSRI har helt klart hjälpt att dämpa min ångest under svårare perioder, men jag har blivit enormt avtrubbad, känslokall och nästan apatisk på senare tid. Saknar att ha energi, vilja och driv att göra saker. Rejält nerdummad. Saknar mitt pigga, ångestfulla (medicinfria) jag, ibland. Min psykiatriker föreslog 150 mg Voxra, i kombination med en sänkt dos SSRI (från 150 mg till 50 mg dagligen). Har gått på denna cocktail i 6 veckor men tyvärr har jag inte märkt någon positiv effekt. Känner mig mest småirriterad och förvirrad i huvudet, om något. Förmodligen blir nästa steg att höja Voxra till 300 mg dagligen, men jag tvivlar på att det kommer göra stor skillnad. Kanske förväntade jag mig för mycket?

I alla fall, jag vill gärna ha lite råd av er ang. medicinering. Jag har funderat på att lägga ner medicineringen helt, givetvis under min psykiatrikers råd med nertrappning etc. Känns lite som vägens ände när det gäller antidepressiva. Vet inte hur sugen jag är på att testa en massa olika varianter av SSRI och SNRI. Om Voxra 300 mg inte fungerar så lägger jag nog ner helt. Trött på att vara trött hela tiden. :cry:

Men, alternativt, för några veckor sedan (innan Voxra), testade jag Ritalin (10 mg) tablett av en kompis som har ADHD. Desperat, som jag var. Testade två tabletter, under två dagar och WOW. Sådan energi har jag inte känt sedan innan medicineringen med SSRI. Helt fantastiskt. Fick saker gjorda och kände mig pigg, glad och bara allmänt motiverad. Mitt dimmiga huvud klarnade upp. Ville inte ta mer eftersom jag inte vill göra någonting utanför läkares ordination. Jag har funderat lite på det där, eftersom det är ökad energi och motivation jag eftersöker. Dock så verkar det vara omöjligt för en med AS-diagnos att få ADHD-medicin utskrivet? Enligt Fass. Finns det undantag? Går någon här på någon form av Ritalin el. liknande med bara AS-diagnos? Vad krävs för att en psykiatriker ska skriva ut det? Finns det andra preparat som kan skrivas ut till AS som ni kan tipsa om för ökad energi och motivation? Tipsa gärna, innan jag hoppar av medicineringen helt. :-)063

Tack så mycket på förhand. Långt inlägg, jag vet :-)005
avb00
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2018-05-07

Hjälp med medicinering, Sertralin, Voxra etc

Inläggav Flia » 2018-05-08 8:28:52

Jag äter Venlafaxin, som också är SNRI.

Både Voxra och Venlafaxin påverkar noradrenalinet, som är viktigt just för att "komma igång".
Jag blev mycket mer vaken av Venlafaxin, så jag tycker du ska prova Voxra.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Hjälp med medicinering, Sertralin, Voxra etc

Inläggav Fretshi » 2018-05-08 8:41:41

Jag står på 100 kg sertralin nu och den här funkar helt klart bäst av de mediciner jag testat.

Jag åt voxra förra sommaren och var uppe i maxdos på 300 mg och den fick jag verkligen energi utav! Men det kom till ett pris att jag kände mig konstant rastlös vilket inte var så trevligt, jag kanske hade kunnat börja träna mer för att få bukt med rastlösheten, men jag valde att sluta istället då rastlösheten och ångesten vart för stark. Så voxra är en stark medicin och kan faktiskt hjälpa för att få igång en.

Jag kände samma effekt som dig av ritalin i början, sen mattades effekten av och jag trappade ut den. Jag har add så fick ritalin av den orsaken.

Tycker också att du borde testa att höja dosen på voxra.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hjälp med medicinering, Sertralin, Voxra etc

Inläggav manne » 2018-05-17 10:40:47

kolla in denna super medicin. :-)049
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Hjälp med medicinering, Sertralin, Voxra etc

Inläggav Smoyy » 2018-05-17 13:43:04

Hade sertralin under hela min uppväxt typ. Gjorde mig ännu mera aspig och tillbakadragen men ändå skulle jag fortsätta. Jag var under 18 så jag lyssnade på läkaren.
SSRI har ju på sikt visats sänka dopamin rejält och leda till alla symptom du beskriver. Hade jag varit du hade jag sakta trappat ut sertralinet. Kolla in nofap om du anser att du har eller haft problem med porrberoende. Det sänker dopamin som satan det också. Att få adhd-mediciner utan en sådan diagnos är tyvärr väldigt svårt och beror helt på läkarens inställning och erfarenhet. Finns folk som får det ändå, det kan faktiskt även skrivas ut off label på licens mot svåra depressioner.
Värt att nämna är att många med asperger även finns på adhd-spektrumet. Jag själv tjatade till mig en kompletterande utredning på senare år och fick add också. Om det nu är så att jag har add eller om symptomen beror på alla mediciner i alla år är ju frågan. Låg dopamin leder ju till adhd-symptom.

Värt att nämna är att om man bara har autism/asperger så kan man snedtända på stimulantia rejält. Vissa mår bra av energin och kan bli mer sociala och utåt medanns andra drabbas av extrem ångest och förvärrad autism pga ökade intryck. Nu verkar ju du dock ha reagerat positivt på ritalin. Jag hade faktiskt nämnt det för läkaren du träffar då det ger bra indikationer på vilken medicinering du kan behöva och eventuell ny utredning mot adhd.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Hjälp med medicinering, Sertralin, Voxra etc

Inläggav Smoyy » 2018-05-17 14:03:14

manne skrev:kolla in denna super medicin. :-)049


Prozac/fluoxetin är ett annat SSRI. TS har ju redan gått igenom sertralin som faktiskt är ett bättre alternativ än fluxetin eftersom den även är en svag hämmare av återupptaget av dopamin.
Tycker det är helsjukt att psykiatrin kastar ut SSRI som godis som man får stå på flera år utan uppföljning. Man måste utvärdera medicinen regelbundet och funkar den inte optimalt får man lägga till något annat eller tänka om.

Kan lägga till att sertralinet och voxra "tar ut" varandra lite grann och det är nog därför du inte får så mycket effekt. Voxra är ganska svag i 150 mg. Den dosen kom att bli startdos efter att medicinen var tvungen att dras tillbaka från marknaden pga stor risk för muskelkramper. Förr var rekommenderad dos 300-600 mg.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Hjälp med medicinering, Sertralin, Voxra etc

Inläggav Trefjorton » 2018-07-16 7:33:25

Jag vill veta mer om Voxra. Har tänkt testa det själv. Jag tar inget just nu, och kommer inte att ta SSRI. Voxra kanske ger mer effekt om man tar det för sig själv?
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Hjälp med medicinering, Sertralin, Voxra etc

Inläggav Fretshi » 2018-07-16 10:15:36

Trefjorton skrev:Jag vill veta mer om Voxra. Har tänkt testa det själv. Jag tar inget just nu, och kommer inte att ta SSRI. Voxra kanske ger mer effekt om man tar det för sig själv?


Voxra är en stark medicin och det är vanligt att man börjar med SSRI innan man går på den.
Den kan göra en väldigt rastlös iof inget negativt för då får man saker gjorda.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hjälp med medicinering, Sertralin, Voxra etc

Inläggav Trefjorton » 2018-07-17 20:09:38

Fretshi skrev:
Trefjorton skrev:Jag vill veta mer om Voxra. Har tänkt testa det själv. Jag tar inget just nu, och kommer inte att ta SSRI. Voxra kanske ger mer effekt om man tar det för sig själv?


Voxra är en stark medicin och det är vanligt att man börjar med SSRI innan man går på den.
Den kan göra en väldigt rastlös iof inget negativt för då får man saker gjorda.


Mm. Känns inte att det är värt att leva om man inte "producerar". Vill inte va såhär hjälplös eller lat. Hellre är jag produktiv.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Hjälp med medicinering, Sertralin, Voxra etc

Inläggav Liljan » 2018-08-04 12:50:53

Motion är lika effektivt som SSRI vid lätt och måttlig depression, det har dessutom inga biverkningar. Du kan få fysisk aktivitet på recept det är billigare att träna på vissa ställen om du får det. Det finns behovsmedicin mot ångest som du kan ta vid behov för att komplitera.

Är det något i din vardag du inte mår bra av kan du få hjälp att ändra det av habiliteringen, de har psykologer, arbetsterapeuter mm, om du har svårt att komma igång rekommenderar jag boendestöd. Får du en vardag som fungerar och som du trivs med kommer du automatiskt må bättre.

ADHD medicin är receptbelagt amfetamin, har man inte ADHD blir man piggare, mer uppåt, gladare mm precis som du blev. Du kommer inte få det utskrivet och risken är stor att du blir beroende.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Hjälp med medicinering, Sertralin, Voxra etc

Inläggav sussi83 » 2018-08-04 14:18:09

Man kan få CS utskrivna för AS problematik, det skrivs också ut till folk som har sk kroniskt trötthetssyndrom och i vissa fall för personer med hjärnskada, så det är inte enbart kopplat till ADHD.
Jag har ätit CS ett tag och läkaren sa att har man ingen beroendeproblematik så är risken mycket liten att bli beroende. Han sa att för att få en rus effekt ska man äta åskilliga tabletter och det skulle märkas ganska snart. Tycker CS hjälper mot svårigheter att komma igång men är det måendet som är det primära kanske man snarare behöver vila.
Man kan få igångsättningsproblem vid depressioner så det kan kanske vara bra att komma tillrätta med det i första hand om det är så?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Hjälp med medicinering, Sertralin, Voxra etc

Inläggav sussi83 » 2018-08-04 20:37:37

Trefjorton skrev:Jag vill veta mer om Voxra. Har tänkt testa det själv. Jag tar inget just nu, och kommer inte att ta SSRI. Voxra kanske ger mer effekt om man tar det för sig själv?

Man vet bara genom att testa sig fram, jag har testat Voxra men den gjorde mig bara uppskruvad, då har Venlafaxin/Efexor gett betydligt bättre och mildare effekt. Har man tex ADHD kan SNRI vara bra för att komma igång med saker. Voxra kan också vara värd att testa och ibland behövs kombinationer av mediciner för att få önskad effekt.
Men kombinationen av Efexor och CS har varit bra för min del det kan vara olika för dig.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Hjälp med medicinering, Sertralin, Voxra etc

Inläggav sussi83 » 2018-08-04 21:02:55

Edit: menar att jag testat Cymbalta (SNRI) som inte gav önskad effekt. Voxra upplevde jag som bra.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Hjälp med medicinering, Sertralin, Voxra etc

Inläggav Fretshi » 2018-08-05 13:59:12

Varför måste alla vara så pigga och aktiva hela tiden?
Ibland kan man faktiskt må lite bättre av att ta några dagar där man inte gör så mycket. Om man inte enbart ligger i sängen då... men det kan också behövas ibland.

Diagnosen kroniskt trötthetsyndrom får man nog om man gjort för mycket saker under en längre tid och inte lyssnat inåt. Hjärnan och kroppen är helt enkelt ganska utmattade.

Medicin hjälper ju bara till en viss del, att ta sig upp från det värsta mörkret. Resten måste man klara själv genom exempelsvis motion, aktivering och terapi.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hjälp med medicinering, Sertralin, Voxra etc

Inläggav Winterblues » 2018-08-06 19:43:33

Vi har nog gjort ungefär samma medicinska resa. Jag har provat nästan alla antidepp under årens lopp. Jag har alltid varit lite negativt inställd till det, så jag har liksom gått på någon medicin i ett halvår – och så fungerade inte den och så lade jag ner antidepp helt – och efter månader eller år så har jag alltid återkommit till det. Den senaste antideppen jag tog (innan Voxra och Equyasym som jag nu använder) var sertralin.
För ett halvår sedan fick jag Voxra och jag är nu uppe på 300mg. Jag läste om folk som blev hyper av dem (mycket positiv feedback om att energin kom), men själv har jag inte känt någonting. Jag har inte fått någon bieffekt alls, märker inte att jag tar dem. Men de gör nog nytta och jag har kommit fram till att detta är den bästa för mig.

Men saken är ju den att jag går på Equasym också. Det är samma sak som Ritalin (Metylfenidat), men de kommer i en kapsel istället med granulatkorn som är menade att verka i 8 timmar (skoldag/arbetsdag). Ja det är motivationshöjande och dopaminhöjande. För mig fungerar nog den här kombon rätt okej (jag skulle aldrig helt sonika bara ta bort Equasymen nu, då skulle hjärnan störta ner i depression med basta. Jag tar 30mg (maxdos för den medicinen är 60mg).

Jag har endast diagnosen autismspektrumstörning. Det där med att få sådan medicin tror jag mest hänger på vilken läkare du har. Jag ville som du få energi och handlingskraft och motivation, men jag vågade inte säga det rakt ut – istället så lade jag fram att jag misstänkte att jag hade ADD (en bra ursäkt att dra eftersom add innefattar koncentrationssvårigheter och sådant påverkar ju det produktiva i vardagen). Min läkare är nog lite speciell, men han tyckte inte vi skulle göra en utredning om ADD, utan han tyckte att jag istället provar medicinen direkt, och så ser vi den vägen om den har någon verkan ... gå bakvägen så att säga.
Men jag tror att du tjänar på att vara helt ärlig mot din läkare och istället vara ganska rak. Skulle jag vilja prova Ritalin eller dyl. nu så skulle jag säga att jag brottas med dopaminnivåerna i hjärnan, och jag har provat runt alla möjliga antidepressiva, men det har inte nått hela vägen. Och att jag har en sjuklig brist på energi, spenderar större delen av dagen sängliggandes (som jag gör utan mediciner) – sedan om det beror på depression eller någonting annat låter jag vara osagt. Men att jag tror på kombon Voxra + metylfenidat, i alla fall för att testa: det kan vara ett sätt att komma upp ur den grop man hamnat i – med en sådan långvarig depression och ångestproblematik och med en energibrist som nästan kan liknas vid narkolepsi så kanske det krävs någonting mer än SSRI .... något sådant hade jag lagt fram det, fast mer ödmjukt.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Hjälp med medicinering, Sertralin, Voxra etc

Inläggav alpacka » 2018-08-30 23:04:40

avb00 skrev:Hej,

Har haft min AS-diagnos sedan 15 års ålder -- är 22 idag. Har ätit Sertralin i varierande doser (50-200 mg) sedan 17 års ålder mot depression och ångest. Nyligen tog jag ett initiativ att ändra om medicineringen, eftersom jag var trött på att konstant känna mig orkeslös och omotiverad. SSRI har helt klart hjälpt att dämpa min ångest under svårare perioder, men jag har blivit enormt avtrubbad, känslokall och nästan apatisk på senare tid. Saknar att ha energi, vilja och driv att göra saker. Rejält nerdummad. Saknar mitt pigga, ångestfulla (medicinfria) jag, ibland. Min psykiatriker föreslog 150 mg Voxra, i kombination med en sänkt dos SSRI (från 150 mg till 50 mg dagligen). Har gått på denna cocktail i 6 veckor men tyvärr har jag inte märkt någon positiv effekt. Känner mig mest småirriterad och förvirrad i huvudet, om något. Förmodligen blir nästa steg att höja Voxra till 300 mg dagligen, men jag tvivlar på att det kommer göra stor skillnad. Kanske förväntade jag mig för mycket?

I alla fall, jag vill gärna ha lite råd av er ang. medicinering. Jag har funderat på att lägga ner medicineringen helt, givetvis under min psykiatrikers råd med nertrappning etc. Känns lite som vägens ände när det gäller antidepressiva. Vet inte hur sugen jag är på att testa en massa olika varianter av SSRI och SNRI. Om Voxra 300 mg inte fungerar så lägger jag nog ner helt. Trött på att vara trött hela tiden. :cry:

Men, alternativt, för några veckor sedan (innan Voxra), testade jag Ritalin (10 mg) tablett av en kompis som har ADHD. Desperat, som jag var. Testade två tabletter, under två dagar och WOW. Sådan energi har jag inte känt sedan innan medicineringen med SSRI. Helt fantastiskt. Fick saker gjorda och kände mig pigg, glad och bara allmänt motiverad. Mitt dimmiga huvud klarnade upp. Ville inte ta mer eftersom jag inte vill göra någonting utanför läkares ordination. Jag har funderat lite på det där, eftersom det är ökad energi och motivation jag eftersöker. Dock så verkar det vara omöjligt för en med AS-diagnos att få ADHD-medicin utskrivet? Enligt Fass. Finns det undantag? Går någon här på någon form av Ritalin el. liknande med bara AS-diagnos? Vad krävs för att en psykiatriker ska skriva ut det? Finns det andra preparat som kan skrivas ut till AS som ni kan tipsa om för ökad energi och motivation? Tipsa gärna, innan jag hoppar av medicineringen helt. :-)063

Tack så mycket på förhand. Långt inlägg, jag vet :-)005


Jag har bara testat SSRI vilket tyvärr förstärkte mina autistiska sidor, blev bara mer inåtvänd och initiavlösare än förut. Går inte på nån medicin nu men har dagar med extrem trötthet. Funderar därför på låg dos av Voxra, enbart för att väcka hjärnan lite mer. Dock bör man ha koll på sitt blodsocker och blodtryck vid intag av dessa då det är en vanlig bieffekt jag inte vill ha, ingen annan heller förmodar jag.
Jag har även diagnos inom det andra fältet och blivit erbjuden amfetaminpiller men tackat nej då dessa påverkar hjärtat negativt. Jag har även blivit erbjuden SNRI som Venlafaxin men tyvärr har dessa viktökning som mkt vanlig bieffekt. Jättesvår djungel att ta sig igenom. Hade jag varit du skulle jag def rådgöra med läkaren och trappa ner SSRI men behålla Voxra och se om klarheten ökar.
alpacka
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2017-03-23

Hjälp med medicinering, Sertralin, Voxra etc

Inläggav nomemorytoday » 2018-08-30 23:28:54

sussi83 skrev:Men kombinationen av Efexor och CS har varit bra för min del det kan vara olika för dig.

Counter-Strike?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Hjälp med medicinering, Sertralin, Voxra etc

Inläggav Smoyy » 2018-08-31 1:08:58

nomemorytoday skrev:
sussi83 skrev:Men kombinationen av Efexor och CS har varit bra för min del det kan vara olika för dig.

Counter-Strike?


Centralstimulantia. Counter strike är iofs också stimulerande :)
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Hjälp med medicinering, Sertralin, Voxra etc

Inläggav sussi83 » 2018-08-31 10:22:38

Smoyy skrev:
nomemorytoday skrev:
sussi83 skrev:Men kombinationen av Efexor och CS har varit bra för min del det kan vara olika för dig.

Counter-Strike?


Centralstimulantia. Counter strike är iofs också stimulerande :)

:-)018
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Återgå till Aspergare och vården



Logga in