Att leva på ca 300 kr i veckan?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav RSD555 » 2018-04-27 16:56:13

blitzen skrev:
RSD555 skrev:
blitzen skrev:
Vad gör du för slags välling? Sockret är ju helt meningslöst..


Vanlig/normal välling gör jag.

https://www.sockerchocken.se/socker/nestle-sempers-valling-granskas/


Om du vidgar dina vyer kommer du upptäcka att det finns ett flertal olika varianter på välling, vilket också har belysts i tråden men du tycks ha tunnelseende där. Vem vill ha nestlés babyvälling?


Jag vet att det finns ett flertal varianter. Därför jag berättade vilken variant jag gör.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav RSD555 » 2018-04-27 18:54:19

blitzen skrev:
RSD555 skrev:
blitzen skrev:
Vad gör du för slags välling? Sockret är ju helt meningslöst..


Vanlig/normal välling gör jag.

https://www.sockerchocken.se/socker/nestle-sempers-valling-granskas/


Om du vidgar dina vyer kommer du upptäcka att det finns ett flertal olika varianter på välling, vilket också har belysts i tråden men du tycks ha tunnelseende där. Vem vill ha nestlés babyvälling?


I början på artikeln jag länkade till står det tydligt att undersökningen gäller samtliga vällingsorter från både Nestlé och Semper. Dessa två företag har i princip hela marknaden.

Det är få som kokar egen välling och det recept på egen välling som dyker upp först på google(från coop) innehåller socker.

Mvh
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-04-27 19:46:16

RSD555 skrev:
blitzen skrev:


Om du vidgar dina vyer kommer du upptäcka att det finns ett flertal olika varianter på välling, vilket också har belysts i tråden men du tycks ha tunnelseende där. Vem vill ha nestlés babyvälling?


I början på artikeln jag länkade till står det tydligt att undersökningen gäller samtliga vällingsorter från både Nestlé och Semper. Dessa två företag har i princip hela marknaden.

Det är få som kokar egen välling och det recept på egen välling som dyker upp först på google(från coop) innehåller socker.

Mvh


Ok. Ja jag vet att det kapitalistiska utsugarföretaget nestlé dominerar stora delar av marknaden.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Huggorm » 2018-04-27 19:48:17

Okej, då tror jag vällingen är färdigdiskuterad, skall vi ta blöjorna också nu då?
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-04-27 19:55:56

Huggorm skrev:Okej, då tror jag vällingen är färdigdiskuterad, skall vi ta blöjorna också nu då?


Vad ska ts med blöjor till?
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav triggerhappyD » 2018-04-27 20:04:44

Storkok.
När du lagar mat, tex en linsgryta eller dylikt, gör så det blir minst 10 portioner, sen fryser du in det i portionsförpackningar, sen e det bara värma på och koka ris eller pasta eller nått sånt till varje portion du tinar och värmer på.
2-3 sådana storkok i månaden täcker iaf middagen dom flesta dagarna för månaden.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4827
Anslöt: 2015-06-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Flinta » 2018-04-27 20:27:58

Någon som vet hur man kan göra så att en linsgryta inte blir så vattnig och osmaklig efter upptining? Jag fryser ingen gryta med linser pga detta utan enbart kokta linser.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-04-27 20:29:23

Flinta skrev:Någon som vet hur man kan göra så att en linsgryta inte blir så vattnig och osmaklig efter upptining? Jag fryser ingen gryta med linser pga detta utan enbart kokta linser.

Reder du grytan? Vilka kryddor använder du och hur mycket?
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Flinta » 2018-04-27 20:36:26

Om du köper köttfärs så spä ut den med minst lika mycket kokta linser i t ex en köttfärssås. Fyll ut såsen med extra mycket grönsaker om allt ska konsumeras inom 24-48 timmar och inte frysas.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-04-27 20:40:14

Flinta skrev:Om du köper köttfärs så spä ut den med minst lika mycket kokta linser i t ex en köttfärssås. Fyll ut såsen med extra mycket grönsaker om allt ska konsumeras inom 24-48 timmar och inte frysas.

Marinerade bönor är också supergott att dryga ut köttfärssås med.
Mamma brukade däremot dryga ut med morötter (det kan man frysa). Jag vet inte vilket som blir billigare mellan bönor, linser eller morötter däremot
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Flinta » 2018-04-27 20:42:20

rapchic skrev:
Flinta skrev:Någon som vet hur man kan göra så att en linsgryta inte blir så vattnig och osmaklig efter upptining? Jag fryser ingen gryta med linser pga detta utan enbart kokta linser.

Reder du grytan? Vilka kryddor använder du och hur mycket?


Ingen redning (var tvungen att googla "reda" för att bli påmind). Salt och vitpeppar efter behag.

Hur gör man en linsgryta som går bra att äta efter upptining?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-04-27 20:59:06

Hur reder man till en linsgryta?

Jag brukar bara steka lök o sen slänga på linserna med tomater, blir inte så jättegott.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-04-27 21:06:00

Fretshi skrev:Hur reder man till en linsgryta?

Jag brukar bara steka lök o sen slänga på linserna med tomater, blir inte så jättegott.

Jag brukar toppreda om det behövs
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-04-27 21:08:34

Flinta skrev:
rapchic skrev:
Flinta skrev:Någon som vet hur man kan göra så att en linsgryta inte blir så vattnig och osmaklig efter upptining? Jag fryser ingen gryta med linser pga detta utan enbart kokta linser.

Reder du grytan? Vilka kryddor använder du och hur mycket?


Ingen redning (var tvungen att googla "reda" för att bli påmind). Salt och vitpeppar efter behag.

Hur gör man en linsgryta som går bra att äta efter upptining?

Toppred bara vid behov. Linsgryta passar med massor av kryddor inte bara salt och peppar. Tex spiskummin och koriander eller med tomat och örtkryddor. Torkad svamp ger god umami och är gratis om man plockar själv.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Solblomma » 2018-04-27 21:12:24

Fretshi skrev:Hur reder man till en linsgryta?

Jag brukar bara steka lök o sen slänga på linserna med tomater, blir inte så jättegott.

Om man vill göra det enkelt för sig köper man maizena redning. Man häller i lite när grytan kokar. Blir inga klumpar, som det ofta blir när man reder med vetemjöl. Jag klarar inte av att äta mat med klumpar i!
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-04-27 21:19:40

RSD555 skrev:Blir lätt för mycket energi om man dricker välling:

1 liter mjölk (500 kcal)
100 g margarin (700 kcal)
100 g socker (400 kcal)
300 g vetemjöl (1000 kcal)

Blir 2600 kcal och mättnad några timmar.


Det där skulle bli deg.

Till 1 liter mjölk har man ca 15-50 g margarin, lite salt, 1-2 matskedar socker (om man alls har socker i) och 50-90 gram mjöl.

När Jag själv gör slätvälling tar jag en rejäl skvätt mjölk i en bra kastrull, kanske 4 dl, mäter inte, tar i en nypa salt och tar sedan ca 2,5 matskedar mjöl i ett glas vid sidan om, rör ut slätt i mjölk någon deciliter, sedan värmer jag mjölken i kastrullen och då den är rätt varm men inte för nära kokpunkten slår jag i mjölblandningen. Sedan vispar jag snällt så den inte bränns tills det börjar bubbla och när det gör det så vispar jag hårt för att få ner luft. När den kokat i 3-5 minuter tar jag av den av plattan, vispar försiktigt medan den stillnar sig. Sedan tar jag i ca 2 matskedar smör eller margarin och vispar ut det i vällingen.

Sedan är vällingen klar. Denna välling äts med sked i djup tallrik och ja, det blir som skinn på den.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav triggerhappyD » 2018-04-27 21:25:07

Flinta skrev:
Hur gör man en linsgryta som går bra att äta efter upptining?


Får väl lov o dela med mig av min egen linsgryta då :)
Krävs en minst 10 liters kastrull eller dylikt om man vill ha samma mängd, går ju halvera receptet annars.

Ingredienser:
Smör
Olja
4 stora gula lökar
10-20 vitlöksklyftor beroende på hur mycket man gillar vitlök :P
Harissa
Sambal
Mycket curry pasta (föredrar Panang curry paste eller red Thai curry paste)
Kummin
Några olika sorters chili
Ingefära
Tomatpure
Torkade Limeblad eller lagerblad
Lime/Citron
Svarta och röda linser (skölj dom noga)
Spenat
4 burkar kvalitets tomater (hela eller krossade)
Turkisk yoghurt eller 2 burkar kokas mjölk.
Svart och vit peppar och salt+örtsalt
Rå eller rörsocker
Rödvins vinäger

Viktigaste är att börja med o smälta smör och olja som man sedan fräser på kryddor och curry paste, tomatpure osv, viktig del då man missar mycket av smakerna om man inte fräser på det först, sen e det bara lägga i hackad lök o vitlök o chili osv o fräsa på lite mer, sen i med alla burkar med tomater och brukar även ta en full burk vatten för varje burk med tomater.
Sen är det bara ha i spenat och linser och allt annat utom yoghurten eller kokosmjölken och låta det små puttra på lågvärme under sporadisk omrörning i minst 5 timmar, men föredrar 6-8 timmar, sen kanske 1 timme innan det börjar bli klart och mycket av vattnet har kokat bort och ingridienserna har börjat koka samman så har man i yoghurten eller kokos mjölken.
Vattnet ska kokas ihop / kokas bort på låg värme iaf innan det är klart. Det är ingen lins soppa utan det ska bli en krämig god gryta med bra konsistens.

Sen är det bara frysa in i portionsförpackningar och det funkar perfekt att tina upp och värma på, blir nästan godare efter en uppvärmning då smakerna kommer fram ännu mer.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4827
Anslöt: 2015-06-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-04-27 21:27:34

Flinta skrev:Någon som vet hur man kan göra så att en linsgryta inte blir så vattnig och osmaklig efter upptining? Jag fryser ingen gryta med linser pga detta utan enbart kokta linser.


Brukar inte reda just linsgryta men reder gärna grytor lätt, tycker de blir godare då, med ganska lite mjöl. Linsgryta brukar jag ha buljong, potatis eller kokosmjölk i.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-04-27 21:28:37

kiddie skrev:
Flinta skrev:Någon som vet hur man kan göra så att en linsgryta inte blir så vattnig och osmaklig efter upptining? Jag fryser ingen gryta med linser pga detta utan enbart kokta linser.


Brukar inte reda just linsgryta men reder gärna grytor lätt, tycker de blir godare då, med ganska lite mjöl. Linsgryta brukar jag ha buljong, potatis eller kokosmjölk i.

Ibland behövs det däremot
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav tahlia » 2018-04-27 21:29:55

Vad som slår mig med de flesta inlägg i tråden är hur många saker folk klarar av att äta. Har aldrig sett mig själv som mycket begränsad inom området men inser att så nog är fallet. Om något smakar illa eller är nästan smaklöst kväljs jag direkt och det blir omöjligt att få ned. Detsamma gäller vissa konsistenser så som välling, tjockare soppor eller kräm.

Linser, grytor med en massa grönsaker, välling, ris med bara kryddor eller grönsaker - inget av det är möjligt för mig att få ned.

Från mitt perspektiv känns det lyxigt att klara av att äta nästan vad som helst.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-04-27 21:33:22

triggerhappyD skrev:
Flinta skrev:
Hur gör man en linsgryta som går bra att äta efter upptining?


Får väl lov o dela med mig av min egen linsgryta då :)
Krävs en minst 10 liters kastrull eller dylikt om man vill ha samma mängd, går ju halvera receptet annars.


Låter gott. En av de viktigaste sakerna är ju smaksättningen. Kör lite annorlunda kryddning men har gärna i chili och spiskummin, sedan har jag en blandkrydda som passar väldigt bra med, ingen aning om vad som är i den dock.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Huggorm » 2018-04-27 21:37:02

tahlia skrev:Vad som slår mig med de flesta inlägg i tråden är hur många saker folk klarar av att äta. Har aldrig sett mig själv som mycket begränsad inom området men inser att så nog är fallet. Om något smakar illa eller är nästan smaklöst kväljs jag direkt och det blir omöjligt att få ned. Detsamma gäller vissa konsistenser så som välling, tjockare soppor eller kräm.

Linser, grytor med en massa grönsaker, välling, ris med bara kryddor eller grönsaker - inget av det är möjligt för mig att få ned.

Från mitt perspektiv känns det lyxigt att klara av att äta nästan vad som helst.
Det finns en anledning till att nästan bara spädbarn äter välling, de kan inte freda sig. Fast med mycket tabasco kanske det skulle gå ner...
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-04-27 21:42:30

tahlia skrev:Vad som slår mig med de flesta inlägg i tråden är hur många saker folk klarar av att äta. Har aldrig sett mig själv som mycket begränsad inom området men inser att så nog är fallet. Om något smakar illa eller är nästan smaklöst kväljs jag direkt och det blir omöjligt att få ned. Detsamma gäller vissa konsistenser så som välling, tjockare soppor eller kräm.

Linser, grytor med en massa grönsaker, välling, ris med bara kryddor eller grönsaker - inget av det är möjligt för mig att få ned.

Från mitt perspektiv känns det lyxigt att klara av att äta nästan vad som helst.


Det är nog rätt vanligt att man med aspergers är begränsad. De som föreslår recept kanske är begränsade själva, man föreslår ju inte ett recept som man inte själv använder och tycker om.

Jag har dock väldigt lite begränsningar. Däremot så kan jag få matleda och knappt klara av att äta pga att jag tycker all mat blir samma till sist. Känner att det finns ingen variation. Det finns ju massa variation men för mig är en liten variation som ingen alls, folk accepterar till min stora förvåning att en liten ändring gör att det blir en helt ny rätt. De verkar inte behöva variation. Detta är något rent kroppsligt. Det blir svårt att äta för att kroppen säger nej trots att det är en rätt jag normalt äter. Så för mig äter folk samma mat hela tiden (också NT). Jag har iofs haft perioder då jag ätit nästan samma under en tid och istället har kroppen krävt den maten nästan. Så det är lite lynnigt.

Värsta matledan får jag när jag ska bestämma vad jag ska äta. Även om jag "äter allt" så känns det ofta som ingen mat riktigt funkar. Känner mig föräten på den. Jag vet inte vad man ska göra åt det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-04-27 21:44:42

Huggorm skrev:Det finns en anledning till att nästan bara spädbarn äter välling, de kan inte freda sig. Fast med mycket tabasco kanske det skulle gå ner...


Antar att du inte gillar mannagrynsgröt heller.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in