Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Toblerone » 2017-10-12 13:35:50

kiddie skrev:Det var så kemiskt att det bara rök av det. Och andra permanenta biverkningar har jag ju fått, t ex av Zoloft, tardiv dysfori. Och den är inte ens nämnd som biverkning.

Att inte ha ett sömndjup på flera år gör en nästan galen. Känns som man är vaken hela tiden. När jag sov ytligt var det så ytligt att jag var medveten om allt runtomkring mig. Det andra var drömsömn med väldigt aktiva drömmar. Ingen annan sömn. Inte ens sömnmediciner rådde på det. Inget hjälpte. Det var tiden som läkte ut det.


Hade aldrig hört om det förut, tardiv dysfori. Men det är också lite svårt att säga hur exakt det har uppstått. Jo, jag förstår att det är jobbigt, jag tänker bara, det är ju viktigt att få veta exakt om det beror på medicinen eller inte. Så att man är medveten om riskerna.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Smoyy » 2018-04-20 19:56:38

Ni med add/adhd-problematik som medicineras med CS-mediciner:
Hur har er sömn påverkats av den? Sexliv? Vilken medicin funkade bäst för er? Har ni uppehåll ibland eller tar ni den hela tiden?
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Smoyy » 2018-04-21 18:03:10

Smoyy skrev:Ni med add/adhd-problematik som medicineras med CS-mediciner:
Hur har er sömn påverkats av den? Sexliv? Vilken medicin funkade bäst för er? Har ni uppehåll ibland eller tar ni den hela tiden?


Vilket dött forum detta var.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Sisyfos » 2018-04-21 18:09:25

Smoyy skrev:
Smoyy skrev:Ni med add/adhd-problematik som medicineras med CS-mediciner:
Hur har er sömn påverkats av den? Sexliv? Vilken medicin funkade bäst för er? Har ni uppehåll ibland eller tar ni den hela tiden?


Vilket dött forum detta var.


Jag tog medicin när jag var 16 år och prövade detta ca en månad, därefter har jag aldrig tagit något.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-04-21 18:58:54

Smoyy skrev:Ni med add/adhd-problematik som medicineras med CS-mediciner:
Hur har er sömn påverkats av den? Sexliv? Vilken medicin funkade bäst för er? Har ni uppehåll ibland eller tar ni den hela tiden?

Metylfenidat, har prövat attentin men det är svagare och gör att jag inte längre är en sexgud extraordinaire.
Jag har ibland uppehåll för att läkare slutar och en massa annat strul, senila sjuksköterskor,flytta, fascistoida obligatoriska övervakade urinprov...
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav slackern » 2018-04-21 19:05:47

Pinghis Khan skrev: fascistoida obligatoriska övervakade urinprov...


Numer kan du få lämna salivprov i varje fall här i STHLM.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav RSD555 » 2018-04-21 21:07:49

Jag hade tagit adhd-mediciner senast jag skrev. Hade inte sovit på en vecka och var tvungen för att klara jobb.

För att kunna sova fick jag lugnande medel som liknar Morfin/Heroin. Efter ett par dagar till utan sömn köpte jag vin för att dämpa stressen.

Resultatet kan ni se om ni läser mina senaste inlägg före det här. Har skämts och mått så illa man kan göra en vecka nu. Kanske kan det hjälpa någon att se hur man kan bli.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Smoyy » 2018-04-21 22:08:53

Sisyfos skrev:
Jag tog medicin när jag var 16 år och prövade detta ca en månad, därefter har jag aldrig tagit något.
Varför slutade du?

Pinghis Khan skrev:Metylfenidat, har prövat attentin men det är svagare och gör att jag inte längre är en sexgud extraordinaire.
Jag har ibland uppehåll för att läkare slutar och en massa annat strul, senila sjuksköterskor,flytta, fascistoida obligatoriska övervakade urinprov...


Jaså du tycker attentin är svagare? Metylfenidat är väl svagare än amfetamin men biverkningarna verkar tydligen vara mer uttalade.

RSD555 skrev:Jag hade tagit adhd-mediciner senast jag skrev. Hade inte sovit på en vecka och var tvungen för att klara jobb.

För att kunna sova fick jag lugnande medel som liknar Morfin/Heroin. Efter ett par dagar till utan sömn köpte jag vin för att dämpa stressen.

Resultatet kan ni se om ni läser mina senaste inlägg före det här. Har skämts och mått så illa man kan göra en vecka nu. Kanske kan det hjälpa någon att se hur man kan bli.


Lät inge vidare. Låter som mina sömnlösa episoder ibland. Utlöste medicinen sömnlösheten?
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-04-21 22:22:06

Smoyy skrev:Jaså du tycker attentin är svagare? Metylfenidat är väl svagare än amfetamin men biverkningarna verkar tydligen vara mer uttalade.

Beror troligen på genetik.
För mig är det svagare och ger mindre effekt och ger mer biverkningar på låg dos.

Jag anser att koffein är ett starkt CS , överdosera koffein och du mår inte bra eller dör.
Mig veterligen injicerar man inte koffein tex.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav RSD555 » 2018-04-21 22:22:53

Smoyy skrev:
Sisyfos skrev:
Jag tog medicin när jag var 16 år och prövade detta ca en månad, därefter har jag aldrig tagit något.
Varför slutade du?

Pinghis Khan skrev:Metylfenidat, har prövat attentin men det är svagare och gör att jag inte längre är en sexgud extraordinaire.
Jag har ibland uppehåll för att läkare slutar och en massa annat strul, senila sjuksköterskor,flytta, fascistoida obligatoriska övervakade urinprov...


Jaså du tycker attentin är svagare? Metylfenidat är väl svagare än amfetamin men biverkningarna verkar tydligen vara mer uttalade.

RSD555 skrev:Jag hade tagit adhd-mediciner senast jag skrev. Hade inte sovit på en vecka och var tvungen för att klara jobb.

För att kunna sova fick jag lugnande medel som liknar Morfin/Heroin. Efter ett par dagar till utan sömn köpte jag vin för att dämpa stressen.

Resultatet kan ni se om ni läser mina senaste inlägg före det här. Har skämts och mått så illa man kan göra en vecka nu. Kanske kan det hjälpa någon att se hur man kan bli.


Lät inge vidare. Låter som mina sömnlösa episoder ibland. Utlöste medicinen sömnlösheten?


Nej, men både min glädje och mina problem utlöser sömnlöshet.

Om det går bra på jobbet blir jag överväldigad och därför sömnlös. Om det uppkommer problem kan jag inte låta bli grubbla över dem.

kram
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Sisyfos » 2018-04-22 9:23:29

Smoyy skrev:
Sisyfos skrev:
Jag tog medicin när jag var 16 år och prövade detta ca en månad, därefter har jag aldrig tagit något.
Varför slutade du?


Jag tror att naturen är överlägsen människan. Människor förr i tiden klarade sig utan av medicineras.

Verkan av medicin
Varför skulle jag göra något som jag inte förstod? Att stoppa i mig en tablett där det finns ett starkt bakomliggande vinstintresse och evidensen är tämligen ringa, särskilt i åtanke med hur sjukvårdsindustrin fungerar och dess ställning i samhället väcks starka tvivel, så jag hellre tar risken att underkasta mig dessa läkemedel.

Vad som behöver läkas
Dessutom har jag ingen egentlig anledning till att inte vara nöjd med mitt liv, om missnöje skulle ta form är det en felaktig gestaltning utav verkligheten utan någon som helst verklig förankring; eftersom jag objektivt sett har allt som behövs för min självbevarelsedrift, är smärtor samt räddslor problem vilka kan lösas genom rationellt tänkande -- utan kemiskt angrepp -- borde jag kunna vara nöjd med mitt liv. Om samhället ställer krav, får jag hantera kraven på bästa möjliga sätt; och i sista hand vända mig till kemiska substanser för att iordningställa mitt sinnelag till att bättre överensstämma med samhälleliga värderingar samt åsikter.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Re: Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för di

Inläggav tahlia » 2018-04-22 10:22:08

Sisyfos skrev:Jag tror att naturen är överlägsen människan. Människor förr i tiden klarade sig utan av medicineras.


En sanning med modifikation. Människan förr i tiden hade en avsevärt kortare medellivslängd. Många klarade sig öht inte alls utan mediciner men de hade heller inget annat val än att försöka.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Smoyy » 2018-04-22 11:00:14

Sisyfos skrev:
Smoyy skrev:
Sisyfos skrev:
Jag tog medicin när jag var 16 år och prövade detta ca en månad, därefter har jag aldrig tagit något.
Varför slutade du?


Jag tror att naturen är överlägsen människan. Människor förr i tiden klarade sig utan av medicineras.

Verkan av medicin
Varför skulle jag göra något som jag inte förstod? Att stoppa i mig en tablett där det finns ett starkt bakomliggande vinstintresse och evidensen är tämligen ringa, särskilt i åtanke med hur sjukvårdsindustrin fungerar och dess ställning i samhället väcks starka tvivel, så jag hellre tar risken att underkasta mig dessa läkemedel.

Vad som behöver läkas
Dessutom har jag ingen egentlig anledning till att inte vara nöjd med mitt liv, om missnöje skulle ta form är det en felaktig gestaltning utav verkligheten utan någon som helst verklig förankring; eftersom jag objektivt sett har allt som behövs för min självbevarelsedrift, är smärtor samt räddslor problem vilka kan lösas genom rationellt tänkande -- utan kemiskt angrepp -- borde jag kunna vara nöjd med mitt liv. Om samhället ställer krav, får jag hantera kraven på bästa möjliga sätt; och i sista hand vända mig till kemiska substanser för att iordningställa mitt sinnelag till att bättre överensstämma med samhälleliga värderingar samt åsikter.


Jo jag håller med på vissa punkter att dessa piller tas fram med stora vinstdrivande läkemedelsbolag som tjänar stora pengar. Många får diagnos i onödan och har egentligen inte riktiga problem.
Tror att om man aldrig har mått dåligt på riktigt pga alla problem och är helt desperat kan förstå att medicinering behövs. Rätt sådan en viss tid kontrollerat. Så man inte förstår varför man bör ta en medicin ska man inte göra det. Medicin tar man om man testat allt redan och inte blir bättre. Idag vet man mer än förr i tiden när det kommer till hur hjärnan fungerar. Förr led troligtvis folk i onödan. Samhället såg även annorlunda ut.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-04-22 11:45:38

"Sisyfos" har ju inte direkt varit någon renlevnads människa heller när det gäller det kemiska.
Jag tycker vi droppar charaden här innan du sakta trappar upp tjatet om "mänskliga rättigheter" osv fröken 5c scientolog tidigare känd som artisten med minst två nicknames på forumet, ok?

Alien
Det är inte acceptabelt att anklaga en annan medlem för att vara troll el spekulera att det är någon annan tidigare medlem. Om du misstänker detta så anmäl till moderatorerna i stället för att kasta ut lösa misstankar i trådarna. Det är stor risk att misstanken är ogrundad. Det räknas som personangrepp och bryter mot denna forumregel:

skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.


Du får en tillsägelse för detta. Det gäller även detta inlägg: post1507883.html#p1507883
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Sisyfos » 2018-04-22 12:22:26

Smoyy skrev:Jo jag håller med på vissa punkter att dessa piller tas fram med stora vinstdrivande läkemedelsbolag som tjänar stora pengar. Många får diagnos i onödan och har egentligen inte riktiga problem.
Tror att om man aldrig har mått dåligt på riktigt pga alla problem och är helt desperat kan förstå att medicinering behövs. Rätt sådan en viss tid kontrollerat. Så man inte förstår varför man bör ta en medicin ska man inte göra det. Medicin tar man om man testat allt redan och inte blir bättre. Idag vet man mer än förr i tiden när det kommer till hur hjärnan fungerar. Förr led troligtvis folk i onödan. Samhället såg även annorlunda ut.


Precis. Vi vet mycket litet om hjärnan.

tahlia skrev:
Sisyfos skrev:Jag tror att naturen är överlägsen människan. Människor förr i tiden klarade sig utan av medicineras.


En sanning med modifikation. Människan förr i tiden hade en avsevärt kortare medellivslängd. Många klarade sig öht inte alls utan mediciner men de hade heller inget annat val än att försöka.


Modifikation ges av förtydligande nedan.

eftersom jag objektivt sett har allt som behövs för min självbevarelsedrift


Vilket innebär att så länga mina faktiska möjligheter att överleva inte inskränks beböver jag inte ta medicin.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Smoyy » 2018-04-22 12:45:36

Sisyfos skrev:
Vilket innebär att så länga mina faktiska möjligheter att överleva inte inskränks beböver jag inte ta medicin.


Överlever gör man kanske men hur kul är det att få ett mindre värdigt och roligt liv med onödigt lidande.

Någon annan som testat metylfenidat eller amfetamin? Bra eller dåliga erfarenheter?
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Sisyfos » 2018-04-22 12:47:35

Smoyy skrev:
Sisyfos skrev:
Vilket innebär att så länga mina faktiska möjligheter att överleva inte inskränks beböver jag inte ta medicin.


Överlever gör man kanske men hur kul är det att få ett mindre värdigt och roligt liv.


Jag vet inte om medicin är framgångsrikt för mig personligen. Som sagt finns det tvivel. Däremot är jag övertygad om att alla problem som rör psyket kan lösas genom rationellt tänkande, trots jag har flera psykiska problem lägger jag hellre min psykiska hälsa i mina egna händer än någon annans.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Smoyy » 2018-04-22 12:51:11

Sisyfos skrev:
Smoyy skrev:
Sisyfos skrev:
Vilket innebär att så länga mina faktiska möjligheter att överleva inte inskränks beböver jag inte ta medicin.


Överlever gör man kanske men hur kul är det att få ett mindre värdigt och roligt liv.


Jag vet inte om medicin är framgångsrikt för mig personligen. Som sagt finns det tvivel. Däremot är jag övertygad om att alla problem som rör psyket kan lösas genom rationellt tänkande, trots jag har flera psykiska problem lägger jag hellre min psykiska hälsa i mina egna händer än någon annans.


Sömnproblem och ångest/rastlöshet/oro är mycket svårt att styra med rationellt tänkande. En autistisk hjärna funkar annorlunda på många sätt. Signalsubstanser verkar inte funka på samma sätt som hos vanliga personer heller.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Re: Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för di

Inläggav tahlia » 2018-04-22 12:58:58

Sisyfos skrev:Däremot är jag övertygad om att alla problem som rör psyket kan lösas genom rationellt tänkande, trots jag har flera psykiska problem lägger jag hellre min psykiska hälsa i mina egna händer än någon annans.


Du är medveten om att psykiska problem är detsamma som fysiska problem? Jag menar, det är ett fysiskt fel på ett organ i kroppen alternativt på ämnesproduktion eller reglering. När du bryter benet, brukar du tänka det helt då?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Sisyfos » 2018-04-22 13:00:29

Smoyy skrev:
Sisyfos skrev:
Smoyy skrev:
Överlever gör man kanske men hur kul är det att få ett mindre värdigt och roligt liv.


Jag vet inte om medicin är framgångsrikt för mig personligen. Som sagt finns det tvivel. Däremot är jag övertygad om att alla problem som rör psyket kan lösas genom rationellt tänkande, trots jag har flera psykiska problem lägger jag hellre min psykiska hälsa i mina egna händer än någon annans.


Sömnproblem och ångest/rastlöshet/oro är mycket svårt att styra med rationellt tänkande. En autistisk hjärna funkar annorlunda på många sätt. Signalsubstanser verkar inte funka på samma sätt som hos vanliga personer heller.


Vad jag gör med ångest är att jag läser om asperberger och om psykologi. Det hjälper mig inte omedelbart till att finna en lösning men så länge det finns något att greppa och bearbeta trivs jag personligen bättre med detta än att enbart förlita mig på medicin och hoppas på ett mirakel. De flesta mediciner har som bekant biverkningar; och hur ska jag då veta om jag har eller påverkas av biverkningar i andra sammanhang, det blir ytterst stressigt för mig att inte ha någon som helst kontroll. Därmed hade min ångest varit större.

Vad gäller svårigheter med sömn har jag läst om detta och fortsätter låna matnyttiga böcker. Allt är inte till nytta och appliceras inte problemfritt, men praktiskt sett finns det flera metoder att angripa problemet. Jag har upptäckt ett samband mellan god sömn och god kost samt motion innan jag lägger mig ner -- dessutom kamomilté, att alltid gå upp vid exakt samma tid, även på helger. Undvika elektronik tre timmar före sömn.

tahlia skrev:
Sisyfos skrev:Däremot är jag övertygad om att alla problem som rör psyket kan lösas genom rationellt tänkande, trots jag har flera psykiska problem lägger jag hellre min psykiska hälsa i mina egna händer än någon annans.


Du är medveten om att psykiska problem är detsamma som fysiska problem? Jag menar, det är ett fysiskt fel på ett organ i kroppen alternativt på ämnesproduktion eller reglering. När du bryter benet, brukar du tänka det helt då?


Då tvingas jag att leva med ett brutet ben. Sedan hantera problemen med transport utifrån rationellt tänkande, och även mina övriga behov som inte längre kan tillgodoses försöker jag lösa på bästa möjligt sätt.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav kiddie » 2018-05-01 21:47:39

Vissa saker skulle kunna lösas om man fick en massa pengar med. Inte skulle man bli frisk av pengar men man kanske skulle orka må lite bättre om någon lagade både god och nyttig mat åt en varje dag samt diskade. Så kanske man kunde köpa sig en liten ö dit ingen annan fick komma, dit man kunde åka när man verkligen behöver lugn och ro.

Sömnproblem har jag försökt lösa hela mitt liv och jag är en människa med både högt IQ och mycket kreativitet men ingen av mina testade metoder har funkat än. Om ni tror att ni har en metod jag inte testat än, så dela med er!

Att resonera sig i en direkt linje ur dåligmående funkar inte. Ordet ligger långt från känslan rent strukturellt i hjärnan. Hjärnan är dålig på att lyssna till verbala instruktioner då ord och känsla inte passade ihop, därför fler överlevde som blev rädda någon gång i onödan än de som resonerade att "här brukar ju inte lejonen komma även om jag hör tassteg". Hjärnans känslor har av naturen prioritet. Därför måste man bota känsla via något, t ex via att göra något eller via meditation eller yoga (för de som har hjälp av det). Resonemangen måste alltså leda till indirekta åtgärder för att ha en chans.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Smoyy » 2018-05-04 13:51:16

Hämtat ut concerta och ska prova nu tänkte jag. Velade lite mellan voxra också. Det intressanta är att jag började dricka kaffe för 2 dagar sedan efter 2 års uppehåll och blev som en annan människa. Fokus, lugn, energi och libido börjar funka igen. Känns till och med annorlunda i musklerna. Känner mig yngre.
Kroppen var nog desperat efter dopamin.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Fabela » 2018-05-04 13:54:05

Snälla Smoyy, berätta hur det går. Ska själv den vägen vandra snart och är dö´nervös...
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Smoyy » 2018-05-04 14:01:58

Fabela skrev:Snälla Smoyy, berätta hur det går. Ska själv den vägen vandra snart och är dö´nervös...


Absolut! Tar pillret imorgon tänkte jag. Är också väldigt nervös men något måste ske känner jag. Många som verkar bli otroligt hjälpta och får värdiga liv.

Har du testat några mediciner innan?
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Återgå till Aspergare och vården



Logga in