Att leva på ca 300 kr i veckan?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav nescio » 2018-04-20 2:03:12

nallen skrev:De icke-essensiella aminosyrorna kan den tillverka av bl.a. kolhydrater och fetter.
Varifrån kommer kvävet som behövs i aminosyrorna?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-04-20 12:01:31

nescio skrev:
nallen skrev:De icke-essensiella aminosyrorna kan den tillverka av bl.a. kolhydrater och fetter.
Varifrån kommer kvävet som behövs i aminosyrorna?


Hur fan citerar du?
Senast redigerad av Pinghis Khan 2018-04-20 12:14:35, redigerad totalt 2 gånger.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-04-20 12:06:31

blitzen skrev:Ris. Det är vad som gäller, ris.

Arsenik,arsenik och arsenik.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-04-20 12:16:16

RSD555 skrev:
Ja, alla seriösa websidor säger att kroppen kan tillverka protein av kolhydrater.


Nej det gör de absolut inte.
Det finns inte ens några oseriösa sidor som säger det.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-04-20 12:43:07

Kroppen återanvänder en hel del aminogrupper för att tillverka proteiner.
Man kan förmodligen säga att kroppen kan använda energin ifrån kolhydrater för att tillverka icke essentiella aminosyror av återanvända aminosyror och nedbrutna aminosyror ifrån kosten.

Kroppen kan inte använda vilka kväve föreningar som helst till att göra protein heller tyvärr kan vi inte dricka ammoniak eller urin istället.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-04-20 12:59:38

RSD555 skrev:Finns stammar i afrika som bara äter trä. Ganska säker programmet gick på svt.

Du menar att det finns trä stammar i afrika? :-)063
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav nescio » 2018-04-20 14:13:27

Pinghis Khan skrev:Hur fan citerar du?
Vad menar du? Har jag citerat fel?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-04-20 14:30:14

nescio skrev:
Pinghis Khan skrev:Hur fan citerar du?
Vad menar du? Har jag citerat fel?


Just i detta fallet får man ju intrycket av att Nallen är spritt språngandes.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-04-20 15:08:43

Kan ni inte bara slå i en standardbok i näringslära? På den tiden svenskar tvingades blanda bark i brödet blev vi inte så feta.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Alien » 2018-04-20 15:38:46

RSD555 skrev:Vill man leva helt gratis kan man äta bark och rötter. Då tillverkar kroppen själv protein i lagom dos och man blir smärt, muskulös och frisk.

Nej, muskulös och frisk blir man inte. Förr el senare dör man. Vad du skriver är rena hånet mot svältande människor. Barkmjöl fyller magen men ger ingen näring. Vid svälten i Nordkorea så var det vad en del människor tvingades äta.

"De drog av den söta innerbarken från tallar och malde den till ett fint pulver som kunde användas i stället för mjöl. ... De plockade osmälta majskorn ur boskapsdjurens avföring. Skeppsvarvsarbetare utvecklade en teknik som gick ut på att skrapa golvet i de lastutrymmen som hade innehållit mat, för att sedan breda ut den illaluktande geggan uppe på ett tak så att de kunde plocka ut råa riskorn och annat ätbart." (B Demick: Inget att avundas. Vardagsliv i Nordkorea)

Däremot kan man äta späda tall- och granskott och få i sig C-vitamin (men inte protein).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-04-20 16:33:45

De här "träden" som personen dillar om i tråden är förmodligen en källa till stärkelse av liknade typ som i potatis eller ris.
Rgpålkjm555 får gärna försöka laga fofo på en vedklabbe om hen vill.
Det finns vissa skillnader på specifika palmarter och "trä"
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-04-20 19:13:38

Alien skrev:Nej, muskulös och frisk blir man inte. Förr el senare dör man. Vad du skriver är rena hånet mot svältande människor. Barkmjöl fyller magen men ger ingen näring.


Men vi har haft svältår i Sverige där folk faktiskt överlevde tack vare barkbröd. Det är inte bara bukfylla, det finns kalorier i det. Klart att vissa svalt ihjäl men vissa klarade sig på den näring de fick från barkbrödet. Folk är inte dumma i huvudet, det tar tid och energi att göra barkmjölet. De skulle nog inte göra det bara för att fylla magen.

https://svenska.yle.fi/recept/2011/02/20/barkbrod

Barkmjölet innehåller mycket nyttigt och mängden av de olika nyttiga ämnena beror på vilken årstid man tagit barken på. Våren är den bästa tiden, från slutet av april till mitten av juni. Förutom att barken innehåller kolhydrater, litet fetter och proteiner innehåller den också C-vitamin, tiamin (B1) och riboflaviner (B2), samt många olika mineraler och spårämnen s s järn, mangan och zink.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Alien » 2018-04-20 19:30:24

Det är nog ändå för lite näring för att överleva på någon längre tid. Till en början så drygade man ut det vanliga mjölet med barkmjölet.

Att blanda bark i brödet blev ett sätt att dryga ut den knappa mjöltillgången. Barkbrödet bakades därför över i stort sett hela Sverige under 1700-och 1800-talen. Barktillsatsen hade ingen näringsmässig effekt men bättrade på mättnadskänslan.
http://smakasverige.jordbruksverket.se/ ... d.177.html

Folk svalt ihjäl 1867-68, trots barkbrödet.

Ur Bonden Paavo (1830) av J.L. Runeberg:

Herren prövar blott, han ej förskjuter.
Blanda du till hälften bark i brödet,
jag skall gräva dubbelt flera diken,
men av Herren vill jag vänta växten
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-04-20 20:48:45

Vad säger du ts, kan barkbröd vara nåt? Nu framstår ju plötsligt 300 spänn som en förmögenhet :P. Ris säger jag!
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-04-20 20:58:47

blitzen skrev:Vad säger du ts, kan barkbröd vara nåt? Nu framstår ju plötsligt 300 spänn som en förmögenhet :P. Ris säger jag!

Du behöver däremot äga mark eller ha tillstånd från markägare för att skörda bark. Köpt barkbröd är svindyrt så det är inget för 300:-/mån
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-04-20 21:05:46

rapchic skrev:
blitzen skrev:Vad säger du ts, kan barkbröd vara nåt? Nu framstår ju plötsligt 300 spänn som en förmögenhet :P. Ris säger jag!

Du behöver däremot äga mark eller ha tillstånd från markägare för att skörda bark. Köpt barkbröd är svindyrt så det är inget för 300:-/mån


Är man i stånd att äta bark stjäl man den givetvis! Stulen bark smakar bäst! Har du sett rådjur och älgar bli lagförda för att de äter bark? :shock:
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-04-20 21:06:54

blitzen skrev:Är man i stånd att äta bark stjäl man den givetvis! Stulen bark smakar bäst! Har du sett rådjur och älgar bli lagförda för att de äter bark? :shock:

Kanske tur att detta inte är usa iallafall :P

Själv skulle jag bli extremt arg om nån skördade bark på min mark :-)Raging
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Huggorm » 2018-04-20 21:09:40

blitzen skrev:
rapchic skrev:
blitzen skrev:Vad säger du ts, kan barkbröd vara nåt? Nu framstår ju plötsligt 300 spänn som en förmögenhet :P. Ris säger jag!

Du behöver däremot äga mark eller ha tillstånd från markägare för att skörda bark. Köpt barkbröd är svindyrt så det är inget för 300:-/mån


Är man i stånd att äta bark stjäl man den givetvis! Stulen bark smakar bäst! Har du sett rådjur och älgar bli lagförda för att de äter bark? :shock:
Dom äter inte bark. Däremot förstör dom den genom att feja sina horn och det gör mig vansinnig när det händer på mina träd. Hade jag kunnat så skulle jag lagfört dom.

Men hur som helst, ett träd som man skalar av barken på för att göra bröd blir förstört. Det kanske överlever om man inte tar bark hela vägen runt, men veden under dör och trädet kommer inte duga till virke.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-04-20 21:12:08

Huggorm skrev:Dom äter inte bark. Däremot förstör dom den genom att feja sina horn och det gör mig vansinnig när det händer på mina träd. Hade jag kunnat så skulle jag lagfört dom.

Men hur som helst, ett träd som man skalar av barken på för att göra bröd blir förstört. Det kanske överlever om man inte tar bark hela vägen runt, men veden under dör och trädet kommer inte duga till virke.

Dom kan visst äta barken, men tallbark gillar dom inte, asp däremot.

Men bark äter dom ju bara om om inte har något bättre
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-04-20 21:18:56

Huggorm skrev:
blitzen skrev:
rapchic skrev:Du behöver däremot äga mark eller ha tillstånd från markägare för att skörda bark. Köpt barkbröd är svindyrt så det är inget för 300:-/mån


Är man i stånd att äta bark stjäl man den givetvis! Stulen bark smakar bäst! Har du sett rådjur och älgar bli lagförda för att de äter bark? :shock:
Dom äter inte bark. Däremot förstör dom den genom att feja sina horn och det gör mig vansinnig när det händer på mina träd. Hade jag kunnat så skulle jag lagfört dom.

Men hur som helst, ett träd som man skalar av barken på för att göra bröd blir förstört. Det kanske överlever om man inte tar bark hela vägen runt, men veden under dör och trädet kommer inte duga till virke.


Om de gör så på din mark har du inte rätt att göra rådjurssadel av dem då?
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-04-20 21:20:02

blitzen skrev:
Huggorm skrev:
blitzen skrev:
Är man i stånd att äta bark stjäl man den givetvis! Stulen bark smakar bäst! Har du sett rådjur och älgar bli lagförda för att de äter bark? :shock:
Dom äter inte bark. Däremot förstör dom den genom att feja sina horn och det gör mig vansinnig när det händer på mina träd. Hade jag kunnat så skulle jag lagfört dom.

Men hur som helst, ett träd som man skalar av barken på för att göra bröd blir förstört. Det kanske överlever om man inte tar bark hela vägen runt, men veden under dör och trädet kommer inte duga till virke.


Om de gör så på din mark har du inte rätt att göra rådjurssadel av dem då?

beror på om man själv har jakträtten och om det är säsong och man har licens
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-04-20 21:20:20

rapchic skrev:
Huggorm skrev:Dom äter inte bark. Däremot förstör dom den genom att feja sina horn och det gör mig vansinnig när det händer på mina träd. Hade jag kunnat så skulle jag lagfört dom.

Men hur som helst, ett träd som man skalar av barken på för att göra bröd blir förstört. Det kanske överlever om man inte tar bark hela vägen runt, men veden under dör och trädet kommer inte duga till virke.

Dom kan visst äta barken, men tallbark gillar dom inte, asp däremot.

Men bark äter dom ju bara om om inte har något bättre


Exakt, och med 300 spänn får du något bättre än bark :-)003. Du kan koka välling t.ex.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-04-20 21:21:02

rapchic skrev:
blitzen skrev:
Huggorm skrev:Dom äter inte bark. Däremot förstör dom den genom att feja sina horn och det gör mig vansinnig när det händer på mina träd. Hade jag kunnat så skulle jag lagfört dom.

Men hur som helst, ett träd som man skalar av barken på för att göra bröd blir förstört. Det kanske överlever om man inte tar bark hela vägen runt, men veden under dör och trädet kommer inte duga till virke.


Om de gör så på din mark har du inte rätt att göra rådjurssadel av dem då?

beror på om man själv har jakträtten och om det är säsong och man har licens


Runar sköt väl vilt från sovrumsfönstret?
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Huggorm » 2018-04-20 21:24:02

rapchic skrev:Dom kan visst äta barken, men tallbark gillar dom inte, asp däremot.

Men bark äter dom ju bara om om inte har något bättre
Har aldrig sett det. Hästar däremot, jag har sett hästägare som fått varenda träd runt gården dödat för att deras hästar ätit upp barken.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in