Ingen struktur trots en handi!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-18 18:16:10

Man kan måla med den svarta färgen som går att skriva med krita på.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 15:52:10, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Re: ingen struktur trotts en handi!

Inläggav MiaM » 2008-09-18 19:02:38

nano skrev:
Glimma skrev:Då kom min handledare på habiliteringen på att jag kunde få en whiteboardtavla...


De där whiteboardtavlorna kostar ju så förbaskat mycket.
Har gått o funderat på att man säkert kunde sätta plast på en vit vägg och på så vis få en whiteboard som täcker hela väggen.
Nackdelen skulle vara när någon liten ser att mamma eller pappa skriver på väggen och får för sig att göra likadant någonannanstans (heter det så?).
Möjligen borde man bara göra den så det syns att det är just där man ritar.

Det finns slät byggplast i vissa byggvaruaffärer som man skulle kunna andvända och bara limma fast efter att man slipat fram en slät yta att limma plasten på.


Kan en tom tavelram funka att skriva på kanske? Ta med nån whiteboardpenna och provklottra i tavelrambutiken och se hur många sekunder det tar innan du blir portförbjuden? :wink:
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 15:52:10, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav nano » 2008-09-18 20:15:57

Ja nej det skulle nog inte vara särskilt uppskattat.
Men när du säger det så borde glas gå lika bra att skriva på tycker jag.
Kanske tom 78 glasskivor som sitter på varsin skena så de går att dra fram när man behöver dem.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 15:52:10, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav DodeN » 2008-09-18 21:33:52

Vi har en stor whiteboardtavla där 4 veckor i taget skrivs upp och sen allt annat man måste fixa osv. Har för mig att våran kostade ca 350kr, är visserligen mycket pengar vid ett tillfälle men nu kan vi skriva upp alla saker som måste göras, tex. betala räkningar i tid så då tjänade vi in dem där 350kr ganska snabbt. Våran är 90x60cm och man får plats med massor. Scheman och annat lägger jag även in i min handdator, och så kan jag skriva upp saker jag kommer på när jag är ute i handdatorn och sen skriver jag upp det på whiteboarden när jag kommer hem.

Våran tavla sitter i vardagsrummet så vi ser den från soffan. Nu har jag lärt sambon att titta där innan han bokar upp saker också. Helt klockrent :)

http://kontorab.rkv.se/foretag/Product. ... VFPP7F1K10
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 15:52:10, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Re: ingen struktur trotts en handi!

Inläggav Glimma » 2008-09-19 14:44:59

nano skrev:
Glimma skrev:Då kom min handledare på habiliteringen på att jag kunde få en whiteboardtavla...


De där whiteboardtavlorna kostar ju så förbaskat mycket.
Har gått o funderat på att man säkert kunde sätta plast på en vit vägg och på så vis få en whiteboard som täcker hela väggen.
Nackdelen skulle vara när någon liten ser att mamma eller pappa skriver på väggen och får för sig att göra likadant någonannanstans (heter det så?).
Möjligen borde man bara göra den så det syns att det är just där man ritar.

Det finns slät byggplast i vissa byggvaruaffärer som man skulle kunna andvända och bara limma fast efter att man slipat fram en slät yta att limma plasten på.


På nätet är de inte lika dyra även om det naturligtvis kostar en del ändå.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 15:52:10, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Inger » 2008-09-19 16:00:30

1. Köp billig tavelram på IKEA el dyl.
2. Sätt in en schema-mall bakom glaset, som om det vore en affisch.
3. Skriv utanpå.

Vet inte om det funkar bäst med glas eller plast. Plast/plexiglas blir oerhört lätt repigt, bara av att man torkar av med en trasa, det blir inte glas.

Att skriva på plast direkt på väggen låter inte som en bra idé, av den anledning som redan angivits (= ger barn fel signaler).
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:52:10, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-19 18:05:05

Man kan måla en vägg eller en bit av en vägg med "krittavlefärg" också. Likaså finns "magnetfärg" man kan ha under vanlig färg, så kan ha magneter på en hel vägg. Då kan man göra ett gigantschema på hela köksväggen t ex. Lite pyssligt men funktionellt! :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:52:10, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav nano » 2008-09-19 22:12:38

Det där var en bra ide, magnetvägg :)
Sådan skulle jag vilja ha på mitt nästa kontor.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 15:52:10, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav 23 » 2008-09-20 17:39:47

köpte en liten whiteboardtavla på IKEA för ett antal år sedan och den var ej så dyr några hundra kr eller nått.

men jag använde den till formler då jag pluggade , sedan har den mest stått undan stäld i flera år. Men det är en bra ide/tipps att använda tex whiteboardtavla för få till en struktur så jag ska ta och plocka fram min whiteboardtavla .

fick fram ett konstig medelande på min handi i fredags "cannot execute HandiSystemsendAlarm.exe" .
den har krånglat lite grann till och från .
larmat ibland och ibland inte , men execute felet var något nytt :)
Senast redigerad av 23 2011-05-04 15:52:10, redigerad totalt 1 gång.
23
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2008-02-02

Inläggav iafiak » 2008-09-22 22:25:11

Jag tror inte IKEA har kvar Whiteboard tavlan, men de har en glasskiva istället att fästs på väggen. För mig och familjen funkar den utmärkt.Jag har även en Handifon för mina privata grejer, påminnelser.
Senast redigerad av ivarir 2011-05-04 15:52:10, redigerad totalt 1 gång.
iafiak
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2011-03-31
Ort: Södra Småland

inte lösningen men ett hjälpmedel

Inläggav Karl-Patrik » 2008-09-24 16:26:07

Rubriken säger väl allt. För jag tror att när det gäller detta med att tränna in rutiner så är handi bara en del i det hella. Ytters så är det ett hjälpmedel som ska underlätta men ddet är absolut inte svaraet på allt.
Senast redigerad av Karl-Patrik 2011-05-04 15:52:10, redigerad totalt 1 gång.
Karl-Patrik
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2007-11-10

Inläggav 23 » 2008-11-08 14:24:19

Det stämmer nog att hjälpmedel är bara en del i att försöka få till rutiner.
men går det att träna inn rutiner/struktur av egen kraft eller behövs det externt stöd i form av boendestöd och kurator/psykolog?

Jag tror att det är svårt av egenkraft komma tillbaka till struktur om man har tapppat stora delar av sin struktur.
man blir ledsen å deppad över att strukturen inte fungerar å detta medför att man tappar ännu mer struktur och det blir ännu mer rörigare osv och till slut så ger man upp ang struktur.
Det finns också risk att det känns lite pinsamt att tex få stöd via tex boendestöd, typ att man är rädd för vad andra ska tycka/tro.

hittade iallafall en planerings tavla som jag funderar på att försöka få utav mitt jobb http://folex.propos.se/propcatbase/page ... =11&PID=57

eller är det bättre med en blank Whiteboard tavla ?
Senast redigerad av 23 2011-05-04 15:52:10, redigerad totalt 1 gång.
23
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2008-02-02

Inläggav MsTibbs » 2008-11-08 15:58:39

Arbetsterapeuter och boendestöd arbetar med det runt i kring. Dessutom passar inte Handi alla. Mucket mer andra saker kan ju vara bra, beroende på person. Varje syssla i sitt hörn av lägenheten, märkta lådor med saker, rutiner av olika slag, recept, telefonpåminnelser, sifferlistor vad man ska göra i vilken ordning, färgmärkning, vanliga äggklockor...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:52:10, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Äggklocka

Inläggav milve » 2008-11-09 13:20:30

Jag fick tipset att använda en vanlig äggklocka. När jag städar ställer jag den på en timme, sedan städar jag tills den ringer. Då tar jag rast.
Nu kan jag göra fler moment utan att fastna eller glömma bort tiden.
Jag har inte haft någon tidsuppfattning, men det börjar att ordna sig.
Senast redigerad av milve 2011-05-04 15:52:10, redigerad totalt 1 gång.
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-11-09 14:17:25

23 skrev:Jag tror att det är svårt av egenkraft komma tillbaka till struktur om man har tapppat stora delar av sin struktur.
man blir ledsen å deppad över att strukturen inte fungerar å detta medför att man tappar ännu mer struktur och det blir ännu mer rörigare osv och till slut så ger man upp ang struktur.


Poäng. Tappade mycket struktur i samband med två skeden i mitt liv, dels en gång jag blev vräkt, dels i samband med min skilsmässa och då hamnar man lätt i den nedåtgående spiralen du beskriver.

Det finns två sätt att lösa detta, dels genom att jobba skaffa sig struktur med hjälp av andra människor, arrangerad sysselsättning, flytta ihop med en annan person som har bättre struktur än en själv etc. Jag antar att boendestöd, daglig verksamhet och liknande och allt detta ni talar om också kan fylla en liknande funktion.

Det andra sättet som är mycket svårare är att jobba med sig själv, ge akt på i vilka lägen man fastnar, skaffa sig en bättre planering etc. Men jag säger inte att det är omöjligt Jag har ju inte AS så det förutsätts väl vara lättare för mig men sådana där spiraler är banne mig inte lätt att bryta för någon.

Just nu har jag ett lappsystem på kylskåpet för att hantera vardagen dag för dag (olikfärgade lappar beroende på karaktären på det jag ska göra för att inte få "fel" balans), en att-göra-lista på nätet för att komma ihåg vad jag ska göra på jobbet och med andra projekt som involverar andra människor, en översiktsalmanacka med sex spalter för planering på halvlång sikt samt en elektronisk kalender för att hålla reda på bokade tider. De sista två dubblerar delvis varandra. Jag säger inte att det funkar men det HAR blivit bättre. Pojkvännen däremot har inte ens en fickkalender endast sporadiska post-it-lappar vid telefonen på nattduksbordet hemma hos sig och klarar uppenbarligen av att strukturera sin tillvaro i alla fall....
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 15:52:10, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav johnnyfg » 2008-11-11 23:46:54

Parvlon skrev:Kan man inte programmera om den som man vill? Fast det kanske inte är O.S, så man måste väl då vänta till att de utvecklat ett scriptverktyg.. Ifall det är ett handikapps hjälpmedel för individer så måste det vara en fördel ifall man kan anpassa den och t.om vara med och utveckla mjukvaran. Jag skulle inte förlitat mig på att en maskin vet mer om strukturering än mig själv och jag är ändå kass på strukturering säger dom.


Jag har faktiskt varit med och utvecklat Handi. Som brukare.
Det är en balansgång mellan många funktioner och komplexitet.
Blir verktyget för komplex så minskar intresset för produkten.
Det finns windows-mobile program som tex "SkSchema" som kan fungera som ett alternativ till handi ifråga om upprepade larm med valfria uppspelnings-ljud och möjlighet till att klicka på bekräfta larm eller skjuta framåt valfri tid. Detta program är mer komplext än handi, men "gratis" om man hittar det på nätet på rätt ställe. Kolla annan handi-tråd i forumet för mer tips!
johnnyfg
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2008-05-01
Ort: Klippan

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in