Ingen struktur trots en handi!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ingen struktur trots en handi!

Inläggav 23 » 2008-09-10 19:31:36

Jar har en handi, men jag får inte till min struktur iallafall, det blir mest att handi piper/ringer och jag fortsätter med det jag håller på med fast jag ska gör något annat enligt handi!

vet ej hur jag ska göra för att komma igång med min struktur.
Senast redigerad av 23 2011-05-04 15:52:03, redigerad totalt 1 gång.
23
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2008-02-02

Inläggav MsTibbs » 2008-09-10 21:47:08

Då tror jag du lagt in för många punkter i Handi. Jag märkte på mig själv, att jag började ignorera att Handi pep, när den gjorde det för ofta. Mitt nästa projekt blir således att samla ihop saker till färre punkter tex att laga mat, äta middag och matdagbok hädanefter skall vara en punkt istället för tre.

Lägg bara in de punkter som är absolut viktigast att få gjort. Om det funkar med 1, 2 eller 3 punkter per dag, kan du sedan öka antalet om du vill.

Gör få lätta enkla delmål, att börja springa en mil från datanördande funkar inte, ha minst två timmar ledigt, imellan varje gång Handi ringer.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:52:03, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav harrypotter » 2008-09-11 13:48:24

Jag tycker det är dumt att handyn inte kan repetera.
För ibland håller man på med något som kanske inte går att avsluta på en gång som tex ett telefonsamtal som är viktigt och sedan har man glömt bort att den pep.
Senast redigerad av harrypotter 2011-05-04 15:52:03, redigerad totalt 1 gång.
harrypotter
 
Inlägg: 329
Anslöt: 2007-06-12

Inläggav barracuber » 2008-09-11 13:50:26

harrypotter skrev:Jag tycker det är dumt att handyn inte kan repetera.
För ibland håller man på med något som kanske inte går att avsluta på en gång som tex ett telefonsamtal som är viktigt och sedan har man glömt bort att den pep.


Ligger det inte kvar nån ikon eller symbol eller nånting?

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 15:52:03, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Parvlon » 2008-09-11 14:35:40

Kan man inte programmera om den som man vill? Fast det kanske inte är O.S, så man måste väl då vänta till att de utvecklat ett scriptverktyg.. Ifall det är ett handikapps hjälpmedel för individer så måste det vara en fördel ifall man kan anpassa den och t.om vara med och utveckla mjukvaran. Jag skulle inte förlitat mig på att en maskin vet mer om strukturering än mig själv och jag är ändå kass på strukturering säger dom.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 15:52:03, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav 23 » 2008-09-11 19:21:24

Det stämmer , jag lägger nog in alldeles för många punkter , så att jag lessnar på alla påminnelser !

Tack för råden/hjälpen MsTibbs . , jag ska pröva att ändra min Handi i helgien.

ang repetion på larmen på Handi , så saknar jag också detta , jag skulle vilja att talsyntesen gick att använda i larmen , så att den tex läser upp påminnelsen , vet ej om det går att ställa in.

ang att anpassa Handi med scriptverktyg , så är detta ett bra förslag , öppen programvara vore också bra , då skulle Handi bli betydligt billigare och bättre tror jag.

vi få ta och göra en linux clone på Handin , så att priset bara blir vad hårdvaran kostar , ca 2 till 2.5 tusen kr och inte 15 till 20 tusen som handi kostar idag.
Senast redigerad av 23 2011-05-04 15:52:03, redigerad totalt 1 gång.
23
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2008-02-02

Inläggav tahlia » 2008-09-11 21:35:53

Jag var inne på det där ett tag, men insåg att jag omöjligt skulle kunna dra nytta av det. Mitt problem skulle bli det samma som ditt - dvs det skulle inte påverka min struktur öht.
Varför? Därför att bara för att något piper så betyder inte det att jag just då klarar av att göra det som är inlagt i schemat.
Jag har ett enormt behov av att göra saker i min takt och när jag känner att det funkar, inte när någon annan säger att jag bör göra det.
Dock är jag ju något av en perfektionist när det gäller städning/läxläsningen med barnen/tvätt/disk o.dyl, så jag lider inte så illa av det.

Det är inte så att du också känner stark motvilja att göra saker när du inte är "mentalt förberedd" på dem s.a.s?
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 15:52:03, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav 23 » 2008-09-11 22:56:56

jag har också stort behov att göra saker i min takt , blir lätt stressad om någon/något tjatar på mig om vad jag bör och ska göra , gillar inte att vara styrd , jag får nästan panik av att vara styrd.
arbets ledaren på mitt jobb , retar upp mig mycket ibland , tjatar i olika saker innan jag har gjort klart det som jag börjat med , men det brukar bara bli rörigare och rörigare ju mer jag avbryts eller stressas , så arbetsledaren börjar att förstå att det är lönlöst att avbryta mig eller stressa mig med olika saker , för då jobbar jag bara sämmre och blir blockerad.

pgr av att jag har dålig struktur och ej kommit igång med min handi på ett bra sätt så brukar jag komma sent til jobbet varje dag , men det är rätt så bra , det är så lungt å skönt att arbeta när de andra och arbetsledaren har gått hem .
då kan jag testa/laga mina styrsystem i lugn och ro och slipper någon som kommer å kikar stup i kvarten.

men mina chefer är jätte bra , det gör inget att jag kör med lite flex tid. , ibland kommer jag iväg till jobbet tidigt , då är det också lungt skönt , inte så många där osv.
Senast redigerad av 23 2011-05-04 15:52:03, redigerad totalt 1 gång.
23
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2008-02-02

Inläggav MsTibbs » 2008-09-12 1:05:47

harrypotter skrev:Jag tycker det är dumt att handyn inte kan repetera.
För ibland håller man på med något som kanske inte går att avsluta på en gång som tex ett telefonsamtal som är viktigt och sedan har man glömt bort att den pep.


Det kan man? Om inte annat så repeterar den vid nästa ringning, om jag inte "bockat av" en grej den larmat om.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:52:03, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Inger » 2008-09-12 1:30:29

tahlia skrev:Jag var inne på det där ett tag, men insåg att jag omöjligt skulle kunna dra nytta av det. Mitt problem skulle bli det samma som ditt - dvs det skulle inte påverka min struktur öht.
Varför? Därför att bara för att något piper så betyder inte det att jag just då klarar av att göra det som är inlagt i schemat.
Jag har ett enormt behov av att göra saker i min takt och när jag känner att det funkar, inte när någon annan säger att jag bör göra det.
Dock är jag ju något av en perfektionist när det gäller städning/läxläsningen med barnen/tvätt/disk o.dyl, så jag lider inte så illa av det.

Det är inte så att du också känner stark motvilja att göra saker när du inte är "mentalt förberedd" på dem s.a.s?

Så är det för mig. Jag skulle bli galen om nånting pep och störde mig hela tiden! Brukar sätta väckarklockan eller äggklockan om det är något jag absolut inte vill missa, t ex på TV eller i ugnen, men det är alltid lika irriterande sen när man blir avbruten. Jag vill göra klart det jag håller på med utan att bli störd. Sen kan jag ägna mig åt nåt annat.

Därför kan jag bara göra listor på saker jag vill få gjort, men absolut inte när. Det får bli när det blir.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:52:03, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav MsTibbs » 2008-09-12 1:51:50

23 skrev:ang repetion på larmen på Handi , så saknar jag också detta , jag skulle vilja att talsyntesen gick att använda i larmen , så att den tex läser upp påminnelsen , vet ej om det går att ställa in.


Detdär och endel annat har jag gett som förslag till hjälpmedelsgrejset. Reaktion? vill du ha en apparat som är både har MÅNGA bra inställningsmöjligheter och är billig får du leta på öppna marknaden... *slap forehead*

Fattar inte tanten att det i ännu högre grad vore bra för icke-läskunniga downisar om Handi kunde prata på get bevåg? Nähä, det hhade hon inte tänkt på... *slap forehead again*

Ytterligare sak: Måste kolla upp om man kan få handi-påminnelser utan ringsignal? Typ att jag ska komma ihåg att kolla postlådan och läsa i almanackan behöver jag inte använda ringsignalen till... *fundera*
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:52:03, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Bror Duktig » 2008-09-12 8:56:11

MsTibbs skrev:
23 skrev:ang repetion på larmen på Handi , så saknar jag också detta , jag skulle vilja att talsyntesen gick att använda i larmen , så att den tex läser upp påminnelsen , vet ej om det går att ställa in.


Detdär och endel annat har jag gett som förslag till hjälpmedelsgrejset. Reaktion? vill du ha en apparat som är både har MÅNGA bra inställningsmöjligheter och är billig får du leta på öppna marknaden... *slap forehead*

När jag gav förslag på vad som skulle vara bra i olika hjälpmedel, så sade arbetsterapeuten: "Du kan väl uppfinna en sådan! Du är ju smart."

Men allt finns som sagt redan på öppna marknaden.
Jag har köpt en Ericsson p910i i stället för Handi.
Den var väldigt bra.
Sedan köpte jag en Ericsson p990i eftersom det bara finns 3G-täckning här. Den modellen är mycket sämre, bara en massa ostrukturerade menyer och ostrukturerade snabbvägar (som inte går att ändra hur som helst) på "hundra" ställen. Men det går att ringa med den :idea:
Tyvärr blir det ju vansinnigt dyrt att köpa sådant själv, jag köpte mina båda begagnade och då kostade de 3000 kr/st.

Jag har en Timex Ironman, armklocka som innehåller kalender- och larmfunktioner m.m. och kan synkroniseras med Outlook.
Den fick jag genom habiliteringen, men de kände inte till den, utan jag fick tips av en annan aspergare och sedan fick jag själv leta upp och driva på att få den.
Den larmar en gång, och reagerar man inte med att stänga av larmet, så larmar den igen efter 5 minuter.
Tyvärr har jag ändå problem med både att det lätt blir för många larm och med att jag inte kan bryta aktiviteter direkt det piper.

Jag funderar på en sak om HANDIFON, går den på 3G-nätet eller GSM?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 15:52:03, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Parvlon » 2008-09-12 13:15:53

Bror Duktig skrev:När jag gav förslag på vad som skulle vara bra i olika hjälpmedel, så sade arbetsterapeuten: "Du kan väl uppfinna en sådan! Du är ju smart."

Men allt finns som sagt redan på öppna marknaden.
Det stämmer ju inte alls, som tur är. Tycker det är konstigt att de säger åt dig att uppfinna något bara för att du har åsikter. Förnedrande, sj hade jag nog inte pratat med X efter det.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 15:52:04, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Bror Duktig » 2008-09-12 14:56:42

Parvlon skrev:
Bror Duktig skrev:När jag gav förslag på vad som skulle vara bra i olika hjälpmedel, så sade arbetsterapeuten: "Du kan väl uppfinna en sådan! Du är ju smart."

Men allt finns som sagt redan på öppna marknaden.
Det stämmer ju inte alls, som tur är. Tycker det är konstigt att de säger åt dig att uppfinna något bara för att du har åsikter. Förnedrande, sj hade jag nog inte pratat med X efter det.

Vilket är det som inte stämmer?
Att allt finns på öppna marknaden?

Angående att jag "kan uppfinna" något, så vore det ju bra om de tog till sig tips och vidareförmedlade.

Vad svarar man förresten när någon säger en sådan sak till en?
D.v.s. OM man hinner reagera och tolka, och tycker att det var förnedrande.

************

De här enkla redskapen med rätt dåligt utbyggda funktioner, kostar dessutom "hur mycket som helst".
Vore bättre om hab köpte in vissa saker från vanliga marknaden, men det finns säkert någon regel som hindrar.

En timstock kostar 500 kr eller är det 900?
Vad skulle motsvarande kostat på Claes Ohlson? 49:90?
Eller nja, lysdioderna kostar kanske mer, 99:90 då.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 15:52:04, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Parvlon » 2008-09-12 15:08:42

Bror Duktig: Ja, allt som finns på den öppna marknaden finns ju såklart redan men jag misstänker att det inte var så du menade. Den öppna marknaden är öppen som jag fattar det, p.ga att allt inte finns.
Vet inte vad man säger till folk rent generellt när de beter sig som idioter, har själv svårigheter med det. Ex; tågchaufför X säger till mig var och varannan dag att jag ska handla ett busskort (antagligen eftersom X inte orkar med att hantera mitt visa kort). Är rejält trött på kärringen, skulle fråga när hon pensioneras idag men det blev "jag köper ett sedan"... :roll: Kommer knappast göra det dock.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 15:52:04, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav 23 » 2008-09-14 0:59:02

de som förskriver hjälpmedel , vilket ansvar har de att följaupp och kontrollera hur hjälpmedelet fungerar för brukaren av hjälpmedelet?
Senast redigerad av 23 2011-05-04 15:52:04, redigerad totalt 1 gång.
23
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2008-02-02

Inläggav MsTibbs » 2008-09-14 13:59:44

23 skrev:de som förskriver hjälpmedel , vilket ansvar har de att följaupp och kontrollera hur hjälpmedelet fungerar för brukaren av hjälpmedelet?


I mitt fall fick jag sakerna på prov i ca tre veckor (timstock, handi, bolltäcke). Då skulle jag fylla i papper om hur mycket jag använde dem, hur jag använde dem, om de varit till hjälp och på vilket sätt de i såfall var det, om mitt dagliga liv förenklats/förbättrats eller ingen skillnad och annat. Därefter sker en bedömning om de anser att de hjälpmedlen passar för just den personen, eller om de inte gör det, eller om kanske en annan sorts hjälpmedel skulle hjälpa personen bättre. Sen skickas en ansökan och om det då anses att det hjälpmedlet skulle vara bra för dig, så kan du få ansökan godkänd.

Tillägg: Hur bra de följer upp ja, hittills har jag träffat personen tre-fyra gånger plus talat med i telefon två gånger under "prövotiden", ändå har inte min beställda Handi kommit ännu, så dt lär ju bli minst ett möte till före jag slutligen har apparaten i handen.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:52:04, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav 23 » 2008-09-14 14:51:03

Jag fick bara skriva på ett papper att jag tagit emot min handi , inte någon prövo tid.
sedan så började rehab och två olika hc tjaffsa i vem som skulle betala det hela , den privata hc i den stad jag bor vägrar att betala pgr att jag är skriven till på en annan hc ,
så ett tag så tog de bort arbetsterapeft osv pgr av att de kunde inte reda ut vem som skulle stå för kostnaderan för hjälpmedel och stöd.

de håller på att bråkar fortfarande , men jag har fått tillbaka arbetsterapeft .
men någon direkt uppföljning det har jag inte , känns mer som" här är ditt hjälpmedel , sluta tjata nu...!"
Senast redigerad av 23 2011-05-04 15:52:04, redigerad totalt 1 gång.
23
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2008-02-02

Inläggav MsTibbs » 2008-09-14 15:11:00

Arbetsterapeuterna i min stad är ju också överbelastade vad jag förstår, har varit snack om det i tidningen också har jag för mig att de nämndes. I mitt fall så snackade också kommun/landsting kring vem som skall betala vad, men jag tror det löste sig hyfsat okej och smidigt, då den ene var betydligt mer överbelastad än den andre, så jag tror de kom överens rät okej. Jag vet inte vad dte finns för krav på uppföljning, men det ligger ju i verksamhetens intresse med uppöljning, för en smidighet, både ör personalens och klienternas skull. Mindre strul, med uppföljning (om än bara i enkel pappersform som ju inte tar så mycket tid).
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:52:04, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav DodeN » 2008-09-14 15:16:33

DEn som förskriver hjälpmedel har ansvar att följa upp det, men hur bra och om det görs varierar otrolit mycket. Min arbetsterapeut som förskrev handi ringde några veckor efteråt och frågade om den funkade vad som inte funkade osv.

Den arbetsterapeut jag har för mitt rörelsehinder följer inte upp alls, där är det jag som säger till när det inte fungerar eller tom. är farliga situationer men får ingen respons. En farlig situation jag tog upp med henne reagerade hon inte på förrens ett år senare. Så det är väldigt olika men det står så fint i alla papper och liknande att den som skriver ut har ansvar för att följa upp och skriva en kommentar om det i journalen.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 15:52:04, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav MiaM » 2008-09-14 19:26:06

En nästan-handi-fråga:

Finns det nån som helst möjlighet att få nån slags "sponsring" till något "på öppna marknaden"?

Min telefon som jag har som kalender-komma-ihåg-hjälpreda börjar på att bli mer och mer kass, själva "pilspaken" funkar uselt. Det gör att det funkar fortfarande rätt bra att ringa telefonnummer, åtminstone de jag kan utantill, men det är nära på omöjligt att navigera i kalendern.

Om jag inte själv pröjsar en ny telefon, eller lagning av den jag har, så lär mitt liv bli så rörigt att jag skulle behöva en handi.

Är det "meningen" att man ska låta sitt liv "förfalla" och därefter begära en handi, andrahandsuthyra den på svarta marknaden och använda pengarna för att köpa en ny telefon, eller vad?
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 15:52:04, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav MsTibbs » 2008-09-14 20:03:05

MiaM skrev:Finns det nån som helst möjlighet att få nån slags "sponsring" till något "på öppna marknaden"?

Är det "meningen" att man ska låta sitt liv "förfalla" och därefter begära en handi, andrahandsuthyra den på svarta marknaden och använda pengarna för att köpa en ny telefon, eller vad?


Hm, du inleder med en fråga, men avslutar med att utgå ifrån att allt är kört redan innan du fått svar på inledningsfrågan?

Snacka med en arbetsterapeut och fråga. Anser de att du har behov av något, så kanske du får, jag gissar att de är hårda med sådant, i synnerhet då det handlar om sponsring av öppna-marknaden-grejjer, men fråga går ju.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:52:04, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MiaM » 2008-09-14 20:07:49

MsTibbs skrev:
MiaM skrev:Finns det nån som helst möjlighet att få nån slags "sponsring" till något "på öppna marknaden"?

Är det "meningen" att man ska låta sitt liv "förfalla" och därefter begära en handi, andrahandsuthyra den på svarta marknaden och använda pengarna för att köpa en ny telefon, eller vad?


Hm, du inleder med en fråga, men avslutar med att utgå ifrån att allt är kört redan innan du fått svar på inledningsfrågan?


Sorry, ibland är jag för pessimistisk...

MsTibbs skrev:Snacka med en arbetsterapeut och fråga. Anser de att du har behov av något, så kanske du får, jag gissar att de är hårda med sådant, i synnerhet då det handlar om sponsring av öppna-marknaden-grejjer, men fråga går ju.


Aha. Då återstår frågan hur man "får tag på" en arbetsterapeut. Det borde jag iofs kunna googla mig fram till...
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 15:52:04, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav MsTibbs » 2008-09-14 20:46:01

MiaM skrev:
MsTibbs skrev:Snacka med en arbetsterapeut och fråga. Anser de att du har behov av något, så kanske du får, jag gissar att de är hårda med sådant, i synnerhet då det handlar om sponsring av öppna-marknaden-grejjer, men fråga går ju.


Aha. Då återstår frågan hur man "får tag på" en arbetsterapeut. Det borde jag iofs kunna googla mig fram till...


Handikappförvaltningen och Vuxenhabiliteringen är två ställen att leta på, om inte annat vet de säkert vart du skall vända dig just i din ort.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:52:04, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in