Att leva på ca 300 kr i veckan?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav nomemorytoday » 2018-04-14 22:49:19

Här har du 3.5 portioner protein per dag i 1 mån för 379 kr.

https://www.gymgrossisten.com/whey-80-4-kg

Då har du 821 kr kvar, att köpa ris, grönsaker och frukt för.
Senast redigerad av nomemorytoday 2018-04-14 22:51:20, redigerad totalt 1 gång.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-04-14 22:51:16

Ett måste i den fattiges skafferi: Ris, olja, örtsalt.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Sisyfos » 2018-04-14 22:51:30

blitzen skrev:
Huggorm skrev:
blitzen skrev:Ris. Det är vad som gäller, ris.
Funkar för en miljard fattiga kineser och andra asiater i alla fall. Men man skall ju helst ha något till, annars blir det tråkigt.


Här följer några recept:

Ris + fräst lök, olja och örtsalt + broccoli

Ris + fräst lök, olja, örtsalt + nötter + morot

Ris + fräst lök + köttbullar + ketchup

Ja jag kan hålla på i evighet...


Bra recept. Det är just sådana recept som vi med AS behöver. Finns det bra kombinationer med linser också?
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Karamell » 2018-04-14 22:57:33

Vad är försörjningsstöd (till skillnad från sjukersättning)?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-04-14 22:58:56

Sisyfos skrev:
blitzen skrev:
Huggorm skrev:Funkar för en miljard fattiga kineser och andra asiater i alla fall. Men man skall ju helst ha något till, annars blir det tråkigt.


Här följer några recept:

Ris + fräst lök, olja och örtsalt + broccoli

Ris + fräst lök, olja, örtsalt + nötter + morot

Ris + fräst lök + köttbullar + ketchup

Ja jag kan hålla på i evighet...


Bra recept. Det är just sådana recept som vi med AS behöver. Finns det bra kombinationer med linser också?


Ja herregud!

linser + fräst lök + olja + örtsalt

linser + fräst lök + olja + örtsalt + broccoli

linser + fräst lök + olja + örtsalt + ägg

linser + olja + örtsalt + köttbullar

Ägg kan man kläcka och äta rakt upp och ner. Se till att få i dig ägg, grönsaker, ris t.ex. så kommer du hålla dig frisk och stark.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Huggorm » 2018-04-14 23:05:39

blitzen skrev:Ägg kan man kläcka och äta rakt upp och ner. Se till att få i dig ägg, grönsaker, ris t.ex. så kommer du hålla dig frisk och stark.
Ja, där har man förmodligen allt man behöver, men riset är bara utfyllnad. Ägg och väl utvalda grönsaker borde räcka.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav nomemorytoday » 2018-04-14 23:10:13

Jo, ägg och faktiskt banan, innehåller det mesta kroppen behöver.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-04-14 23:12:52

Huggorm skrev:
blitzen skrev:Ägg kan man kläcka och äta rakt upp och ner. Se till att få i dig ägg, grönsaker, ris t.ex. så kommer du hålla dig frisk och stark.
Ja, där har man förmodligen allt man behöver, men riset är bara utfyllnad. Ägg och väl utvalda grönsaker borde räcka.


Riset är för att bli mätt. Sedan kan man köpa sardiner eller makrillfiléer på burk i tomatsauce då och då. Fiskarna är rika på omega 3 och tomatsaucen är nyttig även den.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav RSD555 » 2018-04-15 0:09:39

nomemorytoday skrev:Här har du 3.5 portioner protein per dag i 1 mån för 379 kr.

https://www.gymgrossisten.com/whey-80-4-kg

Då har du 821 kr kvar, att köpa ris, grönsaker och frukt för.


Jag har provat proteintillskott och analyserat det noga. Pasta ger tillräckligt. Kroppen kan omvandla kolhydrater till protein om det behövs. Har jag märkt. 100% säker.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav nomemorytoday » 2018-04-15 0:40:24

RSD555 skrev:
nomemorytoday skrev:Här har du 3.5 portioner protein per dag i 1 mån för 379 kr.

https://www.gymgrossisten.com/whey-80-4-kg

Då har du 821 kr kvar, att köpa ris, grönsaker och frukt för.


Jag har provat proteintillskott och analyserat det noga. Pasta ger tillräckligt. Kroppen kan omvandla kolhydrater till protein om det behövs. Har jag märkt. 100% säker.


Jag vet inte vad du menar med "...analyserat det noga." eller "100% säker.".

Jag är inte näringsforskare, och jag vet inte - men jag tror inte kroppen kan omvandla kolhydrater dvs. stärkelse/glukos till aminosyror som proteinerna består av.

Här kan du läsa lite om hur kroppen tar upp kolhydrater;

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/811 ... t=Abstract

Pasta består till största delen av kolhydrater. I normal pasta är endast ca 5 gram per 100 gram protein. Det är inte tillräckligt med protein för att kroppen skall må bra.

Däremot kan kroppen, tvärtom, mycket enkelt omvandla proteiner till energi fall det är så att man inte äter kolhydrater alls.

Så skall man välja mellan att bara äta pasta eller bara äta proteiner, så skulle i vart fall jag valt proteiner. På kort sikt.

I mitt alternativ med proteinpulvret dock, finns det även mycket pengar över i budgeten för olika kolhydrater, grönsaker och frukt.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav RSD555 » 2018-04-15 1:24:53

nomemorytoday skrev:
RSD555 skrev:
nomemorytoday skrev:Här har du 3.5 portioner protein per dag i 1 mån för 379 kr.

https://www.gymgrossisten.com/whey-80-4-kg

Då har du 821 kr kvar, att köpa ris, grönsaker och frukt för.


Jag har provat proteintillskott och analyserat det noga. Pasta ger tillräckligt. Kroppen kan omvandla kolhydrater till protein om det behövs. Har jag märkt. 100% säker.


Jag vet inte vad du menar med "...analyserat det noga." eller "100% säker.".

Jag är inte näringsforskare, och jag vet inte - men jag tror inte kroppen kan omvandla kolhydrater dvs. stärkelse/glukos till aminosyror som proteinerna består av.

Här kan du läsa lite om hur kroppen tar upp kolhydrater;

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/811 ... t=Abstract

Pasta består till största delen av kolhydrater. I normal pasta är endast ca 5 gram per 100 gram protein. Det är inte tillräckligt med protein för att kroppen skall må bra.

Däremot kan kroppen, tvärtom, mycket enkelt omvandla proteiner till energi fall det är så att man inte äter kolhydrater alls.

Så skall man välja mellan att bara äta pasta eller bara äta proteiner, så skulle i vart fall jag valt proteiner. På kort sikt.

I mitt alternativ med proteinpulvret dock, finns det även mycket pengar över i budgeten för olika kolhydrater, grönsaker och frukt.


Att du inte tror kroppen kan tillverka protein spelar ju inte så stor roll. Då kroppen kan tillverka protein så gör den det ändå. Oavsett vad du tror.

Att du inte förstår hur kroppen fungerar betyder inte att den fungerar på ett annat sätt.

Mvh L
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav nomemorytoday » 2018-04-15 1:52:32

RSD555 skrev:
nomemorytoday skrev:
RSD555 skrev:
Jag har provat proteintillskott och analyserat det noga. Pasta ger tillräckligt. Kroppen kan omvandla kolhydrater till protein om det behövs. Har jag märkt. 100% säker.


Jag vet inte vad du menar med "...analyserat det noga." eller "100% säker.".

Jag är inte näringsforskare, och jag vet inte - men jag tror inte kroppen kan omvandla kolhydrater dvs. stärkelse/glukos till aminosyror som proteinerna består av.

Här kan du läsa lite om hur kroppen tar upp kolhydrater;

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/811 ... t=Abstract

Pasta består till största delen av kolhydrater. I normal pasta är endast ca 5 gram per 100 gram protein. Det är inte tillräckligt med protein för att kroppen skall må bra.

Däremot kan kroppen, tvärtom, mycket enkelt omvandla proteiner till energi fall det är så att man inte äter kolhydrater alls.

Så skall man välja mellan att bara äta pasta eller bara äta proteiner, så skulle i vart fall jag valt proteiner. På kort sikt.

I mitt alternativ med proteinpulvret dock, finns det även mycket pengar över i budgeten för olika kolhydrater, grönsaker och frukt.


Att du inte tror kroppen kan tillverka protein spelar ju inte så stor roll. Då kroppen kan tillverka protein så gör den det ändå. Oavsett vad du tror.

Att du inte förstår hur kroppen fungerar betyder inte att den fungerar på ett annat sätt.

Mvh L


Ok.

Om det är så att din kropp tillverkar proteiner, är du faktiskt väldigt unik. Och enligt mig och för allas vår skull borde du ställa dig till vetenskapens förfogande.

Fakta: Vanliga personers kroppar tillverkar inga proteiner överhuvudtaget.

Däremot spjälkar kroppen proteiner, som vanliga människor tillför den, till aminosyror som sedan tas upp av vanliga personers kroppar.

Kroppen kan däremot tillverka vissa aminosyror - dock långt ifrån alla som behövs.

Essentiella aminosyror är livsnödvändiga aminosyror som människokroppen inte själv kan tillverka, och som således måste intas med födan. Dessa aminosyror får vi i oss genom att äta proteinrika produkter så som baljväxter, kött, nötter, fisk, skaldjur, ägg och mjölkprodukter.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Essentiell_aminosyra
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav RSD555 » 2018-04-15 2:51:44

nomemorytoday skrev:
RSD555 skrev:
nomemorytoday skrev:Jag vet inte vad du menar med "...analyserat det noga." eller "100% säker.".

Jag är inte näringsforskare, och jag vet inte - men jag tror inte kroppen kan omvandla kolhydrater dvs. stärkelse/glukos till aminosyror som proteinerna består av.

Här kan du läsa lite om hur kroppen tar upp kolhydrater;

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/811 ... t=Abstract

Pasta består till största delen av kolhydrater. I normal pasta är endast ca 5 gram per 100 gram protein. Det är inte tillräckligt med protein för att kroppen skall må bra.

Däremot kan kroppen, tvärtom, mycket enkelt omvandla proteiner till energi fall det är så att man inte äter kolhydrater alls.

Så skall man välja mellan att bara äta pasta eller bara äta proteiner, så skulle i vart fall jag valt proteiner. På kort sikt.

I mitt alternativ med proteinpulvret dock, finns det även mycket pengar över i budgeten för olika kolhydrater, grönsaker och frukt.


Att du inte tror kroppen kan tillverka protein spelar ju inte så stor roll. Då kroppen kan tillverka protein så gör den det ändå. Oavsett vad du tror.

Att du inte förstår hur kroppen fungerar betyder inte att den fungerar på ett annat sätt.

Mvh L


Ok.

Om det är så att din kropp tillverkar proteiner, är du faktiskt väldigt unik. Och enligt mig och för allas vår skull borde du ställa dig till vetenskapens förfogande.

Fakta: Vanliga personers kroppar tillverkar inga proteiner överhuvudtaget.

Däremot spjälkar kroppen proteiner, som vanliga människor tillför den, till aminosyror som sedan tas upp av vanliga personers kroppar.

Kroppen kan däremot tillverka vissa aminosyror - dock långt ifrån alla som behövs.

Essentiella aminosyror är livsnödvändiga aminosyror som människokroppen inte själv kan tillverka, och som således måste intas med födan. Dessa aminosyror får vi i oss genom att äta proteinrika produkter så som baljväxter, kött, nötter, fisk, skaldjur, ägg och mjölkprodukter.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Essentiell_aminosyra


Allas kroppar tillverkar proteiner. Finns ingen artikel eller undersökning som påstår motsatsen. Dom som kan använda google får kolla själva. Övriga får göra som jag och testa det i praktiken.

Var hittade du din "fakta"? Tråkigt att såna trollfakta finns på nätet.

Fakta?
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav nomemorytoday » 2018-04-15 3:15:48

RSD555 skrev:
nomemorytoday skrev:
RSD555 skrev:Att du inte tror kroppen kan tillverka protein spelar ju inte så stor roll. Då kroppen kan tillverka protein så gör den det ändå. Oavsett vad du tror.

Att du inte förstår hur kroppen fungerar betyder inte att den fungerar på ett annat sätt.

Mvh L


Ok.

Om det är så att din kropp tillverkar proteiner, är du faktiskt väldigt unik. Och enligt mig och för allas vår skull borde du ställa dig till vetenskapens förfogande.

Fakta: Vanliga personers kroppar tillverkar inga proteiner överhuvudtaget.

Däremot spjälkar kroppen proteiner, som vanliga människor tillför den, till aminosyror som sedan tas upp av vanliga personers kroppar.

Kroppen kan däremot tillverka vissa aminosyror - dock långt ifrån alla som behövs.

Essentiella aminosyror är livsnödvändiga aminosyror som människokroppen inte själv kan tillverka, och som således måste intas med födan. Dessa aminosyror får vi i oss genom att äta proteinrika produkter så som baljväxter, kött, nötter, fisk, skaldjur, ägg och mjölkprodukter.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Essentiell_aminosyra


Allas kroppar tillverkar proteiner. Finns ingen artikel eller undersökning som påstår motsatsen. Dom som kan använda google får kolla själva. Övriga får göra som jag och testa det i praktiken.

Var hittade du din "fakta"? Tråkigt att såna trollfakta finns på nätet.

Fakta?


Jag ber om ursäkt för att jag var otydlig.

I matsäcken tillverkas inte några proteiner överhuvudtaget utan kroppen spjälkar med hjälp av enzymer upp det man äter till aminosyror – dessa är byggstenarna som senare blir till proteiner i kroppen. Men för att detta skall ske måste kroppen tillföras proteiner, inte kolhydrater/stärkelse som du menade.

Vissa aminosyror kan kroppen tillverka själv visst, men inte de essentiella aminosyrorna som behövs för att tillverka proteinet så att vi får muskler t.ex.

Det är därför de kallas essentiella aminosyror, och måste tillföras kroppen genom mat som består av protein dvs essentiella aminosyror. Du kan läsa fakta här igen:

Essentiella aminosyror är livsnödvändiga aminosyror som människokroppen inte själv kan tillverka, och som således måste intas med födan. Dessa aminosyror får vi i oss genom att äta proteinrika produkter så som baljväxter, kött, nötter, fisk, skaldjur, ägg och mjölkprodukter.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Essentiell_aminosyra
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Batte » 2018-04-15 3:19:59

Standardiser mest mulig. Finn noen billige råvarer som poteter, ris og gulrøtter for å bli helt mett. Brød metter også godt. Pass på å få i deg proteiner også. Tunfisk og egg er vel ganske billige proteinkilder som kan brukes til mye forskjellig. :-)Happy

RSD555 skrev:Allas kroppar tillverkar proteiner. Finns ingen artikel eller undersökning som påstår motsatsen. Dom som kan använda google får kolla själva. Övriga får göra som jag och testa det i praktiken.
Alles kropper produserer proteiner, ved at vi produserer vår egen muskelmasse. Dessverre vil man ikke leve veldig lenge på å spise egne muskler, så en annen proteinkilde er definitivt å anbefale. :-)063
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav RSD555 » 2018-04-15 3:27:49

nomemorytoday skrev:
RSD555 skrev:
nomemorytoday skrev:Ok.

Om det är så att din kropp tillverkar proteiner, är du faktiskt väldigt unik. Och enligt mig och för allas vår skull borde du ställa dig till vetenskapens förfogande.

Fakta: Vanliga personers kroppar tillverkar inga proteiner överhuvudtaget.

Däremot spjälkar kroppen proteiner, som vanliga människor tillför den, till aminosyror som sedan tas upp av vanliga personers kroppar.

Kroppen kan däremot tillverka vissa aminosyror - dock långt ifrån alla som behövs.


Allas kroppar tillverkar proteiner. Finns ingen artikel eller undersökning som påstår motsatsen. Dom som kan använda google får kolla själva. Övriga får göra som jag och testa det i praktiken.

Var hittade du din "fakta"? Tråkigt att såna trollfakta finns på nätet.

Fakta?


Jag ber om ursäkt för att jag var otydlig.

I matsäcken tillverkas inte några proteiner överhuvudtaget utan kroppen spjälkar med hjälp av enzymer upp det man äter till aminosyror – dessa är byggstenarna som senare blir till proteiner i kroppen. Men för att detta skall ske måste kroppen tillföras proteiner, inte kolhydrater/stärkelse som du menade.

Vissa aminosyror kan kroppen tillverka själv visst, men inte de essentiella aminosyrorna som behövs för att tillverka proteinet så att vi får muskler t.ex.

Det är därför de kallas essentiella aminosyror, och måste tillföras kroppen genom mat som består av protein dvs essentiella aminosyror. Du kan läsa den fakta här igen:

Essentiella aminosyror är livsnödvändiga aminosyror som människokroppen inte själv kan tillverka, och som således måste intas med födan. Dessa aminosyror får vi i oss genom att äta proteinrika produkter så som baljväxter, kött, nötter, fisk, skaldjur, ägg och mjölkprodukter.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Essentiell_aminosyra


Var hittar du det om att essentiella aminosyror heter så för att dom behövs för att få muskler?

Afrikaner som bara äter trä får jättestora muskler. Kolla på svt.

Du måste lära dig skilja mellan det du läser och dina tolkningar av det. Annars lurar eller vilseleder du folk.

Jag rekommenderar folk att googla eller helst prova själva. I praktiken har essentiella aminosyror ingen som helst betydelse för muskler eller något annat. Om man är frisk för övrigt.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav RSD555 » 2018-04-15 3:29:21

Batte skrev:Standardiser mest mulig. Finn noen billige råvarer som poteter, ris og gulrøtter for å bli helt mett. Brød metter også godt. Pass på å få i deg proteiner også. Tunfisk og egg er vel ganske billige proteinkilder som kan brukes til mye forskjellig. :-)Happy

RSD555 skrev:Allas kroppar tillverkar proteiner. Finns ingen artikel eller undersökning som påstår motsatsen. Dom som kan använda google får kolla själva. Övriga får göra som jag och testa det i praktiken.
Alles kropper produserer proteiner, ved at vi produserer vår egen muskelmasse. Dessverre vil man ikke leve veldig lenge på å spise egne muskler, så en annen proteinkilde er definitivt å anbefale. :-)063


Pasta innehåller protein
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav nomemorytoday » 2018-04-15 3:41:25

Batte skrev:
RSD555 skrev:Allas kroppar tillverkar proteiner.
Alles kropper produserer proteiner, ved at vi produserer vår egen muskelmasse.

Innan det blir proteiner i kroppen måste essentiella aminosyror tillföras utifrån, då vår kropp inte kan tillverka dem.

essentiella aminosyror, aminosyror som måste ingå i kosten eftersom de är nödvändiga för normala livsfunktioner men inte kan bildas av organismen.
Begreppet gäller huvudsakligen djur eftersom bakterier och växter i de flesta fall kan bilda samtliga.
https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklop ... aminosyror
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav RSD555 » 2018-04-15 3:52:14

Står det att essentiella aminosyror behövs för att bilda proteiner?
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav nomemorytoday » 2018-04-15 4:07:30

RSD555 skrev:Står det att essentiella aminosyror behövs för att bilda proteiner?


Du får ta reda på det själv.

Initialt skrev jag i denna tråd för att hjälpa personen som hade en begränsad budget, att få bra och varierad kost, i vilken essentiella aminosyror måste ingå.

Jag har ej tid för att diskutera afrikaner som äter trä osv.

Du får ha en fin natt och morgon.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav RSD555 » 2018-04-15 4:20:27

nomemorytoday skrev:
RSD555 skrev:Står det att essentiella aminosyror behövs för att bilda proteiner?


Du får ta reda på det själv.

Initialt skrev jag i denna tråd för att hjälpa personen som hade en begränsad budget, att få bra och varierad kost, i vilken essentiella aminosyror måste ingå.

Jag har ej tid för att diskutera afrikaner som äter trä osv.

Du får ha en fin natt och morgon.


Ok, jag förstår.

Jag vet att det du skrev om att essentiella aminosyror behövs för att bilda aminosyror är nonsens. Och att det du presenterade som fakta är lögn utan uns av sanning.

Ville inte skriva det då det inte skulle se bra ut för dig. Ville ge dig chansen ifall du var seriös.

Visste inte att du trollade så ville inte döma dig.



Moderator atoms - ingår i en varning; se - post1500672.html#p1500672
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Re: Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav tahlia » 2018-04-15 11:07:30

RSD555 skrev:
Ok, jag förstår.

Jag vet att det du skrev om att essentiella aminosyror behövs för att bilda aminosyror är nonsens. Och att det du presenterade som fakta är lögn utan uns av sanning.

Ville inte skriva det då det inte skulle se bra ut för dig. Ville ge dig chansen ifall du var seriös.

Visste inte att du trollade så ville inte döma dig.
Men för i... Detta börjar bli oerhört löjligt.

En 2 sekunders googling avslöjar att kroppen behöver drygt 20 aminosyror, varvid 9 essentiella, för att tillverka protein.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-04-15 11:13:45

För att säkra c-vitaminintaget när man lever på fattigmanskost räcker det med att pressa en citron och dricka saften rakt upp och ner. Ex:

Frukost: havregrynsgröt + mjölk + pressad citron

Lunch: bröd + ägg

Middag: Ris + fräst lök + matolja + örtsalt + rödkål + makrillfiléer

Alt: Ris + fräst lök + matolja + örtsalt + spenat/grönkål/broccoli + makrillfiléer

Ser jag röda prislappar i köttdisken blir det kycklingfiléer t.ex eller kotletter., just så som jägar/samlar-folket fick kött då och då när tillfälle gavs och jakten varit lyckad.

Själv är jag osentimental när det kommer till ätande. Målet är mättnad och att täcka så stor del av kostcirkeln som möjligt. Det dukas heller inte upp till fest på något sätt. Kostintaget kan se ensidigt ut vid en första anblick men dagliga variationer görs, som synes ovan. Inga halvfabrikat eller vidare utsvävningar. Vill man kan man även se till att ha socker på lager i skafferiet. Sockra lite på frukostgröten t.ex.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-04-15 11:41:56

En annan måltid kan vara:

Gröt, sill, en kopp sprit, några bloss på kritpipan, kaffesurrogat, ett ägg som man kläcker och äter rakt upp och ner samt en pressad citron.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in