TV-serien "Bonusfamiljen" i TV1

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

TV-serien "Bonusfamiljen" i TV1

Inläggav Alien » 2018-02-06 3:25:15

Är det någon som kollar på den? Säsong 2 har börjat i år:

svt skrev:– Det har varit ett fantastiskt mottagande av säsong ett och det känns jättekul att så många har tagit till sig Bonusfamiljen och engagerat sig så mycket i karaktärerna. I säsong två har vi velat behålla samma känsla och ton som i första säsongen men samtidigt velat fördjupa och utveckla serien. Det händer ganska mycket när vi kommer in i deras liv och familjen har hunnit utökas med Patrik och Lisas första gemensamma barn Lo, som sätter i gång nya känslor och utmaningar. Dessutom får vi in några nya karaktärer som rör om i bonusfamiljen, säger Clara, Felix och Moa Herngren.
https://www.svt.se/bonusfamiljen/sasong ... uari-2018/

Själv tycker jag den lika gärna kunde heta Curlingfamiljen.

Mamma Lisa (Vera Vitali) curlar sina barn Bianca och Eddie otroligt. När Eddie blir sur över att Lisa och hennes sambo Patrik ska gifta sig så nöjer sig inte mamma Lisa med att säga att hon älskar honom lika mycket ändå och att det inte blir någon skillnad för barnen. Nej, hon är genast beredd att avstå från bröllopet. Sonens vilja är lag och hon har väldigt svårt att säga ifrån.

Spoiler: visa
Istället låter hon sig övertalas att gifta sig i hemlighet med sin Patrik den vecka hennes barn är hos sin biologiske far. Det blir givetvis komplikationer.


I veckans avsnitt så har äntligen vilde Eddie (som kallar sin mor för "jävla skitkäring" när han blir arg och arg blir han rätt ofta) fått sin ADHD-diagnos. Men han är ju lika vild som förut (typiskt den killen som mobbar och skrämmer andra barn), och skolans rektor och kurator kallar föräldrarna till samtal. Men Eddie har sagt att han minsann inte vill ha någon resurs, som han kallar övervakare. Faktiskt tycker jag att både Lisa och Eddies far Martin själva verkar ha ADHD. Och någon mentaliseringsförmåga för andra än sina egna barn tycks de inte ha heller. De vägrar resurs och vill inte heller prata om problemen och diskutera några andra förslag. Deras son är inget problem, så är det. De reser sig och går.

Det är förstås tillspetsat men jag undrar om det är så det brukar bli när rektor försöker prata med föräldrar till besvärliga barn. Förr i tiden hade föräldrar respekt för rektor och lärare men nu är de lika besvärliga som sina barn.

Spoiler: visa
Det blir den annars struliga och egocentriska tonårsdottern som får säga "men Eddie är ju ett barn, han kan ju inte få bestämma". Martin kommer då plötsligt ihåg sin egen barndom. Han var en mobbare och såväl han som hans offer skulle haft nytta av en resursperson. Då går äntligen Lisa med på en resursperson, men när Patrik tyckte att det var en bra ide sparkade hon bakut och klagade över att han inte stod på hennes sida.


Patrik i sin tur curlar Lisa och bedyrar att han alltid står på hennes sida och tassar på tå. I stället för att riva i och säga att han alltid kommer att säga ifrån när han tycker hon har fel. Som när hon kallar en annan förälder för "fitta". Jag tycker att han ofta har rätt åsikter men beter sig som värsta mesen.

Patriks ex Katja (Petra Mede) är däremot helt egocentrisk
Spoiler: visa
och lämnar sonen Willie ensam när hon ska ha sex med hans tränare.
Hon prioriterar sig själv i stället för sin son. Hon är faktiskt den minst sympatiska personen i serien.

Jag ser en viss klassmotsättning här också. Lisa och Martin som de ohämmade underklassföräldrarna (Martin anklagar de andra föräldrarna för att se dem som "white trash") gentemot medelklassföräldrarna.

De spelar bra och serien är rätt underhållande.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serien "Bonusfamiljen" i TV1

Inläggav Liljan » 2018-02-06 12:03:54

Jag håller med dig om att serien är underhållande och skådespelarna är helt fantastiska, särskillt Fredrik Dorsin som spelar Eddie (han är son till Henrik Dorsin) stjäl varenda scen han är med i och jag har inte sett Erik Johansson (Patrik) sedan han var med i Bert och Eva & Adam, det är kul att se honom som vuxen.

Man behöver ingen diagnos för att få en resurs. Jag såg just det senaste avsnittet och jag kan ha missat det, men Eddie verkar inte ha genomgått någon utredning. Att Lisa och Martin inte har någon förståelse för de andra barnen i klassen handlar inte om mentalisering (som dessutom är förknippat med diagnoser), det handlar om att de har svårt att ta in sin sons brister och acceptera att han är som han är, något som är extremt vanligt, det har inget med de andra barnen att göra. Varför tycker du att Lisa och Martin verkar ha ADHD? Jag tycker Martin verkar ha de dragen, han säger själv att han känner igen sig i mycket av Eddies svårigheter, men jag tycker inte Lisa har uppvisat något sådant.

Jag tror både Lisa och Martin är födda in i medelklassen, white trash har inget med arbetarklass att göra (som jag antog att du menade) och de sa att de andra såg dem som white trash inte att de var det, jag tror bara det var något Lisa sa för att hon var arg. Martin är helt klart arbetarklass nu men Lisas jobb ser jag mer som medelklass hon är en konstnärssjäl som skapar det hon säljer. Hela showen är väldigt medelklass och det har den också fått kritik för.

Jag tycker inte Bianca är mer egocentrisk eller strulig än andra i hennes ålder, hon knarkar inte och har inte ställt till med några större problem, hon har inte ens druckit sig redlöst berusad.

Hela serien är väldigt realistisk, jag tycker inte något är tillspetsat, det är det som gör den så bra. Jag läste att någon jämförde den med serien Skam och det tycker jag stämmer, realistiska serier med hög igenkänningsfaktor är något helt nytt. Jag har haft en så konstig uppväxt så jag känner inte igen något från mitt familjeliv men jag känner igen det från kompisarna jag hade under min uppväxt och jag har jobbat med barn i Danderyd och där känner jag verkligen igen det. En kille i min klass var väldigt lik Eddie.

Jag stör mig också på Lisa, hon är väldigt känslig och överreagerar på nästan allt och jag håller oftast med Patrik då de bråkar.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

TV-serien "Bonusfamiljen" i TV1

Inläggav Alien » 2018-02-08 1:03:43

Liljan skrev:Jag tror både Lisa och Martin är födda in i medelklassen, white trash har inget med arbetarklass att göra (som jag antog att du menade) och de sa att de andra såg dem som white trash inte att de var det, jag tror bara det var något Lisa sa för att hon var arg. Martin är helt klart arbetarklass nu men Lisas jobb ser jag mer som medelklass hon är en konstnärssjäl som skapar det hon säljer. Hela showen är väldigt medelklass och det har den också fått kritik för.

Jag tycker inte Bianca är mer egocentrisk eller strulig än andra i hennes ålder, hon knarkar inte och har inte ställt till med några större problem, hon har inte ens druckit sig redlöst berusad.

Hela serien är väldigt realistisk, jag tycker inte något är tillspetsat, det är det som gör den så bra. Jag läste att någon jämförde den med serien Skam och det tycker jag stämmer, realistiska serier med hög igenkänningsfaktor är något helt nytt. Jag har haft en så konstig uppväxt så jag känner inte igen något från mitt familjeliv men jag känner igen det från kompisarna jag hade under min uppväxt och jag har jobbat med barn i Danderyd och där känner jag verkligen igen det. En kille i min klass var väldigt lik Eddie.

Jag stör mig också på Lisa, hon är väldigt känslig och överreagerar på nästan allt och jag håller oftast med Patrik då de bråkar.


Det stod så här på svt:
Lisa och Martin får reda på att en grupp föräldrar i Eddies skola planerar ett möte för att få bort Eddie, som under sommaren fått en ADHD-diagnos.
https://www.svtplay.se/video/16832874/b ... -avsnitt-2

Även om det inte formellt behövs någon diagnos för att en elev ska få någon resurs, så kan det i praktiken underlätta. En resursperson kostar ju skolan/kommunen extra pengar.

Jag tycker ju att föräldrarna borde vara glada över hjälpen. Det är inte klokt att de har rätt att tacka nej, och på så sätt förstöra för både sitt eget barn och andra barn i klassen. Det måste vara mycket svårt att vara lärare och tampas med sådana elever och föräldrar.

Föräldrarna var kvicka att skylla allt på Sofie (läraren), att hon behövde en extra resurs när hon var så ofokuserad. Hon sa ju att Eddie tog mycket fokus så att hon inte hann med de andra barnen. Och faktiskt borde väl klassen kunnat få en generell resurs för att det var stökigt utan att behöva peka ut en speciell elev, när nu föräldrarna var så samarbetsovilliga.

Sen tycker jag att Sofie var väldigt luddig. Kunde hon inte gett några exempel på vad Eddie gjort? Pratat på lektionerna, bråkat med läraren och andra barn etc? Håller med om att Frank Dorsin verkligen är bra. Men att han stjäl varje scen beror väl på att han är arg och/el ledsen i varje scen.

Jo, jag tycker att Lisa och Eddie har dålig mentaliserings/inlevelseförmåga, det är inget som enbart aspergare har. De tycks inte tänka tanken att om skolan tycker det är ett problem, så ligger det säkert något i det, varför skulle skolan vilja svartmåla Eddie? Och varför ville de andra föräldrarna att Eddie skulle sluta, varför skulle de vilja kollektivt mobba ett barn?

Lisas kommentar "vi ska visa oss så lugna så de andra förstår att det är de som är sjuka i huvudet" var ju rätt avslöjande. Hon var inte beredd att lyssna på några argument, hon hade sin uppfattning klar "de andra föräldrarna var idioter" och med den inställningen kunde mötet bara gå åt helvete.

Med "white trash" kanske Lisa och Eddie främst syftade på arbetarklass och medelklassens fördomar. Men jag anser inte att arbetarklass och WT är synonymer. WT innebär dåligt beteende, eftersom de struntar i både lagar och normer. WT får barn tidigt med olika partners och klarar inte av att uppfostra sina barn. De kan bli otidiga och hotfulla om någon kritiserar deras barn (så uppför sig Lisa) samtidigt som de låter barnen springa vind för våg och smäller till dem när de gjort något som irriterat föräldrarna (sådan är verkligen inte Lisa). Den bildade medelklassen däremot behärskar sig och tappar inte humöret, iaf inte utanför sitt eget hem.

Spoiler: visa
Det ultimata WT-beteendet som Lisa uppvisade (tala om att uppfylla de andra föräldrarnas värsta fördomar) var när hon kallade en kvinna för "jävla fitta" två gånger. Hon ångrade sig inte ens, vilket också är typiskt WT-beteende. Sedan må hon vara konstnär och från medelklassen, hon har lika fullt ett sånt beteende.

Bianca var ju rätt strulig (som en vanlig tonåring men det kan vara illa nog) i förra säsongen, hon flyttade helt enkelt in hos sin killes familj utan att bry sig om vad hennes mor tyckte och svarade inte när hon ringde. (Då blev inte Lisa lika rasande utan löste det rätt bra men hon blir ju inte rasande på sina egna barn.)
Spoiler: visa
När Lisa ville ha mysig familjestund i samband med att de berättade om att Lisa och Patrik skulle gifta sig, så var hon bara ointresserad och skulle ut. Typisk tonårsegoism. (Här däremot oroade hon sig för att göra sin mamma ledsen när hon ville flytta till sin far för att Patrik var kontrollfreak, Eddie var mer dampig än någonsin och babyn skrek hela natten.)


"Du är världens bästa mamma", säger Patrik när han som vanligt curlar Lisa. Det är hon inte alls tycker jag, hon förbereder inte barnen tillräckligt för vuxenlivet, där de inte kommer att omges av okritiska och dyrkande föräldrar hela tiden. (Däremot visar hon att hon älskar barnen så en usel mamma är hon inte heller.)

Redan i första säsongen visar Patrik sin mesiga sida. Eddie kräver att få stiga ur bilen innan Patrik kört ända fram till skolan. När Eddie kommit ur bilen visar han fingret i stället för tack. Då säger Patrik "jag älskar dig", vilket jag tycker är otroligt mesigt i denna situation. Visst är det bra att barnen vet att föräldrarna älskar dem, men det passar inte när de uppför sig illa, det är att belöna dåligt beteende. För Eddie blir det ännu en bekräftelse på att styvpappan är en tönt. (Bara det att han är lärare ger minuspoäng.)

Spoiler: visa
Jag tror knappast de andra föräldrarna skulle lyckats få bort Eddie ur klassen, de har ingen beslutanderätt där. Samtidigt förstår jag att de var desperata när Eddies föräldrar sade nej till en resurs. Vad föräldrarna kunnat göra var att säga "om inget görs åt Eddie, då tar vi vårt barn ur den här skolan". Då hade skolan fått problem samtidigt som de stod maktlösa gentemot Eddies föräldrar. Här känner jag mest igen mig i de andra föräldrarna, jag har erfarenhet av en sådan pojke i dotterns klass och då klagade jag och jag var inte den enda.


Ja, Patrik är ofta den som får stå för sunda förnuftet. Samtidigt som han böjer sig för Lisa väl ofta. Han försvarade inte ens sin egen gamle far, när Lisa fick värsta utbrottet för att denne vågat föreslå en ADHD-utredning av Eddie. Det är just Lisas utbrott som gör att jag tycker att hon verkar ha ADHD, hon tycks ha noll impulskontroll ibland och beter sig som en trotsig tonåring gentemot alla som vågar säga emot henne. Och då säger hon rätt elaka saker.

Det är kanske vanligt att en förälder anser att styvföräldern inte ska blanda sig i uppfostran. Lisa litar ju inte på Patrik, hon anser att han inte är tillräckligt lojal med Eddie (dvs inte lika okritisk som hon).

Manusförfattarna har ju själva personlig erfarenhet av att leva i bonusfamiljer. Så därför finns en viss realism. Även om jag tycker det verkar överdrivet dramatiskt och att personerna reagerar väldigt irrationellt och trodde att de bredde på för att få till komedi och drama. Men det är väl jag som är för aspig för att känna igen mig. Jag kände inte igen mig ett dugg i Skam heller.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serien "Bonusfamiljen" i TV1

Inläggav Liljan » 2018-02-09 9:14:55

Brist på mentalisering handlar om att inte kunna sätta sig in i andras situation, Lisa vill inte sätta sig in i andras situation, där i ligger skillnaden. Hon är alltså helt kapabel att kunna göra det men att acceptera att hennes son är annorlunda, behöver extra hjälp och uppfattas som jobbig är svårt därför förnekar hon och går i försvarsställning istället, den här känslan blir ännu värre av de mobbningsfasoner de andra föräldrarna utsätter henne och Eddie för. Att ha ett möte där man försöker få bort ett barn från klassen är ren mobbing. Flera föräldrar anser att Eddie är som han är pga sina föräldrar det är därför Lisa vill visa att hon är normal, och jag tror att få skulle ha hållit sig lugn i den situationen. Den naturliga reaktionen då någon försöker skada ens barn är att skydda barnet det blir inte alltid så konstruktivt. Varken Lisa eller de andra föräldrarna tänkte på Lisa som WT oavsett vad hon sa däremot får de ännu mer att snacka skit om och riktigt gotta sig i då hon sa så. Att andra föräldrar kollektivt mobbar ett barn är vanligare än man tror, jag har själv blivit utsatt för det.

Vad gäller resursen så är det TV, så vad som underlättar är inte relevant. Jag visste inte att det stod att Eddie fått en diagnos, det är synd att det inte framkommer i avsnittet. Det var Filip (kuratorn) som tyckte Sofie borde ha en resurs. Jag håller med om att mötet inte var optimalt dels pga Lisas inställning/humör, Filips skrattanfall och att Sofie kunde vara mer pedagogisk som du sa men det är ett helt realistiskt möte som skulle kunnat ske på vilken skola som helst. Jag håller med om att det måste vara jättesvårt för läraren och skolan, jag anser att skolan borde ha mer befogenheter och inte borde behöva fråga föräldrarna över huvud taget.

Det är inte den som skriker högst som automatiskt stjäl varenda scen, det kan lika gärna vara den som är helt tyst utan repliker som gör det.

Patrik sa ”jag älskar dig också” han sa verkligen inte att han älskade Eddie, det är en passiv aggressiv kommentar. Hur Patrik ska förhålla sig till Eddie tar de upp i flera avsnitt det är en svår situation, Lisa måste helt klart sätta ner foten men att mammas nya kille ska göra det är inte lika självklart. Eddie beter sig inte bara som han gör pga brist på uppfostran heller, man kan inte uppfostra likadant om någon har ADHD så föräldrarna måste bemöta honom på ett annat sätt än att bara sätta ner foten också. Meningen är att Patrik och Eddie ska få en relation och de kan de inte få om Patrik bara säger negativa saker, han måste vara vuxen och inte bli provocerad av Eddie. Patrik är inte alltid så snäll heller som då han lämnade Eddie på karatematchen för att gå på museum istället. Det finns inget självklart rätt och fel i hela situationen med Eddie och Patrik det har många sidor och jag tycker serien fångar det på ett jättebra sätt.

Lisa har ett hetsigt humör och är ganska bortskämd men jag tycker inte hon verkar ha koncentrationssvårigheter, problem med hyperaktivitet eller några andra adhd symtom. Lisa är svår att tycka om många gånger hon kan vara riktigt elak och jag blev nästan arg då hon var som hon var med styvpappan, hon och Patrik kompliterar varandra. Patrik är bra på att säga vad han tycker också men på ett annat sätt, men jag håller med om att han säger förlåt då han borde stått på sig.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

TV-serien "Bonusfamiljen" i TV1

Inläggav Alien » 2018-02-25 2:15:00

Lisa och Martin borde öht inte varit med på det föräldramötet om Eddie. (Tyckte det var fel av Katja att "skvallra" om det för sitt ex men hon hade väl fått skit för det om Patrik och Lisa fått veta om att hon kände till det.) Jag förstår de andra föräldrarna. Eddie hade troligen mobbat och kanske slagit deras egna barn, de hade talat med skolledningen och fått veta om möjligheten med resurs. Sedan fick de veta att Eddies föräldrar vägrat resurs. I den situationen skulle jag också blivit desperat. Min reaktion skulle ha blivit "ja, gör ni inget så tar jag mitt barn ur klassen, hon ska inte bli slagpåse åt den där bråkige killen". Samtidigt vill man ju inte att barnet ska behöva lämna sina kompisar och sina lärare, som det trivs med. Ett samlat krav från flera föräldrar skulle kanske få skolan att anstränga sig mera. "Annars tar vi vår skolpeng och går till en annan skola."

Men det är ju verkligen botten att föräldrar ska få stoppa en sådan sak. Men där tror jag att i verkligheten skulle helt enkelt klassen fått en extra resurs utan att säga att det är "Eddies resurs", det hade inga föräldrar kunnat stoppa.

Ja, skulle någon försökt få bort mitt barn ur klassen skulle jag antagligen blivit arg och motsatt mig det. Men jag skulle också verkligen ha velat veta varför, Lisa tycks totalt ointresserad av det. Hennes utgångspunkt tycks vara att Eddie aldrig kan göra något fel eftersom han är hennes älskade lille pojke. Vilket verkar ologiskt mtp att han ju får sådana utbrott hemma.

Jag tror det är svårt för Patrik och Eddie att få en egen relation om Lisa i praktiken förbjuder honom att ha det och alltid tar Eddies parti.
Spoiler: visa
Så fort det gäller Eddie så litar Lisa bara på Martin. Även om Patrik inte kan "uppfostra" Eddie så behöver Lisa lyssna på Patrik och ta hans synpunkter på allvar. Förr el senare måste Lisa säga till Eddie typ "även om Patrik inte är din pappa så måste du lyda honom när jag inte är hemma, eftersom han är vuxen". Och Patrik får inte säga "Katja och jag" om deras uppfostran av William; Lisa tål inte höra Katjas namn. Samtidigt får Patrik finna sig i att när han tycker att en resurs vore en bra idé så struntar Lisa i det, när Martin tycker det så går hon med på det.


Jag fäste mig mest just vid skolans och lärarnas maktlöshet.
Spoiler: visa
De tänker på hela klassens bästa; föräldrarna tänker bara på sina egna barns bästa (och det klarar de inte alltid av heller, som Lisa och Martin först reagerade).


Nu har jag helt missat alla senare avsnitt av Bonusfamiljen, eftersom min TV krånglat.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serien "Bonusfamiljen" i TV1

Inläggav Alien » 2018-03-07 2:03:47

En kolumnist som också blivit provocerad av Lisas curlande:

Cissi Wallin i Metro skrev:Jag kan knappt kolla på SVT-succén Bonusfamiljen längre. En av huvudkaraktärerna har väckt en rasande liten KD-tant med hårknut och mun som ett hopskrynklat kattanus inom mig. Jag pratar om Lisa, curlingmammans curlingexpertmamma som klemar sönder sina ungar så pass man fan får eksem på ögonlocken.

Hon speglar tyvärr ett stabilt gäng av dagens föräldrar (empirisk studie). De som låter barnen bestämma. Som att en 10-åring är kapabel att ta beslutet om hen ska ha en extraresurs i skolan eller inte. Och om hen inte vill det (de flesta 10-åringar vill äta Nutella på allt och spela Sims eller vad man nu spelar nuförtiden, dagarna i ända) så ska hen få slippa. Ingen vidare diskussion. Inget ”nu tar jag kommandot här som förälder och beslutar, i egenskap av myndig vårdnadshavare, vad som är bäst för dig kära barn”. Och grattis till att ha gjort din unge ännu en av livets björntjänster.

För vi vuxna vet ju bäst. I nio fall av tio vet vi absolut bäst. I alla fall om man jämför med mellanstadiebarn med noll impulskontroll.
Spoiler: visa
Har du hängt med i debatten om mobilförbud i skolan senaste veckorna förresten? Kan ju knappt tro att det är sant, att vi alltså debatterar detta! Det är väl för bövelen bara att ta beslutet – inga mobiler under lektionstid, alla mobiler i en låda på katedern under tiden, klart slut. Vad finns ens att debattera? Finns det ett viktigt barnperspektiv att ta hänsyn till här? Svar nej. Det finns däremot ett superängsligt föräldraperspektiv att ta hänsyn till, tydligen.
https://www.metro.se/artikel/cissi-wall ... -som-morsa

Man får väl hoppas att det blir diskussioner hemma och på arbetsplatsen om detta. Fast frågan är om verklighetens curlingföräldrar tar till sig det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serien "Bonusfamiljen" i TV1

Inläggav Dagobert » 2018-03-09 15:11:37

Alien skrev:Fast frågan är om verklighetens curlingföräldrar tar till sig det.

De flesta curlingföräldrar hoppas att alla andra tar till sig det, så det egna barnet får ett försteg.
Tror jag iaf. Men beteendet lär inte upphöra i brådrasket. (Jag har inte tittat på serien.)
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

TV-serien "Bonusfamiljen" i TV1

Inläggav DIProgan » 2018-03-13 9:36:38

Jag blir väldigt frustrerad av att se på den här serien. Så många karaktärer som är så irriterande att man gärna vill rata dem som karikatyrer. Gick väldigt fort att ta Williams och hans pappas parti.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

TV-serien "Bonusfamiljen" i TV1

Inläggav DIProgan » 2018-03-16 3:58:47

Jag måste ju fråga, är det verkligen någon som sett detta som tar parti för någon annan än William och hans pappa? De känns så rubbade mest allihopa.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

TV-serien "Bonusfamiljen" i TV1

Inläggav Alien » 2019-02-23 14:11:31

Nu har tredje säsongen börjat med alla möjligheter till olika konflikter.

Det börjar redan på kyrkogården där Bigge förgäves försöker få plats med ännu en ängel på Gugges (som spelades av Barbro Svensson) grav. Hennes son Martin är med och föreslår att hon ska skaffa en hund för att bli mindre ensam. "Gugge var ingen chihuahua", fräser Bigge. "Förresten är jag inte ensam jag har ju er." Då ser man på Martin att han tycker det är rätt betungande och därför vill att mamman ska bekymra sig om något annat (t ex en hund) i stället för att ständigt besöka Martin och hans familj.

Lisa är alldeles för engagerad i att Martin ska få barn med sin nya sambo. Han har äntligen kommit över Lisa, men Lisa tycks inte ha kommit över att inte längre vara kvinnan i Martins liv. Hon pratar det om det nya barnet som ett slags syskon till hennes egen dotter Lo trots att Martin påpekar att de inte alls är syskon, inte ens bonussyskon. Sedan gör hon i ordning Los gamla barnvagn för att den ska "gå i släkten".
Spoiler: visa
Där tycker jag faktiskt synd om Lisa som anstränger sig förgäves. Hon hittar vagnen på Myrorna. Martin skyller på att de fick en helt ny vagn av sambons föräldrar.


Lisa går på egen hand till psykologen Ylva. Ylva påpekar en del sanningar men Lisa smiter alltid då.

Sen retar jag mig på hur intolerant Lisa är gentemot Patriks far. Han är gammal och ensam, inte konstigt att han sålt huset och köpt en husbil för att komma närmare barn och barnbarn. De har aldrig ens besökt honom. Hon vill bara veta när han ska åka därifrån. Och mesige Patrik står som vanligt inte upp mot sin fru. Så lite känslor för sin gamle far. Ingen plats för den äldre generationen i nya bonusfamiljen, de är sig själva nog.
Spoiler: visa
Lisa veknar inte förrän hon förstår att svärfadern är döende. Konflikten är att hålla tyst om vad hon vet för Patrik.

Iofs är inte svärfadern perfekt heller, han visar alldeles för tydligt att han bryr sig mer om sitt eget barnbarn William än om Eddie.

William har bytt skola. "Ingen gillade honom", säger Eddie (som glömt bort att många ogillat honom också innan han fick sin resurs).

Det som jag tycker är konstigt är att William är så inblandad i mammans dejtande och kommer med synpunkter. Katja borde sköta detta när William är hos Patrik.

Får se vem jag kommer att ogilla mest.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serien "Bonusfamiljen" i TV1

Inläggav Hundralappen » 2019-02-24 2:31:08

Det spårar lite ur nu. Säsong 1 och 2 har varit kalasbra, men nu är det alldeles för mycket spaghetti direkt. Hade gärna sett ett lite mjukare första avsnitt på denna säsongen. Antingen blir nästa ännu mer intriger och att det ökar, vilket i så fall blir både grötigt och rätt så tråkigt. Eller också så lugnar dom ner sig. Hoppas på det sistnämnda, men man kunde gott tagit lite av intrigerna i detta avsnittet i nästa.

Vi får se hur den tar sig. Hoppas på att den blir lika bra som tidigare säsonger, men säsong 3 brukar i många serier vara svår att få till så att serien håller sig brukar jag uppleva det som.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

TV-serien "Bonusfamiljen" i TV1

Inläggav Alien » 2019-02-28 15:43:35

Den här säsongen är den sista. Jag tycker konflikterna är rätt realistiska i sig. Folk har olika känslor och önskemål som kolliderar.

Ett intressant sidospår var arbetskamraterna Martin och Sebastian. Sebastian hade lyckats bättre i löneförhandlingen än Martin. Inte att undra på, hade jag varit chef hade jag gjort likadant. När Martin och Sebastian pratade jobbade Sebastian samtidigt, men Martin stod bara stilla. När två kunder frågade efter priset på en säng sa Martin "det hänger en prislapp på sidan". En serviceminded säljare har väl priset i huvudet. Om inte, går han fram till sängen och kollar själv priset och säger det till kunderna.

Martin tycker det är självklart att de ska ha samma lön. De gör ju samma jobb och Martin har jobbat där längre. Sebastian håller med (oavsett vad han tycker innerst inne). Chefen är också luddig; hon borde förstås sagt till Martin vad han ska göra för att få högre lön. I stället låter hon det verka som om Sebastian helt enkelt är en bättre förhandlare.

Att Martin nyligen fått ett nytt barn och behöver pengar är förstås inget argument för chefen. Alltså skaffar sig Martin ett extrajobb som taxichaufför. Nya konfliktmöjligheter, låter som sambon kommer att lämnas ensam med babyn en hel del.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serien "Bonusfamiljen" i TV1

Inläggav Kahlokatt » 2019-02-28 21:20:36

Jag blev alldeles tårögd när det stod "Till minne av Barbro Svensson" i slutet av den här säsongens första avsnitt...
Läste förresten en intervju med killarna som spelar Eddie och William, där de skämtade om hur länge serien kan pågå: "Säsong 83...Eddie går i pension." :mrgreen:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

TV-serien "Bonusfamiljen" i TV1

Inläggav Abbreviation » 2019-03-08 20:44:40

Katja är min favoritkaraktär, helt klart den jag kan relatera till mest. Har svårt för de övriga - Martin är bara ointressant, Lisa är mjäkig och hopplös i sitt föräldraskap, Patrik är präktig och dryg. De tre är alla mer eller mindre förutsägbara, men ändå realistiska karaktärer. Katja är den enda jag tycker känns emotionellt djup över huvud taget. Kylig och neurotisk, men likväl komplex.

Lisas konflikt med svärfadern och försök till engagemang i Martins nya barn gjorde faktiskt att jag tyckte bättre om henne. Jag tycker det är fint att se Martins nya barn som en del av "släkten" och svärfaderns oanmälda besök utan sluttid skulle drivit mig till vansinne eftersom det skulle förstöra all planering. Folk kan inte bara komma och gå som de vill ...
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

TV-serien "Bonusfamiljen" i TV1

Inläggav Alien » 2019-03-14 2:19:27

Jag tror att just präktige Patrik är den bäste föräldern. Men Eddie kommer han ingen vart med, eftersom mamma Lisa alltid backar Eddie. Eddie är hopplös, hade jag varit hans bonusmamma hade jag flytt fältet. Tappar ständigt humöret, skriker på mat så fort han kommer hem. Och är det tal om att hjälpa till i hemmet så får han bara ett utbrott och sticker. Att aldrig lägga band på sig blir ett utmärkt maktvapen. När Lisa tittade på att foto av Eddie när han var liten och sa att han var så gullig "och det är han fortfarande", så tänkte jag att det knappast var någon annan som tyckte det, men det skulle väl Lisa aldrig förstå.

Det skulle ha varit intressant att se just hur Sima lyckades som Eddies resursperson i skolan. Vad lyckades hon med som lugnade ned Eddie? Och varför får Eddie ingen ny resurs?

Sen var det kul att se mötet mellan Lisa och Sima, där Lisa skulle dela med sig av sina erfarenheter att vara bonusmamma. Vilka problem var det att vara lugne Williams bonusmamma? Det är snarare Patrik som skulle behövt dela med sig av sina erfarenheter att vara bonuspappa åt Eddie och Bianca. Typiskt curlingmamman Lisa att tro att hon behövde beskydda Bianca. Bianca hade ju själv valt att bo hos sin far och kunde säkert fått flytta tillbaka till curlarmamma närhelst hon ville. Och att Sima inte ställde sig att laga mat åt Bianca när hon kom sent och inte ens brytt sig om att ringa hem om det, det var helt rätt tyckte jag. Lisas referat för Patrik och Simas referat för Eddie av samtalet var helt olika.

Sen fick man se Martins ADHD-humör på jobbet.
Spoiler: visa
Ett under att han lyckats stanna kvar 13 år på samma ställe. Jag förstår precis hans känslor att han bara jobbade för pengarnas skulle och inte hade några känslor för företaget. Men eftersom han inte var 12 år tycker jag han borde lärt sig att inte kläcka ur sig allt han tänkte.


Sima och Martin kopplade av med att spela våldsamma dataspel. Väldigt barnsligt i mitt tycke, men alla verkar ju rätt barnsliga i serien, därav alla konflikter.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serien "Bonusfamiljen" i TV1

Inläggav Abbreviation » 2019-03-27 17:07:55

Jag tycker inte någon av dem är en särskilt bra förälder. Lisa är för curlande, Patrik är för präktig och har alla sina känslor inlåsta och rationaliserade, Martin är uppenbart hopplös och Katja är kall och distanserad. Att Wille inte är så välfungerande som man fick intryck av i första säsongen kommer fram mer nu under senaste avsnitten. Att ingen av hans föräldrar vet vad som händer i hans liv och att han väljer att apa efter en annan unges identitet är ganska tydliga tecken på att han inte är särskilt nära någon av föräldrarna. Både Patrik och Katja har sina ideal och är blinda för det som ligger utanför dem, särskilt problem hos deras barn.

Angående nivån av vett hos endera Patrik eller Lisa, så har de båda prioriterat sin relation med varandra (och att få ett gemensamt barn) framför att sätta deras redan existerande ungars bästa i främsta rummet. Det är väl det som gör att jag förstår Katja bättre än någon annan - hon har i alla fall vett nog att inte komplicera familjerelationerna mer än nödvändigt. De andra förökar sig och bildar par utan någon som helst form av eftertanke.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

TV-serien "Bonusfamiljen" i TV1

Inläggav Alien » 2019-04-20 15:02:12

Ja, jag undrar också över Lisas och Patriks önskan att föröka sig ytterligare, de klarar ju inte ens av de barn de redan har.

Att vara präktig är att följa lagar och regler och förnuftets röst, kort sagt att vara vuxen. De opräktiga gör livet tungt för andra. Jag ser följderna av deras beteende när jag vill gå ut i naturen och möts av papper, plast, flaskor mm skräp från "spontana typer" som aldrig tänker på andra.

Lisa tål ingen kritik mot sina barn, men inte heller någon kritik mot henne. T ex när rektorn vågade påstå att hon var för överbeskyddande mot Eddie. "Vi har inget mer att prata om", var hennes reaktion.

Rektorn är förresten också en typisk rikssvensk mes:
Svenska Yle skrev:Skolans rektor Stefan (spelad av Eric Stern) vill prata med Patrik (Erik Johansson). Det visar sig att hans fru fötts till att vara polyamorös. Och det måste man ju respektera.

Fint dock att svenskarna kan skratta åt sig själva. Åtminstone hoppas jag att det är ironiska toner över Stefans nya familjekonstellation!
https://svenska.yle.fi/artikel/2019/02/ ... er-vill-fa

Den naturliga reaktionen om ens partner plötsligt förklarar att den är "polyamorös" vore att ryta ifrån: "Vill du vara polyamorös är det slut, tro inte att det är nån ursäkt för otrohet!".

Öht tycker jag det är för lite högljutt bråk i serien (utom från Eddie). Lisa blir aldrig arg på sina barn och skäller aldrig ut dem. Patrik blir aldrig arg på Lisa och skäller ut henne. Lisa kräver att Patrik ska vara "lojal", dvs underkasta sig henne istf att stå upp för sina egna åsikter.
Spoiler: visa
T ex kräver hon att Patrik ska frångå sin fars önskan om att ge fonder till hans barnbarn, dvs William och Lo. Alla barn i familjen måste behandlas likadant kräver hon. När Patrik frågar om Bianca måste dela med sig av arvet om hon skulle ärva sin biologiske far (som inte är Martin), då säger Lisa att det är en helt annan sak. Försöker Patrik stå på sig, så blir Lisa sur och lägger sig i en annan säng och då faller Patrik till föga. Jag fattar inte varför. Det är väl bara att bli sur tillbaka och vänta tills Lisa går att tala med. Är det han inte får ligga som gör honom så spak?


De karaktärer som jag retar mig mest på är just Lisa och Patrik.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serien "Bonusfamiljen" i TV1

Inläggav Alien » 2021-10-28 21:19:04

Nu har fjärde (och sista?) säsongen börjat. Ett tag verkade det som den tredje säsongen var den sista.

Den stora skillnaden är att det inte längre är Petra Mede som spelar Katja.

Katja var förresten otroligt känslokall i det här avsnittet.
Spoiler: visa
Hennes mor behövde viss övervakning när hon kom hem från sjukhuset. Men Katja skulle inte ställt upp utan det var hennes sambo som skjutsade hem mamman utan att fråga Katja. Visserligen hade säkerligen inte mamman varit någon riktigt bra mamma men iaf.


Patrik tappar aldrig humöret mot Lisa men däremot mot en strulig kille i klassen.
Spoiler: visa
Han körde ut honom ur klassrummet med våld. Ajaj, tänkte jag, han kommer att anmälas för misshandel.


Det var rätt kul att se när Patrik stod i klassrummet, iklädd linne, eftersom det hänt en liten olycka med skjortan när han bytte blöja på yngsta barnet Buster.

Sedan den vanliga bonuskonflikten när Sima klagade över att Eddie gjorde slut på maten. Som bonusmamma kan hon inte säga till Eddie själv, det måste gå genom biopappan Martin.
Spoiler: visa
Tanklöse Eddie ställde till med en eldsvåda. Hela familjen fick flytta till Martins mor Bigge. Otacksamme Martin tackade genom att vara elak mot sin mors platoniske sambo, som hämtade hans yngste son Josef från dagis.


Den här gången blev jag för en gångs skull inte irriterad på Lisa. Stackars Lisa fick problem med en assistent som skulle avlasta henne i jobbet. Det var Katja och Martin som jag retade mig på den här gången.

Någon annan som ser på Bonusfamiljen nu?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serien "Bonusfamiljen" i TV1

Inläggav Alien » 2021-10-28 21:22:34

Ur en recension i Expressen:

I säsong 4 är det misstag och missförstånd som sätter fyr på drivmedlet. I vissa faller brinner berättelserna starkt och snabbt, i andra mer långsamt och därmed, för rollfigurerna, plågsamt.

Det är som att ”Bonusfamiljens” tre manusförfattare - Moa Herngren, Ditta Bongenhielm och Jacob Seth Fransson - vill testa vad som händer om de kastar ordet förändring på Lisa, Patrik, Katja och Martin. Vågar någon ta steget? Blir livet bättre och lättare? Vilka konsekvenser väntar runt hörnet?

Resultatet är emotionellt utmanande för den som tittar och har följt ”Bonusfamiljen” på ett sätt som gör att man tror sig känna rollfigurerna bättre än vissa personer i ens närhet. En del val och beslut kommer uppröra, samtidigt som säsong 4 tryggt lutar sig mot det som serien lovat sedan start: Det logiska kan emellanåt vara det som inte är logiskt, särskilt så i ett fiktivt verk vars ambition är att spegla ett slags känslomässig realism.
https://www.expressen.se/noje/sasong-fy ... skakar-om/

Ojdå, vad kommer månne att hända? Fler som dör? Fler som skiljer sig igen?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in