Vackraste förnamnen

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vackraste förnamnen

Inläggav Dagobert » 2018-02-01 22:32:41

valami skrev:men jag tror kanske att namn som Otto, Ture eller Edgar skulle ligga bättre till när det väl kom till kritan.

"Otto" uttalat åtto då, hoppas jag. Med o i båda ändar är det inte vackert.
Dagobert
 
Inlägg: 14125
Anslöt: 2010-11-30

Vackraste förnamnen

Inläggav Kahlokatt » 2018-02-01 23:03:58

Valami: Milimani tycker jag också är fint, men kanske inte så användbart. Minonna-Nell, som också förekommer i "Mio min Mio", står på min lista över favoritnamn.

Jag har f.ö. en kusin vars barn heter Bertil och Edith.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vackraste förnamnen

Inläggav valami » 2018-02-02 0:18:40

Dagobert skrev:
valami skrev:men jag tror kanske att namn som Otto, Ture eller Edgar skulle ligga bättre till när det väl kom till kritan.

"Otto" uttalat åtto då, hoppas jag. Med o i båda ändar är det inte vackert.


Jag tycker det är vackert med o i båda ändar. Jag tror nog aldrig jag har hört någon säga det med å. Är det dialektalt?

Kahlokatt skrev:Valami: Milimani tycker jag också är fint, men kanske inte så användbart. Minonna-Nell, som också förekommer i "Mio min Mio", står på min lista över favoritnamn.

Jag har f.ö. en kusin vars barn heter Bertil och Edith.


Ja, det finns många namn som är fina men inte användbara.
Jag tycker om det ungerska namnet Emese, det uttalas ungefär Eh-mah-sheh. Men det har ju inte den genomsnittliga svensken någon aning om så hette man det skulle man nog bli kallad Emése.

+ Bertil och Edith var en fin kombination :-)173
valami
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2017-10-25

Vackraste förnamnen

Inläggav Dagobert » 2018-02-02 0:46:47

valami skrev:
Dagobert skrev:
valami skrev:men jag tror kanske att namn som Otto, Ture eller Edgar skulle ligga bättre till när det väl kom till kritan.

"Otto" uttalat åtto då, hoppas jag. Med o i båda ändar är det inte vackert.


Jag tycker det är vackert med o i båda ändar. Jag tror nog aldrig jag har hört någon säga det med å. Är det dialektalt?

Det är ett namn med tyskt ursprung och där uttalar man det "åtto".
Den ende jag känt med det namnet var en gammal gubbe i norrland som sa åtto.
Dagobert
 
Inlägg: 14125
Anslöt: 2010-11-30

Vackraste förnamnen

Inläggav Alien » 2018-02-02 0:52:02

Millimani är ju jättefint, varför skulle inte det gå att använda? Astrid Lindgren har ju hittat på både Ronja och Mio, som ju går utmärkt att använda. Även Madicken (ursprungligen smeknamn för Margareta) används ju. En Millimani skulle kunna använda Milli som smeknamn om hon ville ha något kortare och lättare till vardags.

Mirabell är också ett fint namn som Astrid Lindgren använt (men det har hon inte hittat på själv). Tror det var namnet på en docka i en av hennes sagor.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vackraste förnamnen

Inläggav Alien » 2018-02-02 1:00:43

Påminner om det havaiianska namnet Leilani (lei-LA-ni) som jag tycker är väldigt vackert. Ska betyda antingen "himmelska blomma" el "kungligt barn". Men eftersom det är både utländskt och ovanligt så är det nog "mindre användbart" än ett Astrid Lindgrennamn i Sverige. Ser iaf för mig ett svartlockigt barn med en blomsterkrans om halsen.

Spoiler: visa
Leilani är för mig ett gyllengult namn medan Millimani är mörkrött.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vackraste förnamnen

Inläggav valami » 2018-02-02 1:24:23

Klart att Millimani går att använda, och det är ju fint. Men jag skulle aldrig göra det själv. Jag tycker inte att det passar till mitt efternamn som klingar "vanlig svensson". Millimani Svensson, Arizona Jönsson, Cleopatra Pålsson osv tycker jag låter konstigt.
Man får döpa sina barn till vad man vill såklart, men för mig är det viktigt att alla namn passar ihop.
valami
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2017-10-25

Vackraste förnamnen

Inläggav Alien » 2018-02-02 2:14:28

Jag förstår vad du menar, att för- och efternamn ska passa ihop. Så tänkte jag förr också. Men Arizona kanske har en amerikansk förälder. Idag finns det många barn med rötter från olika länder/kulturer.

Dagens Ronjor och Mior har troligen vanliga svensson-namn. Kanske rentav de allra första hade det också.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vackraste förnamnen

Inläggav kiddie » 2018-02-02 2:35:32

Mitt efternamn passar ypperligt till Millimani! :D
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vackraste förnamnen

Inläggav valami » 2018-02-02 13:00:29

Ja, om man har en förälder från ett annat land och har ett namn som kommer därifrån så är det ju inte så konstigt. Förhoppningsvis får väl Arizona den amerikanska förälderns efternamn också 8)
valami
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2017-10-25

Vackraste förnamnen

Inläggav Kahlokatt » 2018-02-02 14:11:29

Jag tycker om det ungerska namnet Reményke, en diminutivform av Remény som betyder "hopp". Tror det uttalas ungefär re-ME-ny-ke, men i Sverige skulle nog folk tro att det uttalades remme-nycke.
Ungerska namn är ofta coola.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vackraste förnamnen

Inläggav valami » 2018-02-02 16:51:04

Ungerska namn är jättecoola.
Ilona är ju inte så ovanligt i Sverige, men jag lyssnade på en ljudbok där de uttalade det olika hela tiden. Typ Liona, Iljoona, Jiona, Jona osv. Som om de trodde att det var ett litet L i början på namnet. :shock:
Ildiko är också fint.
Imre och Flóra är fina och funkar bra i Sverige också.
valami
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2017-10-25

Vackraste förnamnen

Inläggav Kahlokatt » 2018-03-22 21:53:21

I dag var det en tävlande på Vem vet mest som hette Arabelle. Jag har aldrig varit speciellt förtjust i det tidigare, men helt plötsligt tycker jag att det är jättefint. Varianten Arabella, däremot, har alltid fått mig att tänka på en papegoja, en häxa eller en sjukdom (Rubella).
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vackraste förnamnen

Inläggav Huggorm » 2018-03-22 22:06:16

Eller Klarabella, Långbens väninna
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vackraste förnamnen

Inläggav truthseeker » 2018-03-22 22:19:39

Veranda hade ju varit ett fint tjejnamn
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Vackraste förnamnen

Inläggav Kahlokatt » 2018-03-22 22:32:23

truthseeker skrev:Veranda hade ju varit ett fint tjejnamn


Det används faktiskt som förnamn då och då, iaf i USA.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vackraste förnamnen

Inläggav Toblerone » 2018-03-23 0:53:37

Alien skrev:Millimani är ju jättefint, varför skulle inte det gå att använda? Astrid Lindgren har ju hittat på både Ronja och Mio, som ju går utmärkt att använda. Även Madicken (ursprungligen smeknamn för Margareta) används ju. En Millimani skulle kunna använda Milli som smeknamn om hon ville ha något kortare och lättare till vardags.

Mirabell är också ett fint namn som Astrid Lindgren använt (men det har hon inte hittat på själv). Tror det var namnet på en docka i en av hennes sagor.


Det är nån frukt - mirabell - har jag för mig. I alla fall på tyska (österrikiska kanske).
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vackraste förnamnen

Inläggav kiddie » 2018-03-23 2:27:57

Kahlokatt skrev:I dag var det en tävlande på Vem vet mest som hette Arabelle. Jag har aldrig varit speciellt förtjust i det tidigare, men helt plötsligt tycker jag att det är jättefint. Varianten Arabella, däremot, har alltid fått mig att tänka på en papegoja, en häxa eller en sjukdom (Rubella).


Har inte associerat så. Hörde denna som ungdom och tyckte namnet var coolt.



När jag var barn tyckte jag Debbie var fint och blev jättemissnöjd när jag fick veta att det var ett smeknamn av Deborah. Nina tycker jag är fint i all sin enkelhet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vackraste förnamnen

Inläggav Huggorm » 2018-03-23 7:24:26

Toblerone skrev:Det är nån frukt - mirabell - har jag för mig. I alla fall på tyska (österrikiska kanske).
Jo, en sorts plommon men jag tror ordet mest används nere i Skåne, jag har aldrig hört det där jag bor
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vackraste förnamnen

Inläggav Toblerone » 2018-03-23 12:11:11

Huggorm skrev:
Toblerone skrev:Det är nån frukt - mirabell - har jag för mig. I alla fall på tyska (österrikiska kanske).
Jo, en sorts plommon men jag tror ordet mest används nere i Skåne, jag har aldrig hört det där jag bor


Det stämmer. Ett ljust plommon är det nog.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vackraste förnamnen

Inläggav Skogkatt » 2023-12-03 0:02:32

Jag har läst att namnet "Alice" har varit det mest populära namnet i Sverige i flera år. Âven Kronprinsessan Victoria har det som mellannamn. Jag tycker att det är ett jättefint namn, vackert namn. :-)Happy

Och jag gillar namnet Astrid. Men det kan bero på att jag träffade en svensk tjej som hette Astrid när jag var tonåring, hon bodde i Norge, och jag var så galen i henne. :lol: Så jag gillar fortfarande namnet, det är ett fint namn.
Skogkatt
 
Inlägg: 6146
Anslöt: 2021-10-02

Återgå till Språket



Logga in