Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Dreamtrance » 2017-12-25 22:41:07

Med en liten vattenrenare kan man rena upp till flera tusen liter vatten. Är bara att stoppa i ryggsäcken. Har använt sån i bäckar och sjöar, och har aldrig blivit magsjuk.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2017-12-25 23:30:12

Det beror på vad det finns för föroreningar i vattnet. Cryptosporidium tex. tror jag kräver kokning av vattnet eller strålning med UV-ljus. Och hur blir det om vi får radioaktivt nedfall, finns det något som kan rena sånt från sjövatten?
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Dreamtrance » 2017-12-26 0:13:16

Jag kör med sån variant som militären använder. Köper man en Katodyne eller liknande så är man säker. Tar bort alla bakterier. Slipper släpa på en massa vatten.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Dreamtrance » 2017-12-26 0:22:06

Världens minsta patenterade portabla vattenreningsfilter utvecklat för militärt fältbruk!
Otroligt litet, lätt format med vattenreningsförmåga som slår det mesta. Med denna lilla pump och dess högteknologiska, patenterade filtrering i två steg kan du enkelt rena och dricka vatten ur alla vattendrag.
Filtret renar bort alla skadliga ämnen så som: bakterier, parasiter, maskar, rost, tungmetaller, rester av kemikalier, alger, svampsporer etc.

https://z-aim.com/friluftsliv-camping/v ... portabelt/

Moderator: Markerade citatet. Se citeringsreglerna rules.php
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2017-12-26 3:31:20

Dreamtrance skrev:Med en liten vattenrenare kan man rena upp till flera tusen liter vatten. Är bara att stoppa i ryggsäcken. Har använt sån i bäckar och sjöar, och har aldrig blivit magsjuk.


Eller so kokar man det bara, enkla filter utav vitmossa och aska i en hink går ju också.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Dreamtrance » 2017-12-26 4:34:37

Går att koka och filtrera om man har tid och resurser. Men är ju arbetskrävande och tidsödande. Och måste ha behållare att förvara vattnet i. Med reningsfilter räcker det med en vattenflaska.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2017-12-26 15:46:58

Dreamtrance skrev:Går att koka och filtrera om man har tid och resurser. Men är ju arbetskrävande och tidsödande. Och måste ha behållare att förvara vattnet i. Med reningsfilter räcker det med en vattenflaska.


Ja du ved att koka vetten med är ju ingen direkt bristvara här i Sverige, 2 minuter räcker det väl att koka vattnet här i Sverige.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2017-12-26 16:07:02

slackern skrev:
Dreamtrance skrev:Går att koka och filtrera om man har tid och resurser. Men är ju arbetskrävande och tidsödande. Och måste ha behållare att förvara vattnet i. Med reningsfilter räcker det med en vattenflaska.


Ja du ved att koka vetten med är ju ingen direkt bristvara här i Sverige, 2 minuter räcker det väl att koka vattnet här i Sverige.
Att koka vattnet dödar bakterier och organismer men det tar inte bort föroreningar. Destillerar man vattnet kanske man får bort det mesta men inte alla har en destillationsapparat och om man har kanske den används till att destillera annat än vatten :roll:
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2017-12-26 18:03:36

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Dreamtrance skrev:Går att koka och filtrera om man har tid och resurser. Men är ju arbetskrävande och tidsödande. Och måste ha behållare att förvara vattnet i. Med reningsfilter räcker det med en vattenflaska.


Ja du ved att koka vetten med är ju ingen direkt bristvara här i Sverige, 2 minuter räcker det väl att koka vattnet här i Sverige.
Att koka vattnet dödar bakterier och organismer men det tar inte bort föroreningar. Destillerar man vattnet kanske man får bort det mesta men inte alla har en destillationsapparat och om man har kanske den används till att destillera annat än vatten :roll:


Jo fast vattnet i Sverige anses vare ytters rent så att koka det cirka 2-3 minuter anses räcka, det vore ju ytters korkat att ta vatten direkt vid något gammalt pappersbruk eller någon annan gammal industri.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav ankhh » 2017-12-26 18:49:53

slackern skrev:Jo fast vattnet i Sverige anses vare ytters rent så att koka det cirka 2-3 minuter anses räcka, det vore ju ytters korkat att ta vatten direkt vid något gammalt pappersbruk eller någon annan gammal industri.

Håller med. När jag var mycket yngre drack jag ofta vatten direkt från rinnande källor (bäckar, etc - stillastående ytvatten är inte rekommendabelt), när jag blev något äldre var jag något försiktigare och kokade först. Har man kollat en bit uppströms efter eventuella föroreningskällor så är vattnet sannolikt OK, men det finns ju en del parasiter som det vore dumt att skaffa sig av ren lättja.

Det här handlar om vandring inom Sverige, och jag fördrog att koka eftersom jag ändå hade matlagningsutrustning med mig, istället för att bära på extra vattenreningsprylar. Men en sån där pocketmodell, i princip en mugg/liten flaska med sugrör, är säkert inte helt fel.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2017-12-26 19:07:55

ankhat skrev:
slackern skrev:Jo fast vattnet i Sverige anses vare ytters rent så att koka det cirka 2-3 minuter anses räcka, det vore ju ytters korkat att ta vatten direkt vid något gammalt pappersbruk eller någon annan gammal industri.

Håller med. När jag var mycket yngre drack jag ofta vatten direkt från rinnande källor (bäckar, etc - stillastående ytvatten är inte rekommendabelt), när jag blev något äldre var jag något försiktigare och kokade först. Har man kollat en bit uppströms efter eventuella föroreningskällor så är vattnet sannolikt OK, men det finns ju en del parasiter som det vore dumt att skaffa sig av ren lättja.

Det här handlar om vandring inom Sverige, och jag fördrog att koka eftersom jag ändå hade matlagningsutrustning med mig, istället för att bära på extra vattenreningsprylar. Men en sån där pocketmodell, i princip en mugg/liten flaska med sugrör, är säkert inte helt fel.


Tack för att du orkade förklara det på ett pedagogiskt sätt. :)
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav truthseeker » 2017-12-26 19:43:46

jag ska köpa solceller, vindsnurra. har ved och ska odla egen mat osv. bor långt in i skogen så förhoppningsvis hittar inte stadsborna hit heller om det skulle bli stora problem. Så det kommer inte påverka mig nämnvärt antagligen 8)
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav nescio » 2017-12-26 20:31:19

truthseeker skrev:jag ska köpa solceller, vindsnurra. har ved och ska odla egen mat osv. bor långt in i skogen så förhoppningsvis hittar inte stadsborna hit heller om det skulle bli stora problem. Så det kommer inte påverka mig nämnvärt antagligen 8)
Om katastrofen kommer på hösten dröjer det ju ett år innan du kan skörda din odlade mat, så då måste du ha ett stort matlager.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2017-12-26 21:17:03

nescio skrev:
truthseeker skrev:jag ska köpa solceller, vindsnurra. har ved och ska odla egen mat osv. bor långt in i skogen så förhoppningsvis hittar inte stadsborna hit heller om det skulle bli stora problem. Så det kommer inte påverka mig nämnvärt antagligen 8)
Om katastrofen kommer på hösten dröjer det ju ett år innan du kan skörda din odlade mat, så då måste du ha ett stort matlager.


Växthus ju.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav truthseeker » 2017-12-26 22:08:54

nescio skrev:Om katastrofen kommer på hösten dröjer det ju ett år innan du kan skörda din odlade mat, så då måste du ha ett stort matlager.


jag kommer lagra. dessutom hitta sätt att odla på vintern med.

Sen går det ju fiska osv

För övrigt så äter jag väldigt lite överhuvudtaget.
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2018-01-27 18:40:42

Idag köpta jag mig ett Trangia 25-4 UL spritkök.

http://trangia.se/stormkok-trangiakok/s ... -serie-25/
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav ankhh » 2018-01-27 19:20:06

Gratulerar, slackern! :-)Happy

Jag ska medge att jag fortfarande gillar Trangia med spritbrännare. Gas i all ära, men det för ett jäkla oväsen, kan läcka omärkligt om man har otur, och där finns smådelar som kan gå sönder. Ett Trangia med spritbrännare är robust. Rödsprit kan sota en del, dock; jag har testat Origonol, som säljs för spritkök till båtar, och det sotar betydligt mindre. Rekommenderas!

För övrigt lär det gå bra att köra spritkök inomhus, på ej brännbart underlag och absolut inte under köksfläkten. Brinner lågan som den ska blir det inte farliga mängder kolmonoxid under den relativt korta tid man kokar vatten/lagar mat.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav notwoodstock » 2018-01-27 19:25:50

Jag köpte någon gång, halvt på skoj, absolut minsta storleken Gasolbrännare med bomb.

Vad är riskerna med att köra Gasol?
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2018-01-27 19:54:02

ankhat skrev:Gratulerar, slackern! :-)Happy

Jag ska medge att jag fortfarande gillar Trangia med spritbrännare. Gas i all ära, men det för ett jäkla oväsen, kan läcka omärkligt om man har otur, och där finns smådelar som kan gå sönder. Ett Trangia med spritbrännare är robust. Rödsprit kan sota en del, dock; jag har testat Origonol, som säljs för spritkök till båtar, och det sotar betydligt mindre. Rekommenderas!

För övrigt lär det gå bra att köra spritkök inomhus, på ej brännbart underlag och absolut inte under köksfläkten. Brinner lågan som den ska blir det inte farliga mängder kolmonoxid under den relativt korta tid man kokar vatten/lagar mat.


Jag tackar och bockar för den goda informationen. :) Har du testat ett bränsle som heter Tenol? Jag har läst om det och att det ska sota mindre även det.

https://kemetyl.se/product/kemetyl-t-te ... ialbransle
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav antonius » 2018-01-27 20:00:48

ankhat skrev:Jag ska medge att jag fortfarande gillar Trangia med spritbrännare. Gas i all ära, men det för ett jäkla oväsen, kan läcka omärkligt om man har otur, och där finns smådelar som kan gå sönder. Ett Trangia med spritbrännare är robust. Rödsprit kan sota en del, dock; jag har testat Origonol, som säljs för spritkök till båtar, och det sotar betydligt mindre. Rekommenderas!


Men det går ju att gaskonvertera och jag har gjort det med utmärkt funktion, har haft det i 20 år. Det är så mycket enklare att laga mat med gas, för det går så mycket fortare, (Kokar 1 liter vatten på 3,5 min). Och spritbrännaren går ju att använda ändå då man gjort av med all gas, de är dessutom så små behållare att skulle det läcka ut gas så är det inte någon fara, tvärt om så har jag haft betydligt fler missöden med T-sprit som läkt ut... :-)063

Här ser man dem: http://trangia.se/tillbehor/brannare-och-brannartillbehor/,
Finns numera en "Multifuelbrännare", men har ingen erfarehet av dem, men om någon känner till dem vore det intressant att veta hur dom är?
Senast redigerad av antonius 2018-01-27 20:06:06, redigerad totalt 1 gång.
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav ankhh » 2018-01-27 20:02:27

slackern skrev:Jag tackar och bockar för den goda informationen. :) Har du testat ett bränsle som heter Tenol? Jag har läst om det och att det ska sota mindre även det.

https://kemetyl.se/product/kemetyl-t-te ... ialbransle

Jodå, Tenol funkar lika bra - jag tror att det är i stort samma innehåll/proportioner. Skillnaden är, enligt min erfarenhet, att Origonol går att få tag på medan det är svårare/omöjligt att hitta Tenol. Förr fanns det på bensinstationer, t.ex., men har försvunnit, sannolikt för att de ska få plats med en massa annat krafs.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav ankhh » 2018-01-27 20:05:23

antonius skrev:Men det går ju att gaskonvertera och jag har gjort det med utmärkt funktion, har haft det i 20 år. Det är så mycket enklare att laga mat med gas, för det går så mycket fortare. Och spritbrännaren går ju att använda ändå då man gjort av med all gas, de är dessutom så små behållare att skulle det läcka ut så är det inte någon fara, tvärt om så har jag haft betydligt fler missöden med T-sprit som läkt ut... :-)063

Här ser man dem: http://trangia.se/tillbehor/brannare-och-brannartillbehor/,
Finns numera en "Multifuelbrännare", men har ingen erfarehet av dem, men om någon känner till dem vore det intressant att veta hur dom är?

Oja, det finns fördelar med gasbrännare också. Inte minst om man vill laga mat, och inte "bara" värma, för det är enklare att justera värme med gas.

När det gäller läckage tänkte jag inte så mycket på faran som på snopenheten när man är ute och vandrar (eller för den delen sitter i sin strömlösa lägenhet) och inte har den gas man trodde att man hade.

(Kan ingenting om multifuel-brännaren.)
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav antonius » 2018-01-27 20:09:43

ankhat skrev:När det gäller läckage tänkte jag inte så mycket på faran som på snopenheten när man är ute och vandrar (eller för den delen sitter i sin strömlösa lägenhet) och inte har den gas man trodde att man hade.


Ja det bör man kolla innan man ger sig iväg såklart, man kan t ex väga dem så får man ett hum om hur mycket gas det finns, för det brukar stå på behållarna vad de väger om dom är fulla.
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2018-01-27 20:13:19

ankhat skrev:
slackern skrev:Jag tackar och bockar för den goda informationen. :) Har du testat ett bränsle som heter Tenol? Jag har läst om det och att det ska sota mindre även det.

https://kemetyl.se/product/kemetyl-t-te ... ialbransle

Jodå, Tenol funkar lika bra - jag tror att det är i stort samma innehåll/proportioner. Skillnaden är, enligt min erfarenhet, att Origonol går att få tag på medan det är svårare/omöjligt att hitta Tenol. Förr fanns det på bensinstationer, t.ex., men har försvunnit, sannolikt för att de ska få plats med en massa annat krafs.


Aha tack för tippset, då vet jag. Ska testa att köpa något utav dom som inte sotar och lära sonen hur man lagar mat i ett spritkök. :)
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in