Till er ljudkänsliga

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Till er ljudkänsliga

Inläggav danne_k » 2017-10-13 8:30:49

Gammal tråd men kändes som rätt tråd. Jag har funderat på det här med ljudkänslighet. Jag vet själv att jag har problem med att filtrera ljud. Men information/psykologer säger att man "hör allting lika starkt". Jag ser det i all information och hör det från psykologer. Men det är fysiskt omöjligt? Om du har en ljudkälla på 10db och en på 100. Nog fan är det den senare som kommer dominera. Att du hör båda två är en annan sak. Vad säger ni?
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Till er ljudkänsliga

Inläggav Alien » 2017-10-13 11:16:40

Det där med bristande filtrering, jag har tolkat det som att när vanligt folk pratar med varann så liksom hör de bara pratet och filtrerar bort (störande) omvärldsljud, men att vi inte kan det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Till er ljudkänsliga

Inläggav danne_k » 2017-10-13 11:28:29

Alien skrev:Det där med bristande filtrering, jag har tolkat det som att när vanligt folk pratar med varann så liksom hör de bara pratet och filtrerar bort (störande) omvärldsljud, men att vi inte kan det.


Exakt. Så tolkar jag det. Likadant när man sitter bland mycket folk på en fest. Det är svårt att fokusera på vad någon säger eftersom jag får in även vad dem andra säger. Men vad tror du om den här decibelgrejen?
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Till er ljudkänsliga

Inläggav Batte » 2017-10-13 11:53:52

danne_k skrev:Men information/psykologer säger att man "hör allting lika starkt". Jag ser det i all information och hör det från psykologer. Men det är fysiskt omöjligt?
Nei, slik er det nok ikke. Det skulle i så fall tilsi følgende: Man står sammen med to personer. Den ene personen roper "hei!" ar full hals. Den andre hvisker samtidig "hei." Kan du avgjøre hvem som roper og hvem som hvisker? Høyst sannsynlig. Kan du høre den som hvisker like høyt og tydelig som den andre? Nei, det høres veldig lite trolig ut.

Jeg tror heller det med "ljudkänslighet" handler om at man ikke blokkerer ut og avfeier like mye/samme informasjon som de fleste andre gjør. Det kan man ofte se også på andre områder enn lyd, f.eks. om man fanger opp mange flere risiko eller muligheter enn vanlig. Man tvinges til å bearbeide masse informasjon andre ikke uten videre oppfatter.

Jeg har f.eks (veldig?) god hørsel. Samtidig er det så og si umulig for meg å oppfatte noe som hviskes i en sosial setting. Selv om alle andre tilsynelatende får med seg alt sammen. Jeg tror altså det har med hvilken informasjon jeg ofte ufiltrert oppfatter, som en motsetning til hvilken informasjon andre oppfatter. Om alle lyder var like høye ville jeg høre flua i vinduet like høyt som noen som roper inn i øret mitt. Slik er det ikke.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Till er ljudkänsliga

Inläggav danne_k » 2017-10-13 12:05:44

Batte skrev:
danne_k skrev:Men information/psykologer säger att man "hör allting lika starkt". Jag ser det i all information och hör det från psykologer. Men det är fysiskt omöjligt?
Nei, slik er det nok ikke. Det skulle i så fall tilsi følgende: Man står sammen med to personer. Den ene personen roper "hei!" ar full hals. Den andre hvisker samtidig "hei." Kan du avgjøre hvem som roper og hvem som hvisker? Høyst sannsynlig. Kan du høre den som hvisker like høyt og tydelig som den andre? Nei, det høres veldig lite trolig ut.

Jeg tror heller det med "ljudkänslighet" handler om at man ikke blokkerer ut og avfeier like mye/samme informasjon som de fleste andre gjør. Det kan man ofte se også på andre områder enn lyd, f.eks. om man fanger opp mange flere risiko eller muligheter enn vanlig. Man tvinges til å bearbeide masse informasjon andre ikke uten videre oppfatter.

Jeg har f.eks (veldig?) god hørsel. Samtidig er det så og si umulig for meg å oppfatte noe som hviskes i en sosial setting. Selv om alle andre tilsynelatende får med seg alt sammen. Jeg tror altså det har med hvilken informasjon jeg ofte ufiltrert oppfatter, som en motsetning til hvilken informasjon andre oppfatter. Om alle lyder var like høye ville jeg høre flua i vinduet like høyt som noen som roper inn i øret mitt. Slik er det ikke.


Precis, då är du inne på samma spår.
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Till er ljudkänsliga

Inläggav Flia » 2017-10-13 12:10:21

danne_k skrev:Gammal tråd men kändes som rätt tråd. Jag har funderat på det här med ljudkänslighet. Jag vet själv att jag har problem med att filtrera ljud. Men information/psykologer säger att man "hör allting lika starkt". Jag ser det i all information och hör det från psykologer. Men det är fysiskt omöjligt? Om du har en ljudkälla på 10db och en på 100. Nog fan är det den senare som kommer dominera. Att du hör båda två är en annan sak. Vad säger ni?


Självklart hör jag att det är olika volym. Men utrymmet det tar i min hjärna är lika stort.

Jag är ofta tacksam för min nedsatta hörsel, som gör att jag inte behöver brottas med fullt så många ljud.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Till er ljudkänsliga

Inläggav danne_k » 2017-10-13 12:30:31

Flia skrev:
danne_k skrev:Gammal tråd men kändes som rätt tråd. Jag har funderat på det här med ljudkänslighet. Jag vet själv att jag har problem med att filtrera ljud. Men information/psykologer säger att man "hör allting lika starkt". Jag ser det i all information och hör det från psykologer. Men det är fysiskt omöjligt? Om du har en ljudkälla på 10db och en på 100. Nog fan är det den senare som kommer dominera. Att du hör båda två är en annan sak. Vad säger ni?


Självklart hör jag att det är olika volym. Men utrymmet det tar i min hjärna är lika stort.

Jag är ofta tacksam för min nedsatta hörsel, som gör att jag inte behöver brottas med fullt så många ljud.


Är det några fler som har läst och hört det uttrycket också? "Människor med autism och perceptionssvårigheter hör alla ljud lika starkt". Det stämmer ju liksom inte, känns som att man borde påpeka detta. Det stör mig något enormt.
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Till er ljudkänsliga

Inläggav Batte » 2017-10-13 13:12:28

danne_k skrev:Är det några fler som har läst och hört det uttrycket också? "Människor med autism och perceptionssvårigheter hör alla ljud lika starkt". Det stämmer ju liksom inte, känns som att man borde påpeka detta. Det stör mig något enormt.
Jeg tror jeg har lest det tidligere. Mye tøys og unøyaktigheter skrives om autisme.

Sensory processing disorder er dessuten ikke autisme, men en separat diagnose. Diagnosen eller "snev" av den sies å være allminnelig på vår side av autismespekteret. Men som sagt, ikke alle har dette.https://en.wikipedia.org/wiki/Sensory_processing_disorder
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Till er ljudkänsliga

Inläggav Siggelina » 2017-10-13 18:20:52

När det pratas i fikarummet hör jag varje röst. Första halvan av arbetsdagen fungerar bra. Resten av arbetsdagen blir värre och värre. Tål knappt att höra bilarna åka förbi mig på vägen hem.
Siggelina
 
Inlägg: 360
Anslöt: 2014-06-21
Ort: Mellansverige

Till er ljudkänsliga

Inläggav ankhh » 2017-10-13 19:35:53

Siggelina skrev:När det pratas i fikarummet hör jag varje röst. Första halvan av arbetsdagen fungerar bra. Resten av arbetsdagen blir värre och värre. Tål knappt att höra bilarna åka förbi mig på vägen hem.

Ah, det där känner jag igen, visst är det hemskt! Fikarum är en pest, och nog blir man mer och mer känslig ju mer man utsätts för under dagen.

Jag kan också drabbas av något liknande om jag har cyklat ut till köpcentret. På hemvägen mår jag nästan illa av swishandet av bilar som far förbi. (Jag cyklar alltså, så de hörs rätt bra från cykelbanan.)

Det där med att alla ljud hörs "lika starkt". Jag hör definitivt skillnad på högt ljud och lägre ljud när de är ungefär samtidiga, och jag alltså omedvetet jämför. Men det händer att jag t.ex. inte kan avgöra hur högt ett ljud är om jag inte vet vad det är. Prasslande påsar kan låta som rasande tegelstenar, flygplan kan låta som fläktar på husen intill, tills jag har listat ut vad det är som låter. Kan det vara något sånt som åsyftas, månntro?
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Till er ljudkänsliga

Inläggav danne_k » 2017-10-14 13:20:37

ankhat skrev:
Siggelina skrev:När det pratas i fikarummet hör jag varje röst. Första halvan av arbetsdagen fungerar bra. Resten av arbetsdagen blir värre och värre. Tål knappt att höra bilarna åka förbi mig på vägen hem.

Ah, det där känner jag igen, visst är det hemskt! Fikarum är en pest, och nog blir man mer och mer känslig ju mer man utsätts för under dagen.

Jag kan också drabbas av något liknande om jag har cyklat ut till köpcentret. På hemvägen mår jag nästan illa av swishandet av bilar som far förbi. (Jag cyklar alltså, så de hörs rätt bra från cykelbanan.)

Det där med att alla ljud hörs "lika starkt". Jag hör definitivt skillnad på högt ljud och lägre ljud när de är ungefär samtidiga, och jag alltså omedvetet jämför. Men det händer att jag t.ex. inte kan avgöra hur högt ett ljud är om jag inte vet vad det är. Prasslande påsar kan låta som rasande tegelstenar, flygplan kan låta som fläktar på husen intill, tills jag har listat ut vad det är som låter. Kan det vara något sånt som åsyftas, månntro?


Nej, säger dem "alla ljud hörs lika starkt" så är det så dem menar. Annars får dem ju formulera sig annorlunda. Dem kan ju inte säga något som dem inte menar, tänker jag.
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in