Smarta tips för vardagliga saker

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Toblerone » 2017-10-01 13:58:11

Trollmor skrev:
kiddie skrev:
Toblerone skrev:Skala (hård-)kokta ägg: Använd en tesked.
Hur då?
Teskedens rungning passar till äggets rundning, och kan föras in mellan äggvita och ägghinna.

Jag brukar hålla dem under en sakta rinnande kallvattenkran, och mosa skalet med båda händerna. "Schlopp!" så åker ägget ut ur skalet!


Ja, ungefär så skulle jag väl beskriva det. Eller lite enklare: man pillar bort lite skal först, sen försöker man helt enkelt att långsamt skopa ur ägget med skeden, och tar bort lite skalet i taget.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav antonius » 2017-10-01 14:19:15

Toblerone skrev:
Trollmor skrev:
kiddie skrev:Hur då?
Teskedens rungning passar till äggets rundning, och kan föras in mellan äggvita och ägghinna.

Jag brukar hålla dem under en sakta rinnande kallvattenkran, och mosa skalet med båda händerna. "Schlopp!" så åker ägget ut ur skalet!


Ja, ungefär så skulle jag väl beskriva det. Eller lite enklare: man pillar bort lite skal först, sen försöker man helt enkelt att långsamt skopa ur ägget med skeden, och tar bort lite skalet i taget.


Jag brukar spola lite kallvatten på äggen, då lossnar skalet mycket lättare. Eller så kan man göra som Bengt "Hajk" Alsterlind, skaka dem i en liten burk med vatten, då flippar dom ur skalet nästan av sig själv... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Trollmor » 2017-10-03 10:17:47

antonius skrev:
Toblerone skrev:
Trollmor skrev:Teskedens rundning passar till äggets rundning, och kan föras in mellan äggvita och ägghinna.

Jag brukar hålla dem under en sakta rinnande kallvattenkran, och mosa skalet med båda händerna. "Schlopp!" så åker ägget ut ur skalet!
Ja, ungefär så skulle jag väl beskriva det. Eller lite enklare: man pillar bort lite skal först, sen försöker man helt enkelt att långsamt skopa ur ägget med skeden, och tar bort lite skalet i taget.
Jag brukar spola lite kallvatten på äggen, då lossnar skalet mycket lättare. Eller så kan man göra som Bengt "Hajk" Alsterlind, skaka dem i en liten burk med vatten, då flippar dom ur skalet nästan av sig själv... :-)005
En burk! Va' smart! Det ska jag verkligen prova!
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav antonius » 2017-10-03 10:41:53

Trollmor skrev:En burk! Va' smart! Det ska jag verkligen prova!


men skruva fast locket innan du skakar... :-)018
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Trollmor » 2017-10-04 16:14:36

antonius skrev:
Trollmor skrev:En burk! Va' smart! Det ska jag verkligen prova!
men skruva fast locket innan du skakar... :-)018
Ok, ska försöka komma ihåg det! *skojar*
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Parvlon » 2017-10-04 20:18:28

pantflaskor i plast har jag fått stor nytt av och det var länge sedan jag pantade nu.

sök på youtube och pinterest så hittar ni massor av användningsområden.

t.ex så hade jag tappat bort en tratt/spridare till en sån där gammal grön vattenkanna och då klippte jag sönder en 0.5L pantflaska och förde över den och fram den lilla brännaren för att gjuta formen bättre och så några hål i botten för vattenspridningen. resultatet blev faktiskt vattensäkert och vattenspridningen helt ok.

jag har också tagit en bit av den nedre delen på en 1.5L pantlaska och skurit ett hål så den gick att hänga i duchkranen som ett ställ för schampo etc.

passar perfekt som krukor och förvaring av t.ex kablar, skruvar och även långtidsförvaring av mat..
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav hattifnatt » 2017-10-05 13:35:00

Parvlon skrev:pantflaskor i plast har jag fått stor nytt av och det var länge sedan jag pantade nu.

sök på youtube och pinterest så hittar ni massor av användningsområden.

t.ex så hade jag tappat bort en tratt/spridare till en sån där gammal grön vattenkanna och då klippte jag sönder en 0.5L pantflaska och förde över den och fram den lilla brännaren för att gjuta formen bättre och så några hål i botten för vattenspridningen. resultatet blev faktiskt vattensäkert och vattenspridningen helt ok.

jag har också tagit en bit av den nedre delen på en 1.5L pantlaska och skurit ett hål så den gick att hänga i duchkranen som ett ställ för schampo etc.

passar perfekt som krukor och förvaring av t.ex kablar, skruvar och även långtidsförvaring av mat..


Ååå jag kan sitta i timmar och fördjupa mig i sånt på Youtube och Pinterest ... kul att läsa om att nån följt tipsen och är nöjd också!
hattifnatt
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Trollmor » 2017-10-06 8:45:51

Parvlon skrev:pantflaskor i plast har jag fått stor nytt av och det var länge sedan jag pantade nu.
Men varför använda pantbara flaskor när det finns saftflaskor? Ketchupflaskor, alla möjliga plastflaskor? :?:
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav kiddie » 2017-10-06 13:06:18

Ja tänk om en enda flaska skulle lämna pantsystemet! Nitisk aspergare. Ska erkänna att jag oxo tänkte så. :lol:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Parvlon » 2017-10-06 17:35:39

Trollmor skrev:Men varför använda pantbara flaskor när det finns saftflaskor? Ketchupflaskor, alla möjliga plastflaskor? :?:
finns väl inget som hindrar att man testar men pantflaskor är i regel gjorda av genomskinlig plast och det verkar vara i helt annan kvalitet än ketchup flaskor. sen är de ju lättare att få rent och lär inte ha massa baciller som luktar skräp. speciellt för mig som i princip bara har vattenflaskor.

resultatet är ju tänkt att vara värt mer än vad man räknar i pengar.

tex, så lär man sig något samtidigt som man tillverkar något som man lär behöva och som kanske inte går att få tag i så lätt i affären. man slipper gå runt och leta i affärerna som en dåre.

hattifnatt skrev:Ååå jag kan sitta i timmar och fördjupa mig i sånt på Youtube och Pinterest ... kul att läsa om att nån följt tipsen och är nöjd också!

det jag kommit på själv är väl att använda en sån där liten gasolbrännare som man kan köpa på biltema, för att forma pantflaskorna till den form jag vill. har inte blivit så många produkter än iofs, :-)063

http://images.biltema.com/PAXToImageSer ... 2_xl_1.jpg
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav antonius » 2018-02-03 21:34:01

Jag skulle vilja gå omkring i en bekväm japansk pyjamas hela dagarna en sådan där lite elegantare av fint mjukt tyg, utan att bli trakasserad av sin omgivning för alla har sådana och fattat så mycket enklare vardagen skulle bli... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Skogkatt » 2023-06-24 0:05:45

Om man får små irriterande flugor som dyker upp i jorden i blomkrukor inomhus, kan man sticka några tändstickor i jorden. Då försvinner flugorna efter ett tag.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Richard » 2023-06-24 6:14:30

Kan rekommendera att investera i en 3D-skrivare. De kan man få ut rätt mycket av. T.ex. igår behövde jag ett mått i form av 2 matskedar. Googlade lite; https://www.printables.com/model/308635 ... stomizable o så var det bara att skriva ut det i plast!

3D-skrivare är inte så dyra längre, jag köpte min här; https://www.123-3d.se/3D-skrivare-p1603.html Den billigaste kostar endast 1700 kr.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in