Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav cirkusfreak » 2017-07-03 10:11:36

kiddie skrev:Skulle önska mitt landsting var restriktiva med stimulerande medicin men jag kan få ut mycket mer än jag använder bara jag ljuger lite. Skulle kunna tjäna en hacka på illegal försäljning. Men de frågar inget de bara kastar medicin efter mig och när jag kallar det knark så blir de arga. Det är helt ofarligt och väl beprövat. Jaha, men varför finns det en svart marknad då?

Sjukt eftersom det inte går att få benso mera. Men Ritalin hur mycket som helst. Men jag utnyttjade dem inte, har bara tagit ut vad jag faktiskt nyttjar. Men de inleder ju i frestelse.


Har också märkt detta, på sätt och vis.

Nu är jag en ansvarsfull person så det spelar egentligen ingen roll, jag kan sköta mig och inte hitta på något dumt ;)

Innan jag började min medicinering av Ritalin så läste jag på ganska mycket om den och lärde mig då om dostitrering och att den ska följas ganska nogrannt för att hitta rätt dos. Inte har min läkare sagt något om det utan det är mer "ja du kan ju ta 10 mg, fungerar inte det så ta 20 eller 30. Förresten så kan jag skriva ut 20mg och 10mg piller så kan du ta 20+10+10 om du vill".
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav kiddie » 2017-07-03 17:12:35

Precis. De har nästan tvingat mig att ta ut mer än den dosen jag behöver för det lilla kan väl inte hjälpa mig? Nä ta meeer. Och sedan då om man blir beroende (man kan ju bli det fast det blir en annan sorts beroende) så kommer de väl på om fem år att de borde varit striktare, då tar de bort Ritalin för alla. Eller något sådant. :-)003
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav hattifnatt » 2017-07-05 12:25:43

kiddie skrev:Tror jag ska sluta med Ritalinet. Det stimulerar min blåsa och det är inte kul. Det har blivit värre på sista tiden. Jag blir nödig mycket oftare om jag tar medsen. Jag är helt ovan vid det. Det verkar ovanligt men googlar man så finns det de som har samma. Särskilt gamla kärringar. Så himla typiskt att det kan hända sådana biverkningar.


Jag skulle tro att det beror på att Ritalin är vätskedrivande. Alltså extra viktigt att dricka mycket! Även om det kan kännas bakvänt om man redan känner att man kissar stup i kvarten ...
hattifnatt
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav kiddie » 2017-07-05 12:37:35

Nä dricka mer går nog inte. Då vågar man ju inte ens gå ut.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Dreamtrance » 2017-07-06 16:15:41

Jag älskar Strattera! Fy fan vad skönt det känns nu efter några veckor. Är fortfarande lite "aspig", men adhd är som bortblåst. Kan gå ut och dansa och ha kul, samtidigt som jag kan sitta i långa diskussioner med andra om saker som intresserar mig. Behöver fortfarande ha tid helt för mig själv. Men behöver inte längre gå undan i sociala sammanhang. Saker som jag alltid velat göra men aldrig gjort gör jag nu. Ska gå Närcon, ska gå på dejt, har börjat kolla upp alternativ när det gäller studier, ska kolla upp om jag kan ta körkort. Kan stå i en kö och prata med folk.

Undviker fortfarande ögonkontakt, och pratar fortfarande om djupa saker. Inget: hej vackert väder idag, och sånt prat. Kan sitta i hörnet på en myllrande restaurang och föra en diskussion med någon utan att tappa fokus. Blir mätt på mindre mängd mat, förut gick hjärnan ner i zombieläge om jag inte fick mat snabbt när jag var hungrig. När jag känner mig hungrig går jag och äter, och sen slinker jag in på biblioteket och kollar om några nya böcker kommit in. Eller så tar jag en långpromenad. Mitt sötsug är helt utraderat, magen har slutat krångla. Precis allting har blivit bättre!

Moderator: Delade upp texten i stycken.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav kiddie » 2017-07-06 17:29:27

Vad skönt när medicinen passar och funkar. :-)Happy
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav cirkusfreak » 2017-07-14 19:07:49

Hmm. Nu när jag har testat Ritalin ett tag och även hunnit med en doshöjning så vet jag inte om det är fullt så positivt. Känner mig lätt nervös under tiden den verkar i kroppen och när den går ur blir jag trött som bara den. Trots att jag äter ordentlig frukost, lunch och middag samt dricker rikligt med vatten däremellan.

Antingen så testar jag nog sänka dosen igen eller så får vi se vad jag hittar på. Det är skönt att den ändå fungerar och att jag klarar av att gå på stan utan att bli trött i huvudet, men att gå runt med en lätt nervös känsla i 8 timmar är inte helt kalas. Svettas gör jag också.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Toblerone » 2017-07-14 20:12:08

cirkusfreak skrev:Hmm. Nu när jag har testat Ritalin ett tag och även hunnit med en doshöjning så vet jag inte om det är fullt så positivt. Känner mig lätt nervös under tiden den verkar i kroppen och när den går ur blir jag trött som bara den. Trots att jag äter ordentlig frukost, lunch och middag samt dricker rikligt med vatten däremellan.

Antingen så testar jag nog sänka dosen igen eller så får vi se vad jag hittar på. Det är skönt att den ändå fungerar och att jag klarar av att gå på stan utan att bli trött i huvudet, men att gå runt med en lätt nervös känsla i 8 timmar är inte helt kalas. Svettas gör jag också.


Det låter som för hög dos. Prova med att sänka den.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Zima33 » 2017-09-12 14:53:19

Jag har lagt till Attentin till Elvanse som jag haft länge nu.
Tar Elvanse 30 mg på morgonen och 15 mg Attentin på fm eller em vid behov. Vet inte om jag känner någon skillnad med/utan Attentin men jag tar ju mindre än barndosen. Eventuellt blir jag lite mer handlingskraftig och kan filtrera bort onödiga ljud lite bättre på Attentin. Fast oftast glömmer jag att ta den ...
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav hattifnatt » 2017-09-14 17:23:37

Jag kan för mitt liv inte komma ihåg att ta en tablett på morgonen och en mitt på dagen (medikinet), måste höra med min läkare om jag inte kan få nån depottablett istället, det måste ju finnas.
hattifnatt
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Toblerone » 2017-09-14 17:27:04

hattifnatt skrev:Jag kan för mitt liv inte komma ihåg att ta en tablett på morgonen och en mitt på dagen (medikinet), måste höra med min läkare om jag inte kan få nån depottablett istället, det måste ju finnas.


Hur kan det vara så svårt? Man tar till frukost och till lunch. Jag brukar aldrig glömma det.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav kiddie » 2017-09-15 0:06:09

Medikenet är samma som Ritalin och finns som Ritalin depottablett och som Concerta. De två är liknande men skiljer sig åt i frisättning.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav kiddie » 2017-09-15 0:07:12

Toblerone skrev:Hur kan det vara så svårt? Man tar till frukost och till lunch. Jag brukar aldrig glömma det.


Fy fan vad jag hatar det uttrycket. "Hur kan det vara så svårt?" Har hört det så många gånger. Ja, hur kan det vara så svårt att sluta ha problem och bli normal.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Alien » 2017-09-15 0:37:07

Jag tar ju inte någon ADHD-medicin, men jag tycker också det är svårt när man inte får ta alla sina mediciner på en gång på morgonen. Vid lunchtiden, dvs mitt på dagen, är jag ofta inte hemma och har inte med mig några mediciner.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav kiddie » 2017-09-15 0:46:09

Om jag tar 2 ggr så är det hyfsat lätt att komma ihåg för mig för när första dosen går ur blir jag trött. Men säger kroppen inte till så skulle jag tycka det var skitsvårt.

Jag har förlagt hela mitt övriga medicinintag till kvällen. Ta medicin på morgonen funkar inte för mig. Men just Ritalin är ju en dagmedicin så då blir det annorlunda. För mig är det en behovsmedicin så jag känner av om det finns behov. Annars hade det varit svårt. Jag hade nog fått ställa larm. Fast jag blir skiträdd när larmet går så vet inte hur bra det hade varit heller. :mrgreen:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Toblerone » 2017-09-15 11:20:03

kiddie skrev:
Toblerone skrev:Hur kan det vara så svårt? Man tar till frukost och till lunch. Jag brukar aldrig glömma det.


Fy fan vad jag hatar det uttrycket. "Hur kan det vara så svårt?" Har hört det så många gånger. Ja, hur kan det vara så svårt att sluta ha problem och bli normal.


Sorry, det var inte så jag menade. Det finns massor med människor utan NPF som också har svårt för att komma ihåg mediciner. Det jag tänkte var att man ju tar det över längre tid och kan hitta en strategi som funkar för en. Jag är också hopplös på att komma ihåg tillfälliga saker. Antibiotika som man ska ta tre gånger om dagen i 10 dagar t.ex.

Kanske äter andra människor inte så regelbundet som jag, fast jag tänkte att de flesta med Asperger kanske gärna har rutiner där också. Jag kan också glömma på helgerna, men sen jag tänkt mer "lunch" än vilket klockslag så funkar det bra. Då kan det ju vara senare frukost och senare lunch på helger.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Toblerone » 2017-09-15 11:22:52

Alien skrev:Jag tar ju inte någon ADHD-medicin, men jag tycker också det är svårt när man inte får ta alla sina mediciner på en gång på morgonen. Vid lunchtiden, dvs mitt på dagen, är jag ofta inte hemma och har inte med mig några mediciner.


Knepigt, men det finns sätt och vis. Extra-tabletter i ett litet fack i handväskan eller ta tablett/-er ut i samband med morgonmedicinen och stoppa dem i byxfickan (funkar nog bara om man har byxor jämt och helst tajta byxor).
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav kiddie » 2017-09-15 22:21:30

Jag hade en ADHD-sköterska som trodde att jag alltid bar omkring på mina mediciner. Jag hade nämligen tagit en apotekspåse att bära mina saker i, typ någon bok som skulle lämnas tillbaka, papper och penna ifall mötet krävde det osv. Jag antar att det ser lite sunkigt ut att använda plastpåse men har aldrig trott att någon tror att man går omkring med alla sina mediciner i en påse! Blev lite stött... Tar jag med medicin lägger jag i jackfickan som går att stänga, eller ploppar ner i ett fack i plånboken.

Jag tror också att det är lättare att minnas medicin om man har andra rutiner. Därför jag kan ta meds på kvällen utan problem. Mina kvällar är väldigt lika varandra. Dagarna kan vara helt olika. Frukost och lunch äter jag bara ibland.

Det där med aspergers och rutiner kan vara olika. Min habsköterska tyckte det fanns två olika sorter, en kaotisk och en väldigt vanestyrd. Jag är helt klart det kaotiska sorten. Skaffa ny vana tar ett halvår och försvinner nästa dag om jag ska sluta med den...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav hattifnatt » 2017-09-16 12:30:35

kiddie skrev:Det där med aspergers och rutiner kan vara olika. Min habsköterska tyckte det fanns två olika sorter, en kaotisk och en väldigt vanestyrd. Jag är helt klart det kaotiska sorten. Skaffa ny vana tar ett halvår och försvinner nästa dag om jag ska sluta med den...


Kan man ha kaotisk asperger är det helt klart det jag har! Alla mediciner på morgonen - inte svårt, jag går upp, äter frukost, tar min medicin.

Sedan nästa tablett medikinet - jag har jättesvårt att komma upp på morgnarna, så det funkar inte med en fast tid, för tanken är ju att medicinen ska fördelas jämnt över tiden. Sätter alltid larm! Men lik förbannat stänger jag bara av larmet och glömmer ta tabletten!!! Och förutom frukost har jag inga bestämda mattider alls, det är också ett enda kaos, glömmer väldigt lätt att äta överhuvudtaget.

Ibland känner jag att det skulle underlätta livet oerhört om jag var väldigt vanestyrd istället. Även om jag är medveten om att det har sina baksidor också, nämligen när rutinerna rubbas.

Men det kanske är min ADD-sida som "motarbetar" aspien. Jag tycker att de borde samarbeta bättre.
hattifnatt
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav hattifnatt » 2017-09-16 12:32:11

Beroende av rutiner och oförmögen att hålla rutiner. Jättedålig kombo.
hattifnatt
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav hattifnatt » 2017-09-16 12:40:36

Har alltid medicin med mig, ställer larm, men glömmer ändå ... jag är nog ohjälpligt oduglig. Nä, måste prata med min psykdoktor om det här, det måste finnas nån annan lösning.

Har äntligen kommit på en fungerande rutin för mina ögondroppar (har högt tryck i ena ögat efter en näthinneoperation), men det tog fyra år att komma på ... där är problemet att jag inte kan stoppa in ögondropparna i dosetten, så jag kommer aldrig ihåg om jag tagit dem eller inte. Tio sekunder efter att jag tagit dem kommer jag inte ihåg om jag gjort det eller inte. Nu ställer jag ner ögondroppsflaskan på handfatet när jag tagit dem på kvällen, och sätter upp den i badrumsskåpet igen när jag tagit dem på morgonen. Funkar! Tada! Men allt som ska ske på morgonen och vid läggdags är mycket lättare att få in i huvudet, vaknar och somnar är trots allt någonting som man alltid gör. Även om det kan vara si och så med det också emellanåt, men det är svårare att glömma bort :)
hattifnatt
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav kiddie » 2017-09-16 14:51:47

Låter som du har samma problem med korttidsminnet som jag har. Jag vet ofta inte om jag precis tagit medicin eller om jag bara tänkt att jag ska göra det.

Då handlar det inte om att glömma helt, vilket jag iofs kan göra pga inga rutiner, utan mer om att just från början av handlingen till slutet av den går något snett.

Jag skriver ofta epost till några kompisar som skickar mig epost dagligen. Jag kan öppna senaste eposten och se att jag har svarat på det med det jag hade tänkt skriva, men hade redan glömt att jag gjort det för en halvtimma sen. Jag har superdålig koll på vad jag bara tänkt och vad jag faktiskt gjort.

Stora saker minns jag om jag har gjort men alla småsaker ställer till det.

Men som sagt det finns Ritalin/Medikenet med modifierad frisättning. Jag antar att du inte har den, att du har tablett? Har faktiskt aldrig hört att man fått tablett innan man testat kapseln.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Lilla Gumman » 2017-09-18 9:15:13

Jag har Metylfenidat Sandoz, en ersättare för Concerta. Det räcker inte ett dygn, nej. Max 8 timmar. Jag tar 90 mg på morgonen när jag har vaknat, och 36 mg runt 14 på eftermiddagen. Först fick jag Concerta bara på morgonen, men framåt eftermiddan var effekten totalt ur. Så jag fick en tablett Mediknet, den medicin som är ersättare för Ritalin. Men en sån tablett räckte max 4 timmar, och istället för att få ytterligare en fick jag Metylfenidat Sandoz.

Jag funkar inte så bra utan Metylfenidat Sandoz, blir lättretlitg, gnällig, obstinat och arg för ingenting. Har jättesvårt att kompromissa.

Jag har både ADHD och AS, ska tilläggas.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav kiddie » 2017-09-18 17:13:40

Är nog olika hur länge medicinen sitter i. För mig satt Concerta i i 24 timmar. Vilket var alldeles för länge. Direktverkande Ritalin sitter i i ca 4-6 timmar för mig. Så jag bryter nog inte direkt ner de medicinerna fort. Min ritalindos är 5-10 mg.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in