Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Om tandvårdskortet

Inläggav Flinta » 2017-06-17 11:45:50

cirkusfreak skrev: Men habiliteringen i sig ingår väl i Råd & Stöd under LSS-lagen så det i sig borde väl vara en insats?


Ja vad jag vet räknas insatsen "råd och stöd" (som ofta ges av Hab) som LSS-insats. Men habiliteringen har vissa kontakt med för att göra alltifrån några enstaka besök till att göra regelbundna besök under större delen av livstiden :-)063
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Om tandvårdskortet

Inläggav cirkusfreak » 2017-06-22 12:00:25

Ja så enkelt var det. Nu har mitt N-tandvårdskort kommit.

Satt och läste lite här i trådarna på forumet om folk som har fått bråka med alla möjliga människor och började tvivla på att jag verkligen kommer få ett. Men, som min kurator sa "Självklart, du har ju rätt till det".
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Om tandvårdskortet

Inläggav Flinta » 2017-06-22 22:15:49

Va skönt, cirkusfreak. Står det någon giltighetstid på? Eller är det giltigt så länge man bara tillhör personkretsen? Mitt går ut om några år, tror jag haft det i minst tio år då. Samtidigt står det på baksidan att det gäller så länge jag tillhör personkretsen.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Om tandvårdskortet

Inläggav cirkusfreak » 2017-06-22 22:48:42

Flinta skrev:Va skönt, cirkusfreak. Står det någon giltighetstid på? Eller är det giltigt så länge man bara tillhör personkretsen? Mitt går ut om några år, tror jag haft det i minst tio år då. Samtidigt står det på baksidan att det gäller så länge jag tillhör personkretsen.


Giltighetstiden är på 5 år, men vad jag har förstått det som så får man inget kort som gäller tillsvidare längre. Däremot så kommer det väl automatiskt hem ett när giltighetstiden har gått ut, om man fortfarande tillhör personkretsen såklart.

På baksidan står ju "Intyget gäller så länge personen tillhör personkretsen".
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Om tandvårdskortet

Inläggav Flinta » 2017-06-22 22:53:25

cirkusfreak skrev:
Flinta skrev:Va skönt, cirkusfreak. Står det någon giltighetstid på? Eller är det giltigt så länge man bara tillhör personkretsen? Mitt går ut om några år, tror jag haft det i minst tio år då. Samtidigt står det på baksidan att det gäller så länge jag tillhör personkretsen.


Giltighetstiden är på 5 år, men vad har har förstått det som gå går man inget kort som gäller tillsvidare längre. Däremot så kommer det väl automatiskt hem ett när giltighetstiden har gått ut, om man fortfarande tillhör personkretsen såklart.

På baksidan står ju "Intyget gäller så länge personen tillhör personkretsen".


Hur har du fått reda på det, att det automatiskt kommer hem ett när giltighetstiden gått ut? Låter bra iaf :-)Happy Har någon fått ett nytt kort hemskickat automatiskt när det gamla gått ut? Måste man inte ansöka på nytt?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Om tandvårdskortet

Inläggav cirkusfreak » 2017-06-22 22:57:56

Flinta skrev:Hur har du fått reda på det, att det automatiskt kommer hem ett när giltighetstiden gått ut?


Nej, inte av officiella källor iaf. Kanske borde ringa tandvårdsenheten och kolla.

Har för mig att det var i den här tråden någonstans som jag läste att någon fick hem ett nytt efter att giltighetstiden har gått ut utan att behöva göra något.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Om tandvårdskortet

Inläggav ankhh » 2017-06-23 0:37:02

cirkusfreak skrev:
Flinta skrev:Hur har du fått reda på det, att det automatiskt kommer hem ett när giltighetstiden gått ut?


Nej, inte av officiella källor iaf. Kanske borde ringa tandvårdsenheten och kolla.

Har för mig att det var i den här tråden någonstans som jag läste att någon fick hem ett nytt efter att giltighetstiden har gått ut utan att behöva göra något.

Jag har inte postat tidigare, men hur som helst: så funkar det för mig. Av någon anledning är det bara ett års giltighet på mina kort (gröna), men ersättningskort kommer automatiskt i god tid. Ibland kommer erbjudan om munhälsobedömning samtidigt, ibland kommer den separat.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Om tandvårdskortet

Inläggav Flinta » 2017-06-23 1:08:09

Mitt kort har varken en speciell färg eller någon bokstavsbenämning, t ex N-kort. Antingen för att korten inte ser ut så i mitt landsting eller för att mitt kort är utfärdat för säkert över 10 år sedan.

Bäst för var och en är nog att kontrollera hur det funkar i ens eget landsting och inte förlita sig på det som skrivs om tandvårdsstödsintyg i allmänhet.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Om tandvårdskortet

Inläggav Schmetterling » 2017-06-25 14:44:21

Flinta skrev:
Schmetterling skrev:
cirkusfreak skrev:Det här var ju lätt. Är i Stockholms Läns Landsting. Frågade min kontaktperson på Habiliteringen och fick bara ett "självklart, det har du rätt till och det är jag som utfärdar sådant. Kommer skicka in detta till Tandvårdsenheten(tror jag det hette) omedelbart".

Kuratorn jag träffade på Hab sa att det inte är deras bord utan att jag skulle kontakta min handläggare på LSS, vilket jag gjorde och där var det inga problem.


Har du LSS-insatser, schmetterling eller/och boendestöd, SOL-insats?

Nej.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav slackern » 2017-06-25 15:09:35

Schmetterling skrev:
Flinta skrev:
Schmetterling skrev:Kuratorn jag träffade på Hab sa att det inte är deras bord utan att jag skulle kontakta min handläggare på LSS, vilket jag gjorde och där var det inga problem.


Har du LSS-insatser, schmetterling eller/och boendestöd, SOL-insats?

Nej.

Hab är en LSS insats.
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Om tandvårdskortet

Inläggav cirkusfreak » 2017-07-20 19:37:36

Har nu också haft möjlighet att nyttja mitt kort och det fungerade hur bra som helst.

Vet att det fanns lite diskussioner tidigare där folk undrade hur man blev mottagen och kan meddela att det är precis som vanligt. Har gjort både en undersökning och en lagning men upplevde inte att dom gjorde annorlunda bara för att jag inte var en betalande patient. Det var precis som en tidigare lagning jag gjort innan mitt tandvårdskort. Även det personliga bemötandet var detsamma.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Om tandvårdskortet

Inläggav Interim » 2017-10-18 12:54:44

Tandvårdsstödet är nog det bästa som min diagnostisering lett till! Med pengarna jag spar in så kan jag istället avlasta mina föräldrar och studielånsbetyngda syskon från deras tandvårdskostnader, åtminstone i den mån det är möjligt (ekonomiskt sett).
Interim
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2017-06-18
Ort: Någonstans i Sörmland

Om tandvårdskortet

Inläggav Saunzie » 2018-01-18 23:03:50

Nyfiken på hur ni andra har upplevt bemötandet från tandläkare.
Alltså när ni använt er av tandvårdsstödsintyg vid nödvändig tandvård.
Saunzie
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2015-12-09
Ort: Stockholm

Om tandvårdskortet

Inläggav Julianus » 2018-01-19 0:03:38

Jag går inte till tandläkare, utan det är tandhygienist so gäller för mig :)
Men bemötandet har varit bra och jag har alltid samma tandhygienist, för mig är det viktigt med kontinuitet.
Julianus
 
Inlägg: 9358
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Om tandvårdskortet

Inläggav earlydayminer » 2018-01-19 0:40:59

Saunzie skrev:Nyfiken på hur ni andra har upplevt bemötandet från tandläkare.
Alltså när ni använt er av tandvårdsstödsintyg vid nödvändig tandvård.


Jag har gratis tandvård sedan 7 år tillbaka. De säger i princip att man inte kan fixa vad som helst, men det är givetvis en pengafråga. Så fruktansvärt sluga. Jag funderar på privat tandläkare där kortet inte gäller, men där man kan välja lustgas om man vill och även bli bemött som vilken betalande kund som vanligt. Det är svindyrt. Man får åtminstone toppklass i tandvården.

De verkar aldrig glada att man får gratis tandvård när man går till folktandvården. Det är min erfarenhet. De vill aldrig göra estetiska ingrepp. Typiskt.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Om tandvårdskortet

Inläggav ankhh » 2018-01-19 17:48:06

Fungerar tandvårdskort olika i olika regioner?

Jag kan välja tandläkare helt fritt, och går privat, och de bemöter mig bra, som vilken kund som helst. Det kostar mig, oavsett verklig kostnad, lika mycket som ett besök inom vanliga hälso- och sjukvården, och räknas in i högkostnadsskyddet för hälso- och sjukvård. (Inte för att det har blivit så skyhöga kostnader ändå, en trasig fyllning som lagades + ett antal besök till tandhygienist.)

Däremot är det ju "bara" förebyggande och nödvändig tandvård som man får ekonomisk hjälp med, inte estetiska åtgärder. Det tycker jag faktiskt är helt OK.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Om tandvårdskortet

Inläggav Wine » 2018-01-19 18:44:20

ankhat skrev:Däremot är det ju "bara" förebyggande och nödvändig tandvård som man får ekonomisk hjälp med, inte estetiska åtgärder. Det tycker jag faktiskt är helt OK.


Håller med, tycker det är väldigt generöst ändå att man får nödvändig tandvård till en betydligt lägre kostnad.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Om tandvårdskortet

Inläggav caelus » 2018-01-23 2:54:33

Jag har precis fått diagnoserna Aspergers syndrom och ADD, och tänkte nu ansöka om tandvårdskort.

Fick med mig denna blankett hem senast jag var hos tandhygienist: https://www.socialstyrelsen.se/blankett ... ndvard.pdf

Är det korrekt att det är denna blankett som ska fyllas i och skickas in av läkare?

Hur går prövningen av intygen till efter att de har skickats in, och hur pass hårda är de vid prövningen? Måste läkaren kryssa i "Ja" under samtliga rutor i avsnitt 3.1 för att ansökan ska godkännas?

Uräskta om frågorna redan besvarats, men jag är för trött för att läsa igenom hela tråden i detalj.
caelus
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2018-01-23

Om tandvårdskortet

Inläggav ankhh » 2018-01-23 4:16:24

Tandhygienisten har plockat fram fel blankett. (Vi nämns kort i den lagen blanketten hänvisar till, men i 8 §, med vidare hänvisning till Tandvårdslagen. Det är rörigt.)

Grunden för det tandvårdskort du har rätt till med diagnosticerad AS är att du har rätt till stöd enligt LSS (se https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-1993-387 för hela lagtexten).

För min del var det kurator på habiliteringen som ordnade det formella (jag tror att jag skrev under en ansökan som hon gav mig), sen dess kommer det hem erbjudande om bedömning av munhälsan samt ett nytt ett-års tandvårdskort varje år.

Har du fått remiss till habiliteringen nu när du har fått din diagnos? I så fall kan de sannolikt hjälpa dig med detta också.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Om tandvårdskortet

Inläggav caelus » 2018-01-23 17:31:27

ankhat skrev:Tandhygienisten har plockat fram fel blankett. (Vi nämns kort i den lagen blanketten hänvisar till, men i 8 §, med vidare hänvisning till Tandvårdslagen. Det är rörigt.)

Grunden för det tandvårdskort du har rätt till med diagnosticerad AS är att du har rätt till stöd enligt LSS (se https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-1993-387 för hela lagtexten).

För min del var det kurator på habiliteringen som ordnade det formella (jag tror att jag skrev under en ansökan som hon gav mig), sen dess kommer det hem erbjudande om bedömning av munhälsan samt ett nytt ett-års tandvårdskort varje år.

Har du fått remiss till habiliteringen nu när du har fått din diagnos? I så fall kan de sannolikt hjälpa dig med detta också.


Tack för svar!

Mottagningen där min utredning gjordes skulle skicka remiss till habiliteringen, så jag kommer antagligen få en kallelse inom kort. Då kan jag ta upp detta med tandvårdskort också.
caelus
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2018-01-23

Om tandvårdskortet

Inläggav eurodancer » 2018-01-28 18:37:43

Varför får man tandvårdskort inom LSS? Jag har rätt till tandvårdskort, men jag har skitbra tänder, aldrig haft hål, har inte en enda lagning eller nåt. Men jag ska få gratis tandvård??
Jag vet kol-sjuka personer som tar frätande medicin varje dag, med skitdåliga tänder, som får betala sin tandvård så gott dom kan själva, med avbetalning och soc-hjälp mm.
Skitkonstigt...
eurodancer
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2018-01-28

Om tandvårdskortet

Inläggav Halfviti » 2018-02-02 16:18:42

I min region (Kronoberg) får man bara N-kortet/Blå kortet om man har ett OMFATTANDE behov av hjälp och stora LSS-insatser, räcker inte bara med att tillhöra personkretsen upplystes jag om på hab.
Däremot får jag ju högre tandvårdsstöd - 600:-/halvår pga muntorrhet av mediciner (läkaren skriver intyg till tandvården).
Halfviti
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2017-10-01
Ort: Söderut

Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2018-02-02 18:52:11

Halfviti skrev:I min region (Kronoberg) får man bara N-kortet/Blå kortet om man har ett OMFATTANDE behov av hjälp och stora LSS-insatser, räcker inte bara med att tillhöra personkretsen upplystes jag om på hab.


Njaaa, antingen AKTIV LSS-insats eller ett omfattande behov av vård och omsorg gäller i Kronoberg likväl som Kalmar. Med LSS räcker vilken av de som helst.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om tandvårdskortet

Inläggav Flinta » 2018-02-02 20:34:44

I RSMHs senste nummer av tidningen Revansch reder dom ut olika s k kort och ersättningar för tandvård man kan ha rätt till när man har olika sorters sjukdomar och funktionsnedsättningar. Tidningen brukar gå att läsa även på nätet några få månader efter att den givits ut till medlemmar. https://rsmh.se/revansch-menu/senaste-revansch-1/
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in