Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Om tandvårdskortet

Inläggav Flinta » 2016-05-31 21:21:00

Liljan skrev:
Flinta skrev:
Zima33 skrev:Jag vet två personer som inte hör till någon av personkretsarna och ändå har fått tandvårdsstödsintyg.


Helt ogrundat? Äter de mycket mediciner som ökar risken för sämre tandhälsa kan jag förstå.

Jag och min bror (vi bor i olika kommuner) har fått våra Tandvårdskort helt ogrundat, ingen av oss äter mediciner, men min bror har flera LSS insatser, jag har inget sådant alls.


AS diagnos räcker i vissa fall. Att man omfattas av LSS betyder inte att man behöver ha någon pågående LSS-insats så som jag förstått det. "Att omfattas av" innebär att man har rätt att söka.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Om tandvårdskortet

Inläggav slackern » 2016-06-01 15:55:25

Jag fick mitt kort idag och jag har inga LSS insatser förutom kontakt med hab.
slackern
 
Inlägg: 43691
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2016-06-01 16:35:32

Flinta skrev:AS diagnos räcker i vissa fall. Att man omfattas av LSS betyder inte att man behöver ha någon pågående LSS-insats så som jag förstått det. "Att omfattas av" innebär att man har rätt att söka.


Det som det handlar om är Tandvårdslagen 8§ samt 8 a§ punkt 1

8 § Landstinget skall planera tandvården med utgångspunkt i befolkningens behov av tandvård. Landstinget skall se till att det finns tillräckliga resurser för patienter med särskilda behov av tandvårdsinsatser och att patientgrupper med behov av särskilt stöd erbjuds tandvård. Planeringen skall avse även den tandvård som erbjuds av annan än landstinget. Lag (1998:554).

8 a § Vid tillämpningen av 8 § ska landstinget särskilt se till att uppsökande verksamhet bedrivs bland dem som
1. omfattas av lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, eller

2. har ett varaktigt behov av omfattande vård- och omsorgsinsatser och som
a) kommunen har hälso- och sjukvårdsansvar för enligt 18 § första stycket hälso- och sjukvårdslagen (1982:763),
b) får hälso- och sjukvård i hemmet (hemsjukvård), eller
c) är bosatta i egen bostad och har motsvarande behov av vård eller omsorg som personer som omfattas av 2 a eller 2 b ovan.

Landstinget ska också se till att nödvändig tandvård erbjuds patienter som avses i första stycket.
Landstinget ska vidare se till att tandvård kan erbjudas
1. dem som har behov av särskilda tandvårdsinsatser som ett led i en sjukdomsbehandling under en begränsad tid, och
2. dem som har stora behov av tandvård på grund av en långvarig sjukdom eller funktionsnedsättning. Lag (2011:1188).


Som du kan se så kan fler än vi inom LSS få intyg om nödvändig tandvård om man "anses ha ett varaktigt behov av vård och omsorg", vad som gör just LSS viktigt för oss är att man i lagen uttrycker att de som omfattas av LSS redan från början anses har ett varaktigt behov av vård och omsorg och således per automatik har rätt till det.

Problemet är att just uttrycket "omfattas av" är lite upp till tolkning vem som innefattas. Det man med säkerhet kan säga är att alla de som har en aktiv insats garanterat omfattas av LSS, problematiken kommer till de som har en diagnos som gör så du kan få LSS-insatser men saknar en aktiv insats, skall även dessa ses som man omfattas av LSS? Min tolkning är att man bör det, annars borde lagstiftaren ha skrivit "de som har aktiva insatser inom LSS" (eller liknande), men då lagstiftningen inte uttrycker detta direkt så blir det lite luddigt om vilka som inkluderas och då det dessutom inte går överklaga avslag till domstol finns inget prejudikat om en tolkning i frågan från rättsväsendet varför det inte finns en garanterad korrekt tolkning av lagen.

Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) tolkning av lagen är att folk med enbart diagnos inte skall anses omfattas av LSS, Socialstyrelsen är mer tveksamma men vad jag förstått det som lutar de åt samma tolkning, men pga. oklarheten i nuvarande lagtext finns inget säkert i frågan vilket är ett problem. Dock skall man nu göra en total översyn av samtliga statliga tandvårdsstöd, en utredning som skall vara klart sista december 2018 och däri utreda hur tolkning skall vara och ändring (förtydligande) av lagtexten, därefter skall detta lämnas till riksdagen.

Men i dagens läge är det faktiskt lite oklart hur det skall tolkas, och varje region kan i praktiken ha en egen tolkning av lagen. Vad man kan säga är att de med aktiv insats garanterat anses omfattas av LSS och således redan från grunden skall anses har ett varaktigt behov av vård och omsorg.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om tandvårdskortet

Inläggav Flinta » 2016-06-01 17:55:18

Tack för ditt engagemang, marxisten :-)Happy Jag kommer inte ihåg hur jag fick mitt kort men mitt tips är att gå genom en kurator på habiliteringen. Om man vill ha kontakt med dom förstås. Telefonkontakt borde räcka tänker jag.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2016-06-01 18:17:12

Flinta skrev:Tack för ditt engagemang, marxisten Jag kommer inte ihåg hur jag fick mitt kort men mitt tips är att gå genom en kurator på habiliteringen. Om man vill ha kontakt med dom förstås. Telefonkontakt borde räcka tänker jag.


Intresserad av ämnet så läst på en del om just tandvårdslagen (nån form av specialintresse kanske! :mrgreen: ). I december 2012 skickade Socialstyrelsen in ett förslag till Socialdepartementet med bl.a en förslag på en förändring av lagen till att det just skulle krävas en "beviljad insats", men den utredningen lades ner i slutet av förra året och jag fick besked om från Socialdepartementet att regeringen istället "givit Socialstyrelsen i uppdrag att genomföra en sådan samlad utvärdering på nationell nivå av samtliga tandvårdsstöd som regleras genom tandvårdsförordningen (1998:1338) och det statliga särskilda tandvårdsbidraget (STB)samt lämna förslag på eventuella förbättringar." Vi får se hur den utredningen blir, den skall vara klar senast 31 december 2018.

Är som sagt ytterst klurigt rättsläge här och tyvärr känns det som man inom regionerna kör hårdare och hårdare tolkning av lagen och att man behöver en aktiv insats och inte lustigt det, är det något man vill idag är de ju att spara pengar och varför då ge tandvårdskort till fler än som uttryckligen sägs när man kan tolka lagen på annat sätt. Problematiken är ju dessutom stor med olika tolkningar då det saknar rättssäkerhet tack vare man ej ha något prejudicerande fall i domstol så kan ju lagen tolkas olika beroende på del i landet du befinner dig. Rättssäkerheten är ju totalt eftersatt här så förtydligande krävs av lagen idag.

Är skapligt förvirrande rättsläge onekligen...
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om tandvårdskortet

Inläggav slackern » 2016-06-01 18:38:47

marxisten skrev:
Flinta skrev:Tack för ditt engagemang, marxisten Jag kommer inte ihåg hur jag fick mitt kort men mitt tips är att gå genom en kurator på habiliteringen. Om man vill ha kontakt med dom förstås. Telefonkontakt borde räcka tänker jag.


Intresserad av ämnet så läst på en del om just tandvårdslagen (nån form av specialintresse kanske! :mrgreen: ). I december 2012 skickade Socialstyrelsen in ett förslag till Socialdepartementet med bl.a en förslag på en förändring av lagen till att det just skulle krävas en "beviljad insats", men den utredningen lades ner i slutet av förra året och jag fick besked om från Socialdepartementet att regeringen istället "givit Socialstyrelsen i uppdrag att genomföra en sådan samlad utvärdering på nationell nivå av samtliga tandvårdsstöd som regleras genom tandvårdsförordningen (1998:1338) och det statliga särskilda tandvårdsbidraget (STB)samt lämna förslag på eventuella förbättringar." Vi får se hur den utredningen blir, den skall vara klar senast 31 december 2018.

Är som sagt ytterst klurigt rättsläge här och tyvärr känns det som man inom regionerna kör hårdare och hårdare tolkning av lagen och att man behöver en aktiv insats och inte lustigt det, är det något man vill idag är de ju att spara pengar och varför då ge tandvårdskort till fler än som uttryckligen sägs när man kan tolka lagen på annat sätt. Problematiken är ju dessutom stor med olika tolkningar då det saknar rättssäkerhet tack vare man ej ha något prejudicerande fall i domstol så kan ju lagen tolkas olika beroende på del i landet du befinner dig. Rättssäkerheten är ju totalt eftersatt här så förtydligande krävs av lagen idag.

Är skapligt förvirrande rättsläge onekligen...


Fast dom ändrade ju någon tandvårdslag under 2013 eller?

Jag hittade det dom har ändrat den 1 januari 2013.

Målgruppen för de särskilda tandvårdstöden uppsökande verksamhet och
nödvändig tandvå
rd
beskrivs i 8 a § första och andra styckena tandvårdsl
a-
gen.
Från den 1 januari 2013 har 8 a §
första stycket tandvårdslagen
följande
lydelse:
Vid tillämpningen av 8 §
ska landstinget särskilt se till att uppsökande ver
k-
samhet bedrivs bland dem som
1.
omfattas av lagen (
1993:387) om stöd och service till vissa funktions-
hindrade, eller
2.
har ett varaktigt behov av omfattande vård-
och omsorgsinsatser och
som
a) kommunen har hälso-
och sjukvårdsansvar för enligt
18 § första
stycket
hälso
- och sjukvårdslagen (
1982:763),
b) får hälso
- och sjukvård i hemmet (hemsjukvård), eller
c) är bosatta i egen bostad och har motsvarande behov av vård eller om-
sorg som personer som omfattas av 2 a eller 2 b ova
n.
Enligt
8 a § andra stycket
tandvårslagen
i den lydelse som gäller från den 1
januari 2013, ska l
andstinget
också
se till att nödvändig tandvård erbjuds
patienter som avses i första stycket.
Lagen om stöd och service till


http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Art ... 3-1-20.pdf
slackern
 
Inlägg: 43691
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2016-06-01 18:55:44

slackern skrev:Fast dom ändrade ju någon tandvårdslag under 2013 eller?


Förändringar av 8§ a har skett 1998 (tillkom då), 2003 samt 2011, är dock osäker på om nån av de förändrade just punkt 1 där LSS-benämns. Du kan se när förändringar skett av enskilda lagar via att klicka på fliken "Förändringar/förarbeten" på högerhållet av aktuell lagparagraf.

Däremot förekommer förändringar i tandvårdslagen lite då och då. Här kan du se alla förändringar som skett sedan tandvårdslagen tillkom 1985.

Det du länkar till är en utredning från Socialstyrelsen som skickades till Socialdepartementet i december 2012 där förslag på förändringar föreslogs, och ingen genomförd lagändring. Det är denna utredningen som som man i december 2015 beslutade att inte gå vidare med som jag talade om innan. Stycket du länkar till är f.ö. nuvarande lagstiftning och inte förändringen de föreslog. Förändringen som föreslogs står om i denna tråden: viktiga-nyheter-om-tandvardskortet-uppdaterad-8-jan-2016-t31657.html
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om tandvårdskortet

Inläggav Zirre » 2016-09-05 11:10:40

Har inta läst alla kommentarer,
men fick höra av tandhygienisten att det heter Tandvårdsstödsintyg.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Om tandvårdskortet

Inläggav Schmetterling » 2016-09-05 21:11:28

Hur ser det ut i Stockholm nu för tiden, kan man få tandvårdskortet utan aktiv LSS-insats? (Mitt går ut vid årsskiftet.)
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2016-09-13 18:36:41

Schmetterling skrev:Hur ser det ut i Stockholm nu för tiden, kan man få tandvårdskortet utan aktiv LSS-insats? (Mitt går ut vid årsskiftet.)

Jag har fått ett nytt i våras, har inte LSS-insats.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Om tandvårdskortet

Inläggav Liljan » 2016-09-14 10:54:00

marxisten skrev:
Liljan skrev:Jag och min bror (vi bor i olika kommuner) har fått våra Tandvårdskort helt ogrundat, ingen av oss äter mediciner, men min bror har flera LSS insatser, jag har inget sådant alls.


Mediciner har inte med saken att göra utan det har med LSS att göra. Har du LSS-insats har du rätt till intyg om nödvändig tandvård, så det är grunden för din bror iaf.

I ditt fall så har väl din kommun generösare tolkning av lagen än vissa andra kommuner eller har du en insats du ej tänker på. I vilket fall bör du absolut inte klaga. :D

Den enda kontakt jag har med myndigheter är habiliteringen och min läkare på psykiatrin. Habiliteringen räknas kanske som en LSS insats? :-)Happy
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Om tandvårdskortet

Inläggav slackern » 2016-09-14 12:41:49

Liljan skrev:
marxisten skrev:
Liljan skrev:Jag och min bror (vi bor i olika kommuner) har fått våra Tandvårdskort helt ogrundat, ingen av oss äter mediciner, men min bror har flera LSS insatser, jag har inget sådant alls.


Mediciner har inte med saken att göra utan det har med LSS att göra. Har du LSS-insats har du rätt till intyg om nödvändig tandvård, så det är grunden för din bror iaf.

I ditt fall så har väl din kommun generösare tolkning av lagen än vissa andra kommuner eller har du en insats du ej tänker på. I vilket fall bör du absolut inte klaga. :D

Den enda kontakt jag har med myndigheter är habiliteringen och min läkare på psykiatrin. Habiliteringen räknas kanske som en LSS insats? :-)Happy


Stämmer bra fröken det räknas som en LSS insats.
slackern
 
Inlägg: 43691
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Om tandvårdskortet

Inläggav Zirre » 2016-09-14 13:03:15

slackern skrev:
Liljan skrev:
marxisten skrev:
Mediciner har inte med saken att göra utan det har med LSS att göra. Har du LSS-insats har du rätt till intyg om nödvändig tandvård, så det är grunden för din bror iaf.

I ditt fall så har väl din kommun generösare tolkning av lagen än vissa andra kommuner eller har du en insats du ej tänker på. I vilket fall bör du absolut inte klaga. :D

Den enda kontakt jag har med myndigheter är habiliteringen och min läkare på psykiatrin. Habiliteringen räknas kanske som en LSS insats? :-)Happy


Stämmer bra fröken det räknas som en LSS insats.

Man behöver inte ha något med LSS att göra för att få hjälp från Habilitering, det är två skilda saker. :-)056
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Om tandvårdskortet

Inläggav Angel75 » 2016-09-20 15:19:20

Hej!!
Någon som vet hur man går till väga när det gäller tandvårdskort? har diagnoserna ADHD/Asperger och äter medicin som gör att jag får muntorrhet .Enligt den kommun jag bor i så var jag tvungen att ha en insats från LSS , va på ett möte med en LSS handläggare hon ställde massa konstiga frågor om min vardag och om jag hade stort umgänge med vänner, sökte då en kontaktperson vilket jag vart nekad pga av att jag har några nära vänner som jag umgås med ibland.

Men undrar nu om jag kan gå via läkaren eller nått annat för att kunna söka tandvårdskortet. Mitt problem är hur jag ska gå till väga,vart jag ska vända mig för att få hjälp.
Bor i Arvika kommun (Värmland)
Angel75
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2016-08-31

Om tandvårdskortet

Inläggav ankhh » 2016-09-20 15:42:40

Jag sökte fram det här:

http://www.1177.se/Varmland/Tema/Tander ... dsattning/

Hur ansöker man om tandvårdsstödet?

För att kunna ansöka om stödet behöver man ett speciellt läkarintyg där läkaren beskriver sjukdomen och ofta också funktionsnedsättningen. Det är läkaren man behandlas av som har information om vilka uppgifter som landstingen eller regionerna kräver i läkarintyget.

Läkarintyget skickas antingen av läkaren eller patienten till den enhet som ansvarar för tandvården i landstinget eller regionen där man bor. Ibland kallas det för tandvårdsenheten, men det kan skilja beroende på var man bor. Därefter fattar bedömningstandläkaren beslut om man har rätt till tandvårdsstödet och hur länge det gäller.

Om man har fått rätt till tandvårdsstöd får man ett kort eller intyg, som man visar upp hos tandläkaren eller tandhygienisten. Tandvårdskortet kan ha olika giltighetstid beroende på hur funktionsnedsättningen bedöms och ska alltid visas upp när man går till tandvården. Då betalar man för sitt tandvårdsbesök på samma sätt som inom sjukvården. Man får också en stämpel i högkostnadskortet och har man frikort gäller det även vid tandvårdsbesök
.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Om tandvårdskortet

Inläggav Ericus » 2016-09-20 15:56:46

Jag hittade den här infon. på Försäkringskassans hemsida:

https://www.forsakringskassan.se/tandva ... ardsbidrag
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Om tandvårdskortet

Inläggav ankhh » 2016-09-20 18:13:21

Ericus skrev:Jag hittade den här infon. på Försäkringskassans hemsida:

https://www.forsakringskassan.se/tandva ... ardsbidrag

Det ^ är tandvårdsbidraget som man har rätt till genom Försäkringskassan (som man visst bl.a. har rätt till om man äter medicin som ger muntorrhet), till skillnad från tandvårdskortet som man får genom landstinget/regionen och då betalar som för annan sjukvård. Avgifterna för tandvård räknas då också in för rätt till högkostnadskort.

Det särskilda tandvårdsbidraget är 600 kronor per halvår och gäller från och med 1 januari och 1 juli varje år. Bidraget får delas, men kan inte sparas till nästa halvår

Frågan är vad som blir bäst ekonomiskt (det beror nog på hur mycket tandvård man behöver), och om de rentav kan kombineras? Krångligt, det här... :-)063
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Om tandvårdskortet

Inläggav Ericus » 2016-09-20 18:33:56

Jag skulle gissa att det åtminstone krävs en kliniskt diagnostiserad muntorrhet genom salivprovtagning, och att denna kan knytas till medicineringen, för att du ska kunna ansöka om kortet. På tandvårdskliniken bör du också kunna fråga om vem som kan hjälpa dig med att fylla i och skicka in ansökan.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Om tandvårdskortet

Inläggav Ericus » 2016-09-20 18:45:12

Jag hittade den här infon.

http://www.liv.se/tandvard/Vad-kostar-d ... dsattning/

Längst ned står det hur du får stödet.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2016-09-20 19:32:44

Ericus skrev:Jag hittade den här infon.

http://www.liv.se/tandvard/Vad-kostar-d ... dsattning/

Längst ned står det hur du får stödet.


Det där är dock för ett blått F-kort och inte ett grönt N-kort.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om tandvårdskortet

Inläggav Ericus » 2016-09-20 19:42:46

marxisten skrev:
Ericus skrev:Jag hittade den här infon.

http://www.liv.se/tandvard/Vad-kostar-d ... dsattning/

Längst ned står det hur du får stödet.


Det där är dock för ett blått F-kort och inte ett grönt N-kort. N-kort är det som främst är aktuellt för oss.


Vad menar du när du säger "oss"? Behovet av insatser från kommunen varierar en hel del bland personer med AS och/eller ADHD. F.ö. så är tandvårdsstödet behovsrelaterat, individuellt och kopplat till generell munhälsa och tandstatus.
Men om det är det gröna kortet som avses så finns info. från Landstinget i Värmland här:

http://www.liv.se/tandvard/Vad-kostar-d ... -tandvard/
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Om tandvårdskortet

Inläggav Richard » 2016-10-03 18:03:24

Det kanske har skrivits i tråden redan, men jag fick en bettskena som gick på det gröna kortet. En bettskena går annars på runt 3000 kr. Den fick jag eftersom jag biter tänder av psykofarmaka (det är främst Venlafaxin).

Sen har jag 2 mediciner (Theralen o Akineton), som gör att jag blir helt torr i munnen av. Men jag brukar inte ha några hål i tänderna. Har alltid druckit light-produkter när det gäller läsk o saft. Men har fått en dålig ovana att dricka billiga energidrycker flera gånger om dagen, o de innehåller ju en massa socker.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Om tandvårdskortet

Inläggav Lilla Gumman » 2016-11-29 1:13:34

Zirre skrev:
slackern skrev:
Liljan skrev:Den enda kontakt jag har med myndigheter är habiliteringen och min läkare på psykiatrin. Habiliteringen räknas kanske som en LSS insats? :-)Happy


Stämmer bra fröken det räknas som en LSS insats.

Man behöver inte ha något med LSS att göra för att få hjälp från Habilitering, det är två skilda saker. :-)056


Vill bara påpeka att den första av LSS-insatserna heter "Råd och Stöd", vilket är detsamma som habiliteringen. På vissa håll när man går till habiliteringen kan det stå LSS Råd och Stöd, men på andra håll står det inte. Går man till Habiliteringen så har man således en LSS-insats, vare sig man vet om det eller ej. Insatsen kräver ingen uppföljning av någon LSS-handläggare, istället erbjuder Habiliteringen en habplan som görs årligen och som man kan säga nej till.

Bara ett förtydligande. Tycker listan på LSS-insatser skulle vara tydligare, så att det i punkt 1 som är råd och stöd stod "exempelvis Habiliteringen" eller liknande. För Råd och Stöd heter ofta Habiliteringen. Kan iofs heta annat, som exempelvis i Stockholm där det heter Aspergercenter eller nåt liknande. Men oavsett vad det heter är det råd och stöd som är en LSS-insats.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Om tandvårdskortet

Inläggav Alien » 2016-11-29 1:48:05

Angel75 skrev:Hej!!
Någon som vet hur man går till väga när det gäller tandvårdskort? har diagnoserna ADHD/Asperger och äter medicin som gör att jag får muntorrhet .Enligt den kommun jag bor i så var jag tvungen att ha en insats från LSS , va på ett möte med en LSS handläggare hon ställde massa konstiga frågor om min vardag och om jag hade stort umgänge med vänner, sökte då en kontaktperson vilket jag vart nekad pga av att jag har några nära vänner som jag umgås med ibland.

Men undrar nu om jag kan gå via läkaren eller nått annat för att kunna söka tandvårdskortet. Mitt problem är hur jag ska gå till väga,vart jag ska vända mig för att få hjälp.
Bor i Arvika kommun (Värmland)


Det är den här meningen som tolkas som att man måste ha en LSS-insats:
omfattas av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (1997:387), LSS, enligt 1 § punkt 1-3,
http://www.liv.se/tandvard/Vad-kostar-d ... -tandvard/

Jag har LSS-insatsen Daglig verksamhet, därför får jag tandvårdskortet. Du skulle kanske kunna ansöka om DV. Eller ledsagare. Det är alltså en person som kan följa med dig till olika aktiviteter. Det kan ju hända att dina vänner inte gör det.

1177 skrev:LSS innehåller tio olika typer av hjälp för att ge stöd och service. Du kan få stöd med

rådgivning och annat personligt stöd
personlig assistans eller ekonomiskt stöd till sådan assistans
ledsagarservice
kontaktperson
avlösarservice i hemmet
korttidsvistelse utanför hemmet
korttidstillsyn om du är skolungdom över tolv år
bostad i familjehem eller bostad med särskild service för barn och ungdomar som behöver bo utanför föräldrahemmet
bostad med särskild service eller annan särskilt anpassad bostad för dig som är vuxen
daglig verksamhet för dig i yrkesverksam ålder som saknar arbete och inte utbildar dig.
http://www.1177.se/Regler-och-rattighet ... #section-4
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in